Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbeta med får?  (läst 4518 gånger)

madnez

  • Inlägg: 4
Arbeta med får?
« skrivet: 11 sep-08 kl 00:27 »
Hejsan.

Det jag undrar först och främst, kan man tjäna pengar på att enbart ha får för att sedan sälja ullen?
Vilka får är bäst för det?
Hur många behövs?

Nu vet jag ju att man ska inte räkna med rikedom här, men så det går runt, så alla utgifter blir betalda och man har lite extra pengar efter allt är betalt.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Arbeta med får?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-08 kl 08:26 »
Hejsan.

Det jag undrar först och främst, kan man tjäna pengar på att enbart ha får för att sedan sälja ullen?
Vilka får är bäst för det?
Hur många behövs?

Nu vet jag ju att man ska inte räkna med rikedom här, men så det går runt, så alla utgifter blir betalda och man har lite extra pengar efter allt är betalt.


Nej det kan du inte. Det du får betalt för ullen täcker knappt vad det kostar att klippa fåren.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Arbeta med får?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-08 kl 11:25 »
Håller inte helt med javill!
Dels beror det på vilken ras, antal djur, vidare upplägg: förädling osv.
T.ex. söker du stöd för dina marker? Hur stora? Naturbeten? Eko? Allt detta ger EU-stöd. Väljer du dessutom en ras som är berättigad för utrotningshotadbidrag, får du ytterligare en slant.

Det finns flera lantraser med bra ull. Men den som betalas mest är finull. De är bidragsberättigade. Även rya har efterfrågad ull om kvalitén är hög. Kolla med spinnerier och karderier om de är intresserade osv.
Dessutom kan du själv lönspinna/karda ullen och sälja halvförädlad ull. Det ger mer plus i kassan än råvaran. Men man får jobba lite mer.
Vad gäller finull, är det även lätt att sälja livdjur (tacklamm). Skinnen är bra som baby/liggskinn.

En annan viktig sak är ju: Klipper du själv? Då har du snart tjänat in saxen!
Jag hade mina finull i utegång året runt och kunde på så vis sälja även vårullen till spinneri ;)
Man blir kanske inte rik, men allt beror ju på vad man vill ha ut av livet och vilken kvalité på liv man söker.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Arbeta med får?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-08 kl 15:53 »
Tjäna pengar tror jag är svårt. Men man kanske kan hanka sig fram på att själv vidareförädla ullen i någon form. Det är nog en rätt bra idé att slakta lamm också.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Arbeta med får?
« Svar #4 skrivet: 11 sep-08 kl 17:33 »
Som jag förstod trådskaparens fråga så ville h*n tjäna pengar på att hålla får och enbart på ullen. Så det var den frågan jag svarade på. Jag tror inte man kan tjäna på att enbart har får för att sälja ull. Som fåraherden är inne på så tror jag det krävs att man slaktar lamm också för att få in mer pengar och säljer livdjur förstås.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skum

  • Inlägg: 73
    • Dalarna
SV: Arbeta med får?
« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 14:43 »
Hej!

Jag tror att det är svårt att få någon förtjänst på att enbart sälja ull. Ullen ska vara så ren och inte innehålla höbös och liknande. Fåren ska helst vara installade och det är ju inte så trevligt för fåren. När det gäller ull så har jag en fråga. Vet någon om det pågår något försök med att göra isolering av ull? jag tänker då främst på isolering till hus.

Skum
Skum

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Arbeta med får?
« Svar #6 skrivet: 12 sep-08 kl 15:05 »
Skum, angående ull, så håller den sig mycket bättre vid utedrift. De får starkare och glansiga ull då och minndre "bös" i. Om man inte har en väldigt opraktiskt utfodring förstås.
Däremot tror jag också att det måste till mer än att sälja ull, som jag skrev. Uttnyttja fårens "fyra ben": Ull, skinn, kött och landskapsvård + svansen: livdjursförsäljning. Att själv vidareförädla ullen ger nog rejält mer än råull dessutom.
Angående ull som isolering finns en som tillverkar det: www.lantprodukter.se Stig Nyman 0657-104 35.

skum

  • Inlägg: 73
    • Dalarna
SV: Arbeta med får?
« Svar #7 skrivet: 12 sep-08 kl 15:18 »
Birgit!

Självklart har du rätt i att de blir bättre ull och mindre bös under sommartid ute. Det beror ju lite på när man klipper fåren också. jag har i alla fall den erfarenheten att det är svårt att bli av med ull i Sverige däremot så tar de gladeligen emot i Estland. Tack för informationen om tillverkare av isolering.

Skum
Skum

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Arbeta med får?
« Svar #8 skrivet: 12 sep-08 kl 15:39 »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Arbeta med får?
« Svar #9 skrivet: 12 sep-08 kl 15:51 »
Hur tusan kan man sälja svenskt ullgarn för 19.50/hektot ???
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Arbeta med får?
« Svar #10 skrivet: 12 sep-08 kl 16:03 »
Vem gör det?
Först, kan det inte vara spunnet i Sverige. För det andra är det väl "gratisull" som fraktats till något låglöneland?
Vet att estländksa fårbönder med lantras var väldigt besvikna på de som skänkte ull gratis till Estland. De har inte en chans att sälja sin ull alls p.g.a detta och de enda som tjänar på det är spinnerier och grossister, inte ullproducenten!
Skum, jag menade utegång även på vintern. På sommaren förutsätter jag att djuren går ute.
Vet inte vad du har för får, men finull, rya och päls, kan man få betalt för iaf.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Arbeta med får?
« Svar #11 skrivet: 12 sep-08 kl 16:09 »
Kolla här: http://www.sn-lantprodukter.se! "Hämtar ull från svenska farmare" står det...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Arbeta med får?
« Svar #12 skrivet: 12 sep-08 kl 17:17 »
Ja, det är ju inte svenska priser iaf. Nej, bättre borde vi kunna fixa själva >:( Varför ska andra sko sig på våran ull???? Skulle aldrig lämna ull gratis till någon.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Arbeta med får?
« Svar #13 skrivet: 12 sep-08 kl 17:25 »
Någon som vet något spinneri som lönespinner i Estland eller Litauen för den delen? Börjar bli trött på att inte hitta något svenskt ställe som kan göra det på kortare tid än ett år. Speciellt när man läser att ull är en färskvara.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Arbeta med får?
« Svar #14 skrivet: 12 sep-08 kl 21:07 »
Vi sålde ull några gngr. till toarp...trodde in min enfald att de skulle betala för BRA ull, dessutom väl förpackad och märkt. Vi var ohyggligt noga med sorteringen, plockade allt (vad vi trodde ,skräp osv.) Det tog oss flera dar med förpackning ,sortering osv. Döm om vår förvåning när vi fick avräkning. Många procent "skräpull", MÅNGA? Dessutom klagomål på att det fanns barr i ullen!!!!! Vi hade inte haft fåren på skogsbete den perioden!!! Jag litar inte efter detta ett dugg på ullköpare. Vi har de senare åren sålt ca. 300 kg. och bara fått skit. Nu tvekar jag att klippa överhuvudtaget för salu. Jag är också tveksam till slakteriernas bedömning av slaktkroppar...Har fotograferat 2 st. kroppar hemma (återtag). Att se dessa 2 totalt olika kroppar m. samma bedömning!!!!! Vi har inte en chans mot slakterierna och stora uppköpare för ull. När du väl lämnat ullen kontra slaktkroppen så är man helt utlämnad. Ledsen att behöva säga detta men för vår räkning så litar vi aldrig mer på stor inköpare. Däremot kontakter, vänner och bekanta som uppskattar ditt jobb och ull.

skum

  • Inlägg: 73
    • Dalarna
SV: Arbeta med får?
« Svar #15 skrivet: 12 sep-08 kl 21:17 »
Det blev kanske lite känsligt det här med Estland. Den ull som gått till Estland, den som jag skriver om, har gått till kvinnor som tagit hand om den och därefter stickat olika alster till försäljning för att överleva.
Vi har under åren gett bort våran ull till folk som är intresserade av att prova på olika textilhantverk.

Skum
Skum

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Arbeta med får?
« Svar #16 skrivet: 12 sep-08 kl 22:01 »
Problemet skum, är att de som haft bra lantrasull i Estland fått slänga den istället :-\ Stickerskorna anlitas av spinnerierna för en spottstyver. De inhemska ull-leverantörerna har försökt arbeta upp priset och även lobbat för att stickerskorna ska få hyfsat betalt.
Tack vare oss har de misslyckats totalt >:(
Detta är en missriktad hjälpinsats, som bara skott de som redan har skor 8) de utnyttjar istället stickerskorna maximalt. För en spottstyver :o

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Arbeta med får?
« Svar #17 skrivet: 12 sep-08 kl 22:07 »
Den enda bra biprodukten till lammkött i Sverige för närvarande är lammskinn. Det verkar inte finnas någon fungerande marknad för ull. Utan en fungerande marknad finns det ingen som betalar en för ens arbete, oavsett vilken fin eller bra produkt man har. Oavsett vad man har för slags ideal om vad man vill göra och ett liv i harmoni, osv, så måste det finnas en marknad för det man vill sälja. Sysslar man med får och vill något mer än bara lammkött är det i dagsläget skinn som gäller. Gotlandsfår alltså, trots att guteskinn egentligen är ännu finare.
Det enda jag kan tänka mig med lammull är att förädla det vidare och själv sälja svenska islandströjor från värmlandsfår eller liknande. Hitta alltså någon som har värmlandsfår, köp ullen för ingenting, sticka tröjorna och sälj exklusivt och dyrt till bättre folk som kan betala ;D.

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Arbeta med får?
« Svar #18 skrivet: 12 sep-08 kl 23:15 »
Hejsan.

Det jag undrar först och främst, kan man tjäna pengar på att enbart ha får för att sedan sälja ullen?
Vilka får är bäst för det?
Hur många behövs?

Nu vet jag ju att man ska inte räkna med rikedom här, men så det går runt, så alla utgifter blir betalda och man har lite extra pengar efter allt är betalt.


Satsa på att starta lönespinneri och spinn ullen från dina egna får? Räcker med att du kollar i denna tråd för att se att väntetiderna vid de spinnerier som finns i Sverige är orimligt långa.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Arbeta med får?
« Svar #19 skrivet: 13 sep-08 kl 09:09 »
Igen ulfg, finull kan man få uppåt 50 - 60kr/kg om det är fin o ren ull. Anser inte det är lite betalt. Både Åddebo ull och Ötsergötlands ullspinneri i Ödeshög köper den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser