Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oväntat låg nota för städavdrag  (läst 7535 gånger)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
SV: Oväntat låg nota för städavdrag
« Svar #20 skrivet: 22 aug-08 kl 09:43 »
samhällsekonomin mår bäst av att ha så få regler som möjligt. Därför bör inga ekonomiska sektorer särbehandlas. Varken snickare eller städare bör ha särskilda sktteregler.

Alternativt kan staten bestämma sig för att plocka bort sociala avgifter från  alla hushållsnära tjänster vilka annars riskerar att betalas genom svartarbete, men då är det ointressant vilken sorts tjänst det handlar om, städare, barnpassare , frisör, takläggare osv osv osv.

(Ulric var 118 sekunder snabbare än mig i tanken )
« Senast ändrad: 22 aug-08 kl 09:49 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Mangan

« Svar #21 skrivet: 22 aug-08 kl 10:58 »
Att städa yrkesmässigt är absolut ett riktigt jobb, utan det skulle många arbetsplatser förfalla, men det behövs vettiga arbetsvillkor. Det kan vara svårare i de fall en person anlitar en annan person.

Städavdraget betalas bara ut om man har anlitat ett företag med F-skatt, så snarare bidrar det till att fler hemstädare får bättre villkoir, avtalsenliga löner och de pensions- och sjukförmåner som följer med vitt arbete.

Varför just kvinnorna skall få hjälp med avdragsgill städning, det är en annan femma. Männen får fortfarande betala målare och snickare med skattade pengar.

(Och om in tycker att det är en stereotyp uppdelning mellan män och kvinnor, så håller jag med. Men det lär fortfarande vara den dominerande uppdelningen av ansvarsområde inom familjen.)

Mangan

« Svar #22 skrivet: 22 aug-08 kl 11:00 »
Det har ingenting med jantelag att göra, det är en rättvisefråga. Jag skulle själv inte vilja lägga städningen hemma på någon annan.

Så det handalr om att du inte vill att skatten skall gå till något som inte du kan dra nytta av? Jadu, det är ju nackdelen med en stor offentlig sektor...

äppelmos på min nos

« Svar #23 skrivet: 22 aug-08 kl 11:45 »
Kanske kunde människor istället jobba lite mindre på sina bortajobb så att fler kan dela på dom så kan var och en få tid till att städa hemma hos sig själv sen.

Är väldigt fundersam till det där med kvalitetstid med barnen, hm. När jag var liten så fick jag vara med och städa allt efter förmåga, mer ansvar ju äldre jag blev. Det var ju oxå att spendera tid tillsammans med mina föräldrar. Att tillsammans i familjen ta hand om sitt gemensamma hem är inte det kvalitetstid?! Hur ska barn idag lära sig städa om någon annan ska komma och göra det när de är i skolan? För den som inte klarar av att sköta sin egen och hemmets hygien är i mina ögon inte en vuxen människa, och vi vill väl att barnen ska bli vuxna så småningom eller hur. (OBS då menar jag inte att de som har fysiska eller psykiska handikapp eller blivit för gamla inte skulle vara vuxna utan vi andra vanliga dödliga. Och jag menar inte heller att det behöver vara tokperfekt hemma så behöver ingen missförstå.)

Att inte vilja se att det blir en lite skum maktbalans mellan den som får det städat i sitt hem och den som ska komma och städa är lite blåögt tycker jag. Jag skulle inte uppleva det som detsamma att komma och sota någons skorsten eller måla någons fasad som att städa bland någons privata saker. Går inte heller att jämföra med att tex städa på en offentlig skola eller kontor. Att lämna bort tvätt till en tvättinrättning, köpa vardagsmat i en restaurang tycker jag inte heller ät jämförbart med att nån skulle kommas hem och göra det.

Jag har jobbat i hemtjänsten och tyckte om det men man är ganska utsatt just för att man ska röra omkring bland privata saker. Så varför ska friska vuxna människor inte kunna göra det själva så att inte  fler behöver hamna i den utsatta positionen? Jobba lite mindre och gör det själv!
Världen behöver fler rumpnissar!

Jerker Nordlund

« Svar #24 skrivet: 22 aug-08 kl 12:19 »
Skumma maktbalanser på tjänstemarknaden är helt OK från skattemässig synvinkel, liksom att olika momssatser på olika konsumtionsvaror är helt OK från familjepolitisk synvinkel. Frågorna beror inte varandra.

Var pengar kommer ifrån

Mangan

« Svar #25 skrivet: 22 aug-08 kl 13:08 »
Kanske kunde människor istället jobba lite mindre på sina bortajobb så att fler kan dela på dom så kan var och en få tid till att städa hemma hos sig själv sen.

"Självhushållning" är kul och ger mycket tillbaka. Men jag har full förståelse för de som inte vill lägga om tak, måla eller gräva om gräsmatta själva.

Citera
Är väldigt fundersam till det där med kvalitetstid med barnen, hm. När jag var liten så fick jag vara med och städa allt efter förmåga, mer ansvar ju äldre jag blev. Det var ju oxå att spendera tid tillsammans med mina föräldrar.
Att tillsammans i familjen ta hand om sitt gemensamma hem är inte det kvalitetstid?!

Citera
Hur ska barn idag lära sig städa om någon annan ska komma och göra det när de är i skolan? För den som inte klarar av att sköta sin egen och hemmets hygien är i mina ögon inte en vuxen människa, och vi vill väl att barnen ska bli vuxna så småningom eller hur.

Sköta sin hygien? Så du menar att går man och klipper sig hos en frisör, är man inte en vuxen människa? För att inte tala om de kvinnor (och män) som går på sådant beauty-tjofräs med massa inpackningar och dylikt...

Citera
Att inte vilja se att det blir en lite skum maktbalans mellan den som får det städat i sitt hem och den som ska komma och städa är lite blåögt tycker jag. Jag skulle inte uppleva det som detsamma att komma och sota någons skorsten eller måla någons fasad som att städa bland någons privata saker

Själv skulle jag tycka det vore skumt om någon kom och tapetsera mitt hem. Det ingår liksom i att vara en vuxen människa, att kunna tapetsera väggar, klippa gräsmattan och rensa hängrännor och måla om huset (hjälpligt) och allt det andra som hör vardagen till. Men ändå är det männiksor som vill ha hjälp med detta.

Varför tycker du inte att sotning är samma sak? Är det för att du inte kan det själv, och därmed inte vet hur enkelt det är? Sotning är ung. som att be någon komma och frosta av frysen.

Jerker Nordlund

« Svar #26 skrivet: 22 aug-08 kl 13:22 »
Jag tycker att det är skumt att folk inte kan sköta sin egen bokföring. Egentligen borde jag känna mig förnedrad, ekonomisk städgumma som jag är, men jag nöjer mig med att ta betalt.

Var pengar kommer ifrån

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 22 aug-08 kl 13:27 »
Somliga föds till räknenissar, andra inte.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mangan

« Svar #28 skrivet: 22 aug-08 kl 14:28 »
Och andra föds till städare...? ;-)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #29 skrivet: 22 aug-08 kl 14:44 »

Är väldigt fundersam till det där med kvalitetstid med barnen, hm. När jag var liten så fick jag vara med och städa allt efter förmåga, mer ansvar ju äldre jag blev. Det var ju oxå att spendera tid tillsammans med mina föräldrar. Att tillsammans i familjen ta hand om sitt gemensamma hem är inte det kvalitetstid?! Hur ska barn idag lära sig städa om någon annan ska komma och göra det när de är i skolan? För den som inte klarar av att sköta sin egen och hemmets hygien är i mina ögon inte en vuxen människa, och vi vill väl att barnen ska bli vuxna så småningom eller hur. (OBS då menar jag inte att de som har fysiska eller psykiska handikapp eller blivit för gamla inte skulle vara vuxna utan vi andra vanliga dödliga. Och jag menar inte heller att det behöver vara tokperfekt hemma så behöver ingen missförstå.)

Jag tycker barn umgås med sina föräldrar på föräldrarnas villkor så mycket ändå. D.v.s. föräldrarna gör något och barnen hänger med. Jag kan tycka att det behöver frigöras tid för att umgås helt på barnens villkor (riktig kvalitetstid) utan att föräldern behöver vara "nyttig" samtidigt.

Att inte vilja se att det blir en lite skum maktbalans mellan den som får det städat i sitt hem och den som ska komma och städa är lite blåögt tycker jag. Jag skulle inte uppleva det som detsamma att komma och sota någons skorsten eller måla någons fasad som att städa bland någons privata saker. Går inte heller att jämföra med att tex städa på en offentlig skola eller kontor. Att lämna bort tvätt till en tvättinrättning, köpa vardagsmat i en restaurang tycker jag inte heller ät jämförbart med att nån skulle kommas hem och göra det.

Jag tycker att det är betydligt mer personligt att ex.vis få massage än om någon skulle dammsuga mitt vardagsrum medan jag är borta. Maktbalansen blir i mina ögon precis densamma som om en målare målar min fasad, jag köper tjänsten trots att det är något jag skulle göra själv. Ser man parallellen med hemtjänsten så är enda skillnaden att hemtjänsten är beviljad efter behov (och de jag känner som jobbar i hemtjänsten känner inte någon skev maktbalans mot sina brukare) och vem ska bestämma om jag har ett behov eller inte?

Jag har jobbat i hemtjänsten och tyckte om det men man är ganska utsatt just för att man ska röra omkring bland privata saker. Så varför ska friska vuxna människor inte kunna göra det själva så att inte  fler behöver hamna i den utsatta positionen? Jobba lite mindre och gör det själv!

Men det gäller väl de allra flesta tjänster man köper, klipp dig själv och gå inte till frisör, sy dina egna kläder istället för att köpa, baka ditt eget bröd istället för att bagaren ska behöva baka det, måla din egen fasad istället för att anlita målare etc.

OM det nu är så att man faktiskt gör de allra flesta tjänsterna själv istället för att anlita någon så är man antagligen i mycket stort behov av städhjälp, det finns en gräns för hur mycket man hinner göra hemma när man samtidigt yrkesarbetar.

äppelmos på min nos

« Svar #30 skrivet: 22 aug-08 kl 15:15 »

Sköta sin hygien? Så du menar att går man och klipper sig hos en frisör, är man inte en vuxen människa? För att inte tala om de kvinnor (och män) som går på sådant beauty-tjofräs med massa inpackningar och dylikt...
Själv skulle jag tycka det vore skumt om någon kom och tapetsera mitt hem. Det ingår liksom i att vara en vuxen människa, att kunna tapetsera väggar, klippa gräsmattan och rensa hängrännor och måla om huset (hjälpligt) och allt det andra som hör vardagen till. Men ändå är det männiksor som vill ha hjälp med detta.

Varför tycker du inte att sotning är samma sak? Är det för att du inte kan det själv, och därmed inte vet hur enkelt det är? Sotning är ung. som att be någon komma och frosta av frysen.

Näpp jag menar inte att man är infantil om man går till en frisör och klipper sig, det ingår knappast i att sköta den dagliga hygienen. Inte heller beatuty tjofräs på stan. I dom två fallen är det som du skriver någon man går till och får gjort inte någon som kommer hem till dig och fixar.

Och det blir troligtvis inte någon sanitär olägenhet i ett hem om man inte tapetserar om jämt eller målar om hela tiden så det tillhör inte heller någon daglig rutin i alla fall inte hemma hos mig. Klippa gräsmattan och rensa hängrännor gör väl ändå de flesta själva redan som det är och det ingår väl om man äger ett hus. Sota har jag aldrig provat och det är säkert inte så svårt det heller men ingår inte i daglig rutin.

Och att sköta de dagliga rutinerna med sin egen och sitt hems hygien tycker jag ingår om man är vuxen det lämpar man inte över på nån annan oavsett hur mycket man betalar för det (eller hur kär den personen som får göra det än är i dig, ta åt er de som berörs). Det vill säga om man inte på grund av handikapp eller hög ålder inte klarar det själv. Låg ålder där utgår jag från att det finns föräldrar som visar  och lär barnet hur man gör alltefter vad de klarar av.  

Jag tycker bara det verkar vara så att det är inne att bortförklara dålig (i mina ögon är väl bäst att tillägga) prioritering med att det man gör är så viktig så att nån annan ska komma och ta reda på ens skit. Som jag ser det fyller man så att säga almenackan med annat först ,jobb och sånt som är roligt, och sen ojdå, städa nä det får vi leja bort. Det är väl rimligt att man prioriterar det som måste göras först och sen anpassar resten utifrån det. Så har kvinnnor i alla tider fått gjort, för det ÄR en jämställdhetsfråga, men nu när det börjar pratas om att även männen ska växa upp och ta sin del så ska allt plötsligt lejas bort.

Att jämföra veckostädning där nån ska in och greja bland privata saker med att någon kommer och målar om huset vart 10:e år eller tapetserar om vart 5:e eller sotar tre gånger om året tycker jag fortfarande är skumt.  Ungefär lika skumt som när en del par jämför arbetsfördelniungen byta däck på bilen och klippa gräs kontra dagligt gnat med tvätt, städ och matlagning och att det skulle vara samma sak (och i det fallet rättvist).

Mangan

« Svar #31 skrivet: 22 aug-08 kl 15:30 »

Att jämföra veckostädning där nån ska in och greja bland privata saker med att någon kommer och målar om huset vart 10:e år eller tapetserar om vart 5:e eller sotar tre gånger om året tycker jag fortfarande är skumt.

Jag tycker det är skumt att du är så rädd för att någon skall ta städningen ifrån dig.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 23 aug-08 kl 00:21 »
Och att sköta de dagliga rutinerna med sin egen och sitt hems hygien tycker jag ingår om man är vuxen det lämpar man inte över på nån annan oavsett hur mycket man betalar för det (eller hur kär den personen som får göra det än är i dig, ta åt er de som berörs). Det vill säga om man inte på grund av handikapp eller hög ålder inte klarar det själv. Låg ålder där utgår jag från att det finns föräldrar som visar  och lär barnet hur man gör alltefter vad de klarar av.  

Och vem säger att de som anlitar en städfima inte sköter sitt hem och hygien? Att få hjälp ex.vis 2 ggr per månad säger ju inte automatiskt att man inte sköter sitt hem under tiden. Och varför är just städningen så helig jämfört men andra tjänster?

Jag tycker bara det verkar vara så att det är inne att bortförklara dålig (i mina ögon är väl bäst att tillägga) prioritering med att det man gör är så viktig så att nån annan ska komma och ta reda på ens skit. Som jag ser det fyller man så att säga almenackan med annat först ,jobb och sånt som är roligt, och sen ojdå, städa nä det får vi leja bort. Det är väl rimligt att man prioriterar det som måste göras först och sen anpassar resten utifrån det. Så har kvinnnor i alla tider fått gjort, för det ÄR en jämställdhetsfråga, men nu när det börjar pratas om att även männen ska växa upp och ta sin del så ska allt plötsligt lejas bort.

Men vem är du att vara polis ang. bortprioriteringar? Likaväl som att jag väljer att få hjälp med gräsklippning eller kittning av fönster (d.v.s. bortprioriterar dessa)  eller för all del köper hämtmat så kan väl lika gärna städningen vara en viss bortprioritering? Eller ska jag förvänta mig en utskällning nästa gång jag köper en pizza eftersom en frisk, någorlunda ung människa minsann borde laga min egen mat (vilket jag viserligen gör 99% av gångerna)?!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #33 skrivet: 23 aug-08 kl 00:39 »
Heja Sar & Mangan för att ni orkar stå på er!  :-*

Själv hade jag tänkt att gå och plocka undan lite, men eftersom barnen är hos farmor så får det vänta tills imorgon så att jag kan ha lite kvalitetstid med dem och lära dem hur de ska sköta sin egna och hemmets hygien!  ::)

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #34 skrivet: 23 aug-08 kl 13:37 »

Själv hade jag tänkt att gå och plocka undan lite, men eftersom barnen är hos farmor så får det vänta tills imorgon så att jag kan ha lite kvalitetstid med dem och lära dem hur de ska sköta sin egna och hemmets hygien!  ::)

;) ;D :-*

Jerker Nordlund

« Svar #35 skrivet: 23 aug-08 kl 17:37 »
Debatten innehåller minst två olika argument.

Ett argument om att betalt hemarbete i sig skulle vara något särskilt skamligt. Det är ett argument som grundar sig på socialdemokratins och arbetarrörelsens sorgliga sekelskiftestrauman om det förnedrande i att gå som piga hos snusiga bönder eller hembiträden i fisförnäma borgarfamiljer.

Sen ett ekonomiskt argument om att inga tjänster skall särbehandlas. Alla branscher skall ha samma skatteregler.

Det första argumentet är i sig subjektivt och rätt irrelevant för en diskussion om dagens skattesystem. Däremot en intressant synpunkt att dryfta på en kulturfestival eller under kafferasten i en studiecirkel om arbetarrörelsens historia.

Det andra argumentet har i högsta grad med diskussionen att göra.

Det särskilda avdraget för hushållsnära tjänster bryter mot det andra argumentet, men det är alltid det första som för fram hetast i den kritiska debatten. Så kan det gå när känslorna snarare än förnuftet får styra diskussionen.

I det första argumentet  finns en underton av att det skulle vara speciellt skamligt att få skatteavdrag om man är rik, men OK att få det om man är fattig. Det är en progressiv taxeringsidé som riskerar att bli fördomsfull när man applicerar den på städavdraget eftersom den utgår från att det bara är de förmögna som är beredda att betala för städtjänster. Det är svårt att på det här sättet blanda ihop klassfrågor med enskilda samhällsföreteelser utan att bli fördomsfull. Exempelvis finns det regler om att golf, skytte och ridsport i vissa sammanhang inte skall ge samma bidrags- och avdragsrättigheter som andra sporter, något som då slår mot de fattiga lagerarbetare som spelar golf, har sonen i skytteföreningen och dottern på stallet som lovande junior i dressyr. (Jag känner till exempel av alla tre slagen. Speciellt lagerarbetaren med lågt handicap i golf säger sig vara ett irritationsmoment för cheferna i den stora speditionskoncern där han arbetar och ofta vinner företagsturnderingarna)

En annan anledninng att pig-argumentet förs fram hellre än likbehandlingsargumentet från vänsterhåll är att ROT-avdraget för hantverkare är populärt bland LO-folk. Men att hylla ROT-avdraget och samtidigt kritisera "pigavdraget" är subjektivt och svårtt att föra fram seriöst på  2000-talet, särskilt med en brännande aktiv feministdebatt om att mannens och kvinnans världar skall ha samma värde i de egna leden, så uppriktigt sagt kan socialdemokratin idag i den här och många andra frågor inte fylla många fler roller än det arga oppositionspartiet, innan de sätter sig ner och enar sig om en hållning som är enkel, tydlig , för framåt och inte är så fylld av en massa gammal inkonsekvet romantiserad bråte.

Sen finns ju svartjobbsargumentet för städavdraget. Alla arbeten där risken är stor för att lönen skall betalas ut svartr och där kontrollmöjligheten är liten bör få skattelättnader. Det är ett pragmatiskt argument som jag köper, men då skall det gälla alla drabbade branscher lika.
« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 18:05 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #36 skrivet: 23 aug-08 kl 21:33 »
Mycket välskrivet inlägg! :)

Sen finns ju svartjobbsargumentet för städavdraget. Alla arbeten där risken är stor för att lönen skall betalas ut svartr och där kontrollmöjligheten är liten bör få skattelättnader. Det är ett pragmatiskt argument som jag köper, men då skall det gälla alla drabbade branscher lika.

Där håller jag helt med, jag hade välkomnat subventioner för fler brancher med mycket svartarbete alternativt inga subventioner alls.

Jerker Nordlund

« Svar #37 skrivet: 23 aug-08 kl 21:40 »
Mycket välskrivet inlägg! :)

Där håller jag helt med, jag hade välkomnat subventioner för fler brancher med mycket svartarbete alternativt inga subventioner alls.

Mitt teoretiska liv är ganska fullt av krassa upptäckter.

En av dem är att det mesta av den välnenande progressiva socialismens argumentationen är onödig och vilseledande. Det finns mängder av orättvisor i världen, men behovet och möjligheten att rätta till någon av dem är rätt liten.

Det enda man behöver göra är att skapa ett enkelt och neutralt ekonomiskt system utan ackumulativa pyramidspelseffekter och därefter visa medkänsla. 

Var pengar kommer ifrån

äppelmos på min nos

« Svar #38 skrivet: 23 aug-08 kl 22:15 »
Vill man inte se att det är en viss skillnad i att vara regelbundet i någons hem och städa mot att arbeta i en pizzeria, frisersalong eller för all del en tvättinrättning på stan så vill man inte.

Alla ni som kan tänka er att ha städhjälp har ni tänkt möblera  utifrån städergonomi och välja lättstädade material på era möbler i fortsättningen så att det blir en bra arbetsmiljö för den som ska komma till er och städa? För jag tror att den personen kommer få städa fler än ett privathem om dan.

Det brukar ju inte vara så populärt när hemtjänstpersonal eller personliga assistenter vill ändra på något i brukarnas hem för att få en bättre arbetsmiljö så att de inte sliter ut sig. Hur ställer ni er till att ev. städhjälp skulle ha åsikter om möbleringen i ert hem? Vad tror ni skulle vara lättast att genomföra: förbättringar i arbetsmiljön på en vanlig arbetsplats eller i någons hem?

Och att lära sina barn att delta i en vanlig vardag med städning, tvätt, matlagning och allt vad som hör till är det fult nu helt plötsligt? Är det bara den tiden man spenderar tillsammans i soffan eller i pulkabacken som är kvalitetstid och allt annat skit? Så om man först får städa och göra fint tillsammans innan man tar fika med levande ljus och myser så är det skit? Jag tycker hela själva begreppet kvalitetstid är konstigt.

Och att många är skeptiska till att flytta tjänstejobb inom hemmets fyra väggar på grund av att de tittar i backspegeln på hur det var förr är det konstigt? Har verkligen människor ändrat mentalitet så mycket från då? Och om nu alla tjänster är så likvärdiga och städning är så högstatus vad kommer det sig då att de flesta inte har velat betala vit lön för att få det städat innan man började med subventioner? För att vi är så otroligt snälla mot varann allihop och det inte finns en enda som kan tänka sig att utnyttja nån annan eller?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #39 skrivet: 23 aug-08 kl 22:35 »
... att det blir en bra arbetsmiljö ...

Och att många är skeptiska till att flytta tjänstejobb inom hemmets fyra väggar på grund av att de tittar i backspegeln på hur det var förr är det konstigt? Har verkligen människor ändrat mentalitet så mycket från då?

Att sitta på ett kontor och bli fet och få hemorojder är också onaturligt sett ur ett historiskt perspektiv.  ::)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser