Morsning!Kom att tänka på fasaner nyss, och jag funderar lite på om det är någon mer än jag som ser dem väldigt sällan nu för tiden?När jag var yngre, för 15-20 år sedan så var det väldigt gott om fasaner runt där vi bodde, man såg iaf fasaner nästan varje gång man var ute och gick. Nu går det många år i mellan att jag överhuvudtaget hör dem.. Har de minskat så extremt kraftigt överallt eller är det bara tämligen lokalt?
Ja det kanske är så.. men att de skulle gå från att vara vanlig till att nästan vara helt borta. Har du (eller någon annan) också upplevt det? och kan rovfoglarnas ökning göra SÅ stor skillnad?
Svartfågel, rovfågel, katt och EU-bidrag heter orsakerna till färre fasaner!
Skulle vara jäkligt kul att få hit NÅGON form av fälthöns!
Jo såg en sida där man kunde beställa både ägg/kycklingar av både fasan och rapphöna.. Om man får till en skaplig biotop om några år kanske man kan plantera ut lite, men först kanske man ska prata med grannarna och be dem inte skjuta fälthöns under de första åren.. Annars blir det ju ganska meningslöst.
Jag tror jag skrev det i den andra tråd där vi debatterade detta, jaktlagen runt omkring är inte intresserade, de har så mkt mark att ytterligare en liten skit-plätt bara blir till besvär.Därtill är jag inte särskilt intresserad av att gå med i ett jaktlag, inte just nu iaf..
hehe, så du kör med utpressning och får betalt för att vara med.. Smart drag! Jag får väl ta en sväng till och kolla.. Jaktlaget norrut vet jag inte om jag är så sugen på att vara med i, jaktledaren hade lite tråkig attityd, jaktlaget österut vill inte ha med fler (ett privat skogsföretag som bara har med sina egna fastigheter), söderut och västerut vet jag inte vad det är för några alls, vet inte ens vem som äger marken åt de hållen.. Vår mark ligger alltså precis mitt i korsningen av tre eller fyra jaktlag så vi är ju inte insprängda mitt i något jaktlag..