Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivit med pärlhöns!  (läst 21016 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Jag har blivit med pärlhöns!
« skrivet: 29 aug-08 kl 17:42 »
7 småttingar på 7 veckor springer nu runt i kompostburen med jämngamla kycklingar. De är riktigt söta med sina vildsvinsränder!  ;D Ska bli så roligt att se dem utvecklas till de där ganska fula, urtidsinspirerade monsterfåglarna så småningom!  ;D

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Jag har blivit med pärlhöns!
« Svar #1 skrivet: 29 aug-08 kl 17:53 »
Grattis!

Kommer själv snart få förrådet med dessa underbara fästingplockare påfyllt!  ;D
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #2 skrivet: 29 aug-08 kl 19:46 »
Vad fina de var!! Inte alls så skräckinjagande som de vuxna är :D

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #3 skrivet: 31 aug-08 kl 22:27 »
7 småttingar på 7 veckor springer nu runt i kompostburen med jämngamla kycklingar. De är riktigt söta med sina vildsvinsränder!  ;D Ska bli så roligt att se dem utvecklas till de där ganska fula, urtidsinspirerade monsterfåglarna så småningom!  ;D

Tur att vi alla har olika smak ;) Men om du tittar på "fulingarna" HELA TIDEN så märker du inte att Hugo "flyttar hemifrån" ..... och det underlättar ju själva kidnappningen för mej 8) ;D ;)
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 01 sep-08 kl 13:37 »
 ;D ;D ;D Många fulingar hos familjen färnevik nu!  ;D Men Huga ska jag låsa fast med hänglås när jag hör rykten om att du närmar dig våran kommun!  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #5 skrivet: 20 sep-08 kl 22:04 »
Halloj.
Hur går det med dina MONSTERFULINGAR :o....har dom ätit dej ur huset än?
dom käkar som svältande lejon 8) så passa HUGO  :-X ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 21 okt-08 kl 19:47 »
Hugo är dessbättre orörd *puh* För övrigt äter de verkligen som hästar! dock gillar de inte älg vilket jag försökte bjuda dem på idag.

Jo det går fint, de väsnas och börjar tappa dunet på huvudet nu, riktiga fulingar, är dom!  ;D Eller, jag tycker ju de är ganska fina, på sitt sätt. Och låter ganska charmigt, på sitt sätt.  ;) Så här såg de ut för ett par veckor sedan:

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #7 skrivet: 23 okt-08 kl 22:26 »
Blääääää, inte är dom vackra inte. Synd att dom inte åt älg, det hade ju annars varit fiiiint att dryga ut maten med en HEL ÄLG ;D tur att Hugo är oäten i alla fall, jag vill inte sno en liten gris som nån tuggat på  :o ;)

morellen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 okt-08 kl 18:21 »
Inte fula, fina! :)
*försöker intala mig att jag inte alls vill ha pärlhöns... *

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 27 okt-08 kl 17:09 »
Mina tjusiga pärlor blir bara mer och mer flintis!  ;D

Morellen, några av dem kommer vara till salu till våren när jag kan se könet på dem! Har lite fler än jag behöver...  ::)

byggste

• 444 Marlin, Gråhund och Drever
    • -
« Svar #10 skrivet: 27 okt-08 kl 19:24 »
Jag skulle vilja köpa sex sju pärlhöns till våren. Finns det någon som har eller går det att tinga redan nu?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 28 okt-08 kl 07:10 »
Jag kommer ha, men inte riktigt så många. Kommer ha 3-5st till salu, beroende på vad de får för kön...

fjäderfän

« Svar #12 skrivet: 28 okt-08 kl 14:05 »
dom ser ut som en korsning av gam och dinusarie eller nått annat läskigt
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 28 okt-08 kl 16:42 »
Ngt sådant ja, det är det som gör dem så roliga att titta på! Jag har bara tänkt att ha ett par, eller kanske en trio för att få lite fler ägg  ::), men jag har 7 st nu vilket är i mesta laget. De är tämligen matfriska!  ;D Ser ut att bli 3 tuppar och 4 hönor...

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #14 skrivet: 28 okt-08 kl 19:25 »
Ngt sådant ja, det är det som gör dem så roliga att titta på! Jag har bara tänkt att ha ett par, eller kanske en trio för att få lite fler ägg  ::), men jag har 7 st nu vilket är i mesta laget. De är tämligen matfriska!  ;D Ser ut att bli 3 tuppar och 4 hönor...

Puh , vilken tur att det blev fler hönor en tuppar i allafall ;) MEN SKITFULA ÄR DOM  :P

morellen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 okt-08 kl 19:55 »

Morellen, några av dem kommer vara till salu till våren när jag kan se könet på dem! Har lite fler än jag behöver...  ::)
Åh, då får jag hålla mig framme (o se till att sambon tittar åt annat håll ;D)

men är du säker på att de är rasrena o inte släkt med gamar? ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #16 skrivet: 29 okt-08 kl 06:57 »

Det får du fråga mimmimera av, det är ju hon som fött upp dem!  ;D

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #17 skrivet: 29 okt-08 kl 09:04 »
Ah, jag tycker dom är coola! 8) Fjäderdräkten är ju jättefin! Fulsnygga, kan man väl kalla dem! ;D

Blir nästan lite sugen, men jag minns att jag efter att ha läst artikeln som var i nån gammal åter att jag nog INTE skulle ha pärlhöns. Men så minns jag också att de skulle vara bra på att fånga möss... är de det? Skulle jag behöva nu med ena katten på rymmen och den andra helst bara sovandes inne.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #18 skrivet: 29 okt-08 kl 11:35 »
Åh, då får jag hålla mig framme (o se till att sambon tittar åt annat håll ;D)

Nä för sjutton , det ser vem som helst att både Aliens , Gremmlings, Jason ( i fredag den 13 filmerna) och kinesisk nakenhund har lämnat sina gener här ;D

Ah, jag tycker dom är coola! 8) Fjäderdräkten är ju jättefin! Fulsnygga, kan man väl kalla dem! ;D

Blir nästan lite sugen, men jag minns att jag efter att ha läst artikeln som var i nån gammal åter att jag nog INTE skulle ha pärlhöns. Men så minns jag också att de skulle vara bra på att fånga möss... är de det? Skulle jag behöva nu med ena katten på rymmen och den andra helst bara sovandes inne.

Ja som ÄLGjägare duger dom ju INTE har vi nu konstaterat men möss , mindre råttor, paddor , kycklingar mm slinker mer än gärna ner :P Även minigrisar verkar gå säkra men en lat katt kanske ligger i faroszonen  :o ;)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #19 skrivet: 29 okt-08 kl 12:10 »
Jisses! Det verkar ju precis livsfarligt! Jag tror jag passar...  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser