Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta vara på vad naturen ger...  (läst 10289 gånger)

Kerstin Linnea

Ta vara på vad naturen ger...
« skrivet: 05 sep-08 kl 09:52 »
Jag ville bara påminna om att hösten närmar sig med svamp i skogen och diverse frukter och bär att ta vara på....Handen på hjärtat ...Vad brukar du ta vara på i skog och mark  :) ???...
Själv brukar jag plocka svamp och slånbär mest.....Vildäpplen kan vara gott att blanda med andra äpplen  att göra gele på...Jag provade att mata kaninerna med vildäpplen förra året men dom bara gömde undan frukten (det var kanske inte gott ;)) Några tipps ??? ;)..

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
SV: Ta vara på vad naturen ger...
« Svar #1 skrivet: 06 sep-08 kl 14:28 »
Det lät gott!
  Tja, eftersom jag bor i norrbottens norra del så blir det självklart hjortron och lingon.... vilka jag gör sylt och saft av :)
  Svamp saknar jag dock! Skulle va kul att kunna gå ut och plocka.
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 06 sep-08 kl 16:43 »
Själv äter jag ingen svamp men gärna bär och frukt så äpplena skivas till framtida vinterpajer eller så görs det mos och saft på dem, smultronen plockas och fryses in i små paket, gott till desserter med socker och vispgrädde. Fläderbären plockas och av dem gör jag saft till kräm som värmer gott och piggar upp i vintermörker. Nässlorna plockas och hängs upp på tork till djuren, de späda sparas till te eller soppa. Grönsakerna från trädgårdslandet förvälls och fryses in. Kunde nog varit ännu effektivare om jag bara varit allätare.  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

äppelmos på min nos

« Svar #3 skrivet: 06 sep-08 kl 21:56 »
Har skurit äpplen och päron idag i en evighet känns det som. Ska göra äpple/päron dricka och cider får se om det blir bra. Har gjort en omgång äppledricka som blev kanongod tidigare och en som blev mindre bra, använde olika äppelsorter. Det ska vara sura har jag lärt mig nu för att bli bäst.

Blev ingen svamptur idag för det har spöregnat hela dan. Annars är skogen full av trattisar nu och det brukar jag plocka och frysa eller koka in för att ha till trattissoppa som är jättegott. Nu är nog blåbärssäsongen slut  men det har jag oxå plockat och fryst till tårtfyllning, lingonsylt till gröten är ett måste fast här finns det inte så mycket lingon iår.

Tidigare i sommar har det blivit hallon- och körsbärsdricka, rabarber- och svartvinbärsmarmelad och så har jag kokat körsbärssylt det är himla gott att ha i naturell yoghurt.

Jag gillar att vara "ekorre" och samla in det man kan hitta i skog och mark och se hur det blir fler och fler burkar och flaskor i jordkällarn. I år står där även honungsburkar för det är första året med bin för mig och det känns verkligen speciellt. Odling är jag dessvärre inte så bra på. Drar gärna igång projekt som sen rinner ut i sanden så några grönsaker blir det inte ännu...

Världen behöver fler rumpnissar!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 07 sep-08 kl 13:04 »
Jag plockar det mesta som finns i skog och mark - nässlor, fläderblommor och -bär, röda vinbär, hallon (både skogs och trädgårds), körsbär, nypon (när det blir dags) blåbär och lingon (har det varit dåligt med i år), maskrosor, syrenblommor och rosenblad (till saft), häggbär blev inte av i år. Har börjat plocka lite svamp, t ex fjällig bläcksvamp, har tänkt lära jycken hitta kantareller. Sen har jag äpplen, plommon och rabarber i en trädgård som jag har lov att plocka i. Det blir inga jättemängder av alla sorter, är på "prova-och-lära-stadiet" ännu...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 sep-08 kl 20:20 »
Nu är det snart dags för hyllebären.
Gott vin och god saft!

Finns även många trädgårdar där jag kan plocka frukt och bär, många har inte tid att ta det tillvara, och det blir alltid nej om jag frågar om det är vettigt att det förfares, sen erbjuder jag mig att ta vara på det(för min räkning).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Varg-älva

• Finland
« Svar #6 skrivet: 07 sep-08 kl 20:40 »
Jag plockar det mesta som finns i skog och mark - nässlor, fläderblommor och -bär, röda vinbär, hallon (både skogs och trädgårds), körsbär, nypon (när det blir dags) blåbär och lingon (har det varit dåligt med i år), maskrosor, syrenblommor och rosenblad (till saft), häggbär blev inte av i år. Har börjat plocka lite svamp, t ex fjällig bläcksvamp, har tänkt lära jycken hitta kantareller. Sen har jag äpplen, plommon och rabarber i en trädgård som jag har lov att plocka i. Det blir inga jättemängder av alla sorter, är på "prova-och-lära-stadiet" ännu...

Det där lät intressant! Vad gör du med syrenblommorna??

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #7 skrivet: 07 sep-08 kl 22:41 »
jag gör mjukäppelkaka på ägg och äpplen, som frys in i lagom portionsbitar och används som snabb eftereter på vintern.
Annars är jag lite lat. Saknar frys och källare.

februaribarn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 sep-08 kl 22:48 »
Just nu plockas det olika sorters svamp, jag torkar, fryser ner och blandar i div grytor och rotfruktspytter (som jag också fryser ner i portionstorlek för att ha med till jobbet i vinter). Skogshallon har jag plockat mängder av i år, kokat saft och fryst ner. Björnbär har jag inte plockat mkt av än, men jag tror att det finns chans kvar till det. Lingon ska plockas och användas i bröd är det tänkt.

Slånbär och enbär kommer jag nog att plocka senare, ev. de bär som växer på mossen också, kommer inte ihåg vad det är, men tranbär tror jag. Det var något som var användbart iaf :-[, hjortronen missade jag tyvärr. Funderar på om jag ska ge mig ut att plocka nypon också, verkar finnas gott om dem i år, någon som har tips för vad man kan hitta på med nypon?

Äpplen går jag och plockar i gamla trädgårdar och gör sen mos, kräm och paj. Hm, vad finns det mer nu... rönnbär, de kan man väl också hitta på något skoj med kanske?

februaribarn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 sep-08 kl 22:50 »
Det där lät intressant! Vad gör du med syrenblommorna??

Syrensaft kanske? HAr hört att man kan göra det på samma vis som man gör med fläderblommorna.

tolle

• live and let live
« Svar #10 skrivet: 08 sep-08 kl 11:12 »
Av nypon kan man göra mos eller soppa, men då ska det hellst vara nypon från vresrosen som finns i parker och trädgårdar även förvildad i naturen. Nypon från den vanliga vildrosen har för lite fruktkött för att vara värt besväret tycker jag. Man rensar nyponen och mixar dem i ljummet vatten. Mängden vatten beror på vilken konsistens man vill ha. Ev kan man söta med något tex honung. Sedan pressar man det genom en sil eller liknanande för att få bort kärnorna. Voilà!
Hellre mångfald än enfald.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 08 sep-08 kl 11:14 »
Av nypon kan man göra mos eller soppa, men då ska det hellst vara nypon från vresrosen som finns i parker och trädgårdar även förvildad i naturen. Nypon från den vanliga vildrosen har för lite fruktkött för att vara värt besväret tycker jag. Man rensar nyponen och mixar dem i ljummet vatten. Mängden vatten beror på vilken konsistens man vill ha. Ev kan man söta med något tex honung. Sedan pressar man det genom en sil eller liknanande för att få bort kärnorna. Voilà!

Behövs det ingen kokning??
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Helt Normal

« Svar #12 skrivet: 08 sep-08 kl 11:29 »
Jag tror att jag har blivit allergisk mot kantareller!  :o Svampsocker (trehalos), det vill säga. Jag gillar nog svampar, men efter ett par kantarellportioner denna höst har jag haft så hemskt ont i magen! (Och diarré!  :P) Riskor lär ha mindre trehaloshalt, kanske vågar jag prova äta dom. Aldrig före har jag haft problem med svampar. Laktos tycker min mage nog inte heller om.

februaribarn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 sep-08 kl 12:14 »
tolle, du menar dom här lite större nyponen? det växer en del av dem här i trakten så jag får nog ge mig ut att plocka nån dag :) en arbetskamrat säger att de ska vara fina att göra gelé på också.

tolle

• live and let live
« Svar #14 skrivet: 08 sep-08 kl 23:59 »
Behövs det ingen kokning??

Nej, det behövs ingen kokning, på så sätt bevarar man det mesta av nyttigheterna :).

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 09 sep-08 kl 06:54 »
Nej, det behövs ingen kokning, på så sätt bevarar man det mesta av nyttigheterna :).
Har du en bild på vilken sort det är du använder? Blir så sugen på att göra nyponsoppa  :-[

tolle

• live and let live
« Svar #16 skrivet: 09 sep-08 kl 09:01 »
Har inte satt mig in i hur man sätter in bilder eller länkar. Men den sort jag menar är vresrosen (rosa rugosa) som finns lite överallt i trädgårdar och parker. Det går nog att hitta en bild på nätet.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 09 sep-08 kl 09:05 »
Hittade bild, inser att jag har en stor sådan buske i min trädgård  :D

Kerstin Linnea

« Svar #18 skrivet: 09 sep-08 kl 10:35 »
Nypon från vresros kan man göra marmelad på eller torka och ge som extra vitaminer till många smådjur tex kaniner , hamstrar, marsvin och burfåglar...Ellergöra nyposoppa och servera med mandelbiskvier ocg grädde  :-[ ;D...

Ekub

« Svar #19 skrivet: 09 sep-08 kl 10:55 »
Nyponmarmelad är såå gott ;D hittade ett recept på en Schweizisk nypontårta som verkar mums, kanske mest för det är så gott med nypon 8) har ingen egen buske att plocka från dock  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 7 användare (1 dolda)
alternaiv, Tone Lind, Stengrim, Ylvalifalk, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser