Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hushållsassistent, vad rekommenderar ni?  (läst 3128 gånger)

louise

• Gäst
Hushållsassistent, vad rekommenderar ni?
« skrivet: 23 aug-08 kl 11:54 »
nu behöver jag en assistent att göra äpplemos i. Behöver den också till att mala köttfärs, göra korv och knåda deg och blanda å hacka det mesta.  Gärna lite större volym på bunken.

Men jag har ingen koll på marknaden. Vilka märken håller kvalitet? Hur lågt ner i pris kan man gå och ändå få en hyfsad maskin?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hushållsassistent, vad rekommenderar ni?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-08 kl 20:03 »
Äpplemos? Trodde man gjorde det genom att koka äpplen? ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 aug-08 kl 21:29 »
på chatten var vi några som pratade mos. de kokade sina en liten stund, sen mixade de allt i assistenten.

kanka

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 23 aug-08 kl 21:41 »
Jag har en Bosch. Den har en tillsats till kvarnen som man gör mos med. Bunken kan ta 2 liters degar vilket jag tycker är kanonbra när man vill baka mycket. Jag har haft den i 25 år och den har verkligen jobbat under hela tiden. Maskinen har en del andra tillbehör som också är bra.
Lycka till med valet av maskin.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 23 aug-08 kl 21:54 »
på chatten var vi några som pratade mos. de kokade sina en liten stund, sen mixade de allt i assistenten.
Okej, förstår. Jag gjorde äpplemos för ett tag sen och kokte bara äpplena i klyftor och sen rörde jag ner allt i en fin sil. Klart!

Men så är jag också gammeldags av mig  :-[

Men om jag får rekomendera så spar inte på slantarna när du handlar,det lönar sig att köpa en dyr och av välkänt märke, då håller de längre och du har bättre garantier.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vurre

« Svar #5 skrivet: 23 aug-08 kl 23:25 »
I mitt hushåll har vi en bosch som jag fick på köpet med gården och den äkta hälften, den senare bakar med den och jag gör korv. Den är inköpt 1971 och fungerar utmärkt.
snus? vad är priset på en pris?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 aug-08 kl 23:46 »
jamen vad är välkända märken då? Det är det jag försöker ta reda på här...

Filip Skräplund

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 aug-08 kl 20:19 »
bosch MUM 6650SK, 600 W motor. 7 liters skål, rymmer 2 liter degvätska.

Är den här nåt å ha? Rea på den här i lokal butik nämligen.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 28 aug-08 kl 00:06 »
Låter väl helt okej tycker jag

Winnie

« Svar #10 skrivet: 28 aug-08 kl 02:29 »
bosch MUM 6650SK, 600 W motor. 7 liters skål, rymmer 2 liter degvätska.

Är den här nåt å ha? Rea på den här i lokal butik nämligen.

KÖP!!!

Jättebra maskin, lätt att få tag i tillbehör på loppisar!

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 aug-08 kl 11:22 »
ser att det inte var nåt speciellt med rea-priset, nätbutiker ligger alltid på reapriset tydligen.

Om det inte blir denna, kan nån ange hur stark motorn bör vara? Som jag förstår det är det där det kan brista, att maskinen inte orkar knåda.

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #12 skrivet: 28 aug-08 kl 12:24 »
Jag har en Elektrolux, stor bunke, lätt att diska, mycket tillbehör och stark motor. Man måste dock byta drivrem ungefär vart 20:e år, fast sist vände jag bara på den gamla. Jag har en av årsmodell 1952 som jag ärvde av mormor, min son har ärvt min mammas, den är nyare, årsmodell 1956. Både fungerar perfekt och man kan fortfarande köpa tillbehör som passar.
Sådana borde vara bra loppisfynd.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 aug-08 kl 14:26 »
Vi har också en Assistent. Den är inte tjugo år än, så drivremmen är aldrig bytt. ;) Baserat från erfarenheter från vår maskin kan jag inte annat än rekommendera den. Den knådar så stora degar som får plats i bunken. Bör kosta en bit under 2000 kr om man kollar runt lite. Det finns lite olika modeller med elektronik som kostar extra och kanske går sönder, vad vet jag.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 aug-08 kl 14:57 »
Den här maskinen kostar 2600 på vissa ställen och 1600 på andra, så för den här går det att att följa den regeln.

Kan nån ange motorstorlek? Eller menar ni att det är helt irrellevant?

Winnie

« Svar #15 skrivet: 28 aug-08 kl 15:02 »
Den här maskinen kostar 2600 på vissa ställen och 1600 på andra, så för den här går det att att följa den regeln.

Kan nån ange motorstorlek? Eller menar ni att det är helt irrellevant?

Motoreffekten är i högsta grad relevant! Framförallt för livslängden men även för användandet...
Under 500 W är inte att rekomendera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
Jinjer, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser