Vart växer gula kantareller???

Startat av Mårten Swärd, 15 Aug-08 kl 09:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mårten Swärd

Hej och hallå.
Finns det någon svampplockare som kan ge några bra tips om vad för marker man ska hålla utkik efter om man vill plocka gula kantareller? Jag brukar nästan uteslutande plocka trattkantareller så jag har ingen större koll på vart jag ska leta efter gula..

Jag har vart ute och kollat runt lite i markerna nu men inte sett något (eller njaaa, 6 stycken blev det som min 5-årige son hittade..  ;D), fast när jag åkte hem från jobbet igår så såg jag en gubbe som kom med en hel hink full av kantareller så någonstans finns de rackarna.

Filip Skräplund

Dom brukar växa lite varstans i blandskog eller ren barrskog, där det inte är för blött eller för torrt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

AnetteK

Ja du, här i NÖ skåne tycker jag att vi hittar kantareller i all sorts skog o även i vägkanterna. Men generellt gäller nog att de gillar blandskog. Rätt roligt att du hittar mest trattisar. De flesta brukar trampa ner dom för de ser inte dom :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Margit

Citat från: Filip Skräplund skrivet 15 Aug-08 kl 10:17
Dom brukar växa lite varstans i blandskog eller ren barrskog, där det inte är för blött eller för torrt.

Och inte alltför mörkt.

Ulric Eriksson

Det kanske är lokalt över Gullringe, men i år är det ont om kantareller. Förra året snubblade vi över dem överallt, gick man ut för att göra någonting Viktigt så slutade det med att man fick springa in med mössan eller tröjan full av kantareller. I år får man verkligen leta.

Doris och Börje

Citat från: Ulric skrivet 15 Aug-08 kl 11:53
. I år får man verkligen leta.

Leta på du bara....Jag PLOCKAR!!! ;) ;) ;)

Har plockat rätt många hittills, i blandskog, granskog, ängar och i diken. Fuktiga ställen och torra marker. Kantareller är inte så kräsna med marken tror jag.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Filip Skräplund

Men nu borde det bli fart på svampen.
Efter den tidigare torkan så har det kommit över 150 mm inom ett par veckor härhemma.
Det är 1/4 av årsnederbörden.

Skogsbetesmarker brukar kantareller gilla, det finns inte mycket sånt kvar förstås.
Ibland kan dom gömma sej i täta örnbräkensnår.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skågedalen

Tips på att hitta kantareller är lite brevid stigar och under ev. ris där rådjur och annat inte kommer åt dom..
Även i små hålor runt trästammar kan man hitta...

Kantarellerna tycker om ljus tror jag så man kan leta i dungar.
Hittar du en kantarell så har du antagligen fler i närheten då deras mysel sträcker sig fram och tillbaka..
Det finns olika sorters gula kantareller också.. vissa växer bara under ädel löv men som ni säger de flesta hittar man under blandskog..

Iår har vi MYCKE kantareller här i vår skog... var ute och lämnade aldrig huset ur syn och fick 10 liter rensad... :D Mums i vinter...

Lycka till
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

leifhh

Jag hittar mest gulingar i kanten på barrskogsbestånd eller utefter stigar i barrskog. Men det är denna trakt det. Vid svärföräldrarnas sommarstuga i bohusläns skärgård växer de i igenvuxen hagmark.

När jag tänker efter så känns hyfsat skyddade lägen, halvljusa, inte för blöta och inte för torra som rätt gul kantarellhabitat.

anette i bugared

Här har det mesta av svampen torkat bort verkar det som. Enstaka ställen med gula kantareller, inte en enda karljohan, inga taggsvampar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Margit

Nästa vecka hägrar de djupa värmlandsskogarna, brukar bli 15-20 liter ganska lätt. Förra året var kasst men i år hoppas jag på mycket av skogens guld  :)

AnetteK

Kom att tänka på när det har gallrats i skogen så kommer det gärna kantareller i spåren iaf ett, par, tre år efteråt. Maskinerna har väl fått mycelet med sej. Kanske något, Mårten?

Vi ska till Tierp första helgen i september på 50-årsfest. Tror jag ska smita till skogs o leta efter kantereller om tillfälle ges ;D

Lämnar också ett recept på syltade kantareller som jag tycker är såå gott till stek o grytor, men jag gör det i en ny tråd.

Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

482 Gäster, 0 användare