Ute på en ö i Vänern så såg jag en märklig orm. Jag trodde det var ett lastband eller något liknande som kom från något fartyg,den låg på en sten som stack ut i vattnet.Fick gå runt ett buskage, när jag kommer fram var det borta,då ser jag vid strandkanten en stor grå orm,som simmar mot vasskanten.
Jag mäter på stenen med fötterna 7 st och dom är 28 cm alltså 196 cm långt.Då var inte hela ormen synlig,jag uppskattade tjockleken ungufär som en ölburk.När ormen befann sig i vattnet på mindre än tio meter, så såg jag att den var svart eller mörk runt munnen eller läpparna ,pupillen var rund.
Jag kontaktade Komunbiologen eller vad hon kallades,hon verkade inte fatta vad jag sa.Snokar kan ha grå färg och bli över en meter sa hon.
Jo visst är det så,och att det var en orm som tillhörde snoksläcktet är ju riktigt pga av den runda pupillen,men att den var två meter avfärdadehon med att man blir rädd och överdriver görna storleken.
Nu var jag inte rädd utan jag tänkte fånga den tyckte det var intresant men den försvann in i vassen.
Finns det någon annan som sett eller hört talas om en stor orm i Vänern.