Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla vall med hästgödsel(spån)?  (läst 15243 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Gödsla vall med hästgödsel(spån)?
« Svar #20 skrivet: 04 sep-08 kl 18:16 »
Morsning!
Vad jag förstod så kostade det 400:-/hektar att köra med slåtterkrossen och 120:-/bal för preessning/plastningen. Vi bor ju lite avsides med så framkörningsavgiften blir kanske upp mot 1000:-.
Vi har c:a 3.5-4 hektar som är så pass bra att jag vågar släppa ut dem med sina fina maskiner, sedan är det 2 hektar som är så förbaskat ojämnt att de förmodligen inte vill köra där (vilket är synd eftersom att det är där det bästa gräset finns..).

Om jag gör en uppskattning så skulle jag tippa på att det kanske går att få ut 12-15 balar på dessa 3-4 hektar, dvs att kostnaden per bal blir runt 300:-. Det man får väga in i detta är ju att vallen blir slagen vilket tydligen är bra inför vintern, plus att om den blir slagen så kan jag köra ut lite gödsel på den (om nu grannens gödsel är tillräckligt välbrunnen).

Strajder

• Aspegården
« Svar #21 skrivet: 04 sep-08 kl 19:50 »
kolla framkörningsavgiften, vår station tar 300:- per gång och vi bor inte direkt nära. Det är ju inte nödvändigt att använda stationen för både slåtter och plastning. Kan du (eller någon granne) slå och stränga själv ? Det räcker ju med slåtterbalk och en strängare för att klara jobbet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 04 sep-08 kl 20:00 »
Vi har väldigt lite mark och vi tar hö på åkrarna såsom bonnen innan oss gjorde. Vi tar bara en skörd, men slår av det typ nu och låter det ligga som gröngödsling. Efter att vi slagit kör vi ut vårt eget hästgödsel från föregående vinter. Jag blandar spån och torv i boxarna och då och då strör ajg oxå med lite halm. Halmen gör gödselstan lite luftigare så att bränningen kommer igång bättre. Torven har bättre jordförbättringsegenskaper än spånet. Vattna göselstan lite lagom är viktigt. Jag kör ut gödslet tunt eftersom det inte är så välbrunnet. Vi kör aldrig ut någon NPK och därför tar vi bara en skörd. Vill inte riskera att ta mer än jag återger. Får många år sedan växelbrukade de våra åkrar, men det har vi inte kommit igång med ännu. Det får bli när alla faciliteter är upprustade.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ursus

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 04 sep-08 kl 21:06 »
Jag tror att det normala är att de tar betalt per timme för balningen + plast och nät. Tar de betalt per bal blir de nog besvikna om det bara blir några balar per hektar... ungefär 1000 kr/tim är nog gängse taxa, och de bör hinna minst en ha/timmen kanske 1,5-2 (beror mest på hur stor slåttermaskinen är)

Angående hästskiten så tror jag inte att den skadar vallen, bara det inte blir för tjockt och tätt. Vältar du vallen till våren borde det gå bra. Det är besvärligare om det är en massa långhalm i gödseln, sådant hamnar lätt i stora kokor på marken.
« Senast ändrad: 04 sep-08 kl 21:11 av Långberget »

Strajder

• Aspegården
« Svar #24 skrivet: 05 sep-08 kl 08:57 »
Jag tror att det normala är att de tar betalt per timme för balningen + plast och nät. Tar de betalt per bal blir de nog besvikna om det bara blir några balar per hektar... ungefär 1000 kr/tim är nog gängse taxa, och de bör hinna minst en ha/timmen kanske 1,5-2 (beror mest på hur stor slåttermaskinen är)
Låter som du bor på ett ställe där maskinstationen gör stora vinster! Många bönder kör gärna extra eftersom det ger bättre ekonomi på redskapen. Vi betalar normalt 400-500:-/timme för enklare traktorkörningar (slåtter, plöjning...), maskinstationen tar 300:- i framkörning. Pressning/plastning brukar kosta 110-120:-/bal inkl material. Inga stora skillnader i pris mellan maskinstationen och grannbönderna. Vi har såpass litet att vi brukar boka för att passa in när maskinstationen ska till andra i området. I första hand anlitar jag förstås grannarna för att främja de lokala jordbrukarna.

Ursus

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 05 sep-08 kl 10:25 »
Låter som du bor på ett ställe där maskinstationen gör stora vinster! Många bönder kör gärna extra eftersom det ger bättre ekonomi på redskapen. Vi betalar normalt 400-500:-/timme för enklare traktorkörningar (slåtter, plöjning...), maskinstationen tar 300:- i framkörning. Pressning/plastning brukar kosta 110-120:-/bal inkl material. Inga stora skillnader i pris mellan maskinstationen och grannbönderna. Vi har såpass litet att vi brukar boka för att passa in när maskinstationen ska till andra i området. I första hand anlitar jag förstås grannarna för att främja de lokala jordbrukarna.
Nja, jag vet inte det. Blir det 15 bal per ha får du betala 1800 kr/ ha och jag 1000 kr+ plast. är det dåligt med gräs blir det dyrare för mig per bal men det är ju helt i sin ordning eftersom det tar längre tid att få till en bal då. Har jag jämna vallar går balningen snabbare än om det är ojämnt.

Jag skulle aldrig ta på mig att bala åt andra om jag fick betalt per bal, bara om jag säkert viste hur åkrarna är i förväg.

MarinaB

« Svar #26 skrivet: 07 sep-08 kl 22:02 »
knapplån

Får man sprida skiten på vallen utan att behöva plöja ner det? Har för mig att jag hört att det blir för stora kväveutsläpp om man inte plöjer ner det ???

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 14 sep-08 kl 14:24 »
knapplån

Får man sprida skiten på vallen utan att behöva plöja ner det? Har för mig att jag hört att det blir för stora kväveutsläpp om man inte plöjer ner det ???

Det beror på de lokala föreskrifterna. I stora delar av Sverige finns det inga krav på nedbrukning men i vissa delar av landet är reglerna istället mycket stränga !!

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser