Hej alla!
Efter en tids gäst-läsande här så har jag nu till slut registrerat mig. Verkar vara ett bra forum!
Saken är den att jag ska bli med höns.... Skulle egentligen ha skaffat dem för 1,5 år sedan, men diverse strul med hönshuset och tillstånd etc. (bor i en by med grannar inpå) har gjort att det dragit ut på tiden. Men nu SKA huset bli klart under hösten/vintern, så hönorna kan bli verklighet nästa år!
Så kommer då det där med vilka höns man vill ha... vill gärna få tips av er.
Mina krav/önskemål är:
- "snälla", får gärna bli tama eftersom det finns barn som gärna umgås med dem.
- lågmäld tupp - finns det? Grannarna (och vi själva) uppskattar ju om det inte gapas för mycket...
- friska, i den mån det går
- köldtåliga - de får iofs ett riktigt ordentligt hönshus, men blir det svinkallt så får det inte krisa för mycket för det.
- finns det "lågsprättande" höns...? Vore kul att ha dem ute utan att rabatterna går hädan....
- äggproducerande - köttproduktion kommer inte att bli aktuellt (om jag inte tuffar till mig betydligt...)
- ingen dvärgsort - finns många katter här, och jag vill kunna ha dem lösa i trädgården ibland i alla fall
- gammal lantras och genbank låter ju trevligt, men är väl kanske inget måste egentligen
Förutsättningarna som finns är:
- hönshuset är oisolerat men tätt, dubbla stock-/plankväggar, innertak etc.
- Stort fönster i söder (skuggas sommartid av trädkronor). Ska förses med mörkläggningslucka för nattning...
- El finns, vatten skulle kunna dras in. Eller räcker det med en dunk..?
- Ca 9 kvm yta för hönsen, plus extra utrymme för oss som sköter om dem.
- kökskomposten kommer stå i hönshuset - värmer säkert en del.
- hönsgården ligger in mot tomten - skyddat läge och nätat tak.
- Ca 40 kvm hönsgård. Tänkt att innehålla tåliga bärbuskar, sandbad, lite större stenar osv.
- Möjlighet att springa lösa i trädgården då och då.
Vad tror ni? Något mer att tänka på? Finns det samlade tips och idéer för hönshus/-gård någonstans?
Och vad gäller sorten - eftersom jag bor i Östergötland så har jag mest tittat på Kindahöns, och det lutar nog starkt åt det. Enda "nackdelen" kan jag känna är att de ska ha så stark ruvlust - jag vill inte behöva nacka en massa kycklingar varje år. Men det kanske går att begränsa något, utan att göra våld på hönans instinkter?
Det är bl.a. därför jag funderar på genbanksanslutning, inbillar mig att det är lättare att avyttra överskott då - eller är det inte så?
Men det kanske är någon annan sort som bättre uppfyller alla önskemålen ovan?
Jaha - det blev långt detta...!

Men jag är jättetacksam mot alla som orkar ta sig igenom och vill hjälpa mig med funderingarna - tackar på förhand!

/Mia