Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 25592 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vitlök
« Svar #60 skrivet: 16 jun-12 kl 11:13 »
Finns det någon som provat övervintra vitlök i zon 5-6?
Jag har satt vitlök mellan morotsraderna och använt blasten i sallad men aldrig provat höstså, vi har ju rätt så lång och kall vinter upp i norr.

Det fungerar utmärkt i zon 4 och här kan ju också vara rejält kallt på vintern.

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #61 skrivet: 16 jun-12 kl 11:34 »
Då ska jag beställa utsäde till i höst, det blir ju en lite tidigare start på odlingsäsongen. Jag gillar saker man kan höstså.  ;D
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

masa

• -
« Svar #62 skrivet: 16 jun-12 kl 12:38 »
Vitlöksklyftorna i jorden tål i princip hur mycket frost som helst. Det är dock viktigt att jorden inte är för blöt, odla gärna på upphöjda bäddar.

Frost på våren efter att vitlöken har grott är heller inget problem. Man kan få lite svedda bladspetsar som gulnar, men det har ingen större påverkan på skörden.

Jag anser att det är lättare att odla vitlök längre norrut, eftersom det är vinter när det ska vara vinter. Här i södra Sverige kan vintern vara så mild att vitlöken kommer upp i december-januari och kan sedan bli allvarligt skadad av omväxlande blidväders- och frostperioder.
Jag har odlat vitlök i 20 år och har ca 140 olika sorter och de allra flesta mår bäst av att planteras på hösten och tål vintern mycket bra.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #63 skrivet: 16 jun-12 kl 20:40 »
Allt handlar inte om zon. Zonerna är anpassade till odling av perenna växter, buskar och träd.

Vitlök övervintrar enligt egen och andras erfarenhet bra i zon 6 i Dalarna, där vintern varar i 4-5 månader. Om vintern varar längre kanske det påverkar? Men jag tror det går bra att odla vitlök mycket längre norrut också.

En del vitlökar (av silverskin-typ) blir bäst om man sätter tidig vår.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #64 skrivet: 16 jun-12 kl 21:03 »
Ja, här odlas det vitlök för fulla muggar. Östersund, Jämtland, zon 06. Kallt som fan på vintern bitvis. ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #65 skrivet: 10 jul-12 kl 21:43 »
Nu påbörjar jag vitlöksskörden. Chinese White, Rosewood och Purple Glazor har grävts upp. För bilder, ta en tittpå min blogg.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #66 skrivet: 14 jul-12 kl 00:42 »
Är det någon som vet om/hur man kan fördröja nedvissnings/avmogningsprocessen för att få en senare skörd? Jag Skulle gärna kunna dra upp lökar med fin blast så sent som i augusti-september. (för att kunna sälja som fina färska vitlökar för lite högre pris då) Skulle det kunna gå genom att vårså samt en konstant gödning med kväve till exempel? Eller är de helt inställda på ljus och temperatur så att det inte går? Är det någon som har provat eller vet?

masa

• -
« Svar #67 skrivet: 14 jul-12 kl 14:25 »
Plantera Silverskin-sorter på våren, då kan man vänta med skörden till början på september i bästa fall. Silverskin lökarna blir oftast inte särskilt stora och har väldigt många små klyftor, dock har de en hållbarhet som är bäst av alla vitlökssorter.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #68 skrivet: 15 jul-12 kl 20:46 »
Jag odlar vitlök en bit norr om Umeå och det går bara fint. Jag satte Thermidor i oktober på drillar och kan nu börja skörda. Vad tar ni betalt för vitlöken? De tar en femma styck i butik har jag sett.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #69 skrivet: 31 jul-12 kl 08:52 »
Nu är all min vitlök skördad. Senare än andra år pga semesterresa. Gott om rost och svartmögel har det varit. Några sorter kan jag tänka mig odla vidare på men de flestaför små att lägga energi på.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #70 skrivet: 13 aug-12 kl 12:05 »
Hej. Hur har det gått i era vitlöksland för de flesta torde ha skördat. Berätta, visa bilder, fråga - här inne finns gott om kunskap som gärna vill bli mer.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #71 skrivet: 19 okt-12 kl 01:29 »
Fortsätter nu denna tråd då det borde vara aktuellt att sätta de små läckerheterna nu igen... Jag kommer testa snart men väntar på att det ska bli lite kyligare och att det eviga regnandet ska avta... Tänker jag rätt?
Det kommer bli min första gång  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #72 skrivet: 19 okt-12 kl 12:20 »
Jag går också i vitlökstankar! Hönsen grävde upp det mesta i mitt lilla grönsaksland i våras så jag tänkte försöka ha vitlök i pallkrage med god uppsikt så jag får ha de i fred. Bor i Norra Småland och har aldrig planterat vitlök förr. När ska de ner i jorden, hur många får plats i en pallkrage? Där är fullt med ogräs nu, när jag har grävt bort det och en del jord med rötter i, ska jag fylla på med vanlig jord eller ska den vara välgödslad, typ brunnen hästgödsel och blanda om? ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #73 skrivet: 19 okt-12 kl 13:07 »
Fortsätter nu denna tråd då det borde vara aktuellt att sätta de små läckerheterna nu igen... Jag kommer testa snart men väntar på att det ska bli lite kyligare och att det eviga regnandet ska avta... Tänker jag rätt?
Det kommer bli min första gång  :)
Beroende av var du odlar och vilken sort/sorter du odlar kan det vara en bra tanke att vänta. Franska sorter, tex thermidrome, sabadrome kommer gärna upp tidigt och det kan påverka övervintring. Oftast går det bra ändå men det har hänt att vitlök utvintrat sig när de satts för tidigt. Själv odlar jag i sydvästra Skåne och väntar till slutet av november. Det går bra att sätta i december men vintrarna har varit oregelbundna under senare år och behöva gräva bort snö är jag inte så sugen på.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #74 skrivet: 19 okt-12 kl 13:11 »
Jag går också i vitlökstankar! Hönsen grävde upp det mesta i mitt lilla grönsaksland i våras så jag tänkte försöka ha vitlök i pallkrage med god uppsikt så jag får ha de i fred. Bor i Norra Småland och har aldrig planterat vitlök förr. När ska de ner i jorden, hur många får plats i en pallkrage? Där är fullt med ogräs nu, när jag har grävt bort det och en del jord med rötter i, ska jag fylla på med vanlig jord eller ska den vara välgödslad, typ brunnen hästgödsel och blanda om? ???
Vitlök gillar kväve så gräv ner brunnen gödsel 2/3 och vanlig jord 1/3. Har du tillgång till aska så kan du pudra på med det. Ca 15 cm mellanrum är bra att ha mellan klyftorna, 8 cm djup på hålet så att klyftan täcks med 5cm jord. Har du utsäde?

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #75 skrivet: 19 okt-12 kl 14:07 »
Tack för tipsen! Kanske ska vänta en stund till då!
Nej, jag har inget utsäde, vad kan vara lämpligt? Jag har två pallkragar där jag bara tänkte ha vitlök i.
Jag har aska från min kamin inne, kan jag ta den och blanda ner i det översta lagret sedan?
Jag börjar nu med att ta bort ogräs och blanda ner brunnen gödsel så länge.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #76 skrivet: 19 okt-12 kl 14:47 »
Tack för tipsen! Kanske ska vänta en stund till då!
Nej, jag har inget utsäde, vad kan vara lämpligt? Jag har två pallkragar där jag bara tänkte ha vitlök i.
Jag har aska från min kamin inne, kan jag ta den och blanda ner i det översta lagret sedan?
Jag börjar nu med att ta bort ogräs och blanda ner brunnen gödsel så länge.
Köp utsäde, det kan gå med lök från grönsaksdisken men det är en vild chansning. Oftast är det kraftigt försämrad grobarhet pga dålig hantering som är största nackdelen.  Vad som händer då är att är vitlöken ej kommer upp eller så överlever den inte vintern. Ibland kan man få otrevliga svampsjukdomar eller i värsta fall virus med på köpet.
Utsäde kan du köpa från masa här på alternativ. Han har ett gediget utbud och är väldigt kunnig.
Annars saluför plantagen sabadrome och blomsterlandet thermidrome. En lokal handelsträdgård i Malmö, säljer thermidrome och cledor. Törnvik frö säljer även dem. Tomatklubben har oxå men du får nog vänta till nästa år.Weibull säljer 3 smålökar i ett nät för 40-50 kr. Resultatet av dessa är klent men vidd sådd av det året efter kan det ge bättre resultat.
Blanda askan i jorden.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #77 skrivet: 22 okt-12 kl 13:42 »
Hej. Har förberett landet och pallkragar där vitlöken ska växa. På min blogg finns står det att läsa hur. Nu väntar jag på kyligare väder.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #78 skrivet: 15 nov-12 kl 12:19 »
Kyligare väder har det inte blivit utan tvärtom. däremot har det varit uppehållsväder i några dagar så imorgon blir det att plantera vitlök. jag hann med några rader lök och bulbiller förra veckan.
till er som inte fått tag på utsäde, det är inte för sent att så. här på alternativ finns det en annons där det säljs vitlöksutsäde http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144727.0

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #79 skrivet: 27 nov-12 kl 09:44 »
Planterade vitlök första veckan i november. Köpte två olika sorter minns inte vad de hette men, har för mig att den ena var sabadrome. Nu har den ena sorten grott och fem cm långa skott tittar upp. Vi har haft ovanligt varmt för årstiden. Är det kört för dem eller klarar den vintern. De har lovat kallare väder till helgen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser