Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halal ...  (läst 7100 gånger)

queer

Halal ...
« skrivet: 02 sep-08 kl 08:30 »
Nu har Fredrik varit på "studiebesök" igen ... och har dumstruten på.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1649355.svd

snart blir väl koscher tillåtet ...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Halal ...
« Svar #1 skrivet: 02 sep-08 kl 08:56 »
Jag är lite bakom.. Jag vet inte riktigt vad halal är... :-[ Nån som vill förklara?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 02 sep-08 kl 11:29 »
Jaha, och? Vad vill du Queer stadkomma med ditt inlägg? Har du stor kunskap om halal? Diskussionen har redan varit igång under ett flertal ämnen här på forumet. Du kan fortsätta diskutera där.

Frances, halal är den muslimska traditionen kring slakt. Som med allt annat muslimskt, så är det många som har fördomar och okunskap i ämnet. Att t.ex. bedövning av djuret skulle vara förbjudet. Vilket inte är sant. Det går att utföra halalsslakt helt innanför ramarna för vår lagstiftning. Och den behöver inte vara värre än den hemslakt som utförs i Sverige.
« Senast ändrad: 02 sep-08 kl 11:39 av Gruff »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-08 kl 14:57 »
Jo, så mycket visste jag Gruff..men vad är skillnaden mot "vanlig" slakt...?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 02 sep-08 kl 15:25 »
Man läser en bön och riktar djuret mot Mekka. Missuppfattningen ang. bedövningen och att djuren skulle avblodas medvetande kommer av att djuret får inte vara "hjärtdött" innan avblodning. Men, det är inte djuren hos oss heller. Man bedövar i huvudet och avblodar medans hjärtat pumpar även hos oss.

Koscher är det någon skillnad på, men jag vet för lite om det för att uttala mig om det. Något fler skulle behöva tänka på.

Men det förekommer grymheter mot djur överallt, oavsett kultur och religion. Vi borde kanske inrikta oss på det istället för enskilda kultur och religionsyttringar vi bara inte förstår eller vet tillräcklig om.
« Senast ändrad: 02 sep-08 kl 23:42 av Gruff »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 03 sep-08 kl 00:30 »
Vaddå "Snart är väl koscher tillåtet"?? Var är det förbjudet??
Kosher är ett ord som beskriver att något är tillåtet. Men det används mest när man pratar om judars religösa regler kring mat.
Har inte särskilt mycket att göra med själva slakten, som jag har förstått.
Läs mer på wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kosher

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-08 kl 12:16 »
Har för mig att kosherslakt innebär att djuret inte bedövas innan, men är inte helt säker.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 sep-08 kl 13:01 »
Jepp, kosherslakt innebär att djuren inte bedövas innan, det är korrekt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 03 sep-08 kl 21:53 »
My bad, jag hade fel...
Men nog är det lite märkligt att judarna inte godtar slakt av ett bedövat djur när det står i deras regler att ett djur ska slaktas så smärtfritt som möjligt...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 sep-08 kl 11:48 »
Jo, jag tycker också att det där är konstigt. Har försökt ta upp det till diskussion med systra mi (som är judinna), men minns inte riktigt hur det utvecklade sig.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 04 sep-08 kl 23:11 »
Ja, det finns ju vanliga köttätare som inte ens vill erkänna att det är ett djur man äter och att någon TAR DÖD på något för deras skull. Stoppar fingrarna i öronen och säger babbababbararabbarararababababbababa!! När man pratar om slakt  :)

Fast, nu blir jag ju nyfiken på hur en syster kan vara judinna och den andra inte? Konverterade hon eller? Lite OT i och för sig.....

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 sep-08 kl 11:43 »
Jepp, hon håller på att konvertera, men har levt som hardcorejudinna i sisådär ett och ett halvt år nu. Det gör mig vansinnig, men om hon är lycklig så finns det knappast något att göra åt saken.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 09 sep-08 kl 09:46 »
Nä, hon har ju rätten att välja som alla andra :)

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 sep-08 kl 11:19 »
Bara tills jag tar över världen, men just nu har hon det, ja...  ::)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 09 sep-08 kl 23:07 »
Töhö  ;D

Ull

« Svar #15 skrivet: 13 nov-08 kl 14:57 »
Min bror har varit närvarande vid muslimsk slakt och han var chockad efteråt. Djuren bedövades inte alls innan deras strupar skars av. Hur vana de var som slaktade har jag ingen aning om. Min bror tog även illa vid sig av att slaktarna jublade och klappade händerna medans djuren förblödde.

Jag skulle inte sälja mina lamm till "hemmaslakt."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 13 nov-08 kl 16:17 »
Det beror helt på utövarens tolkning. Det står inget om att bedövning inte är tillåtet i koranen. Det din bror bevittnade Ull, var individer som valde den metoden själva. Inte individer som agerade efter någon teologisk regel.

Djur slaktas utan bedövning världen över, oavsett religion. Vilket är hemskt. Men det är viktigt att kunna skilja på sed, tradition och religion i sammanhanget.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 nov-08 kl 19:06 »
Faktum är att muslimer i Sverige går med på att man kan bedöva djur i halal-slakt, medan däremot judar vägrar gå med på bedövning för kosher.

Strajder

• Aspegården
« Svar #18 skrivet: 14 nov-08 kl 19:14 »
Det finns klara och rediga regler kring religiös slakt (http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/slaktellerannanavlivning/religiosslakt.4.b1bed211329040f5080004315.html. Det är inte tillåtet att slakta utan att bedöva djuret först i Sverige.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 14 nov-08 kl 22:59 »
Länken styrker bara vad jag redan har sagt. Lustigt nog så nämns inte ens kosher.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser