Oj, sån intressant läsning! Det här med utemarsvin låter spännande! Men är det genomförbart med tanke på hur känsliga dom är? Jag tänker då på förkylning, lunginflammation etc? Kan de må bra i en året-runt-utebur för kaniner om bolådan fylls med halm och de har fri tillgång till mat? Och står skyddat för väder och vind, såklart!
Kan marsvin gå tillsammans med kanin eller ej? Det verkar vara olika uppfattningar på den punkten. Finns risk att marvinen skadas eller vilken annan anledning är det att skilja dom åt?
Vart finns stora marsvin, "ursprungsmarsvinen", att få fatt i? De måste väl rimligen vara bättre lämpade för ett liv utomhus? Och, förhoppningsvis, mer tåliga?
Om hane och hona lever tillsammans och parar sig efter eget tycke, blir honan slutkörd av för många kullar då? Säger hon själv stopp när hon behöver vila? Hur länge är hon dräktig och hur många ungar blir det varje gång? När blir dom självständiga? Jag menar, när är dom redo att flytta?
Som ni märker har jag massor med frågor! :-) Jag hade marsvin som barn men det var LÄNGE sen och det skadar inte att uppdatera sig.
Tack för svar!
/Dandelia