Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindskydd för får på sommaren?  (läst 6056 gånger)

Birgit

SV: Vindskydd för får på sommaren?
« Svar #20 skrivet: 08 aug-08 kl 18:43 »
Bortsett från paragrafer, håller jag fullständigt med Mårten. Det är just denna typ av produktion som är beklaglig och negativ. Både för djuren och människor som ska jobba med djuren.
Djur är biologiska varelser, med behov och känslor. Låt dem få utlopp för detta.
Allt fokuseras på lönsamhet. På djurens bekostnad. Stöttade av LRF m.fl.
Fick tips i helgen på en kul bok i ämnet, men då minnet är "ett minne blott" så får jag återkomma med titel.  :-[
Sitter själv ofta timmar i fårhagen och bara iaktar deras förehavanden, då inser man hur bra de klarar sig själva. Utöver det är det mest våran jakt på pengar som styr våran inblandning.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 09 aug-08 kl 11:14 »
Att jämföra med DFS 2007:5 Saknr L 100:

Laddat hem den nya versionen nu :)

När vi hade den återkommade rutinkontrollen (samma sommar 2007),
påtalade vår Djurskyddsinspektör att det var bra attt våra får hade tillgång till skugga.
Då det brukade vara dåligt med det på gårdarna..

Jag frågade inte vilken lagtext han stödde sig på.  :-[

Men kan ju gissa att han skulle hänvisa till Djurskyddslagen ???
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
3 § Stall och andra förvaringsutrymmen för djur samt hägn ska ge djuren tillräckligt utrymme och skydd.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vilse

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 aug-08 kl 11:22 »
Ja har då aldrig hört talas om att det skulle behövas vindskydd till får! Däremot måste de under vinter halvåret från 1 dec tom 1 april (har jag för mig) kunna gå in. Ekologiska/krav lamm måste kunna gå ute hela året om dom vill, medan konventionella kan man ha instängda under vinterhalvåret.
Har haft besök av en Australiensare här under veckan och där är det varmt, jag antar att bara dom har tillräckligt med friskt rent vatten att dricka så klarar dom sig bra! Ullen leder väl bort värme också? Om det nu var det du var orolig för?

faar ar kalla under ullen i hett vaeder.
klippte en gaang en bagge som hade mycket ull mitt i sommaren,vi pratar hogsommar varmt haer nere. det var som att ha handen i kylskaapet under ullen,

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 09 aug-08 kl 12:33 »
Att det är så vet vi ju som har får..

Men.. här hemma i sverige är det "djurskyddet som har makten och härligheten"
och förordar dom "skugga" så är det skugga som gäller,
(om man vill leva utan krångel, brevväxling, besök och vitesförelägganden av myndigheterna..)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 09 aug-08 kl 20:05 »
Tittar man hur våra får rör sig i hagen under dagen när det är varmt så söker de sig alltid till skugga för att ligga och vila och idissla. Betar gör de däremot både i sol och skugga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser