Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  söker recept på matjesill  (läst 3457 gånger)

Mullvaden

söker recept på matjesill
« skrivet: 13 aug-05 kl 12:52 »
jo inlagd sill är ju enkelt och gott men sill kan man ju inte fiska själv så därför har jag börjat pröva lägga in annan fisk på samma sätt.
Då jag är barnsligt förtjust i matjesill så undrar jag om någon har recept för kryddlagen,en del ledtrådar kan man ju lista ut ifrån det som står på burken men det vore så mycket enklare med ett komplett recept.

Grille

• Gäst
Re:söker recept på matjesill
« Svar #1 skrivet: 06 nov-07 kl 18:04 »
Hejsan!
Hittade detta på en hemsida. Ska prova tänkte jag, men inte hunnit ännu.
6 kg färsk sill
1 l vatten
1 dl ättika (24%)
½ kg salt
1½ kg socker
25 g krossad kryddpeppar
25 g krossad svartpeppar
25 g hel ingefära
25 g sandel (kan köpas på apoteket)
25 g oregano
25 g salpeter
lagerblad
Har du tid och tålamod kan du lämpligen lägga in din egen matjessill i en stor höganäskruka.
Förbered sillen genom att ta bort huvud och tarm. Lägg den i en blandning av 1 liter och 1 dl ättika under ett dygn. Låt sedan sillen rinna av.
Blanda samman kryddorna utom lagerbladen och gnid in sillen. Varva därefter kryddblandning och sill i krukan. Mellan varje lager lägger du några lagerblad.
Nu skall krukan täckas över och stå svalt 1 månad. Sedan är det dags att provsmaka. En sådan här inläggning håller sig ett år.

Grille

• Gäst
Re:söker recept på matjesill
« Svar #2 skrivet: 28 nov-07 kl 21:10 »
Hade ett himla problem att finna Sandel, men jag hittade det, och en massa andra spännande kryddor på http://www.brattberg.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser