Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marsvin  (läst 6432 gånger)

Dandelia

• Gäst
Oj vad intressant!
« Svar #20 skrivet: 14 apr-07 kl 00:20 »
Oj, sån intressant läsning! Det här med utemarsvin låter spännande! Men är det genomförbart med tanke på hur känsliga dom är? Jag tänker då på förkylning, lunginflammation etc? Kan de må bra i en året-runt-utebur för kaniner om bolådan fylls med halm och de har fri tillgång till mat? Och står skyddat för väder och vind, såklart!

Kan marsvin gå tillsammans med kanin eller ej? Det verkar vara olika uppfattningar på den punkten. Finns risk att marvinen skadas eller vilken annan anledning är det att skilja dom åt?

Vart finns stora marsvin, "ursprungsmarsvinen", att få fatt i? De måste väl rimligen vara bättre lämpade för ett liv utomhus? Och, förhoppningsvis, mer tåliga?

Om hane och hona lever tillsammans och parar sig efter eget tycke, blir honan slutkörd av för många kullar då? Säger hon själv stopp när hon behöver vila? Hur länge är hon dräktig och hur många ungar blir det varje gång? När blir dom självständiga? Jag menar, när är dom redo att flytta?

Som ni märker har jag massor med frågor! :-) Jag hade marsvin som barn men det var LÄNGE sen och det skadar inte att uppdatera sig.

Tack för svar!
/Dandelia

Dandelia

• Gäst
Marsvin/kanin
« Svar #21 skrivet: 14 apr-07 kl 00:39 »
Frågan om marsvin och kanin kan gå tillsammans gäller flera marsvin/kaniner, inte ett ensamt djur av varje sort.

Anna.D

Re:Marsvin
« Svar #22 skrivet: 14 apr-07 kl 08:34 »
varför ska man inte ge apelsin?jag har hört att de kan få svamp i munnen av tomat./Anna

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 15 apr-07 kl 07:23 »
Oj, mina som älskade tomat och gurka!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tessiem

« Svar #24 skrivet: 15 apr-07 kl 19:26 »
Marsvin är underbara!
Har fött upp (rex & self grey) samt nu i några år haft omplaceringshem. Det ska dock läggas ner nu... Har inte riktigt tid & mina hönor behöver utrymmet...
Så här finns många marsvin till salu...både vuxna & ungar..

Ngn skrev att man inte kan ge apelsin? Jo det kan man,,men i små doser då det är syrligt & syrliga frukter kan orsaka munsvamp (såsom tomat & äpple).

En hane & hona bör inte bo ihop året om då honan ständigt blir omparad. vilket sliter på henne.

Hanar går bra att ha ihop. Liksom honor.

tessiem

Re:Oj vad intressant!
« Svar #25 skrivet: 15 apr-07 kl 19:32 »
Nej..jag tror inte det. I England har dom väl mildare klimat än här?

Annars är idealisk temp för marsvin ca 12-15 grader.

Marsvin KAN bo med kaniner.. men trivs bättre med marsvin. Vissa kaniner skadar även marsvinen då kaniner generellt är tuffare än marsvin.

De stora heter Cuy & är inte ursprungsmarsvin utanb framavlade köttmarsvin från sydamerika. De finns i Sverige. Min uppfattning är att de snarare är känsligare än vanliga marsvin..

Som jag skrev så bör man inte ha hane & hona ihop heltid då honan blir omparad direkt efter födseln av sin kull. Honan är dräktig i 70´dagar & ungarna är redo att flytta vid 5veckors ålder. Det blir 2-5 ungar.

Oj, sån intressant läsning! Det här med utemarsvin låter spännande! Men är det genomförbart med tanke på hur känsliga dom är? Jag tänker då på förkylning, lunginflammation etc? Kan de må bra i en året-runt-utebur för kaniner om bolådan fylls med halm och de har fri tillgång till mat? Och står skyddat för väder och vind, såklart!

Kan marsvin gå tillsammans med kanin eller ej? Det verkar vara olika uppfattningar på den punkten. Finns risk att marvinen skadas eller vilken annan anledning är det att skilja dom åt?

Vart finns stora marsvin, "ursprungsmarsvinen", att få fatt i? De måste väl rimligen vara bättre lämpade för ett liv utomhus? Och, förhoppningsvis, mer tåliga?

Om hane och hona lever tillsammans och parar sig efter eget tycke, blir honan slutkörd av för många kullar då? Säger hon själv stopp när hon behöver vila? Hur länge är hon dräktig och hur många ungar blir det varje gång? När blir dom självständiga? Jag menar, när är dom redo att flytta?

Som ni märker har jag massor med frågor! :-) Jag hade marsvin som barn men det var LÄNGE sen och det skadar inte att uppdatera sig.

Tack för svar!
/Dandelia

Clarie-Ann

• Bor i ett hus vid skogen.....
SV: Marsvin
« Svar #26 skrivet: 12 aug-13 kl 15:05 »
Vårat marsvin (en hona) springer lös i trädgården varje sommar! Hon stortrivs och har sina favorit-platser. Hon äter vete med hönsen ibland och ibland går hon in i boden och sover. När det börjar bli lite kyligare (10 grader) tar vi in henne. Tyvärr har hennes dotter dött så nu måste jag skaffa en ny liten dam. Vår andra är på åttonde året, så jag vet inte hur länge till hon är kvar. Men hon är fin och pigg och glad.
Marsvin är jättetrevliga djur!
Lycka till!
Är lycklig för allt som finns. Bor i harmoni vid skogens rand och ska snart skaffa höns. Det var därför jag hittade hit...trevligt med alla "naturliga", underbara människor här. Hittade mina höns tack vare denna sajt. Så jag stannar kvar och njuter av trevligt sällskap...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Marsvin
« Svar #27 skrivet: 12 aug-13 kl 15:45 »
Kul att den här tråden dök upp igen!  (Fick du upp den som Slumpad tråd, eller hittade du den ändå?)  Älskade små "svin"!   :-* :-*

Och ja, alla djur är söta, särskilt som späda.  Att äta marsvin är egentligen inte värre än att äta kyckling eller gris.  Antingen äter man kött, och då bör man bry sig om hur djuren har det medan de lever, eller också kan man inte tänka sig att äta det som en gång har varit ett rart djur, och då ska man vara vegetarian!  Att gulla med egna keldjur och köpa kött från plågade djur i butiken är ohederlig dubbelmoral!

Någon som vet vart Dandelia tog vägen?  Hon som visste så mycket om marsvin?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 2 användare
blomkruka, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser