Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pålägg  (läst 2687 gånger)

Mullvaden

pålägg
« skrivet: 23 jul-05 kl 11:24 »
jag har hört talas om nån slags pastejliknande pålägg som ska vara väldigt populärt i australien. det är nån jäst massa eller nåt.
någon som känner till någo om detta?

Retardo

Re:pålägg
« Svar #1 skrivet: 23 jul-05 kl 11:44 »
Om det är Tartex du menar så finns det i vilken livsmedelsaffär som helst. Jag är inte vegetarian eller nåt sånt, men jag brukar köpa det ibland ändå för att det är så gott.
The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.

Mullvaden

« Svar #2 skrivet: 24 jul-05 kl 14:15 »
har efter en del letande kommit fram till att det heter vegemite.
har även letat beskrivningar över hur man gör men inte hittat nåt. men det är gjort av jäst tydligen.

Retardo

« Svar #3 skrivet: 24 jul-05 kl 14:28 »
Ah! På Irland heter det Marmite har jag för mig. Alla vegetariner jag kände när jag bodde där var helt saliga över det.  :) Det är inte nåt vidare gott i sig själv, men det är nog mest en vanesak.
The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 aug-05 kl 18:30 »

Hej.
är inte även Tartex gjort på jäst, men sedan tillsatt med lite veg-olja, öter, havssalt och så?

Jag får ju ganska stora mängder jäst över då jag brygger, kanske är det något att försöka göra av den jästen?

Mikael Perman

Mullvaden

« Svar #5 skrivet: 01 sep-05 kl 12:45 »
mikael: jo prova det,jag tror det ska vara sån här bryggerijäst å inte bakjäst. prova knåda den med olja å salt å se om det går att äta  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser