Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marsvin  (läst 6429 gånger)

I@

• Gäst
Marsvin
« skrivet: 19 jul-05 kl 16:28 »
Hej!
Jo, det är så här... Jag funderar på att skaffa ett par marsvin och undrar om man kan ha någon "nytta" av dom bortsätt från som till sällskap ??? Någon som vet ???
Tacksam för svar :)
MVH Ia  8)

Bondmoran

Re:Marsvin
« Svar #1 skrivet: 19 jul-05 kl 16:54 »
Hej!
Jo, det är så här... Jag funderar på att skaffa ett par marsvin och undrar om man kan ha någon "nytta" av dom bortsätt från som till sällskap ??? Någon som vet ???
MVH Ia  8)

Man kan faktiskt äta marsvin, det ska smaka som kyckling säger de som vet. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att servera mina älskade vänner.

Våra vanliga marsvin är i minsta laget men det finns cuy i Sverige fast de är inte så vanliga och dyra mellan 600-800:- st. De är Peru´s nationalrätt  :'(

Äter man mycket sallader och frukt är marsvin perfekta "slaskätare" eftersom de tål mer grönt än de flesta kaniner gör idag. Men givetvis ska allt vara fräscht.

Burspånet kan man elda om man tar bort kisshörnan eller lägga på en kompost som får ta lite längre tid på sig pga kutterspånet.

Men i stort är de "bara" ett mycket trevligt sällskap.
Två hanar går oftast lika bra att ha tillsammans som två honor.
En hona och en hane i samma bur innebär ungar, oftast, med två månaders mellanrum eftersom hanen parar om honan direkt efter födseln.

De trivs inte att vara ensamma så skaffar du två så är de lyckligast.

Hälsningar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

I@

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jul-05 kl 19:46 »
Tack för svar Bondmoran!
Nä, äta dom skulle jag nog aldrig kunna göra - om det inte är riktig kris vill säga. Men att de är "slaskätare" låter ju bra - då får mina höns lite hjälp med att äta upp grönsaksresterna.
Kan man ha marsvin ute (i stallet) vintertid ??? "Gubben" vill nämligen inte ha dom inne hos oss :'(
MVH Ia  8)

Bondmoran

« Svar #3 skrivet: 19 jul-05 kl 22:55 »
Det beror alldeles på hur pass kallt det blir i stallet och hur deras bur är utformad.

Jag skulle inte rekommendera en temperatur lägre än
+15 grader. De klarar ner till + 10 och troligtvis lite till men de mår inte bra och kan frysa ihjäl.

Sommartid kan de gott vara ute om de har en bur där de kan gå ifrån backen lite, halmad och ombonad och regnfri.
Men vintertid bör de dock få bo inne. Man kan sätta tunn hård plast runt buren så skräpar de inte ner lika mycket och håller man rent ev kan man lära dem att gå på en kisslåda som rengöres dagligen så blir det ingen odör. Bajjar gör de dock lite här och där men det är inte det som luktar.

Störst glädje av dem har ni dessutom när de är inne på vintern.

Salladen får inte innehålla dressing och kryddor. De behöver givetvis även hö dagligen och en blandning av havre och pellets som man bäst blandar till själv eftersom de färdigköpta oftast innehåller för mycket feta fröer, vatten ges bäst i flaska eftersom de snabbt fyller den med smuts och avföring.

Hoppas du kan övertala gubben att låta dig ha dem inne, de är verkligen värda det "besväret". De kuttrar och svansar runt av glädje och är verkligen helmysiga.

Hälsningar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

I@

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jul-05 kl 14:43 »
Hej Bondmoran!
Tack för svar!
Ska försöka övertala gubben...
MVH Ia  :D

Lena H.

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jul-05 kl 22:51 »
Marsvin är verkligen sällskapliga djur! De har lätt för att lägga på hullet, så var sparsam med allt utom hö, vilket de ska ha fri tillgång till. 2 matskedar pellets per marsvin och dag är lagom. De kan även bli tjocka av sallad faktiskt...! så det gäller att ge dem i lagoma doser. Det är bra att ge grönsaker med mycket C-vitamin i, för de kan inte tillverka det själva. Oftast ger man dem även C-vitamin i vattnet eller direkt i munnen (vilket är bäst, för då vet man att de får i sig det).
De behöver ha ett hus och så behöver klorna klippas ibland, men det vet du säkert redan. De är känsliga för drag och kan rätt så lätt dra på sig lunginflammation. Om du är orolig för lukt, så kan du pröva med halm med spån under, det tycker jag fungerar bra.
Om du inte nödvändigtvis vill ha marsvinen från de är små, finns det en hel del marsvin för omplacering på olika omplaceringssajter.

I@

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jul-05 kl 11:59 »
Hej Lena!

Tack för svar!
Jodå, det vet jag redan ;)

När jag gick min djurvårdarutbildning så sa läraren att man kunde ha marsvin ute även vintertid, bara de vande sig från början så skulle det gå bra. Men eftersom jag haft marsvin som liten flicka så tyckte jag det lät konstigt, eftersom jag visste att de var känsliga mot kyla och drag :-\
Är det någon som har erfarenhet av att ha marsvin ute året om ??? Och kanske har några tips ???

MVH Ia  8)  

Ida and Animals

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 aug-05 kl 11:39 »
AHHHH äta marsvin fy näää aldrig. Äta dom underbara söta trevliga djuren.

Ha två söta killar  :)

Sofia

« Svar #8 skrivet: 23 aug-05 kl 15:47 »
Tycker att alla djur är söta och trevliga :P

Marsvin är inte bara lyckligast om de är två utan det är faktiskt olagligt att ha ett ensamt marsvin. De måste vara minst två.

Lusa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 aug-05 kl 16:19 »
Tycker att alla djur är söta och trevliga :P

Marsvin är inte bara lyckligast om de är två utan det är faktiskt olagligt att ha ett ensamt marsvin. De måste vara minst två.

så grisar är mer okej att äta bara för att dom inte är lika söta? förstog jag det rätt nu? ;D

Lusa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 aug-05 kl 16:20 »
så grisar är mer okej att äta bara för att dom inte är lika söta? förstog jag det rätt nu? ;D

ja exakt!
och ju fler ju bättre (med hänsyn till utrymmet) jag vet med erfarenhet att en marsvinsflock på 10-15 individer mår alldeles ypperligt bra tillsammans. det busas och skuttas och pratas och gosas :) allt på en och samma gång på olika håll i marsvinshagen  :)
Och även fast dem har så otroligt mycket utrymme att både springa iväg på och gömma sej under saker, så blir dom så tama som man vill/gör dem. och det är roligt och mycket trevligt att sitta inne i hagen tillsammans med marsvinsbebisarna (så sjukt söta, lika stora huvuden som kropp ungefär ju, som små ägg med päls på lol) och bjuda på morötter och maskrosblad  :)
« Senast ändrad: 23 aug-05 kl 16:25 av Lusa »

trollpip

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 19 sep-05 kl 11:25 »
Jag har just fått hem en liten marsvinstjej. En helt underbar liten varelse, men oj vad hon saknar sina burkompisar!! Hon ligger och gömmer sig under halmen/höet i buren. Men ätit har hon. Får hoppas att hon blir glad igen då hennes blivande "man" kommer nästa helg...

Vad jag tänkte skriva egentligen var att jag hade ett långshårsmarsvin och två virvelmarsvin ute i stallet förrut. Skulle tro att det var minst 12 grader vintertid och det gick hur bra som helst! De hade hö och halm att krypa in i.

Tyvärr så gäller inte lagen (DFS 2004:16) för privatpersoner. Så om man ska vara "hård" så behöver man inte ha två marsvin.  >:( Men om man går på vad Djurskyddslagen säger: "att djur skall kunna bete sig naturligt" så behöver marsvin helt klart sällskap av andra marsvin!

Lycka till!!!
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Kerstin Linnea

« Svar #12 skrivet: 15 maj-06 kl 23:03 »
Hej jag tänkte bara tippsa om att marsvin mår bra av att badas ibland med ett milt shampo som ett barnshampo eller djurshampo...Det kan vara bra att passa på att bada under en varm sommardag eller att föna efteråt..Hannnarna har en talgkörtel ovanför anus som bäst rengöres med lite såpa i samband med badet då man även kan rengöra öronen med topps ( akta trumhinnan). Sen när marsvinet blir gammalt är det snällt att smörja in "hälarna" med lite salva .... Kolla tänderna med jämna mellanrum så dom ej blir förväxta så att marsvinet får svårt att äta  vilket är ganska vanligt hos gnagare som kanin och marsvin... Lycka till med marsvinen  ;D

Azeman

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 maj-06 kl 21:58 »
Hej!
MVH Ia  8)

Bästa med dom är väll sällskapet :D.

Bra du funderar på att skaffa par. det är ju även lag på att flockdjur ska vara minst två. marsvin är ju flockdjur då =).

du kan få en massa hjälp i vårt forum: www.omplaceringsdjur.se =)

Azeman

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 maj-06 kl 22:00 »
Tack för svar Bondmoran!
Nä, äta dom skulle jag nog aldrig kunna göra - om det inte är riktig kris vill säga. Men att de är "slaskätare" låter ju bra - då får mina höns lite hjälp med att äta upp grönsaksresterna.
Kan man ha marsvin ute (i stallet) vintertid ??? "Gubben" vill nämligen inte ha dom inne hos oss :'(
MVH Ia  8)

Det ropå om stallet är varm eller ej?
Kall så är det inte bra. varmt så äre väll okey.
Men som bondmora skriver. inte under 15+ i grader =)
dessutom så är det väldigt roligt att ha dom inom hus. Hoppas du lyckas övertala din gubbe. Min gubbe föll direkt han ^_^

Azeman

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 maj-06 kl 22:10 »
Marsvin är verkligen sällskapliga djur! De har lätt för att lägga på hullet, så var sparsam med allt utom hö, vilket de ska ha fri tillgång till. 2 matskedar pellets per marsvin och dag är lagom. De kan även bli tjocka av sallad faktiskt...! så det gäller att ge dem i lagoma doser. Det är bra att ge grönsaker med mycket C-vitamin i, för de kan inte tillverka det själva. Oftast ger man dem även C-vitamin i vattnet eller direkt i munnen (vilket är bäst, för då vet man att de får i sig det).
De behöver ha ett hus och så behöver klorna klippas ibland, men det vet du säkert redan. De är känsliga för drag och kan rätt så lätt dra på sig lunginflammation. Om du är orolig för lukt, så kan du pröva med halm med spån under, det tycker jag fungerar bra.
Om du inte nödvändigtvis vill ha marsvinen från de är små, finns det en hel del marsvin för omplacering på olika omplaceringssajter.

att ge c-vitamin i munnen direkt eller i vatten är inget att rekomendera. Bättre att ge grönsaker med vitaminer i. dock inte för syrliga grönsaker och frukter. så som apelsin. Vit kol är det bästa. även broccoli och liknande är bra. Men med vitkol och liknande så ska man ge väldigt försiktigt ifrån början, lika så med gräst osv.

Dessutom finns det marsvins pellets som det är lite c-vitamin i =).

Marsvin behöver inte ha hus. Dom blir mkt lättare skygga då. Om dom är skraj från början så behöver man inte alls ha hus från början. Visst kan man lägga in hus senare. men bästa är med hö som ligger lite puffigt i nåt hörn. där brukar marsvin gilla o gömma.
Och senare om man vill ha nåt slags hus så är hus med tre väggar och tak väldigt lämpliga. öppet fram i och så. så dom kan inte gömma direkt. + att dom kan ha liten utkiks plats på taket =)

Till tråd startaren:

Kan tipsa om att vi har marsvin till salu. Flest honor. Och sen så vet jag flera marsvin som söker nya hem. Finns flera olika raser. Nån speciell ras du är intresserad utav eller spelar det ingen roll? Jag har dock bara blandraser. Sheltie & lunkarya peruan blandningar hemma hos mig. Sen så vet jag en äldre teddy/rex blandning, eller nåt, som söker nytt hem. Här är våran hemsida: www.omplaceringsdjur.se eller om du mejlar mig på: Anniiie86a@hotmail.com om du vill ha mera info och/eller bilder. Dock bor jag i Söderhamn.

Kan även nämna att vi har lite marsvins fakta på vår hemsida, under övrigt tror jag det är.

Och här har du marsvins ägarnas bibel typ. Mycket bra sida: http://cassiopeias.thorzen.se/

Azeman

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 maj-06 kl 22:17 »
Jag har just fått hem en liten marsvinstjej. En helt underbar liten varelse, men oj vad hon saknar sina burkompisar!! Hon ligger och gömmer sig under halmen/höet i buren. Men ätit har hon. Får hoppas att hon blir glad igen då hennes blivande "man" kommer nästa helg...

Vad jag tänkte skriva egentligen var att jag hade ett långshårsmarsvin och två virvelmarsvin ute i stallet förrut. Skulle tro att det var minst 12 grader vintertid och det gick hur bra som helst! De hade hö och halm att krypa in i.

Tyvärr så gäller inte lagen (DFS 2004:16) för privatpersoner. Så om man ska vara "hård" så behöver man inte ha två marsvin.  >:( Men om man går på vad Djurskyddslagen säger: "att djur skall kunna bete sig naturligt" så behöver marsvin helt klart sällskap av andra marsvin!

Lycka till!!!

Lagen gäller även privat perssoner. Så man behöver minst 2 marsvin. Eller minst två för flockdjur. Undantag för dom som inte går ihop. Men då kan man alltid försöka komma på andra lösningar. Tex ha två burar bredvid varann eller testa att sätta in en liten bäbis, som brukar oftast funka.  Dock ska man inte ha marsvin och kaniner ihop. Som många tror. Och tycker det går väldigt bra att byta ut en marsvins kompis mot en kanin tex. men dom behöver artfränder. Och det är väldigt naturligt för dom att gå i flock. Då dom annars mår psykiskt dåligt.

Ska du sätta ihop honan med hanen eller? typ avla? =)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #17 skrivet: 03 jun-06 kl 14:13 »
Hej!
MVH Ia  8)

Marsvin är supermysiga djur som man har därför att de är trevliga! Jag hade marsvin när jag var yngre och har nyss uppfylld en gammal dröm: för två veckor sedan flyttade Frasse och Klara in i vårt kök. Har snickrat en stor låda åt dem (av 3 färdiga 28 cm breda hyllplan från Ikea i limträ   :) ) laserat den och gjort en botten av en masonitskiva som jag lagt en bit gammal plastmatta i.
Lådan är ca 112 x 55 cm stor, och de trivs ypperligt och skuttar glatt omkring därinne. Jag gillar inte sådana burer med galler som man köper, detta är mycket mysigare  :)  och enkelt att göra.

När det gäller nyttoaspekten: de är ju bra på en annan sak också, förutom bara vara trevliga: äta! Som de andra redan skrev, grönsaksavfall är populärt, när jag står och lagar mat får sånt som blir kvar. Men om du gör en utebur så kan de "punktbeta" gräsmattan; överallt där buren har stått får du en garanterad renrakad gräsmatta!  ;D
Why be normal when you can be yourself?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 03 jun-06 kl 19:44 »
Hej!

Apropå lagar. DFS 2004:16 har såvitt jag förstår ersatts av DFS 2005:8. Har man djuren som sällskap eller hobby gäller den. Ska man ha djuren i produktion, t ex för livsmedel, som nämndes ovan, så gäller den inte. Egendomligt eller hur!!?

Edgar

Gille

• -
« Svar #19 skrivet: 28 jun-06 kl 09:55 »
Ang temperatur... Kommer inte marsvinen från bergstrakter? Hur kallt brukar det bli i deras naturliga miljö?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser