Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivit med pärlhöns!  (läst 20995 gånger)

mimmimera

• Mimmis hemsida
SV: Jag har blivit med pärlhöns!
« Svar #20 skrivet: 29 okt-08 kl 14:30 »
*asg*  ja jag förstår det ;) det är inte lätt att motivera för resten av familjen hur man tänkte när man släppte in dessa monstruösa skitfula matvrak i fjäderfägemenskapen på gården ;)
Själv körde jag med att det var "vildfåglar" som helt plötsligt bara kom från skogen :-[ ;D och när gubben undra varför jag hägnade in vilda fåglar så sa jag att minsann sett att dom tittat hungrigt på hunden så det var för hundens skull ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ja och så har vi deras läte................ja det är ett kapitel för sig det.

Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

morellen

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 29 okt-08 kl 21:26 »
*asg*  ja jag förstår det ;) det är inte lätt att motivera för resten av familjen hur man tänkte när man släppte in dessa monstruösa skitfula matvrak i fjäderfägemenskapen på gården ;)

Försökte kläcka i sommras (men det gick åt fanders) o i den vevan var vi på Borås djurpark. "svägerskan tittade på pärlhönsen, tittade på mig o sa "försöker du kläcka fram SÅNNA?"

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #22 skrivet: 06 nov-08 kl 01:23 »
Jag har oxå funderat på Pärlhöns. Såg att det spatserade sådana på en gård  uppe på Hallansåsen.
Men gubben är tveksam.

Vi skaffade tre Myskankor för mördarsniglarnas skull och de blev bauta stora och drog hunden i svansen och jagade folk, sket hejdlöst i vår lilla damm och sedan ruvade de året runt och det kryllade av ungar i vår lilla trädgård. Besvärliga saker minsan så de skänkte vi till vår veterinär. Men där kom räven och kalasade på dom.  :(

Kan Pärlhöns äta mördarsniglar? Tål de kyla?  ???

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #23 skrivet: 06 nov-08 kl 13:49 »
getalina: Om de äter mördarsniglar vet jag inte, men de är extremt bra på att hålla undan från fästingar. I en amerikansk lamatidning dök det helt plötsligt upp en artikel om pärlhöns. Hm, har de snurrat till det nu, tänkte jag. Nejdå! Det handlade om pärlhönsens förträfflighet mot fästingar och andra parasiter!

Mina pärlhöns går fritt året om. De håller ibland till inne på logen och ibland övernattar de i hönshuset, men för de mesta sover de i träden.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #24 skrivet: 06 nov-08 kl 13:57 »
Jag har oxå funderat på Pärlhöns. Såg att det spatserade sådana på en gård  uppe på Hallansåsen.
Men gubben är tveksam.

Vi skaffade tre Myskankor för mördarsniglarnas skull och de blev bauta stora och drog hunden i svansen och jagade folk, sket hejdlöst i vår lilla damm och sedan ruvade de året runt och det kryllade av ungar i vår lilla trädgård. Besvärliga saker minsan så de skänkte vi till vår veterinär. Men där kom räven och kalasade på dom.  :(

Kan Pärlhöns äta mördarsniglar? Tål de kyla?  ???

Vet inte heller om dom äter mördarsniglar , för vi har inga sånna , men som sagt grodor o annat äckel äter dom gärna :P
Har en kompis som har sina ute i en stor voljär med bara ett litet hus , men dom verkar föredra att sova ute hos henne, dom går sällan in i huset. Här hos mej har dom möjlighet att gå in i ett eget hönshus men sover oxå här för det mesta utomhus, så kyla verkar inte bekomma dom.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 07 nov-08 kl 17:16 »
Jag tycker dem är ganska fulsöta.. Väldigt vacker fjäderdräkt.  ;D
En fråga...  ??? Hur ser man skillnad på höna och tupp, vilken ålder kan man börja se skillnad? (Alla pärlhöns jag sett har sett likadana ut hela höge... Eller också är det för att hela högen bara bestått utav ett kön)  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

getalina

• Halland
« Svar #26 skrivet: 07 nov-08 kl 18:34 »
Vet inte heller om dom äter mördarsniglar , för vi har inga sånna , men som sagt grodor o annat äckel äter dom gärna :P
Har en kompis som har sina ute i en stor voljär med bara ett litet hus , men dom verkar föredra att sova ute hos henne, dom går sällan in i huset. Här hos mej har dom möjlighet att gå in i ett eget hönshus men sover oxå här för det mesta utomhus, så kyla verkar inte bekomma dom.

Aj då äter de grodor  :(  Och jag som älskar mina paddor. Har två som bott hos oss i åratal och sedan har jag en liten som kom i förrfjol och en stor som jag hämtade hem i år. Plus massa småbäbispaddor.  Ja då vet jag inte om jag vågar skaffa pärlor. Paddorna tar ju en massa ohyra de oxå. Hur ska jag nu göra :-\

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #27 skrivet: 08 nov-08 kl 09:29 »

Aj då äter de grodor  :(  Och jag som älskar mina paddor. Har två som bott hos oss i åratal och sedan har jag en liten som kom i förrfjol och en stor som jag hämtade hem i år. Plus massa småbäbispaddor.  Ja då vet jag inte om jag vågar skaffa pärlor. Paddorna tar ju en massa ohyra de oxå. Hur ska jag nu göra :-\

Grodor är INTE paddor! Paddor har vi också en drös av och jag har aldrig sett pärlhönsen äta paddor. Paddor utsöndrar ett gift som gör att de inte blir bytesdjur!

Linkoso: Tupparna har större kindhäng (vet inte vad det heter). Hittade en bra bild (se nedan) på ett par på denna sida http://hem.passagen.se/uffesfjaderfa/parlhons.htm

Tuve

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 08 nov-08 kl 12:16 »
Jag tycker dem är ganska fulsöta.. Väldigt vacker fjäderdräkt.  ;D
En fråga...  ??? Hur ser man skillnad på höna och tupp, vilken ålder kan man börja se skillnad? (Alla pärlhöns jag sett har sett likadana ut hela höge... Eller också är det för att hela högen bara bestått utav ett kön)  ::)

En bekant till mig säger att han könsbestämmer på ljudet: honor haqr tvåstavigt, hanar enstavigt (eller om det nu var tvärt om... 8))

getalina

• Halland
« Svar #29 skrivet: 08 nov-08 kl 19:01 »
Grodor är INTE paddor! Paddor har vi också en drös av och jag har aldrig sett pärlhönsen äta paddor. Paddor utsöndrar ett gift som gör att de inte blir bytesdjur!

Linkoso: Tupparna har större kindhäng (vet inte vad det heter). Hittade en bra bild (se nedan) på ett par på denna sida http://hem.passagen.se/uffesfjaderfa/parlhons.htm

Vilken tur. Då kan man kanske tänka sig några pärlor ändå.  :)

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #30 skrivet: 09 nov-08 kl 08:05 »
Jag har en förkärlek för ALLT som är fulsnyggt. Så det inkluderara Pärlhöns.   
Har velat skaffa men inte blivit av.
Dom sägs vara skräniga och flyktbenägna - Stämmer det ?
Hur huserar man dem ? Går det bra tillsammans med höns ? (släktingar). ;)
Kan dom vara frigående ? Eller måste dom ha ett hägn ?
Med tanke på att dom äter fästingar skulle dom kunna göra mycket nytta på vår gård.  ;D 
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #31 skrivet: 09 nov-08 kl 09:41 »
Skräniga? Inte enligt mig, men syrran som tidigare bodde i ett hus på gården uppskattade inte alltid deras tjatter utanför sovrumsfönstret!  ;D
Flyktbenägna? Själva bor vi på en stor gård och de använder stora delar av gården. Man kan stöta på dem överallt! Vi fick några pärlhöns för ett par år sedan av några vars pärlor hade grannens mark/gård som inkluderat i sitt område. Ni vet alla de där historierna om grannsämja?!  ;) Men att de flyr tycker jag inte!
Huserar dem? Helst fritt, enligt mig. Varje dag när jag öppnar hönsgården hänger pärlorna med in för att samkäka med brahmorna. Inga problem enligt mig! Ibland övernattar de i hönshuset, men för det mesta träar de. Pärlhöns kan korsa sig med de flesta raser (påfåglar, höns, fasaner etc), men det har aldrig hänt hos oss!
Pärlhönsfjädrar är ett mycket dekorativt inslag i påskriset.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #32 skrivet: 09 nov-08 kl 11:25 »
Pärlhöns är trevliga fåglar. Hade 2 par för några år sen men var tvungen att sälja dem då de gick över till min arga granne och hjälpte honom med ogräsrensning i rabatterna  ;)

Men man är ju återfallsförbrytare så snart kommer det ett par hit igen. Men denna gång ska de vingklippas så de håller sig i hönsgården.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #33 skrivet: 09 nov-08 kl 12:59 »
Hur vingklipper man pärlhöns ? ::)
Innebär det då att dom inte kan komma upp i ev sovträd?

Har en relativt stor gård men tyvärr en inte allt för trevlig granne rätt nära. >:( 

Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #34 skrivet: 09 nov-08 kl 16:54 »
Jag bor inte så att de kan gå lösa jämt utan de måste in på nätterna dels för att inte väcka grannarna i ottan och dels för att inte själv falla offer för rovdjur.

Jag lärde mina första att gå in i sitt natthägn i stallet och de kom alltid hem när det var dags att stänga in dem. De fick mat inne så det var inte så svårt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 10 nov-08 kl 12:06 »
Ah, okej.. Tack.  :)

Dock så såg jag först ingen skillnad vid första ögonkastet...  ::) Är det inte svårt att se skillnad på dem som ungdjur?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #36 skrivet: 10 nov-08 kl 13:25 »
Är det inte svårt att se skillnad på dem som ungdjur?

För mig är det omöjligt!  :-[

Tuve

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 11 nov-08 kl 12:50 »
Jag har också haft lite gott öga till de där pipdjuren, men nackdelarna verkar stora... Fast en kompis som läst Åter-artikeln kom och talade sig varm för dem.

Fördelar:
Skojiga, udda
Vackra fjädrar
Vaktar
Äter ohyra (råttor! Det skulle jag behöva för att få bort äggtjuvar ur hönshuset!)
Ätliga (fast jag är vegis...)

Nackdelar:
Fula (nåja, det rår de ju inte för!)
Obehagligt ljud
Äter massor

Har jag glömt nåt? Hur är äggproduktionen? Är de aggressiva eller tama? Om det där med råttor verkligen funkar skulle det i sig vara ett enormt plus! Jag kan tänka mig pärlhöns bara för det i så fall. Jag fick både den ruvande myskankans och en ruvhönas bon plundrade i år. Det vill jag inte vara med om igen! Råttburen jag ställt dit är ännu verkningslös.

Weasel

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 15 nov-08 kl 21:53 »
Nackdelar:
Fula (nåja, det rår de ju inte för!)
Obehagligt ljud
Äter massor

Håller inte med!
De är visserligen skalliga, men det behöver inte vara fult för det :)
Ljudet är inte så farligt, det tillhör gården när man är van, man blir ju dum i huvudet om man går runt i tystnad hela dagen.
Tycker absolut inte de äter mer än varken en brahma eller en myskanka. Men dessa raser är kanske matvrak allihopa... :-[

Mina var lite skrikigare på förra gården vi bodde. Nu bor de helt lösa och går in i häststallet på kvällen och sitter på boxväggarna och sover. De har dessutom blivit mycket snällare, inte alls så rädda och "vildfågel-aktiga" som de var när de var tvingade att bo ihop med hönsen. 
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Tuve

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 16 nov-08 kl 08:01 »
Hittade en annan tråd om pärlhöns där nån skrev att de kan äta en kyckling ibland, om man inte passar sig!! Stämmer det, så är de ju lika illa som råttorna jag vill bli av med!! Fast väldigt goda ägg sa gruff, det hamnar på pluskontot!
Det verkar inte så säkert att de tar råttor, eller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 3 användare
Berberis, Bokohammare, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser