Svamptider

Startat av Frances, 11 Sep-08 kl 17:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Frances

En korg med gula kantareller o trattisar.. Några bra förslag?

Förutom att steka o äta upp på direkten eller frysa in..

Inlagd svamp? Saltad? torkad? Vad brukar ni göra av svamp?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dalagård

Det går jättebra att torka gula kantareller även om vissa inte tycker det. Perfekt att ha i en burk att ta fram till såser, stuvningar, grytor
etc. Vill man blötlägger man dem så har man "stor" svamp igen. När man kramat ur vattnet så är det ingen jättestor skillnad mot färska, tycker jag. I år lär det bli mycket av denna vara.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

AnetteK

För ett tag sedan skrev jag ner ett recept på syltade kantareller. Supergott!!!http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47968.0
Jag lägger in länken här, får se om det funkar.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Frances

Kan man torka dom i ugn tro?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vurre

Det blir bättre om du inte torkar i ugn. Jag tycker att gula kantareller blir bäst frysta i sitt spad, men att trattisar blir bättre torkade än färska.

Gula kantareller: rensa, stycka, lägg i gryta/panna med lock på svag till medelgod värme. Låt svampsaften vätska ut och koka på svag värme i tio minuter under lock. Frys svampen i spadet. Inget fett, inga kryddor. Håller sig hur länge som helst men brukar ändå inte bli gamla i frysen.

Trattisar lägger du på nätramar/torkollor på ett varmt och luftigt ställe. över värmeelement, ovanpå pannan eller upphängda över vedspisen (i så fall så högt att det inte blir för varmt.) Man kan dela dem först, särskilt större svampar. Rör om då och då. Torkar på ett eller ett par dygn. Får inte bli mer än max 50 grader varmt. Myggfönster är bra att torka svamp på.
snus? vad är priset på en pris?

Dalagård

Man kan torka dem i ugnen. Använd gärna varmluftfläkten, antingen med 20-30gr eller bara fläkt med luckan på glänt. Annars funkar det att lägga dem på en bricka i mindre bitar. Glöm inte att vända svampen ibland bara.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

skogstrolla

mmm syltade kantareller mums
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

LasseDalom

Hittade svamp idag faktiskt, trots att det är så sent på säsongen. Kantarell o trattis + taggsvamp blev plockat och lagat!   ;D

Nettus

Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

AnetteK

Citatmmm syltade kantareller mums

Det är gooott!! ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Ulva

Jag plockade kantareller, utanför Strängnäs, igår  :D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Nettus

Hm... skulle kanske ut en sväng...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Mårten Swärd

Ja, förra året plockade jag trattkantareller strax innan jul.. :)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

439 Gäster, 2 användare
fri, ärt