Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 25585 gånger)

Löken

SV: Vitlök
« Svar #20 skrivet: 26 sep-08 kl 17:54 »
Hejsan!

Bryter in med en fråga; Hur länge kan man förvara vitlök upphängd på ett torrt ställe?
Tacksam för svar!

mistel

• -
« Svar #21 skrivet: 26 sep-08 kl 19:18 »
Det är olika för olika sorter. Thermidrome har jag haft förvarade på varmt tot ställe i mer än 1 år utan att den blivit dålig, Hammar funkar inte lika bra att lagra den skrumpnar ihop ett bra tag innan det gått ett år.

Vurre

« Svar #22 skrivet: 26 sep-08 kl 22:34 »
Hejsan!

Bryter in med en fråga; Hur länge kan man förvara vitlök upphängd på ett torrt ställe?
Tacksam för svar!

Tills den blir dålig.
snus? vad är priset på en pris?

orion

« Svar #23 skrivet: 27 sep-08 kl 09:51 »
behöver vitlök mycket sol? kan jag isf flytta dem i vår om jag planterar ut dem nu i höst? är det av någon anledning dumt att plantera dem bredvid kryddorna?

mistel

• -
« Svar #24 skrivet: 27 sep-08 kl 11:02 »
Vitlök vill ha sol och nej omplantering är nog inte bra. Vid kryddorna beror nog på vad du menar, vitlök vill ha riktigt näringsrik och välgödslad jord medans många kryddor vill ha mager jord och näringsfattig jord, så är det ett sådant magert ställe är det inte så bra till vitlök.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 27 sep-08 kl 11:31 »
Jag är inte mycket till krydd/örtodlare, men som jag uppfattar det så har vitlök och ett flertal kryddörter likartade krav på tillvaron:
(Det gäller nog främst såna som härstammar från Medelhavsområdet, som rosmarin, oregano etc)
-sol
-väldränerad och lucker jord med skaplig mullhalt och kalktillstånd
-tillsats av mogen näring/humus/kompost (måttliga mängder varje år)
-hyfsat med värme
-samt en luftig växtplats (ej säker vad gäller kryddorna, men jag tror det).

Sen må det kanske vara så att vitlöken vill ha mer näring, men är ovanstående krav uppfyllda så ger den oftast rätt så bra skörd av god kvalitet utan att man vräker på näring.

Så jag skulle säga at en mindre vitlöksodling bör du kunna ha bland kryddorna, om ovanstående är någorlunda uppfyllt. En större passar nog bättre i grönsakslandet.

orion

« Svar #26 skrivet: 27 sep-08 kl 15:13 »
så snabbt man får svar här  :)  tusen tack!

Stavern

• Norge
« Svar #27 skrivet: 16 okt-08 kl 11:29 »
Vad kul denna tråden var...jag ska odla vitløk till nästa år!!!  :D
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Skågedalen

• -
« Svar #28 skrivet: 21 okt-08 kl 20:02 »
nu har jag varit på Odal, Två stora blomster/trädgårdsaffärer och frågat om utsäde och INGEN har... ska jag beställa tycker ni eller ska jag fortsätta leta.. börjar känna att tiden rinner ut.. Vitis har du nått kvar? och kostnad med frakt och sånt?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Vitis

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 22 okt-08 kl 10:44 »
.... Vitis har du nått kvar? ....

Sorry ! Helt slut.

Kolla med Solberga Gård, dom har evt. utsäde kvar men tyvärr är dom lite dyra med frakt och exp.avgift.

Skågedalen

• -
« Svar #30 skrivet: 22 okt-08 kl 11:10 »
Kan man köra med det man köper i matvarubutiken bara? eller är dom för hårt drivna så dom saknar motståndskraften som krävs i den svenska miljön?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #31 skrivet: 22 okt-08 kl 11:31 »
här är lite länkar till vitlöksodling och inköp av utsäde

http://www.garlicfarm.ca/
http://www.gourmetgarlicgardens.com/index.htm
http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/
http://vitlok.wordpress.com/

att sätta vitlök köpt i grönsaksdisken kan funka. riskerna är att man får smittat utsäde men de mer överhängande är att lökarna inte gror då de varit för dåligt lagrade eller är behandlade för att just inte gro.

när man köper vitlöksutsäde ska man köpa dem i hela lökar. ju längre tid mellan att man tagit ur klyftorna från löken till att de sätts i jorden desto sämre.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 22 okt-08 kl 22:22 »
Mamma har köpt ekologisk vitlök på ica i några år och planterat klyftorna, och dom har funkat himla bra. Jag har dock nästan alltid norpat dom av henne innan dom klyftat sig...  :-[ Så hon har fått köpa nya varje år.
Jag kompenserade i år med att sätta 70 klyftor som jag köpt från Vitis i hennes land.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #33 skrivet: 24 okt-08 kl 09:12 »
själv har jag satt ett gäng hammar som jag köpt i grönsaksdisken. satte dem isolerat i en separat bädd för att undvika ev. smittspridning.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #34 skrivet: 09 mar-09 kl 18:47 »
vitlöken är uppe men den är lite senare i år än andra år. kan bero på den vinter vi fick här nere i slutet av feberuari men jag tror även att den stått för blött. tror inte att djupbädden jag grävde dränerade riktigt.
Sådde kväve igår och oräsrensade samt luckrade idag, hoppas det blir fart på det hela nu.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 09 mar-09 kl 20:20 »
Ha! Det skulle vara spännande att försöka gräva i mitt land nu. Först måste man skotta bort 70 cm snö och sen får man nog använda dynamit för att ta sig ner i tjälen. ;) Behöver man bara komma ner nån centimeter så kanske spett duger oxå. :-D

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #36 skrivet: 10 mar-09 kl 08:26 »
Ha! Det skulle vara spännande att försöka gräva i mitt land nu. Först måste man skotta bort 70 cm snö och sen får man nog använda dynamit för att ta sig ner i tjälen. ;) Behöver man bara komma ner nån centimeter så kanske spett duger oxå. :-D

skillnader är något som berikar ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 12 mar-09 kl 11:37 »
Eller hur!  ;D

/Sara

jaktbeagle

• -
« Svar #38 skrivet: 20 mar-09 kl 19:08 »
hur e det med solo-vitlöken?  den har ju inga klyftor, går det att odla med eller är den genmodifierad? vill ju inte odla ngt sådant..

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #39 skrivet: 24 mar-09 kl 19:14 »
hur e det med solo-vitlöken?  den har ju inga klyftor, går det att odla med eller är den genmodifierad? vill ju inte odla ngt sådant..

om den är från Kina så gror den inte. de är glada i att bestråla sina vitlökar. att odla fram sololökar ska gå men det kräver lite extra. se om någon kan bidra med information.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser