Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel till får  (läst 6168 gånger)

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Elstängsel till får
« Svar #20 skrivet: 22 aug-08 kl 13:13 »
En lägre tråd behövs, definitivt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Elstängsel till får
« Svar #21 skrivet: 22 aug-08 kl 14:30 »
Charlotte, de var inte ovana vid el. De som panikade gjorde det för att de sprang en hund utanför på ena sidan och försökte fly genom andra nätsidan. De var inte heller ensamma utan deras mammor var med.
Även roslagsbaggarna hade gått på el.

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Elstängsel till får
« Svar #22 skrivet: 22 aug-08 kl 15:29 »
Charlotte, de var inte ovana vid el. De som panikade gjorde det för att de sprang en hund utanför på ena sidan och försökte fly genom andra nätsidan. De var inte heller ensamma utan deras mammor var med.
Även roslagsbaggarna hade gått på el.

Jag har liknande erfarenheter... Lammen var uppvuxna på elen (tråd). Grejen är ju att det räcker med ett lamm som gör ett oväntat hopp åt fel håll för att det går åt pipan.

Efter jag trasslade ut den lilla faan, så blev han rädd och sprang rakt in i nätet igen!!

Ska man använda det så tål det väl till daglig koll, och inte bara en snabb titt heller. Om det regnar mycket så har dom där stål-spjuten en benägenhet att tryckas upp, speciellt om det är lerig jord. Kommer en upp så slackar det ju o blir farligt.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Elstängsel till får
« Svar #23 skrivet: 22 aug-08 kl 16:48 »
jag har 7 traadar.
oeversta traaden aer el.
oevriga traadar aer HAART spaenda med speciell dragmanick.
nedersta traaden maaste vara anera marken,,typ 2-3 cm saa dom inte faar in huvudet under o lyfter traaden.
dom haaler aendaa rent o graesfritt paa andra sdian staketet.
och lammen,,dom som aer upp till 1 aar gamla kan fortfarande lyckas ta sej igenom om dom vill!!!
men har dom gott om kaek saaa er det alltid naan som aeter sej genom staketet i allafall!

 :o :o :o Hur klipper du gräset under tråden  ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #24 skrivet: 22 aug-08 kl 19:19 »
Nu har jag börjat att dra en tråd (blanktråd blev det) c:a 10 från backen för att se om det kan hålla fårskrällarna på rätt sida om staketet.. Problemet är ju att det jordar så in i h-----e när det ligger så nära backen.. Jag köpte en mätare idag och mätte upp c:a 2000 volt längst bort ifrån aggregatet, närmast aggregatet var det 4000 volt.

Vad har ni för styrka på era aggregat?

PS, fåren och hästarna som tessiem skriver om är samma som jag gör inlägg om, om någon undrar..  :)

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elstängsel till får
« Svar #25 skrivet: 22 aug-08 kl 21:19 »
Har för mig att vårt aggregat är på 16 Joule. Köpte det starkaste som fanns inne. Vill helst att det ska ligga 6000 volt i trådarna men, har haft problem i år. När det var som torrast låg det mellan 2000 och 3000 volt i trådarna. Då fick vi vattna jordspetten och det blev lite bättre. Nu har vi lite gräs som ligger på även om vi försöker hålla så mycket som möjligt borta från nedersta tråden och vi har 5000 volt i trådarna, även längst ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Elstängsel till får
« Svar #26 skrivet: 22 aug-08 kl 23:25 »
Jag får iibland nte med mig lammen när jag ska flytta dem på försommaren, för att de måste gå förbi ett ställe där det har varit eltråd. De bara vägrar. Ibland tror jag att jag skulle kunna ta bort tråden och de skulle stanna i alla fall på samma bete... men sen växer de till sig.
snus? vad är priset på en pris?

guba

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #27 skrivet: 23 aug-08 kl 00:30 »
Jag tror de menar sånt rovdjursstaket som man kan få bidrag till att sätta upp. Då ska det vara fem trådar på bestämda höjder den lägsta 30 cm och den högsta på 110 cm tror jag det var, de däremellan kommer jag inte ihåg. De funkar bra, blir lite att röja under staketet bara.
Det stämmer med fem trådar men den understa får aldrig sitta högre än tio centimeter från marken vilket ställer stora krav på stängslaren. Ett större avstånd är det samma som att bjuda in vargen till måltid. Det får inte finnas något i stängslets närhet som vargen kan mellanlanda på  vilket är ett måste för att en varg skall hoppa över ett stängsel. Den gräver sig undantagslöst in om avståndet är större än tio centimeter över mark.

10-30-50-75-100 med jord på andra och fjärde tråden från marken räknat och väl spänt mellan paralellogramförsedda hörn, då har man ett rovdjursstängsel.
Gräsröjning kan man komma undan med ett tillräckligt starkt aggregat annars är det a och o ur funktionssynpunkt.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Elstängsel till får
« Svar #28 skrivet: 23 aug-08 kl 08:31 »
Det stämmer med fem trådar men den understa får aldrig sitta högre än tio centimeter från marken vilket ställer stora krav på stängslaren. Ett större avstånd är det samma som att bjuda in vargen till måltid. Det får inte finnas något i stängslets närhet som vargen kan mellanlanda på  vilket är ett måste för att en varg skall hoppa över ett stängsel. Den gräver sig undantagslöst in om avståndet är större än tio centimeter över mark.

10-30-50-75-100 med jord på andra och fjärde tråden från marken räknat och väl spänt mellan paralellogramförsedda hörn, då har man ett rovdjursstängsel.
Gräsröjning kan man komma undan med ett tillräckligt starkt aggregat annars är det a och o ur funktionssynpunkt.

Hur jordar man andra och fjärde tråden ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

guba

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #29 skrivet: 23 aug-08 kl 08:51 »
Hur jordar man andra och fjärde tråden ???
Med jordspett fördelade runt stängslet lämpligen på de fuktigaste ställena samt till jorden på aggregatet vilket medför att du alltid har maximal effekt på stängslet oavsett torka, tjäle eller tjockt snötäcke.

A och o i all stängsling med avskräckande stängsel.

louise

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #30 skrivet: 23 aug-08 kl 10:30 »
hur tätt ska jordspetten sitta? nåt lämpligt antal meter till nästa?

guba

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #31 skrivet: 23 aug-08 kl 10:42 »
Aggregatet jordas med lika många meter spett eller kopparfläta som joulen på aggregatet.
Spetten som jordar aggregatet bör sitta med två meter mellan varje spett, det räcker för stängslet och man kopplar de två jordtrådarna till aggregatets jord.
Men som en förstärkning av jorden så kan man lika gärna kosta på sig några spett längs stängslet om man nu ändå har jordade trådar.
Två - fyra stycken kan vara lämpligt och då ett så långt från aggregatet som möjligt och de andra fördelade på stängslet däremellan.
PÅ det här sättet har man ofatast en möjlighet att hitta fuktiga svackor eller diken att slå ner spettet i vilket är bra.

Stängselfetichisten ::) kallades jag nyss så jag vet inte om jag skulle svarat på detta egentligen ::)

louise

  • Gäst
SV: Elstängsel till får
« Svar #32 skrivet: 23 aug-08 kl 16:26 »
Jag menade till att jorda trådarna, inte till aggregatet. Och antalet spett till tråden, det måste väl variera beroende på hur långt det är? Det var därför jag pratade om meter.

Jag följer exemplariskt råden om jordning till aggregatet, men tycker att det är otroligt opraktiskt att ha hela gården full med långa jordtrådar. Har för mig att man istället kan gräva ner en lång kabel, men vad ska jag tänka på då? Längd? Hur djupt? Kvalitet på kabeln?
« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 16:28 av Lollo »

fredde70

  • Inlägg: 95
    • Gästrikland
SV: Elstängsel till får
« Svar #33 skrivet: 26 aug-08 kl 14:58 »
Kanon med alla bra inlägg  :)
Livet är väl bra underbart i bland

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Elstängsel till får
« Svar #34 skrivet: 26 aug-08 kl 22:31 »
Det stämmer med fem trådar men den understa får aldrig sitta högre än tio centimeter från marken vilket ställer stora krav på stängslaren. Ett större avstånd är det samma som att bjuda in vargen till måltid. Det får inte finnas något i stängslets närhet som vargen kan mellanlanda på  vilket är ett måste för att en varg skall hoppa över ett stängsel. Den gräver sig undantagslöst in om avståndet är större än tio centimeter över mark.

10-30-50-75-100 med jord på andra och fjärde tråden från marken räknat och väl spänt mellan paralellogramförsedda hörn, då har man ett rovdjursstängsel.
Gräsröjning kan man komma undan med ett tillräckligt starkt aggregat annars är det a och o ur funktionssynpunkt.


Nu har jag läst på i pappren angående rovdjursstängsel och kraven på stängsel som byggs med bidrag. Några 10 cm har aldrig varit aktuellt här och dessutom i stort sett ogörligt utan att schakta en gata för stängslet på ojämna betesmarker.Tidigare var kravet max 25 cm. Nu har de ändrat till max 30 cm mellan mark och första tråd.

mer info och exempel på lösningar finns på http://www.viltskadecenter.se

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Elstängsel till får
« Svar #35 skrivet: 28 aug-08 kl 20:49 »
Ser att det är en hel del som skriver om de här mjuka fårnäten med el. Skarp varning måste utfärdas för de här näten om man har får med horn. De blir dödsfällor för tex gutefår. Får med horn måste kunna komma loss om de fastnar i nät med el. Då framstår slät, välspänd eltråd, 3 st, som det djursäkraste alternativet. För rymmare bör understa tråden vara 15-20 cm över mark och framförallt måste jordningen vara såpass bra att man verkligen har 5000 volt igenom. Fåren skall studsa bak bara de nuddar vid tråden, precis som grannens barn ;D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser