Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stämpelskatten nästa bort?  (läst 4405 gånger)

Mangan

SV: Stämpelskatten nästa bort?
« Svar #20 skrivet: 10 sep-08 kl 10:02 »

Skillnaden mellan investering och spekulation är att investeringen följer formeln P-V(-P) medan spekulationen följer formeln P-P.

Snömos.

Du sa tidigare att definition på spekulation är allt som stiger med högre värde än säkert sparande, nu är det helt plötsligt kortsiktigt/långsiktigt som är skillnaden.

Någon fast gräns mellan investering och spekulation finns det inte, vill du hindra det ena, hindrar du det andra.

Citera
Aristoteles skiljde på oekonomi och krematism.

Aristoteles hade inte mycket rätt, jämfört med vad vi anser idag. :)

ingvar2

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 sep-08 kl 13:07 »
Vet inte om du läst så många inlägg av Jerker ännu, Mangan? Gör du det så ser du snart var han har sin politiska hemvist..och då faller bitarna på plats ;)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #22 skrivet: 10 sep-08 kl 16:29 »
Snömos.

Du sa tidigare att definition på spekulation är allt som stiger med högre värde än säkert sparande, nu är det helt plötsligt kortsiktigt/långsiktigt som är skillnaden.

Så skrev jag inte alls. Jag skrev att alla objekt som har en värdestegring högre än bankränkan kan  vara offer för spekulation. Jag skall utsträcka detta till att även gälla alla prisförändringar. Du kan även spekulera mot en förlust, genom att blanka och sälja optioner. spekulationen ligger i att man enbart köper varan för att spela på dess prisförändringar. Vad man handlar med är ointressant och likgiltigt.

Citera

Någon fast gräns mellan investering och spekulation finns det inte, vill du hindra det ena, hindrar du det andra.

Om man förstår vad som menas med begreppen ser man skillnaden och blir också förmögen att stifta lagar för att skilja det ena från det andra.

Tobinskatten är ett klassiskt exempel, menad att slå mot valutaspekulation utan att skada valutahandeln. Jag tror att en stämpelskatt kan fungera på liknande sätt för fastighetshandeln. Frågan är bara hur hög den skall behöva vara.

Citera

Aristoteles hade inte mycket rätt, jämfört med vad vi anser idag. :)

Vad gäller ekonomin hade han mer att säga än många moderna nationalekonomer.
« Senast ändrad: 10 sep-08 kl 16:40 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #23 skrivet: 10 sep-08 kl 16:31 »
Vet inte om du läst så många inlägg av Jerker ännu, Mangan? Gör du det så ser du snart var han har sin politiska hemvist..och då faller bitarna på plats ;)

Jag är vice ordförande i partiet Kommunens Väl . Det kan måhända förklara en hel del.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 3 användare
Bokohammare, drengen, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser