Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur uttalar du hönsrasen Kochin?  (läst 12362 gånger)

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Hur uttalar du hönsrasen Kochin?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-09 kl 12:03 »
Det finns en gammal tråd om det här, där jag tror vi konstaterade att enligt det kinesiska uttalet, ska det uttalas [kåchin] med mjukt ch-ljud (som i ordet kina)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #21 skrivet: 29 jan-09 kl 12:09 »
Det finns en gammal tråd om det här, där jag tror vi konstaterade att enligt det kinesiska uttalet, ska det uttalas [kåchin] med mjukt ch-ljud (som i ordet kina)

Okej! Den tråden hade jag missat :-[ Då ska jag fortsätta säga "kåchin" som jag alltid har gjort då! ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 29 jan-09 kl 12:17 »
Här omkring verkar alla säga "kåck" + "kin". Kochin... "Kåckin"... (det där mjuka ch ljudet är helt utsuddat)  ;D (även uppfödaren jag köpte ägg utav som ligger ca 20 mil ifrån mig uttalade det så)
Jag tror det varierar som många andra skrivit...  ;D
« Senast ändrad: 29 jan-09 kl 12:20 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Therese K

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 29 jan-09 kl 12:45 »
Hej,

Jag säger kochin, som i cokerspaniel, min sambo säger cochin som i choklad.. så jag antar att båda är ok... ;) Och vi är från samma by.. ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

niagara

« Svar #24 skrivet: 26 feb-09 kl 20:48 »
KÅCKIN säger vi.. har aldrig hört någon som sagt ko-ch-in...

Weasel

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 26 feb-09 kl 21:29 »
Här i skåne säger vi Kåckin!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Intricate

« Svar #26 skrivet: 27 feb-09 kl 09:43 »
Jag frågade en uppfödare och han sa Kåckin som i restaurang-kock

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #27 skrivet: 19 okt-09 kl 17:05 »

Jag skriver kochin... Låter svenskt på något sätt med det där K:et!  ::) På engelska skriver de "Cochin".... Om det är dv kochin det handlar om heter det inte kochin alls utan "Peking bantam". 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 okt-09 kl 17:14 »
Citera
Alla skriver olika! stavas det Kochin eller kockin eller Cockin eller Cochin
och alla uttalar det olika  ::) Jag säger "Koschin" andra säger "Kockin" Vilket är ok?

Daaniel

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 19 okt-09 kl 17:18 »
och alla uttalar det olika  ::) Jag säger "Koschin" andra säger "Kockin" Vilket är ok?
haha jag uttalar det också Koschin , tror det utalas kockin ...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 19 okt-09 kl 17:30 »
Jag uttalar det också Koschin... med sche-ljud. Annars skulle de ju stavats Kockin om det skulle uttalats som k kan man tycka  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #31 skrivet: 19 okt-09 kl 17:32 »
Jag uttalar det "kockin" men jag tror att egentligen är det "kochin" som är rätt faktiskt... Chin som i kina.

Daaniel

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 19 okt-09 kl 17:33 »
haha. när jag var på göinge träffen sa alla kockin :P
men man säger olika lite här och var...
men jag kör på Kockin :P

johe71

« Svar #33 skrivet: 19 okt-09 kl 18:33 »
Alla skriver olika! stavas det Kochin eller kockin eller Cockin eller Cochin?????!
>.<

de lokalklubbar till Svenska Rasfjäderfäförbundet (SRF) som nämnde rasen på sina hemsidor stavade Kochin

SRF hade även en länk till Svenska Brahma och Kochin klubben http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/

och där skulle man ju lätt kunnat tro att saken var avgjord :) men icke då, för när man väl surfar till klubben som stavar kochin med K i sin webbadress så möts man av följande "Svenska Brahma & Cochin Klubben"  ??? men att det ska vara ch och inte ck verkar de iaf vara överrens om...
« Senast ändrad: 19 okt-09 kl 18:34 av johe71 »

Torry

« Svar #34 skrivet: 19 okt-09 kl 19:24 »
Jag säger Kockin för det har Gösta Dahlberg i Kvidinge sagt att det heter om det är rätt eller inte vet jag inte men han har hållt på och ställt ut höns sen 60-talet så jag litar på honom  ;)
//Torry

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 19 okt-09 kl 21:36 »
på svenska skrive jag kochin och utalar även "ske" ljudet :P om jag skriver på éngelska är det cochin som gäller :P

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #36 skrivet: 19 okt-09 kl 22:28 »
Jag tycker helt klart att det ska stavas COCHIN så stavas det ju överallt annars ju. Rasen beskrevs i SRF´s tidskrift av dåvarande ORdförande då stavades det med C  !!! Helt rätt enligt min mening detta görs i England USA Tyskland m.m
Jag skriver jämt så  :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 08 jun-10 kl 00:05 »
Jag tänkte bara kolla lite hur folk uttalar rasen "Kochin". Har ju sett att en del stavar "kockin" eller till och med "kocking". Betyder det att ni uttalar det så också?
Jag har ju alldeles för mig att det ska uttala "Ko-chin" med "Ko" som kossan eller möjligtvis som "kom", och "chin" som man säger "kind" (den man ska vända den andra till om man får en smäll  ;) ). Och även att man betonar båda stavelserna.

Hur säger ni?  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #38 skrivet: 08 jun-10 kl 07:10 »
"Kåkkin" med två hårda betonade K säger nog de flesta skandinaver som jag har pratat höns med.

På engelska stavas det Cochin. Namnet är kommer från den Sydvietnamnesiska (en del av Kambodja ingår egentligen också) regionen La Cochinchine (tidigare fransk koloni) där Saigon är huvudstad. Förr kallades rasen Cochinchina (det engelaka ordet för La Cochinchine)och man hör det ibland än idag. Fast även då med två hårda betonade K i början och ch i slutet, "Kåkkinchina".

Om jag såg det engelska ordet Cochin och inte visste hur det skulle uttalas så hade jag spontant chansat på hårt K i början och mjukt ch i mitten precis som i det engelska ordet cache (skattgömma, gömställe). Förmodligen är det mer korrekt än "Kåkkin"

La Cochinchine kommer från det malayesiska ordet Kuchi som var namnet på Vietnamn. Chine  kom med på slutet för att skilja det från den indiska regionen Kochi.

« Senast ändrad: 08 jun-10 kl 09:06 av Azoo-Lina »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

taccotad

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 08 jun-10 kl 09:12 »
Jag säger kåckin. Har en bekant som säger "kåckiiiiiiin"...låter nästan som kokain när den personen säger det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser