Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla vall med hästgödsel(spån)?  (läst 15224 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Gödsla vall med hästgödsel(spån)?
« skrivet: 03 sep-08 kl 19:15 »
Morsning!
Jag har fått en förfrågan från en hästgård i närheten om jag vill köra ut deras gödsel våra åkrar. Hästarna har stått på spånade boxar så därför är det alltså hästgödsel/spån, högen har legat i 2 år (dvs at det är 2 år fram tills nutid).

Hur är det med sådan gödsel, kan jag köra ut det på vallen, det är ju närmast spånet jag tänker på men det borde väl inte vara några konstigheter eller?

Den andra frågan är om det gör något att vallen är ganska uppvuxen, dvs finns det någon risk att man förstör vallen pga att gräset lägger sig under gödslet?

Strajder

• Aspegården
SV: Gödsla vall med hästgödsel(spån)?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-08 kl 20:38 »
Hur är det med sådan gödsel, kan jag köra ut det på vallen, det är ju närmast spånet jag tänker på men det borde väl inte vara några konstigheter eller?

Hämtat ur en hel (skitrolig ;D)artikel från Institutet för jordbruks- och miljöteknik om hästgödsel (http://www.jti.se/uploads/jti/t82.pdf):

"Spånet ger, liksom torven, en kompakt gödsel. Att sågspån förgiftar jorden med bland annat terpener,
finns det ingen som helst grund för. Lövspån bryts ned på samma sätt som halm medan barrspån bryts ned
långsammare, vilket inte ger samma kväveförlust. Måttliga kväveförluster i form av ammoniak."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 sep-08 kl 21:24 »
Hur är det med halm i gödslet? Funkar det att sprida ut gödsel med hel halm på vallar också? Känns som om det kanske blir för luftigt så att det inte bryts ned ordentligt..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 sep-08 kl 22:18 »
har hittat lite information i ämnet nu.. Hästgödsel med mkt halm kan bli besvärligt att gödsla med pga att det bli så luftigt..

Det jag inte har hittat någon information om är om det är något problem att gödsla på vallar med relativt långt gräs på.. Jag känner ju rent spontant att det borde medföra att gräset lägger sig under gödseln, men jag har ingen aning om detta är skadligt för vallen eller inte..

Ingen som kan svaret på frågan? :)

Insåg nu också att min plan att klara sig med att ha gödslet på gödselkärran knappast är hållbar.. Måste nog bygga en gödselplatta redan i år. Tusen frågor dyker ju då upp med det tar jag i en egent tråd tror jag..

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #4 skrivet: 03 sep-08 kl 22:21 »
Jag sprider ut vår stallgödsel från hästarna på våra marker och det går jättebra!
Finner ingen anledning att köpa när vi har egna hästar som lämnar efter sig en hel del.
De står också på spån, men det växer bra så det kan inte göra något illa!
Halm vet jag inte så mycket om, vi har bara lite till hönorna, men om det också legat i två år borde det ju inte vara några problem.
Vår gödsel ligger i ca 2 år innan det hämnar ute på åkern, dvs denna höst/vinter samlar jag till näst-nästa. Och då är det inte mycket av spånet man ser.
Och växer så det knakar gör det i både land, åkrar och rabatter!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 sep-08 kl 22:33 »
Tack för svaret! Sprider ni direkt efter att ni slagit vallen eller har ni spridit när vallen är uppväxt igen? Jag vet inte om jag ska köra ut gödslet nu eftersom att det är iaf 1 månad sedan vi slog och gräset har hunnit bli ganska långt nu.

ingvar2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 sep-08 kl 00:05 »
Det finns ju inte så många alternativ för dig egentligen, ska du ta nån mer skörd på vallen? Annars är det ju bara att köra på, gödseln bryts ju ner över vintern tillsammans med gräset som är på åkern. Så det är nog ingen fara, ni behöver ju inte köra på stora högar. Och det är ju nu det kan ske, till våren är inte lämpligt..

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 04 sep-08 kl 06:30 »
Jag vet inte om jag ska köra ut gödslet nu eftersom att det är iaf 1 månad sedan vi slog och gräset har hunnit bli ganska långt nu.
Har du inga planer på att antingen ta en andraskörd, efterbeta eller putsa vallen med betesputs? Vi brukar aldrig låta våra vallar gå till vintevila med gräs som är längre än högst en decimeter.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 sep-08 kl 06:42 »
Morsning!
Tackar för svaren! Att ta en andraskörd känns som om det är för sent nu  och någon betesputs äger jag inte, det andra alternativet är ju då att strunta i att köra ut gödslet om det är olämpligt att göra det på så pass långt gräs.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-08 kl 10:39 »
Ska du använda fastgödsel på befintlig vall bör den spridas när gräset är kort och på hösten efter sista skörd.

Problemet med fastgödseln är att den gärna hamnar som klumpar på marken och ska man sedan ta hö eller ännu värre ensilage på åkern så hamnar skiten i fodret och DET är INTE bra !!

Om du sprider fastgödsel på vall bör du släta ut den med något efter spridningen. Jag kör med ringvälten ett varv uppepå klumparna och det fungerar bra, har även sett de som hängt ett armeringsnät efter traktorn och slätat ut högarna !

Man bör även tänka på att nedbrytningen av spån och halm till gödsel sker extremt långsamt så för mycket spån/halm är inte att föredra. Ett sätt att påskynda nedbrytningen i gödselstacken är att vattna den så den inte är torr inuti...

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 sep-08 kl 12:13 »
Problemet med fastgödseln är att den gärna hamnar som klumpar på marken och ska man sedan ta hö eller ännu värre ensilage på åkern så hamnar skiten i fodret och DET är INTE bra !!

Som läget är nu så är vallen ganska lång, iaf 1.5-2 dm men vi ska inte ta något mer på den i år.. Det är väl för senat att ta mer hö i år eller??

Borde inte gödslet ha hunnit förmultna eller iaf sjunkt ihop så pass mkt att det inte är någon fara vid nästa sommars skörd?

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 04 sep-08 kl 12:52 »
Som läget är nu så är vallen ganska lång, iaf 1.5-2 dm men vi ska inte ta något mer på den i år.. Det är väl för senat att ta mer hö i år eller??

Borde inte gödslet ha hunnit förmultna eller iaf sjunkt ihop så pass mkt att det inte är någon fara vid nästa sommars skörd?

Nej !

Den förmultnar inte eller krymper ihop. Den ser nästan exakt likadan ut på våren som på hösten när den spritts.

Har man dessutom som du återväxt på vallen är bara det ett bekymmer egentligen då det kommer med i kommande vår/sommars skördar. De riktigt "seriösa" vallodlarna brukar skänka bort skörden på såna åkrar....

Hästgödsel är dessutom inget bra gödselmedel då den innehåller väldigt lite gödsel och nästan enbart består av strö ! Och strö ger ingen gödslande effekt på kort sikt. Detta är en av anledningarna till att det alltid finns hästgödsel att få tag i gratis :)

Så mitt råd är att du om du sprider fastgödsel på vallen så ska du släta ut den efter spridning och använd helst inte hästgödsel !

RaggarBonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 sep-08 kl 13:32 »
Ok, tackar! Fast hästgödsel måste jag nog sprida iaf, vill åtminstone sprida ut vår egen gödsel så småningom, fick ett tips om att blanda i jord och låta gödslet brinna i minst ett år (samt att vattna ibland som någon skrev tidigare), då skulle det bli helt OK att sprida. Men då får man väl avvakta med att köra ut grannens gödsel till att man har slagit nästa år eller om jag hittar en betesputs att köra över vallarna med i år.
« Senast ändrad: 04 sep-08 kl 13:34 av _Mårten_ »

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 04 sep-08 kl 14:16 »

Du kan inte ta mer hö i år, men du kan ju alltid ensilera! Vi ska nu snart ta vår tredjeskörd och sen släpper jag ut jakarna så att de får hålla vallen nere lagom till vintervilan. För lång vall över vintern kan leda till bla snömögel (heter det så?). För kort vall är heller inte riktigt bra.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 sep-08 kl 14:56 »
Morsning!
Jo ensilage hade jag funderingar på också, vi saknar c:a 3-4 ton (i hö räknat) så det skulle vart bra om man hade kunnat få in lite till. Grannen som kört höet åt oss i år var dock inte intresserad, det var för dåligt näringsvärde så här sent tyckte han, och jag har varken maskiner eller tid att köra i år tyvärr.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #15 skrivet: 04 sep-08 kl 15:06 »
Jmf med att köpa så blir det ändå billigare för dig att ensilera. Fördelen med ensilering är att du inte behöver hålla på med det när det väl är hugget utan bara plasta in (ingen vändning och strängning). Större rundbalar blir billigare, men de är jobbigare att hantera än fyrkantsbalar samt de måste ju konsumeras inom viss tid. Mina blötaste balar ger jag aldrig förrän det börjar bli minusgrader så håller de lite längre!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 sep-08 kl 15:21 »
Jo jag kanske skulle ta och kolla om man kan hitta någon annan än grannen som vill köra mot betalning.. Man slår ju två flugor i en smäll då så att säga, dels får vi in det saknade fodret och dels blir det ju slaget så att jag kan gödsla.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 sep-08 kl 16:00 »
Ringde till Maskinringen Öst och de skulle ha c:a 120:- per bal för pressning/plastning + c:a 400:-/ha för att slå..
Det låter ju inte så farligt, fast de tar ju säkerligen ut en utkörningskostnad också..

fast egentligen blev man ju inte särskilt mkt klokare på hur mkt det kommer att kosta efter den informationen.. Jag har inte en susning om hur mkt balar det kommer att bli på fälten. Satan vad svårt det är att komma igång med lantbrukeriet!!  :)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #18 skrivet: 04 sep-08 kl 16:17 »
Satan vad svårt det är att komma igång med lantbrukeriet!!  :)

;D ;D de håller i sig...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Strajder

• Aspegården
« Svar #19 skrivet: 04 sep-08 kl 16:22 »
Ringde till Maskinringen Öst och de skulle ha c:a 120:- per bal för pressning/plastning + c:a 400:-/ha för att slå..
Det låter ju inte så farligt, fast de tar ju säkerligen ut en utkörningskostnad också..

fast egentligen blev man ju inte särskilt mkt klokare på hur mkt det kommer att kosta efter den informationen.. Jag har inte en susning om hur mkt balar det kommer att bli på fälten. Satan vad svårt det är att komma igång med lantbrukeriet!!  :)
Räkna så här: en rundbal av okänd härkomst kostar 200-250 kronor och då får du transportera hem den. Svårt att veta hur mycket det blir per hektar utan att ha sett vallen. Jag lejer bort pressning/plastningen och växlar mellan två olika (en vanlig bonde och en maskinring). Bonden tar inget för framkörning men måste köra två traktorer (en som pressar och en som plastar) medan maskinstationen som kör en inlineplastare tar 300:- i framkörning. Priserna liknar de jag ger. Jag räknade för något år sedan när jag själv inte kunde slå, stränga och plasta med att det kostade mig 147:-/bal. Om du har svårt att flytta balarna kan det vara bra att veta om det ingår att de läggs upp längs åkerkanten. Inlineplastaren dumpar bara balarna där det faller sig.

Har du möjlighet att slå och stränga själv så är det billigare än att köpa ensilage. Ska du betala för slåtterkrossen också så är det nog ingen förlust men heller ingen större ekonomisk vinst.

Fundera också på hur du ska hantera ensilagebalarna, de är tuuuunga!

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser