Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stämpelskatten nästa bort?  (läst 4411 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Stämpelskatten nästa bort?
« skrivet: 29 aug-08 kl 19:57 »
I DN Ekonomi och TV4 Nyheterna idag tar man upp denna orättvisa(?) mjölk-ko för staten, som dubblats till 10 miljarder i inkomster.

Å ena sidan är det en kostnad man kan räkna in i köpet, eller låta bli att köpa, men kan bli tungt i dyrprisområden. En gåva kostar 800:- i avgift och är sannolikt självkostnad, köp kostar dessutom 1,5% på priset, ett hus i Danderyd var 90.000 för flera år sedan. Förutom ev nya inteckningar/pantbrev, blev totalt 90.000 för en i Örby (08) nu.

Fler som tycker att det bör bli självkostnad?

Jag vet ett annat EU-land där en bostad kostade 40.000 och lagfart som måste gå via advokat kostade 10.000, det verkar hutlöst med 25% extra.

Vet någon om det är lika i de flesta länder?

Verkar lika med fastighetsskatten som bara Kalifornien tagit bort och vi fått en rimligare avgift.
Någon jämförde med bostadsrätter som man klarar av att registrera billigt, införs ägarlägenheter kan det bli dyrt istället.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

ingvar2

• Gäst
SV: Stämpelskatten nästa bort?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 20:47 »
Ja, det är dyra stämplar på ett papper :) Fick nästan en chock när vi köpte gården..35000 i lagfartskostnad och ungefär lika mycket i pantavgift..70 000 som man kunde gjort nyttiga investeringar för istället.. :-\

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-08 kl 21:16 »
Ja, det är dyra stämplar på ett papper :) Fick nästan en chock när vi köpte gården..35000 i lagfartskostnad och ungefär lika mycket i pantavgift..70 000 som man kunde gjort nyttiga investeringar för istället.. :-\

Jo där har man ju en affärsidé! Låt dem skicka papprena till mig istället, jag kan stämpla dem för 35 000:-, jag kan t.o.m. slänga på en extra stämpel som lite bonus!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #3 skrivet: 31 aug-08 kl 09:20 »
Å den andra sidan kostar det ex. drygt 400 att få ett mål avgjort i domstol, om man inte åker på kostnader till andra parter.

Det finns utgifter vi hellre skär ner i staten än att suga ut oss på bostäder?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 aug-08 kl 11:55 »
Jo där har man ju en affärsidé! Låt dem skicka papprena till mig istället, jag kan stämpla dem för 35 000:-, jag kan t.o.m. slänga på en extra stämpel som lite bonus!

Budgivning! ;D  Jag gör det för 20 000!!! Och slänger dit ...hmmm... 3!! stämplar :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 31 aug-08 kl 11:57 »
Budgivning! ;D  Jag gör det för 20 000!!! Och slänger dit ...hmmm... 3!! stämplar :)

Jag gör det för 15000 och man skickar inom 10 dagar så får man inte 3 stämplar, inte 4 stämplar utan 5 stämplar utan någon extra kostnad. Om man dessutom betalar kontakt så skickar jag med den behändiga skalkniven utan extra motprestation.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Long Life

• Vid datorn
« Svar #6 skrivet: 01 sep-08 kl 06:35 »
Jag gör det gratis och skickar med reklam :D ;D 8) :-X

Men allvarligt talat är jag trött på just dessa skatter för att byta boende, när vi slänger ut hundratals miljarder på andra.

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 sep-08 kl 08:50 »
Jag tror reaktionerna i denna tråden är ett sätt att visa just detta, vi är innerligt trötta på alla fantasiavgifter för allting, men man kan ju inte göra nåt åt dom, mer än visa att man ser kostnaden som ett skämt, vilket det ju är...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 sep-08 kl 08:56 »
Japp. Vi fick betala 24 000:- när vi köpte gården.. Det är ju för sjutton en nästan hel månadslön! Jag har på något sätt svårt att tro att de jobbade heltid i 3 veckor med pappersarbetet för vårt gårdsköp.. :)

Likadant med bygglovsärenden.. Jag har svårt att se att de skyhöga kostnaderna har något existensberättigande.

Mangan

« Svar #9 skrivet: 03 sep-08 kl 15:37 »
Stämpelskaten har inget med registreringskostnad att göra, lika lite som momsen på dill har med dillkostnad att göra. Det är en skatt bara, och väldigt låg om man jämför med övriga skatter. :-)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #10 skrivet: 03 sep-08 kl 16:28 »
Japp. Vi fick betala 24 000:- när vi köpte gården.. Det är ju för sjutton en nästan hel månadslön!

Mer än en månadslön för somliga av oss... ::)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #11 skrivet: 03 sep-08 kl 16:38 »
Förra året deklarerade jag 178 000 kr i inkomst.

Mer än två månadslöner för mig då - om vi talar i skattade pengar.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

« Svar #12 skrivet: 03 sep-08 kl 16:40 »
Stämpelskattens motivation kunde vara att förhindra att fastigheter blev en handelsvara med mycket kort omsättningstid. Jag vet inte om politikerna har tänkt så eller om de bara försöker få in skattemedel.

Det går dock att begära undantag från stämpelskatten, t ex om ägarbytet endast avser övergång från en juridisk form till en annan med samme ägare.

Var pengar kommer ifrån

Mangan

« Svar #13 skrivet: 05 sep-08 kl 09:04 »
Stämpelskattens motivation kunde vara att förhindra att fastigheter blev en handelsvara med mycket kort omsättningstid.

Det är den alldeles för liten för.

Jerker Nordlund

« Svar #14 skrivet: 05 sep-08 kl 13:34 »
Det är den alldeles för liten för.

Inte alls.

Låt oss säga att stämpelskatten var 800 kr per omregistrering av ägare och att prisökningen i ett "hett" område var 8 % per år, mot en bankränta på 2 %. Då skulle för en hyresfastighet värd 6 miljoner prisökningen över bankräntan per månad vara 30 000 kr. Med en stämpelskatt på 800 kr skulle det löna sig att köpa och sälja fastigheter flera gånger per månad utan att någonsin ta ett ägaransvar. Med en stämpelskatt som idag på 3 % för bolag kostar det 180 000 kr att byta ägare, vilket effektivt hindrar snabba spekulativa köp och försäljningar.

Var pengar kommer ifrån

Long Life

• Vid datorn
« Svar #15 skrivet: 06 sep-08 kl 01:07 »
Inte alls.

Låt oss säga att stämpelskatten var 800 kr per omregistrering av ägare och att prisökningen i ett "hett" område var 8 % per år, mot en bankränta på 2 %. Då skulle för en hyresfastighet värd 6 miljoner prisökningen över bankräntan per månad vara 30 000 kr. Med en stämpelskatt på 800 kr skulle det löna sig att köpa och sälja fastigheter flera gånger per månad utan att någonsin ta ett ägaransvar. Med en stämpelskatt som idag på 3 % för bolag kostar det 180 000 kr att byta ägare, vilket effektivt hindrar snabba spekulativa köp och försäljningar.
Dyra hus är inte så lätta att sälja, visst är det hämmande men är nog inte motivet för man tar även hutlöst för pantbreven.

Mangan

« Svar #16 skrivet: 07 sep-08 kl 14:56 »
Inte alls.

Du går ju ändp plus om du säljer huset två ggr per år, ilket är ganska ofta., Att sälja huset var 3:e år ger stämpelskatten ett väldigt litet avtryck.

Men du föreställer dig att man skulle sälja hus flera ggr varje vecka?

Jerker Nordlund

« Svar #17 skrivet: 07 sep-08 kl 18:07 »
Du går ju ändp plus om du säljer huset två ggr per år, ilket är ganska ofta., Att sälja huset var 3:e år ger stämpelskatten ett väldigt litet avtryck.

Men du föreställer dig att man skulle sälja hus flera ggr varje vecka?

Javisst.

Jag har själv köpt och sålt en fastighet inom loppet av en par månader eftersom jag tjänade 100 % på transaktionen.

Så fort värdestegringen på ett objekt är högre än vad ett säkert sparande erbjuder är det ett offer för spekulation. Och spekulationsobjekt byter ägare mycket snabbt, ibland flera gånger per dag.

För att förhindra spekulativa kapitalrörelser föreslås ibland transaktionsskatter som skall bromsa ner ivern vad gäller ägarbyten. För att bromsa valutaspekulation föreslog Tobin för några års sedan en särskild skatt som skulle tas ut varje gång någon växlade en valuta.

Skattesatsen var 0,05 % (fem hundradelar av en hundradel, dvs 500 kr per miljon), men det ansåg de kapitalstarka inflytelsegrupperna var alldeles för högt, så förslaget genomfördes aldrig.

Var pengar kommer ifrån

Mangan

« Svar #18 skrivet: 09 sep-08 kl 22:40 »

Så fort värdestegringen på ett objekt är högre än vad ett säkert sparande erbjuder är det ett offer för spekulation.

Det du kallar spekulation är inget annat än investeringar. Jag trodde du var för investeringar?

Jerker Nordlund

« Svar #19 skrivet: 10 sep-08 kl 08:11 »
Det du kallar spekulation är inget annat än investeringar. Jag trodde du var för investeringar?

Skillnaden mellan konsumtion och investering är att konsumtionen är nyttosam i stunden, medan investeringen är nyttosam och skrivs av på längre sikt. Ibland kan investeringen återgälda en inkomst, ibland är den bara en kostnad utslagen över ett större antal år.

Skillnaden mellan investering och spekulation är att investeringen följer formeln P-V(-P) medan spekulationen följer formeln P-P. Investeringen avser en vara eller ett objekt som i sig är nyttosamt för investeraren och/eller övriga inblandade. I spekulationen är investeringen bara ett papper, en värdeenhet vilken som helst vilken avser att öka spekulantens egna kapital, helst snabbt och kortsiktigt. I ett snävare perspektiv används begreppet investering för en långsiktig kapitalplacering medan spekulationen  avser en kortsiktig. Om du investerar i guld låter du guldet agera värdebevarare på längre sikt. Eventuellt tänker du använde guldet för handel eller för att tillverka smycken av. Om du spekulerar i guld köper du en stor post guld med avsikt att snabbt sälja den igen och tjäna pengar på variationerna i guldpriset. Helst vill du göra affären samma dag till god förtjänst. 

Aristoteles skiljde på oekonomi och krematism. Oekonomen arbetade för att hushålla med samhällets tillgångar för samhällets bästa. Krematisten arbetade med sitt kapital för att öka sitt kapital.

Jag vill underlätta för oekonomen och försvåra för krematisten. Jag vet att det är omodernt men jag föredrar denna klassiska moral framför dagens.
« Senast ändrad: 10 sep-08 kl 08:20 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 5 användare (2 dolda)
Stengrim, skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser