Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta vara på vad naturen ger...  (läst 10289 gånger)

Nying

SV: Ta vara på vad naturen ger...
« Svar #20 skrivet: 09 sep-08 kl 11:12 »
jag gör mjukäppelkaka på ägg och äpplen, som frys in i lagom portionsbitar och används som snabb eftereter på vintern.

Spännande, är det bara ägg och äpplen? Mjöl? Recept?
Kram M

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 09 sep-08 kl 12:00 »
Syrensaft kanske? HAr hört att man kan göra det på samma vis som man gör med fläderblommorna.
Japp! Blir väldigt god saft! Och av rosenblad också.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Musseron

« Svar #22 skrivet: 09 sep-08 kl 22:22 »
Saft kokar jag av röda och svarta vinbär, vinbärsblad, rabarber. Gelé av sv. vinbär och rönnbär. Sylt av lingon, blåbär och jordgubbar. Hönsgodis av torkade nässlor, nypon och rönnbär. Vårnässlorna blir också soppa till mig :) Blodriskor, taggsvamp, fårticka och Karl Johan blir till nedfryst blandsvamp t. köttfärs mm. Kantareller torkas till vinterns goda såser ;D nypon har jag kladdat med idag till nyponsoppa. Än så länge är det bara lingonen som fattas för att min matkällare och jag ska vara nöjda.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

skum

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 12 sep-08 kl 16:40 »
Naturen är verkligen givmild. Tänk att ha förmånen att kunna vandra i skogen och samtidigt samla in för vintern. Höstkantarellerna är ju fantastiska, bara torka och förvara hur länge som helst och ingen större plats tar de. Dessutom kan man få en hink lingon till lingondricka eller likör och enbär till viltsteken. Hur kan vi gnälla om fattigdom när så mycket finns i naturen.

Skum
Skum

Jormare

« Svar #24 skrivet: 15 sep-08 kl 21:34 »
Saft kokar jag av röda och svarta vinbär, vinbärsblad, rabarber. Gelé av sv. vinbär och rönnbär. Sylt av lingon, blåbär och jordgubbar. Hönsgodis av torkade nässlor, nypon och rönnbär. Vårnässlorna blir också soppa till mig :) Blodriskor, taggsvamp, fårticka och Karl Johan blir till nedfryst blandsvamp t. köttfärs mm. Kantareller torkas till vinterns goda såser ;D nypon har jag kladdat med idag till nyponsoppa. Än så länge är det bara lingonen som fattas för att min matkällare och jag ska vara nöjda.

Måste fråga eftersom vi precis skaffat höns, käkar hönsen rönnbär?
Kan man torka dom för att spara till vintern och ge hönsen?
Det vore nog bra för få i dom vitaminer till vintern...
Har plockat 20 kg svartvinbör och gjort saft på, vi har en jätteskog av svartvinbär, måste plocka mera innan dom blir för gamla.
Kantareller har det blivit en del, kanske hinner ut en gång till innan dom fryser.
Hittade 4 Karl Johan också, jättegoda blev dom stekta med lite lök!
Lingon plockar morsan åt mig som tur är, lite blåbär fick vi av grannarna.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 16 sep-08 kl 00:28 »
Måste fråga eftersom vi precis skaffat höns, käkar hönsen rönnbär?
Kan man torka dom för att spara till vintern och ge hönsen?

Här finns en tråd om Rönnbär till höns:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=11813.0

där finns kanske alla svar på dina frågor. :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

eEmmA

« Svar #26 skrivet: 17 sep-08 kl 22:14 »
Jag brukar plocka det mesta i bärväg... hjortron, lingon, hallon mm... Min mormor brukar göra hjortrondricka... Det är verkligen en höjdare, Hur gott som helst. Smakar mycket hjortron...

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 11 jan-11 kl 08:18 »
1. Syrensaft kanske? HAr hört att man kan göra det på samma vis som man gör med fläderblommorna.
2. Japp! Blir väldigt god saft! Och av rosenblad också.

Älggräs tror jag det heter, kan man göra saft på som fläder och ska väl visst smaka så ungefär också.
Jag har engång köpt en planta på Tradera för jag tyckte den såg "fin" ut...när den växte upp och slog ut insåg jag att närmast varenda vägren är full av sådana!!  ;D
--------------------------------------
http://

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #28 skrivet: 11 jan-11 kl 08:20 »
Nypon från vresros kan man göra marmelad på eller torka och ge som extra vitaminer till många smådjur tex kaniner , hamstrar, marsvin och burfåglar...Ellergöra nyposoppa och servera med mandelbiskvier ocg grädde  :-[ ;D...

Hur torkar man nypon bäst då? Någon uppfattning om hur mkt man sedan kan sticka till kaninerna? Bara som "nyttigt godis" eller del av foderstat?
--------------------------------------
http://

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #29 skrivet: 20 jan-11 kl 13:07 »
Ja, älggräs, eller älgört som den också heter kan man göra saft på, på samma vis som man gör flädersaft. Det smakar väldigt gott, lite mandelaktigt. Älgörten innehåller dessutom acetylsalicylsyra (asprin), vilket gör att saften kanske funkar mot huvudvärken också....? Har inte själv märkt någon effekt, men ändå....
Jag brukar göra fläder- och älgörtssaft och frysa in i pet-flaskor. 
Malin

Varg-älva

• Finland
« Svar #30 skrivet: 22 jan-11 kl 15:24 »
Ja, älggräs, eller älgört som den också heter kan man göra saft på, på samma vis som man gör flädersaft. Det smakar väldigt gott, lite mandelaktigt. Älgörten innehåller dessutom acetylsalicylsyra (asprin), vilket gör att saften kanske funkar mot huvudvärken också....? Har inte själv märkt någon effekt, men ändå....
Jag brukar göra fläder- och älgörtssaft och frysa in i pet-flaskor.

Funkar bra när man känner sig förkyld och allmänt krasslig!

kanka

• Västerbotten
« Svar #31 skrivet: 22 jan-11 kl 16:53 »
Blommorna från älgörten går att göra jättegott vin på också  :)

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 7 användare (1 dolda)
alternaiv, Tone Lind, Stengrim, Ylvalifalk, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser