Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbeta med får?  (läst 4992 gånger)

Charlotte

• -
SV: Arbeta med får?
« Svar #20 skrivet: 13 sep-08 kl 10:17 »
 För speciell ull är det inte dåligt betalt (om man räknar bort sitt extra arbete för att få till den fina ullen...).
Det kan väl ge lite drygt en hundring/år och tacka som extra inkomst och ett till litet ben att stå på, men det är ju inget man lever enbart på.
 Jonas: Precis som med de "udda" slaktkropparna så får man skapa sig en egen marknad om man vill sälja "udda" skinn och ull.
Det finns säkert massor av människor som vill ha Guteull att tova med och vackra skinn, men man får hitta dom själv.
Har man den tiden, kunskapen och lusten, (det är oftast krångligare att tas med folk än får ;)) att själv marknadsföra sina produkter kan man öka lönsamheten tror jag.
                                                      Mvh
                                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #21 skrivet: 13 sep-08 kl 11:57 »
Satsa på att starta lönespinneri och spinn ullen från dina egna får? Räcker med att du kollar i denna tråd för att se att väntetiderna vid de spinnerier som finns i Sverige är orimligt långa.

Busbra idé!!!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 13 sep-08 kl 14:57 »
Busbra idé!!!  :)

Ja visst är det ;)!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Birgit

« Svar #23 skrivet: 13 sep-08 kl 15:27 »
Att starta ett spinneri är nog inget man gör på en em. Kräver övning och kunskap. Flera av spinnerierna som finns idag, har problem med lönsamhet och generationsskifte. Kontakta hellre någon av dem o kolla om de kan hjälpa/behöva hjälp, som kan generera expansion m.m. Kan tänka mig att de gärna lär upp en eller flera "arvtagare".
Tror inte heller det är lätt att skaffa maskiner. Det är lite slagsmål om allt begagnat som finns att tillgå.
Lönspinning är det minst lönsamma de befintliga spinnerierna sysslar med. Därav väntetiderna. De tar det när resten är avklarat.

skum

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 15 sep-08 kl 16:42 »
Birgit!
Jag är ledsen att jag ställt till det så och  var så dum att jag trodde att de hjälpte några kvinnor i Estland.

Skum
Skum

Birgit

« Svar #25 skrivet: 15 sep-08 kl 16:53 »
skum, det är inte ditt fel :-\ Det är ju de som stått bakom som undanhållit viss information. Jag trodde också att det var goda ändamål, tills jag pratade med en kvinna, som kämpade förtvivlat med att hjälpa folket på landsbygden att få avsättning för sina produkter. Det handlade ju om landsbygdens överlevnad och bevarandet av djur och traditioner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser