Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel till får  (läst 6190 gånger)

fredde70

  • Inlägg: 95
    • Gästrikland
Elstängsel till får
« skrivet: 20 aug-08 kl 07:39 »
Hej Kamrater!!!!!

Funderar på att släppa några får i mina hästhagar som är stängslade med eltråd en på 50 cm och en på 1m.
Tror ni att de skulle funka eller behöver de kompleteras med fler trådar eller........................
Livet är väl bra underbart i bland

Bovanägare

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #1 skrivet: 20 aug-08 kl 08:18 »
Du behöver nog en lägre tråd ochså. Börjar de beta nära stängslet så fortsätter de bara in under nedersta tråden och ullen gör det svårt att känna elen. Det är min erfarenhet.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #2 skrivet: 20 aug-08 kl 08:38 »
Vi har nedersta tråden på 30 cm men de trycker bara ned huvudet intill marken, tar sats, springer och trycker upp tråden med nacken.. Helt hopplöst! Nu måste jag sätta en ny tråd ännu närmare backen vilket medför att jag måste köpa ett nytt starkare el-aggregat..  >:(

Bovanägare

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #3 skrivet: 20 aug-08 kl 08:42 »
Har de väl kommit på det så är det hopplöst. Nä man ska ha en tråd så nära backen det går så de får den i ansiktet om de försöker. De värsta är bara att hålla efter gräset där under.

purelyplatonic

  • Inlägg: 356
SV: Elstängsel till får
« Svar #4 skrivet: 20 aug-08 kl 11:26 »
Av desperation hade vi ökade vi från 3 till 4 trådar men det hjälpte inte det heller.
Min tips är att använda "tråd" inte "band". Band-el tråd liksom studsar på ullen medans smal tråd har en chans att komma igenom ullen och nå skinnet bättre. Där vi hade 4 trådar har i idag stängsel med 1 tråd ca 30 cm från marken. Det funkar.

Per L

  • Inlägg: 148
SV: Elstängsel till får
« Svar #5 skrivet: 20 aug-08 kl 15:40 »
Mitt tips är att använda el-nät istället för tråd. Fungerar perfekt.
Har inte haft en enda rymning sen jag skaffade det. Finns på Bole (bole.nu).
Köp det billigaste, drygt en femhundring för 90cm x 50m.
Behöver du göra en sväng eller en 90-gradare eller bara staga upp nätet,
så dräm ned en påle i backen, skruva i en isolator och saken är klar.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Elstängsel till får
« Svar #6 skrivet: 20 aug-08 kl 15:44 »
Vi har nedersta tråden på 30 cm men de trycker bara ned huvudet intill marken, tar sats, springer och trycker upp tråden med nacken.. Helt hopplöst!

Låter som du köpt dig ett gäng "proffs-rymmar" får  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Elstängsel till får
« Svar #7 skrivet: 20 aug-08 kl 16:38 »
Jag har vilt elstängsel med 5 trådar. Har hightensile 2 mm tråd. Fungerar bra och har aldrig några rymningar dock kan några lamm vintertid ( pga jordningen ) gå igenom men det är sällan det händer.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

kolarslantbruk

  • Inlägg: 94
    • KolarsLantbruk
SV: Elstängsel till får
« Svar #8 skrivet: 20 aug-08 kl 20:30 »
Håller med Christine, viltstängsel är det som gäller. Har heller aldrig haft en enda rymning...
Sen gäller det ju förståss att ha ett bra bete innanför stängslet.. ;)

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Elstängsel till får
« Svar #9 skrivet: 20 aug-08 kl 21:18 »
Mitt tips är att använda el-nät istället för tråd. Fungerar perfekt.
Har inte haft en enda rymning sen jag skaffade det. Finns på Bole (bole.nu).
Köp det billigaste, drygt en femhundring för 90cm x 50m.
Behöver du göra en sväng eller en 90-gradare eller bara staga upp nätet,
så dräm ned en påle i backen, skruva i en isolator och saken är klar.

Problemet med elnät är att djur kan fastna i det. Jag hittade ett bagglamm förra veckan som hade fastnat, och virrat runt det runt nacken. Bara tur att jag var i närheten och hörde honom. Efter det så flyttade jag lammen och rev elnätet. Det är inte första gången heller, men gångerna innan dess var det ett rådjur och en räv som försökte ta sig in. Räven snorde in sig och dog.

Usch.

Jag vet att många använder det, och många säkert utan problem. Men man bör bara medveten om risken med det.

louise

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #10 skrivet: 20 aug-08 kl 21:36 »
vad menar ni med viltstängsel samtidigt som ni säger fem trådar? Är det nån särskild 5-trådar-variant?

Själv kör jag med fyra trådar, den nedersta på 10-15 cm och översta på 70 cm. Elaggregat på 7,5 joule. Så numera rymmer de inte. Ser alltid till att ha 4-5000 volt i tråden.

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
SV: Elstängsel till får
« Svar #11 skrivet: 20 aug-08 kl 23:05 »
Jag vill oxå veta hur viltstängel ser ut och vart finner man det?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Elstängsel till får
« Svar #12 skrivet: 21 aug-08 kl 13:16 »
Håller med Fritjoff agående elnät. Har själv haft flera lamm som dött i det. Använder det inte alls längre. Hellre rymmlingar än dödingar!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Elstängsel till får
« Svar #13 skrivet: 21 aug-08 kl 13:44 »
Viktigt att tänka på med elnäten är att strömmen måste fungera perfekt!
När strömmen är bra så fastnar inte fåren, dom nuddar inte ens näten.
Hänger näten och slokar mot marken eller blir jordade av för högt gräs så kan dom bli rena dödsfällorna, men det kan ju nästan vilket stängsel som helst om man har otur.
 Jag tycker näten är perfekta när man betar av små ytor eller om man råkar ha några "smitare" som behöver lära sig vad ström är igen. Men dom behöver som sagt var sättas upp noggrant ibland använder jag någon stjärnstolpe eller så för att hörnen inte ska "sloka".
                                                                   Mvh
                                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

äppelmos på min nos

  • Inlägg: 109
SV: Elstängsel till får
« Svar #14 skrivet: 22 aug-08 kl 00:13 »
vad menar ni med viltstängsel samtidigt som ni säger fem trådar? Är det nån särskild 5-trådar-variant?


Jag tror de menar sånt rovdjursstaket som man kan få bidrag till att sätta upp. Då ska det vara fem trådar på bestämda höjder den lägsta 30 cm och den högsta på 110 cm tror jag det var, de däremellan kommer jag inte ihåg. De funkar bra, blir lite att röja under staketet bara.
Världen behöver fler rumpnissar!

Vilse

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #15 skrivet: 22 aug-08 kl 01:09 »
jag har 7 traadar.
oeversta traaden aer el.
oevriga traadar aer HAART spaenda med speciell dragmanick.
nedersta traaden maaste vara anera marken,,typ 2-3 cm saa dom inte faar in huvudet under o lyfter traaden.
dom haaler aendaa rent o graesfritt paa andra sdian staketet.
och lammen,,dom som aer upp till 1 aar gamla kan fortfarande lyckas ta sej igenom om dom vill!!!
men har dom gott om kaek saaa er det alltid naan som aeter sej genom staketet i allafall!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Elstängsel till får
« Svar #16 skrivet: 22 aug-08 kl 07:47 »
Håller inte med dig Charlotte, mitt stängsel var sträckt. Däremot lekfulla lamm som studsar omkring och råkar hoppa in i nätet, backar inte när de får en stöt, de försöker ta sig framåt igenom. Till följd att de istället trasslar in sig.
Samma kan hända om de blir skrämda, de kan panikfly och då bryr de sig inte heller om stängsel eller el.
Har ett exempel till: Skulle skilja av två roslagsungbaggar från flocken, då de var "för" stora för att stanna med tackorna. En natt i lagården, sedan tänkte vi elnät!!! Men de små liven gav blanka tusan i att det var el i nättet. De studsade upprepade gången in i det för att komma ut, med följd att den ene fastnade med hornen. Eftersom vi bevakade dem kunde vi snabbt rädda honom.
Naturligvis kan vuxna djur hållas där, speciellt rymmare. Men lamm släpper jag inte dit igen.

tessiem

  • Inlägg: 693
SV: Elstängsel till får
« Svar #17 skrivet: 22 aug-08 kl 09:29 »
Men ni som har hästar och får ihop då? Ni kan väl knappast ha wire-tråd eller nät?

Jag är så rädd om hästarna så jag vågar inte använda ngot som kan skära av senor.. Därför har vi franska elband. Vi vet faktist inte vad vi ska ta oss till just nu, dra fler trådar & HOPPAS att det fungerar eller göra en egen lite fårhage någonstans, samtidigt är det just växelbete vi vill ha :/

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elstängsel till får
« Svar #18 skrivet: 22 aug-08 kl 10:27 »
Men ni som har hästar och får ihop då? Ni kan väl knappast ha wire-tråd eller nät?

Jag är så rädd om hästarna så jag vågar inte använda ngot som kan skära av senor.. Därför har vi franska elband. Vi vet faktist inte vad vi ska ta oss till just nu, dra fler trådar & HOPPAS att det fungerar eller göra en egen lite fårhage någonstans, samtidigt är det just växelbete vi vill ha :/

Jag har hästar och får ihop. Har järntråd (inte wire) i tre eller fyra rader. Fungerar bra, järntråden går av ifall hästarna skulle springa på/igenom. Den lägsta tråden behöver det röjas under även om vi har kraftigt aggregat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Elstängsel till får
« Svar #19 skrivet: 22 aug-08 kl 10:54 »
Birgit:  Jag har inte upplevt problem med el till mina får, varken nät eller järntråd. Men alla mina får vänjer sig vid el under "ordnade" former ;) Inte när de i panik vill tillbaka till flocken.
Dvs, de föds i eltrådshage och deras välkomstbete brukar vara inhägnat av elnät. De vänjer sig vid att el är "ogenomträngligt" redan som små när de går med tackorna. El är ju ett "psykologiskt" stägsel och måste läras in. Släpper man bara ovana djur på el så blir det lätt panikrusningar.
När vi hade mjölkkor gick vi alltid med kalvarna i grimma till betet sedan fick man se till att dom i lugn och ro verkligen nosade på tråden och såg vart "sticket" kom ifrån. Aldrig fick man tex låta dom backa in i tråden eftersom det bara ledde till att dom blev rädda.
 Tessiem: Jag har alltid haft mina hästar på eltråd (inte Wire) och precis som Javill skrev så går den av OM hästarna springer på den.
Den enda incidenten jag haft med elstängsel och hästar (peppar, peppar) är när jag hade elband eftersom vi hade fått föl och jag tänkte dom skulle se stängslet bättre. På något sätt krånglade ena fölet in sig i bandet, som Tur var drogs kabeln som matade på strömmen bort samtidigt som band och isolatorer rök i långa rader.
 När jag väl hunnit till hagen (trots att jag sett vad som hände) hade fölungen trasslat in sig själv till ett snyggt paket som låg på marken.
 Vintern efter blåste ledarna i banden sönder så det blev värdelöst, jag kommer att fortsätta med vanlig järntråd.
                                                    Mvh
                                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 3 användare
Numera, Olofssonskan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser