Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunduppfödare  (läst 11458 gånger)

party_over_here

• Gäst
Hunduppfödare
« skrivet: 18 jul-05 kl 08:14 »
Hej!
Jag letar efter en hunduppfödare som föder upp blandrasen pudel/cavaiel spaniel. Jag har redan en sådan hund och skulle gärna vilja skaffa en kompis till han men får inte tag i den förra uppfödaren som kommer ifrån skåne. Skulle bli jätte glad om jag ni visste någon som födde upp, och skulle bara skicka ett litet melj till mig om det...
tack på förhand//linda

Lusa

• Gäst
Re:Hunduppfödare
« Svar #1 skrivet: 14 aug-05 kl 18:36 »
varför inte en pudel ELLER en cavalier? blandraser hittar du lättast på blocket.se och andra liknande idi*tställen där hundar säljs.
bestäm dej för en ras, kontakta en bra uppfödare, dom hittar du genom rasklubben för den ras du väljer. istället för att bidra till den äckliga biten av blandrasavel som inte gynnar någon. framförallt inte hundarna!

obs! jag tycker inte illa om blandrashundar! jag har en själv.
« Senast ändrad: 14 aug-05 kl 18:44 av Lusa »

Angel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 aug-05 kl 22:33 »
Satt och skummade runder på inläggen och trillade över detta ...
Lusa ... Jag håller med dig!
Inte ett ont ord om blandraser nu för det finns bra hundar det är det inget snack om ... Men det som gör mig ont är att det finns personer som uppger sig för att vara uppfödare på blandraser och inte har en susning om genitiken bakom raserna man korsar.
Jag är själv uppfödare och har registrerad kennel sen år tillbaka i SKK. Vi som har uppfödare har stor koll på oss och förbinder oss att följa reglerna som anges och de är mycket tunga... Jag har själv varit tvungen att ta en av mina blivande avelstikar ur avel för att det visade sig att hon hade en genetiskt betingad sjukdom som kunde spridit sig till valparna. Tur var så upptäckte vi det INNAN hon fick sin första kull.

Har du en rasren hund så kan du följa upp med hjälp av stamtavla och annan information om "släktingarna" om det finns något bakom. Kan du göra det med en blandras? Nej .. där går du bet ...

Vad har du för garantier att du har si och så många procent av respektive ras i din hund? Inga som helst ...

Vad har du för garantier för att mor och farföräldrar har en sund mentalitet? Inga om du inte träffar hundarna IRL. Och hur många får en chans till det? Och vilka garantier har du för att det i så fall verkligen ÄR mor och farföräldrarna?

Vilken kontroll är det på "uppfödaren" till blandraser? Ingen ...

Vad vet du om man tagit valpkull på valpkull på mamman till valpen du funderar på att köpa? Du har bara "uppfödarens" ord på det ... Du kan inte kolla upp det om du inte börjar förhöra dig hos grannarna ... vilket man oftast inte gör  ;)

Jag har saxat detta från SKK´s hemsida, läs och fundera lite :
"En renrasig hunds temperament, utseende och övriga egenskaper är lättare att förutsäga än en blandras. Hos en del blandrasvalpar är väldigt många olika hundar inblandade vilket kan göra det svårt att förutsäga hur hunden blir storleksmässigt och temperamentsmässigt.
Hos de renrasiga hundarna finns i många fall hälsoprogram för bekämpande av ärftliga sjukdomar. De flesta blandrasers föräldrar är inte undersökta med avseende på eventuell höftledsdysplasi, armbågsledsartros etc. Om man således parar två olika hundraser med varandra, där bägge raser är benägna att utveckla samma ärftliga sjukdom, är risken i vissa fall större att man får en defekt valp, än om man hade köpt en renrasig valp där föräldrarna är undersökta och utan anmärkning.

Det finns inget som säger att inte en blandrashund kan bli en lika trevlig och frisk kamrat som en renrasig hund. Uppfödningen av blandrashundar är dock inte kontrollerad av SKK eller någon myndighet, varför det många gånger kräver mer kunskap av valpköparen att köpa en blandras eller oregistrerad hund."

Det finns idag någonstans mellan 350 och 400 olika raser som är sk. FCI-godkända .. Det borde finnas en ras som kan passa även den mest kräsne valpköparen  :)

Och priset på valpar? Ja du ... idag kostar en blandras nästan lika mycket som en renrasig ... vad är då skillnaden?

Sen en annan tanke som dyker upp ...
Vad händer om du köper en blandras och så börjar du träna och upptäcker att din hund är jätteduktig i en bruksgren.. Då är det tvärstopp. Du får inte tävla bruks med en blandras. Du kan inte heller få upp din hund till lydnadschampion om den är en blandras. Du kan tävla och du kan erövra titlar ... men aldrig bli champion.
Hur många tänker på det?

Alla valpar har rätt till ett bra liv och rätt att finnas till oavsett om det är en "fyrvägskorsning" eller en renrasig, "olyckshändelse" eller planerad... Det är bara vi människor som ställer till det för valparna...

Och det finns många bra och duktiga blandraser! Har sett MÅNGA genom mina "hundår" men det finns tyvärr dom som inte är så bra och det gör mig ont att se dessa...

Jag tycker om alla hundar men jag tycker inte om folk som profiterar på blandrasavel!

Uj! Nu blev det mycke skrivet... Men det får vara så  ;D Kan jag nå fram med mitt "budskap" till någon osäker blivande valpköpare så är det värt det ...

Lycka till alla blivande valpägare!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 23 aug-05 kl 00:05 »

Och priset på valpar? Ja du ... idag kostar en blandras nästan lika mycket som en renrasig ... vad är då skillnaden?

Jag tycker om alla hundar men jag tycker inte om folk som profiterar på blandrasavel!

Aaarggh....nä......jag kan inte låta bli att kommentera :-)

Men.......när såg du en blandrasannnons med valpar för 8000-10000:- sist?

Och ärligt, hur många riktigt vidriga människor finns det inte i den "fina" hundvärlden? Skära upp livmodern både tre och fyra ggr. för att få ut vanskapta valpar med för stora huvuden för tikens bäcken. Plockade, kritade, kuperade "av medicinska skäl, gubevars". Eller skakande utan ett uns underhudsfett med en fånig tröja medans domaren hämtar rosetter. Åh vad bra, nu kan jag avla på lilla Fiffi. Där kan vi snacka profit!

Blev ni arga nu? Bra! För stycket ovan är inte så nyanserad, med flit. Jag tror nämligen man ger sig ut på gungfly om man är så kategorisk och inte ser nyanserna på uppfödare och uppfödare. En del är bra, till och med mkt. bra. Och andra inte, oavsett VAD dom föder upp.

Det finns alla sorter, i båda lägren.

Angel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 aug-05 kl 09:39 »
Gruff  :)
Förstår att du inte kunde låta bli  ;)

Kika runt lite på annonser på nätet så ser du.... Om du ger 7000 för en renrasig och du kan få en blandras för 6500. Vad är då den stora skillnaden? Jo en femhundring ... Kan inte det då vara värt de 500 för att få en bakgrund som du känner på din hund?
Såg för nyligen en som hade renrasig Amstaff för 6000 och ett par rader under en som hade Yorkshireterrier-Chihuahua för samma slant. Var har du logiken i det? Skickar gärna länken privat till dig om du vill kika. Jag vill inte hänga ut någon enskild person i detta...

Och visst finns det uppfödare som gör tokigheter. Det finns katter bland alla hermeliner  ;) Håller med dig till 100%!
Men är du uppfödare av en renrasig hund så har du minnsan ögon på dig från alla håll om du inte sköter dig. Har du det om du medvetet tar kull på kull på en liten blandrastik? Nope ...
Vem kollar att du inte tar en kull på varje löp då? Ingen ... Automatiskt när du reg. dina valpar så ser SKK hur du har gjort med den tiken. Om hon är meriterad, har haft valpar innan, har några allvarliga fel så som höftledsdysplasi, artros eller liknande.

Raserna som du syftar på.. Trånga bäcken.. Ja det är en nyck av människans hand. Hårt drivna för att följa en rasstandard, men titta djupare på det. Till och med SKK och försäkringsbolagen höjer ett varnande finger, även rasklubbarna börjar ta åt sig och manar sina uppfödare att vara aktsamma.

Du nämner plockade, kritade och kuperade av "medicinska skäl".
Jag har själv ingen ras som man gör det ena eller det andra med så jag ska inte gå in på någon diskussion om det, men en sak ska jag säga ... Kuperade... jag förmodar att du hört talas om de som klämde valparnas svansar i dörrarna för att få medicinska skäl att kupera. Det var fråga om 1 (en) artikel i tidningen. 1 uppfödare bland hur många? ... Ska de alla få lida för det då? Åk ut på en utställning och titta efter de "kuperade" raserna. Du kommer att se dom, men kolla då också om de är svenskfödda. Mest troligen inte utan det är importerade hundar.

På tal om kupering.... Fråga någon av våra jägare vad de tycker om icke kuperade hundar. Speciellt de som har fågelhundar....

Du tar också upp ordet "profit" Vet du vad det kostar att föda upp valpar som är renrasiga? Hi hi ... troligen inte! Profit finns inte... Är du en seriös uppfödare i hemmamiljö så räkna med att gå ganska många sköna tusingar back varje år trots du har kullar.

När det kommer till kritan så älskar vi alla vår hund oavsett ras/raser eller hur? Har du själv hund Gruff? Om inte så fundera på att skaffa en ... Det är en vän för livet och följeslagare...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 23 aug-05 kl 10:40 »
Jorå, jag har min lilla bullegris under skrivbodet vid mina fötter. Han tvättar sina tassar och fiser glatt medans jag skriver detta :-)

Vad jag vill åt är inte sakfrågorna (nog så viktiga) kring uppfödning och mer målinriktad avel. Utan jag vill poängtera vikten av öppenhet och en nyanserad dialog i ämnet. En sanning är inte alltid hela sanningen. Det finns ett brett spektrum av både rätt och fel genom hela ämnet. Att se, känna igen och kunna tala om helheten tror jag gagnar hunden.

Angel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 aug-05 kl 15:19 »
Ha ha ...
Din bullegris mår nog väldigt gott  ;D Ge han en bit korv/köttbulle eller annat gott från mig...

Sakfrågan är självklart viktig och kanske mer för mig som är uppfödare. Men som du skriver så finns det nyanser på alla saker och ting.
Vad som egentligen är rätt och fel kanske ingen av kan svara på. Alla liv har rätt att finnas till och ha en bra tillvaro.. inget tu tal om det. Vi måste kunna föra en vettig dialog alla med respekt för den andres åsikter. Vi har alla olika uppfattningar och erfarenheter och de ska vi vara rädda om och ta tillvara på  :)
Tyvärr så är det oftast de negativa erfarenheterna som kommer fram ... även inom hunduppfödningen.
Men du får nog hålla med om att det i många fall är den oskyldige valpköparen som råkar illa ut för att uppfödaren inte tar sitt ansvar (gäller både renrasig OCH blandras nu) Och automatiskt valpen i samma veva... Det är egentligen de uppfödarna vi ska "hacka på". Om varje person tog sitt ansvar när de tar en kull så kanske vi inte hade haft så många problem.
Vad tror du om det Gruff?

Jag är så fräck själv när det gäller mina valpköpare att jag kan neka en person/familj att få köpa valp från mig. Det har hänt och surt blev det kan jag lova! Men hellre det än att man ringer om några månader och ska lämna tillbaka valpen... Det är ju som så att vissa raser passar inte vissa människor och deras livstilar..
Tycker du att jag tar mitt ansvar som uppfödare när jag gör så? Jag tycker det själv. Jag tar inte heller valpar för att jag bara SKA ha valpar utan har jag en bra tik både mentalt och fysiskt så okej (och nu är det inte bara en vacker rosett på en utställning som ska till  ;) utan det ska vara en tik som fungerar bra i familjen också... samma krav har jag på hanen jag ska använda på tiken)
Därför kan det gå År i mellan jag tar valpar...  
Därför tror jag att jag gagnar hunden och den ras som jag har valt  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 23 aug-05 kl 17:18 »
Se där, vi tyckte precis lika. Vi angrep bara ämnet från olika håll :-)

Och ang. att neka köpare. Det har jag gjort för kycklingar också. Kan dom inte ta ansvar för att dom är lämpliga att ha djuret, så får vi ta det beslutet åt dom. Djuren är ju vårt ansvar tills köpet gått igenom.

Angel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 aug-05 kl 17:40 »
He he ...

Ja vi gjorde nog det ... Båda har vi hundens bästa framför ögonen  ;D

Jag är också noga med att djurens välbefinnande går för ... ja i princip mitt eget välbefinnande också ... Knäpp? Ja möjligen  8)

Du menar till köpet går igenom ... nja .. där håller jag inte med dig riktigt.. Nu "pratar" jag ur uppfödarhänseende igen  ;) Hund (och jag tror de flesta djur nu .. vet ej hundra procent säkert.. ) lyder under konsumetköplagen och då är det 3 års reklamation generellt.. Djuret är inget djur inför lagen utan en "vara" .... Brrrr ... gillar det inte alls! Läs detta .. saxat än en gång från SKK

"OBS! Den 1 april 2005 ändras §23 i konsumentköplagen. Detta innebär att reklamationsfristen förlängs med ett år, dvs från nuvarande två år till tre år. Konsumenten kan alltså reklamera en vara i upp till tre år från köptillfället."

Lite skrämmande eller hur?

Lusa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 aug-05 kl 21:39 »
bort med den oseriösa aveln, oavsett renras eller blandras!

blandras blir genast oseriöst enligt mej. förutom undantag då det kan gälla ett visst syfte, prestationsavel, exempelvis draghundar och där det gäller att få ut det bästa ur två hundar för att passa ett ändamål, ändamålet; "sällskapshund" finns det tillräckligt många raser som passar in på, så att mixtra och trixa är inte nödvändigt.

det finns liksom inget mål med blandrasavel av den typen som dom flesta som annonserar på blocket odl sysslar med. säkert superfina föräldradjur men det räcker liksom inte.

För att en hund är renrasig betyder inte heller att den är fritt fram att avlas på.
ENDA gången man ska använda en hund i avel är om man tror (vet!) att den kan tillföra rasen något.

Men jag antar att ni också tycker ungefär samma. det brukar "oftast" vara så, bara det att man kommer in från två olika håll  ;D
« Senast ändrad: 23 aug-05 kl 21:46 av Lusa »

Alore

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 sep-05 kl 13:24 »
Och jag tycker exakt som ni, Angel och Lusa! Bara det att jag sysslar med katter ;)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 25 sep-05 kl 20:19 »
Jag instämmer till 100% med Alore!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 14 jun-06 kl 12:13 »
Visa Blandis kan man få kontakt med seriösa uppfödare av blandrashundar, och genom dem kan man nog få tag i olika pudelkorsningar.

www.blandis.se
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 15 jun-06 kl 16:46 »
Oj oj så mycket diskussioner det blev av en enkel fråga/efterlysning  ;D

Tja jag är böjd att hålla med både Gruff och Angel, det finns både positiva och negativa sidor med renrasiga resp blandrashundar. Själv har jag bägge delar, har haft fler blandraser genom åren än renrasiga men köper inte vad som helst, de raser som blandas måste "passa mina ändamål" med hunden. Det tycker jag är det viktigaste. Att hunden
1. får det bra
2. får göra det den är bäst på
3. Ägaren kan tillgodose hundens närmaste behov

Jag har avlivat 2 rasrena hundar för att det slog slint på båda två.
Detta pga för hård avel.
Och jag har avlivat 1 blandras för att den fått för mycket stryk av förra ägaren så att det även där slog slint(pga hjärnskador) så det är inte hundarnas fel att de blir som de blir utan människan som vill ha "pråliga,söta valpar att sälja" Eller tjäna en massa extra skattefria slantar på en "olyckshändelse".

Sen ska vi inte snacka om oseriösa veterinärer och annat "löst fackfolk" som utnyttjar djurs svagheter. Ex:

Lämnade in min honkatt och hankatt för omedelbar sterilisering samt honans 3 deformerade ungar(hann inte dela henne och hennes bror innan löpning) för avlivning. Under samtalets gång redogjorde veterinären att jag kunde tjäna stora pengar på dessa"känguru-katter" deras framben var deformerade så att de i framtiden skulle få skutta som kängurur. Jag blev så upprörd att jag hotade med att slå ungarna i bordet där och då om hon inte såg till att avliva dem omedelbart inför mina ögon. Jag har ALDRIG anlitat henne sen dess. Så tro mig..det finns värre saker än blandrashundar.

Nämligen oseriösa pengagiriga ärkenöt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna.D

« Svar #14 skrivet: 15 jun-06 kl 18:46 »
Visa Blandis kan man få kontakt med seriösa uppfödare av blandrashundar, och genom dem kan man nog få tag i olika pudelkorsningar.

www.blandis.se

Seriösa???kollade på några och vilka blandningar!!kan inte kalla det seriöst!!
Anna

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 19 jun-06 kl 12:37 »
Jag kan inte svara för alla blandiskennlar, lika lite som SKKs medlemmar kan gå i god för all rasrenavel. Jag har blandisar och kommer avla på blandisar o stödjer Blandis. Jag stödjer INTE förtryck av någon form...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 19 jun-06 kl 15:50 »
Lite egendomligt att rasrenhetshysterin är så ok när det handlar om andra raser än vår egna men totaltabu när vår egen ras är inblandad?

Jag måste säga att vissas åsikter härinne är ganska osmakliga. Varför skulle en blandrashund vara en styggelse eller på något sätt sämre än en renrasig hund? Enligt egna erfarenheter så är det snarare inavel på grund av hysteri att hålla rasrent som är det största hotet mot många av hundarna.

Jag var själv likadan en gång i tiden. För mig gällde bara schäfer, ren schäfer och inget annat än schäfer....fan vad mycket jag missade under de åren.

I dag går jag mer på hundens egenskaper än på dess renrasighet, och det samma gäller människor.

Stolt far till både renrasig svenskt barn och halvblatte.

Men det kanske var fel av mig att blanda ut mitt blod med en utomnordisk kvinna? En sådan unge kan väl bara bli en styggelse i människovärlden och kan väl knappast tillföra människovärlden lika mycket som en inavlad lintott....eller :P.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 19 jun-06 kl 15:52 »
Lite egendomligt att rasrenhetshysterin är så ok när det handlar om andra raser än vår egna men totaltabu när vår egen ras är inblandad?

Jag måste säga att vissas åsikter härinne är ganska osmakliga. Varför skulle en blandrashund vara en styggelse eller på något sätt sämre än en renrasig hund? Enligt egna erfarenheter så är det snarare inavel på grund av hysteri att hålla rasrent som är det största hotet mot många av hundarna.

Jag var själv likadan en gång i tiden. För mig gällde bara schäfer, ren schäfer och inget annat än schäfer....fan vad mycket jag missade under de åren.

I dag går jag mer på hundens egenskaper än på dess renrasighet, och det samma gäller människor.

Stolt far till både renrasig svenskt barn och halvblatte.

Men det kanske var fel av mig att blanda ut mitt blod med en utomnordisk kvinna? En sådan unge kan väl bara bli en styggelse i människovärlden och kan väl knappast tillföra människovärlden lika mycket som en inavlad lintott....eller :P.

;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna.D

« Svar #18 skrivet: 22 jun-06 kl 08:29 »
vem menar du förtrycker?man har ju olika åsikter ,det har man rätt till.det som jag upplever är skit jobbigt om man köper en blandras med mycket motor i så (i alla fall här)får du inte gå någon kurs på brukshundsklubben i närheten.Här om kring så är det flera klubbar som nekar dig att få gå de olika kurserna(vilket jag personligen tycker är fel)/Anna

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 22 jun-06 kl 09:59 »
vem menar du förtrycker?man har ju olika åsikter ,det har man rätt till.det som jag upplever är skit jobbigt om man köper en blandras med mycket motor i så (i alla fall här)får du inte gå någon kurs på brukshundsklubben i närheten.Här om kring så är det flera klubbar som nekar dig att få gå de olika kurserna(vilket jag personligen tycker är fel)/Anna

Det är väl diskriminering om nåt...  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser