Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syltefläsk?  (läst 22481 gånger)

statustrött

  • Inlägg: 160
Syltefläsk?
« skrivet: 27 aug-08 kl 17:42 »
 Är det någon som har recept på syltefläsk.

louise

  • Gäst
SV: Syltefläsk?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 20:10 »
Aldrig hört talas om men jag blir jättenyfiken. Vad är det för nåt?

randiga renen

  • Inlägg: 2
SV: Syltefläsk?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-08 kl 21:12 »
Hej! Hittade receptet Dalsländskt syltefläsk, receptet verkar "gångbart".

                                 
Dalsländskt syltefläsk
1 kg sidfläsk
3 tsk salt
15 vitpepparkorn
2 liter vatten
Lag:
1½ liter vatten
1 msk strösocker
1 dl salt
1. Lägg sidfläsket i en gryta och häll på vatten och salt. Koka upp och skumma. Tillsätt pepparkornen och koka sedan i 1 ½ timme.
2. Tag upp fläsket och lägg det i press över natten. (Lägg fläsket i en form, lägg en skärbräda på och en mortel eller annan tyngd överst.)
3. Koka upp vatten, socker och salt till lagen. Låt den kallna och häll den sedan över fläsket.  Låt fläsket ligga i saltlagen under en vecka. Därefter är det klart att ätas.
Källa: Roland Lunde, Ed
 




Gårdsele

  • Inlägg: 1
SV: Syltefläsk?
« Svar #3 skrivet: 29 sep-08 kl 21:20 »
Hej! När jag kommer till Ramsele så brukar det bli en orgie i fläsk de första dagarna, Rökt,kokt och grillkryddat,Hårdsaltat "Amerikanskt"fläsk,grillat "jägarfläsk" och så syltfläsk! Syltfläsket är inkokt med kryddpeppar och lagerblad,salt m.m. mycket vanligt i Norrland med syltfläsk.   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser