Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 25679 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Vitlök
« skrivet: 04 sep-08 kl 00:10 »
Jag vet inte om vitlök är en grönsak direkt... Om inte ämnet passar här så får moderator flytta det...  ;)

Jag tänkte plantera en del vitlök och nybörjare som jag är så vill jag höra om nån kan berätta var vitlöken trivs bäst. Vilket läge och vilken jord? Hur djupt ska jag sätta klyftorna och när ska dom ner i jorden?

Hoppas nån vet...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vurre

SV: Vitlök
« Svar #1 skrivet: 04 sep-08 kl 09:02 »
Vitlök ska ha relativt välgödslat. Jag sätter lökarna i början av november och så djupt att spetsen kommer några centimeter under ytan.
snus? vad är priset på en pris?

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 12:59 »
Jag vet inte om vitlök är en grönsak direkt... Om inte ämnet passar här så får moderator flytta det...  ;)

....

Vitlök är definitivt en 'grönsak' så din tråd har hamnat helt rätt.  :)

Se till att dom hamnar på en plats där det inte är för blött på vintern, lökarna är känsliga för allt för mycket fukt. Det är också bra om jorden inte är allt för kompakt, min lera var i hårdaste laget och en del lökar blev deformerade pga. den hårda jordskorpan som bildades.

När dom ska i jorden beror på var man bor. Dom ska inte växa allt för mycket innan vintern, här är det lagom med november, i kallare zon lite tidigare.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 01:15 »
Då ska dom nog ner nu då, eftersom jag bor i Östersund.  ;)

Tack för svaren! Håller tummarna för smaskig vitlök till sommaren...  :P

/Sara

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 06 sep-08 kl 13:57 »
Se till att dom hamnar på en plats där det inte är för blött på vintern, lökarna är känsliga för allt för mycket fukt. Det är också bra om jorden inte är allt för kompakt, min lera var i hårdaste laget och en del lökar blev deformerade pga. den hårda jordskorpan som bildades.

Gör några dm höga kullar, lister/kupkammar eller bäddar och plantera i dessa. Att rekommendera på lerjord, kompakt och/eller dåligt dränerad jord.

prince

« Svar #5 skrivet: 07 sep-08 kl 12:32 »
Hoppar helt enkelt in i tråden bara; kan man plantera vitlök i spannar eller dylikt och ha dem i växthus under vintern?  Bor i skåne på en plats där det regnar mkt och ofta... 

Vurre

« Svar #6 skrivet: 07 sep-08 kl 12:59 »
Hoppar helt enkelt in i tråden bara; kan man plantera vitlök i spannar eller dylikt och ha dem i växthus under vintern?  Bor i skåne på en plats där det regnar mkt och ofta... 

Tycker att det verkar vara onödigt besvär. Jag har lera, om än inte så seg som Vitis för våra vitlökar ser ganska normala ut i formen, och en hel del nederbörd vintertid. Kanske en och annan lök inte klarar vintern, med det får man leva med. Sätt dem som vanligt, eller om du vill på upphöjda kammar/lister som Anders Skarlind rekommenderar, så går det nog bra.
snus? vad är priset på en pris?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 07 sep-08 kl 21:53 »
Tack för påminnelsen! =) Bor i Östersundstrakten själv och tänkte försöka peta ner lite vitlöksklyftor.

Då ska dom nog ner nu då, eftersom jag bor i Östersund.  ;)

Tack för svaren! Håller tummarna för smaskig vitlök till sommaren...  :P

/Sara
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 sep-08 kl 09:43 »
Lägger in en skrytbild på det som ska bli nästa års skörd.  :) 200 lökar är det, borde ge ca. 13-1400 nya plantor.

Dom ska planteras där jag haft potatis i år, väl grävt och ogräsfritt, ska bara blanda i lite kompostjord så blir det perfekt.

Tunabettan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 08 sep-08 kl 10:01 »
Hej
Har för första gången köpt utsädesvitlök från Åke Truedsson, han som har tomatklubben. www.tomatklubben.se
Han har ett mycket informativt häfte om vitlöksodling som man kan köpa. Jag har läst på en del och vitlöken ska i jorden då jordtemperaturen är ca 7 grader, borde bli någon gång mellan september och november beroende på vart man bor. Upphöjda bäddar så det inte blir för fuktigt. Största risken är nog att det ruttnar bort om det är för fuktigt.
Har hästar, katter, höns och odlar så mycket jag hinner, mest grönsaker.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 08 sep-08 kl 11:34 »
Vitis> Imponerande! Snacka om att det kommer att bli ett rejält vitlöksland av det där!  ;D

Men det här med utsäde... Spelar det nån roll vad man köper för vitlök om man ska plantera dom? Mamma har köpt ekologiska lökar som hon planterat klyftor av. Funkar det?

/Sara

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 sep-08 kl 11:58 »
Vitis> Imponerande! Snacka om att det kommer att bli ett rejält vitlöksland av det där!  ;D

.....

Ungefär lika stort som i år, fast större och finare lökar hoppas jag. Har valt ut de finaste till utsäde.

--------------

Det funkar i regel bra med vitlök från mataffären.

Fördelen med att köpa riktigt utsäde är att det är virustestat, det innebär att man inte riskerar att smitta ner jorden med nåt som kan förstöra lökskörden (både vit- och andra sorter) för många år framöver. Den andra fördelen är att man vet vilken sort man köper och att den förhoppningsvis funkar bra i vårt klimat, fast vitlöken är inte så kinkig.

Man behöver bara köpa utsäde en gång sen kan man föröka upp den och ta sitt eget utsäde.

Vill man ha lite olika sorter att välja på kan man kolla här :  Törnvik Frö AB

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 08 sep-08 kl 22:07 »
Ah... undrar om jag inte ska ta och köpa lite från Törnvik frö. Det verkar ju inte som att det är nån panik att få ner dom i jorden ännu. Har lånat mammas jordtermometer nu och ska kolla hur många grader jorden håller på olika ställen på gården.

Tack för alla tips!  :-*

/Sara

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #13 skrivet: 08 sep-08 kl 22:39 »
Måste man ha en speciell jordtermometer? Hur långt ner i jorden ska man mäta?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 08 sep-08 kl 23:12 »
Det går säkert bra att mäta med en sån där digital kött-termometer oxå, men jord-termometern kan stå ute i väder och vind (och regn) utan att ta skada...
Hur långt ner... tja... jag tänkte nog mäta ungefär där löken ska "bo" i vinter, typ 7-8 cm ner...  ;)

/Sara

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 08 sep-08 kl 23:39 »
Jag har aldrig mätt jordtemperaturen. Jag sätter när jag hinner. Oktober är nog bra i Sörmland, men det blir ofta nov-dec. Senast blev det två omgångar, i dec och januari. Det gick hyfsat. Sätter man för tidigt så börjar löken växa för tidigt och kan skjuta blast före vintern. Den kan då frysa sönder. Sånt lär man sig.
Iofs funderar jag på att skaffa jordtermometer för att få bättre koll på när jag ska så på våren, men för att sätta vitlök, njae, det ser jag inget större behov av.

annelito

• anne - mer själ än smink
« Svar #16 skrivet: 18 sep-08 kl 22:07 »
Fick ett paket med utsäde idag från Vitis och jag undrar, som odlar i zon II, håller sig utsädet bra i en mörk kartong till kanske sena oktober eller tidiga november då jag tänkt sätta dom i jorden? Nu är det nog för tidigt väl?

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 19 sep-08 kl 14:03 »
Fick ett paket med utsäde idag från Vitis och jag undrar, som odlar i zon II, håller sig utsädet bra i en mörk kartong till kanske sena oktober eller tidiga november då jag tänkt sätta dom i jorden? Nu är det nog för tidigt väl?

Förvara dem luftigt, torrt och i rumstemperatur. Lägger du dem i kylen är risken att du triggar igång groningen.

Jag skickade med lite extra så om några skulle bli dåliga (ruttna eller skrumpna) kan du slänga dem.

annelito

• anne - mer själ än smink
« Svar #18 skrivet: 20 sep-08 kl 17:48 »
Förvara dem luftigt, torrt och i rumstemperatur. Lägger du dem i kylen är risken att du triggar igång groningen.

Jag skickade med lite extra så om några skulle bli dåliga (ruttna eller skrumpna) kan du slänga dem.

Tack snälla!

signe

« Svar #19 skrivet: 26 sep-08 kl 14:22 »
Jag köpte svenskodlad vitlök i grönsaksdisken för kanske 15 år sedan och har odlat den sorten sen dess. Det blir stora fina vitlökar med få klyftor. Jag sätter ned dem under perioden september till november. Det verkar inte spela så stor roll när, huvudsaken att man inte sätter dem för tidigt så de börjar växa. De ska bara rota sig under hösten-vintern och börja växa tidigt nästa vår. Min sort vill ha ganska näringsrik, mullrik jord och gärna mycket fukt i början med torrare i slutet av växtperioden.  Ofta glömmer jag någon vitlök i jorden men då tar jag upp dem och delar på dem på våren annars står de för trångt. Mina vitlökar håller sig länge när jag torkat dem. För att förbättra hållbarheten brukar jag också sätta några av de finaste jag har kvar i mars, i en låda i jordkällaren och sedan sätta ut till våren. Då vet jag att de har bra lagringsegenskaper. Då jag sätter ganska mycket vitlök så här på hösten så drar jag upp fåror med årder - det går snabbare än att gräva för hand.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser