Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny här, och ny på höns... Vad väljer jag?  (läst 3330 gånger)

Stensjö

• Östergötland
Ny här, och ny på höns... Vad väljer jag?
« skrivet: 08 sep-08 kl 09:19 »
Hej alla!

Efter en tids gäst-läsande här så har jag nu till slut registrerat mig. Verkar vara ett bra forum!

Saken är den att jag ska bli med höns.... Skulle egentligen ha skaffat dem för 1,5 år sedan, men diverse strul med hönshuset och tillstånd etc. (bor i en by med grannar inpå) har gjort att det dragit ut på tiden. Men nu SKA huset bli klart under hösten/vintern, så hönorna kan bli verklighet nästa år!
Så kommer då det där med vilka höns man vill ha... vill gärna få tips av er.

Mina krav/önskemål är:
- "snälla", får gärna bli tama eftersom det finns barn som gärna umgås med dem.
- lågmäld tupp - finns det? Grannarna (och vi själva) uppskattar ju om det inte gapas för mycket...
- friska, i den mån det går
- köldtåliga - de får iofs ett riktigt ordentligt hönshus, men blir det svinkallt så får det inte krisa för mycket för det.
- finns det "lågsprättande" höns...? Vore kul att ha dem ute utan att rabatterna går hädan....
- äggproducerande - köttproduktion kommer inte att bli aktuellt (om jag inte tuffar till mig betydligt...)
- ingen dvärgsort - finns många katter här, och jag vill kunna ha dem lösa i trädgården ibland i alla fall
- gammal lantras och genbank låter ju trevligt, men är väl kanske inget måste egentligen

Förutsättningarna som finns är:
- hönshuset är oisolerat men tätt, dubbla stock-/plankväggar, innertak etc.
- Stort fönster i söder (skuggas sommartid av trädkronor). Ska förses med mörkläggningslucka för nattning...
- El finns, vatten skulle kunna dras in. Eller räcker det med en dunk..?
- Ca 9 kvm yta för hönsen, plus extra utrymme för oss som sköter om dem.
- kökskomposten kommer stå i hönshuset - värmer säkert en del.
- hönsgården ligger in mot tomten - skyddat läge och nätat tak.
- Ca 40 kvm hönsgård. Tänkt att innehålla tåliga bärbuskar, sandbad, lite större stenar osv.
- Möjlighet att springa lösa i trädgården då och då.

Vad tror ni? Något mer att tänka på? Finns det samlade tips och idéer för hönshus/-gård någonstans?

Och vad gäller sorten - eftersom jag bor i Östergötland så har jag mest tittat på Kindahöns, och det lutar nog starkt åt det. Enda "nackdelen" kan jag känna är att de ska ha så stark ruvlust - jag vill inte behöva nacka en massa kycklingar varje år. Men det kanske går att begränsa något, utan att göra våld på hönans instinkter?
Det är bl.a. därför jag funderar på genbanksanslutning, inbillar mig att det är lättare att avyttra överskott då - eller är det inte så?
Men det kanske är någon annan sort som bättre uppfyller alla önskemålen ovan?

Jaha - det blev långt detta...!  :) Men jag är jättetacksam mot alla som orkar ta sig igenom och vill hjälpa mig med funderingarna - tackar på förhand! :)

/Mia

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Ny här, och ny på höns... Vad väljer jag?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 10:19 »
Citera
lågmäld tupp - finns det?
Brahma har ett dovare (mindre "störande") galande än andra raser.
Citera
finns det "lågsprättande" höns...? Vore kul att ha dem ute utan att rabatterna går hädan....
Skulle väl i sådana fall vara någon dvärgsort (vilket du inte ville ha).

Jag tycker att Kindahöns låter som en mycket bra ide.

De flesta höns kan bli tama om man ägnar sig mycket åt dom. Det är dock ingen bra ide att "klappa" för mycket på hönorna eftersom tuppen kan "ta illa upp".

Citera
Enda "nackdelen" kan jag känna är att de ska ha så stark ruvlust
Citera
Men det kanske går att begränsa något, utan att göra våld på hönans instinkter?
Du kan ju själv bestämma hur många ägg hönan ska få ruva på.

Citera
Finns det samlade tips och idéer för hönshus/-gård någonstans?
På forumet under: boende/hägnad.

Lycka till med ditt hönsval!  :)
« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 10:28 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 08 sep-08 kl 10:50 »
jag skulle säga mille fleur dom är visligen jätte små men blir hur tama som hälst och finns i massor av vackra färger.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 08 sep-08 kl 12:16 »
Ny här, och ny på höns... Vad väljer jag?

Garanterat ILT-fria höns  ??? var man nu hittar sådana!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

fjäderfän

« Svar #4 skrivet: 08 sep-08 kl 12:17 »
hemma hos mej hittar man friska djur fria från ILT
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 sep-08 kl 12:23 »
Garanterat ILT-fria höns  ??? var man nu hittar sådana!

Desinficera äggen. Lägg dem i kläckaren. Efter tre veckor har du garanterat ILT-fria kycklingar som växer upp till ILT-fria höns.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 12:26 »
Desinficera äggen. Lägg dem i kläckaren. Efter tre veckor har du garanterat ILT-fria kycklingar som växer upp till ILT-fria höns.

Och då har man alltså inte moderdjuren själv utan har börjat från scratch? Har jag fattat det rätt? Är lite trögfattad nu när jag ammar (skyller på det iaf  ;D). Med andra ord kan det vara klokt av Stensjö att köpa ägg och kläcka istället?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 sep-08 kl 12:49 »
Med andra ord kan det vara klokt av Stensjö att köpa ägg och kläcka istället?

Japp. Det är ett bra sätt att undvika en lång rad sjukdomar och parasiter när hönskarriären skall inledas. Dessutom är kycklingar söta. :)

Stensjö

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 sep-08 kl 13:24 »
Tack för alla svar! Men oj vad ni skräms.... Vad är ILT...? Har inte hittat något som heter så i min hönsbok... (en sann gröngöling har talat  ;))
Maskinkläcka kycklingar, alltså... Det lär jag inte göra själv, det är ett som är säkert. Hade tänkt att skaffa en gammal "surhöna" samtidigt som kycklingarna, just för att de ska lära sig att vara höns ordentligt. Men då faller ju den där saneringstanken...
Hmmmm... men fortsätt gärna att skrämmas - det ska härdas i tid, som det heter!

Stensjö

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 08 sep-08 kl 13:45 »
Förresten - nu har jag googlat :-) och jag visste ju vad ILT är, har bara inte sett förkortningen innan.
Usch ja, det vill man ju inte ha..... Nu blev det lite svårt, tycker jag.... :-\

Krågedal

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 08 sep-08 kl 14:02 »
Hej! Kul att du är intresserad av höns, de är verkligen roligt. :D Du har många funderingar men det kommer att lösa sig.
Jag är ny som hönsägare med, fick hem de första i maj.....Har nu min andra kull....Jag har Kindahöns med genbank.....du får gärna ringa, och komma o hälsa på för att få lite ideer mm.
 Jag vet inte om du ska behöva vara orolig för alla sjukdommar en del skriver om! Jag köpte friska lantras djur som "naturligt" är motståndskraftiga mot sjukdommar de är verkligen härdiga.Sen kan man förhindra att de blir sjuka på flera sätt  tex ha ormbunkar, åbrodd i hönsgården det finns fler naturliga växter att ha. Ha sandbad (jord) så tar de bort ev ohyra)
 Jag vill själv inte nacka några djur i första hand, jag vill om jag inte vill ha dem själv , sälja dem, det är efterfrågan på lantrashöns har jag märkt....det är du som bestämmer hur många ägg en ruvhöna ska ruva fram.... Jag har själv ett litet hönshus (gammalt dass) men desto större rastgård + de får komma utanför den också. De jag har är alla hanterbara....men ju mer man är med dem desto vanare blir dem. Men lycka till och du får gärna höra av dig! Therese Bergenhök 0494 20552 eller 073 7887224 :D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Stensjö

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 08 sep-08 kl 14:13 »
Tack Krågedahl/Therese! Ser att du bor i Kindatrakten, på riktnumret.
Jag PM:ar dig!

buck

« Svar #12 skrivet: 10 sep-08 kl 05:28 »
New Hampshire är en trevlig ras.

Härdiga, ganska goda värpare, sociala och snälla.

dock med reservation för lågmäldheten och sprättbarheten, men du slipper försova dej och rensa ogräs! :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 10 sep-08 kl 10:01 »
Jag är ny som hönsägare med, fick hem de första i maj.....Har nu min andra kull....Jag har Kindahöns med genbank.....
Jag köpte friska lantras djur som "naturligt" är motståndskraftiga mot sjukdommar de är verkligen härdiga.

Hoppla hoppla nu ska vi väl ta det lite varligt i alla fall.... alla djur kan få smittsamma sjukdomar !!

Jag tycker att det LM skrivit var väldigt väldigt intressant:

Jag har kollat med genbanksansvarig och det är tillåtet att sälja djur med antikroppar mot ILT men det är inte tillåtet att sälja sjuka djur.

Det har gjorts en undersökning av många genbanker av olika raser och större delen av de testade genbanksdjuren hade antikroppar mot ILT.
Jag visste att sjukdomen "i det stora hela" var mycket vanlig men jag trodde inte att den var så vanlig och accepterad i genbankerna.
Lite fundersam blir man...eller?

Så man ska nog inte tro att alla Genbanks djur skulle vara friskare än andra..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #14 skrivet: 10 sep-08 kl 12:58 »
Citera
Så man ska nog inte tro att alla Genbanks djur skulle vara friskare än andra..

Nej det ska man inte.
Det är dock viktigt att inse att det inte handlar om att en massa genbanksdjur går omkring och mår dåligt. Utan att det handlar om symptomfria djur med antikroppar mot ILT.

Jag skulle tro att anledningen till att lantraser anses vara "friskare" är just att de sedan länge har antikroppar mot olika sjukdomar och att sjukdomarna därför inte "bryter ut".

Stensjö

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 11 sep-08 kl 11:09 »
Så rent teoretiskt - eftersom jag inte är sugen på att starta enbart från ägg - om jag köper djur från ett och samma ställe, så är de förmodligen OK? Alltså antingen friska, eller samtliga bärare på antikroppar och kan då inte smitta varandra?
Har inte tänkt satsa på försäljning - är mest ute efter ägg och sällskap - så jag hoppas inte sprida några smittor vidare. Men vill ju inte att mina hönor ska gå och dö för mig, såklart. Och ur bevarandesynpunkt hade det varit trevligt att ha genbank, men det kan jag väl ha enbart i bevarandesyfte, inte spridande av rasen?

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #16 skrivet: 11 sep-08 kl 11:12 »
Citerar Ronny:
Citera
Antikroppar kan troligen konstateras inom de allra flesta hönsflockar (genbank eller inte) om man skulle låta testa alla djur. Förekomst av antikroppar innebär inte att djuren kommer att bli sjuka, bara att de nån gång utsatts för smitta eller levande vaccin. Man kan inte garantera att såna djur aldrig nånsin kan sprida smitta.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #17 skrivet: 11 sep-08 kl 11:21 »
Det är klart att du ska köpa de kindahöns du vill ha och vara med i genbanken.  :)
Mindre antal inköpsställen = mindre antal risker.
Men jag skulle åtminstone köpa från två ställen, för att få mindre inavel.
Det är inte troligt att dina höns kommer att "gå och dö" för dig.
Lugn!  :)

Stensjö

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 11 sep-08 kl 14:17 »
Hihi - börjar jag verka nervig?  ;D Det är ju som att skaffa barn, det här..... Måste sätta dem (hönsen alltså) i kö på Harvard redan nu, så att de har en plats när det är dags.... ;D ;)

Vet inte hur många linjer Kindahönsen har i genetiken bakom idag - de kommer väl från ett och samma ursprung nånstans i början. Men det blir nog sådana, som sagt...
Men efter att ha läst lite mer här så kan man ju räkna med att man får bygga ett hönshus till när man faller för nästa ras - jag är lite svag för Hedemora också... För att inte tala om guldiga Orpington.... Och gökfärgade Plymouth Rock.... Och Wyandotte.... Kära nån - det blir en hel bondgård till slut.....  :-[

Tack för alla svar! Jag kommer med fler frågor framöver - var så säkra!   :-*

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #19 skrivet: 11 sep-08 kl 18:29 »
Ja köp kinda höns.. dom behöver  bevaras...

Lycka till

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser