Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivit med pärlhöns!  (läst 20975 gånger)

Live

• Gäst
SV: Jag har blivit med pärlhöns!
« Svar #60 skrivet: 14 okt-09 kl 13:41 »
Jag vet faktiskt inte mer än jag googlat fram. Men jag har för mig att det stod i Åters artikel om pärlhöns att de med vitt finns i naturen också.

Ok tack för ditt svar! ska kolla lite mer på dina länkar för jag blev nyfiken nu :)

hönsgalen

« Svar #61 skrivet: 15 okt-09 kl 09:46 »
jag har också pied
men mina är köpa från england
måste sätta in bilder och se om ni kan hjälpa mig
att se kön

Weasel

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 15 okt-09 kl 13:12 »
jag har också pied
men mina är köpa från england
måste sätta in bilder och se om ni kan hjälpa mig
att se kön

Om de är vuxna och du ger oss tydliga huvudbilder så ska det inte vara några problem ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

hönsgalen

« Svar #63 skrivet: 15 okt-09 kl 15:07 »
ok
springer ner i ladugården med kameran i högsta hugg direkt
har 2 vilt pied och en lavendel

hönsgalen

« Svar #64 skrivet: 15 okt-09 kl 15:44 »
dom är i allafall ca 6 mån
dom va inte lätta att fotta

hönsgalen

« Svar #65 skrivet: 15 okt-09 kl 16:08 »
ok efter att ha kollat länkarna har jag insett att min ljusa inte är lavender
utan coral blue eller porslin
vad tycker ni???

Live

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 15 okt-09 kl 17:12 »
Kul att du tog bilder på dem :)
Jo det är väl lavendel? jag har trott att jag haft det iallafall då mina såg ut såna med och andra som haft har tyckt så..men kanske fel ::)
De var väldigt lika på huvudet så om de inte är väldigt unga så ser de ut som hönor väl?! vad tycker ni andra?
Så ser mina pied ut med.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #67 skrivet: 15 okt-09 kl 20:51 »
Jag tycker de ser yngre ut än 6 mån...  ??? Dessa två är födda i våras, exakt tidpunkt har jag inte men kanske är de 7-8 mån? Här ser du tydligt könsskillnaden. Tuppens slör är skedformade.

Höna:

Tupp:

Kul att så många har pied, då kanske jag kan få tag på kycklor eller ägg till våren från någon av er iaf!!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #68 skrivet: 15 okt-09 kl 20:57 »
Har har du bild från mig på knappt 4 mån, den här tror jag blev en tupp. Ni ser att den är lite röd längst ut och böjar få mer form på slören?

Det som jag tror blev hönor såg ut som dina vid samma ålder, så kanske är det tre hönor su har.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Live

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 16 okt-09 kl 09:46 »
Jag har blivit lurad på de små skillnader när de är unga. Jag trodde jag köpte 2 hönor men helt plötsligt blev det en tupp till ;D jag lovar att hon såg ut som en unghöna!!! jag som ändå haft många pärlisar :P
Men visst kan du ha rätt men de är luriga må jag säga och jag vågar inte hålla med dig pga mina missar :P ;)
Kanske är de som vissa ungtuppar? de ser ut som en höna för att skydda sig ettag och sen kuckelkuuuu :o

Tuve

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 17 okt-09 kl 06:19 »
Ingen jättebra porträttbild, men en färsk bild på mina 3-månaders pärlor i hönshuset.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #71 skrivet: 12 dec-09 kl 19:10 »
Mina pärlor har varit inne fram till nu då jag bara har två gårdar till tre avdelningar inne än så länge. Eftersom faverollerna för tillfället saknar tupp så kunde de lika gärna flytta ihop med appenzellergänget, så idag har pärlhönsen varit ute för första gången!

De var så glada, sprang omkring och sprätte och jordbadade under en buske. och det bästa av allt: när det började skymma gick hela gänget in igen alldeles självmant! Det var det jag var lite orlig för, att jag skulle behöva jaga omkring dem för att få in dem igen, men det verkar inte behövas!

Fårhobby

• Uppland
« Svar #72 skrivet: 08 jan-10 kl 23:37 »
Vet ni att pärlhönsen ruvar i 28 dagar mot höns i 21 dar.
Mvh Roine

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #73 skrivet: 12 mar-10 kl 09:49 »
Hur stora är deras ägg ?? Färg ?? O hur smakar dom äggen ? Har dom större möjligheter att klara sej frigående än vanliga höns ? Jag tänker på räven nu .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Weasel

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 12 mar-10 kl 11:19 »
Hur stora är deras ägg ?? Färg ?? O hur smakar dom äggen ? Har dom större möjligheter att klara sej frigående än vanliga höns ? Jag tänker på räven nu .

Äggen är som hos dvärghöns i storleken. Färgen är lite ljusrosa/ljusbrun. Smakar precis som hönsägg, men har mycket hårdare skal.
Kanske har de större chans att klara sig eftersom de gärna sover högt. Mina sover i stallet som jag bara stänger på kvällen, men om de inte går in sitter de ofta högt upp i något träd eler på taknocken. Har haft en som blev tagen av en hök.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Vivianne

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser