Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orm  (läst 2434 gånger)

Körven

• Värmland
Orm
« skrivet: 05 sep-08 kl 13:49 »
Ute på en ö i Vänern så såg jag en märklig orm. Jag trodde det var ett lastband eller något liknande som kom från något fartyg,den låg på en sten som stack ut i vattnet.Fick gå runt ett buskage, när jag kommer fram var det borta,då ser jag vid strandkanten en stor grå orm,som simmar mot vasskanten.
Jag mäter på stenen med fötterna 7 st och dom är 28 cm alltså 196 cm långt.Då var inte hela ormen synlig,jag uppskattade tjockleken ungufär som en ölburk.När ormen befann sig i vattnet på mindre än tio meter, så såg jag att den var svart eller mörk runt munnen eller läpparna ,pupillen var rund.
Jag kontaktade Komunbiologen eller vad hon kallades,hon verkade inte fatta vad jag sa.Snokar kan ha grå färg och bli över en meter sa hon.
Jo visst är det så,och att det var en orm som tillhörde snoksläcktet är ju riktigt pga av den runda pupillen,men att den var två meter avfärdadehon med att man blir rädd och överdriver görna storleken.
Nu var jag inte rädd utan jag tänkte fånga den tyckte det var intresant men den försvann in i vassen.
Finns det någon annan som sett eller hört talas om en stor orm i Vänern.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sommartorparn

SV: Orm
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 14:00 »
Yes, nu får vi ett eget sjöodjur i Vänern! Först Arn och sen ett sjöodjur. Det blir bara bättre och bättre för det västsvenska egot. Stockholmare, släng er i väggen!

Helt Normal

« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 14:03 »
Är du alldeles säker att den var en orm? Kunde den ha varit en ål?
Ett odjur låter ju mycket mer spännande  ;D

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 sep-08 kl 12:24 »

Jag har fått en trolig förklarning av en kille i går.........Det var ett fartyg som lastat i Senegal och fått med en orm i lasten.Dom hade upptäckt ormen när dom luckat av på väg in till Karlstad.Befälhavaren hade gett order om att kasta den på utsidan,för att slippa eventuellt krångel med myndigheterna.

Detta är inte första gången man sett främmande djur i Vänern.För många år sedan så fångade ett par pojkar en krokodil den skall visst finnas uppstoppad på något museum i Lidköping eller Vänersborg.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

mr

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 07 sep-08 kl 10:43 »
Jag har hör att det finns skrubbskädda och krabbor i vänern. Ska tydligen följa med i ballast tankarna på fartygen. Det kan säkert vara så att mer exotiska djur följer med också...

hustran

« Svar #5 skrivet: 07 sep-08 kl 14:01 »
Det låter väldigt spännande med ormen. Snälla ni som ser den igen, berätta här.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 20:24 »
Förmodligen är det storsjödjuret som är på semester, eftersom alla turister har gått hemma och snart blir det för kall i Norrland...................

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser