Satt och skummade runder på inläggen och trillade över detta ...
Lusa ... Jag håller med dig!
Inte ett ont ord om blandraser nu för det finns bra hundar det är det inget snack om ... Men det som gör mig ont är att det finns personer som uppger sig för att vara uppfödare på blandraser och inte har en susning om genitiken bakom raserna man korsar.
Jag är själv uppfödare och har registrerad kennel sen år tillbaka i SKK. Vi som har uppfödare har stor koll på oss och förbinder oss att följa reglerna som anges och de är mycket tunga... Jag har själv varit tvungen att ta en av mina blivande avelstikar ur avel för att det visade sig att hon hade en genetiskt betingad sjukdom som kunde spridit sig till valparna. Tur var så upptäckte vi det INNAN hon fick sin första kull.
Har du en rasren hund så kan du följa upp med hjälp av stamtavla och annan information om "släktingarna" om det finns något bakom. Kan du göra det med en blandras? Nej .. där går du bet ...
Vad har du för garantier att du har si och så många procent av respektive ras i din hund? Inga som helst ...
Vad har du för garantier för att mor och farföräldrar har en sund mentalitet? Inga om du inte träffar hundarna IRL. Och hur många får en chans till det? Och vilka garantier har du för att det i så fall verkligen ÄR mor och farföräldrarna?
Vilken kontroll är det på "uppfödaren" till blandraser? Ingen ...
Vad vet du om man tagit valpkull på valpkull på mamman till valpen du funderar på att köpa? Du har bara "uppfödarens" ord på det ... Du kan inte kolla upp det om du inte börjar förhöra dig hos grannarna ... vilket man oftast inte gör

Jag har saxat detta från SKK´s hemsida, läs och fundera lite :
"En renrasig hunds temperament, utseende och övriga egenskaper är lättare att förutsäga än en blandras. Hos en del blandrasvalpar är väldigt många olika hundar inblandade vilket kan göra det svårt att förutsäga hur hunden blir storleksmässigt och temperamentsmässigt.
Hos de renrasiga hundarna finns i många fall hälsoprogram för bekämpande av ärftliga sjukdomar. De flesta blandrasers föräldrar är inte undersökta med avseende på eventuell höftledsdysplasi, armbågsledsartros etc. Om man således parar två olika hundraser med varandra, där bägge raser är benägna att utveckla samma ärftliga sjukdom, är risken i vissa fall större att man får en defekt valp, än om man hade köpt en renrasig valp där föräldrarna är undersökta och utan anmärkning.
Det finns inget som säger att inte en blandrashund kan bli en lika trevlig och frisk kamrat som en renrasig hund. Uppfödningen av blandrashundar är dock inte kontrollerad av SKK eller någon myndighet, varför det många gånger kräver mer kunskap av valpköparen att köpa en blandras eller oregistrerad hund."Det finns idag någonstans mellan 350 och 400 olika raser som är sk. FCI-godkända .. Det borde finnas en ras som kan passa även den mest kräsne valpköparen

Och priset på valpar? Ja du ... idag kostar en blandras nästan lika mycket som en renrasig ... vad är då skillnaden?
Sen en annan tanke som dyker upp ...
Vad händer om du köper en blandras och så börjar du träna och upptäcker att din hund är jätteduktig i en bruksgren.. Då är det tvärstopp. Du får inte tävla bruks med en blandras. Du kan inte heller få upp din hund till lydnadschampion om den är en blandras. Du kan tävla och du kan erövra titlar ... men aldrig bli champion.
Hur många tänker på det?
Alla valpar har rätt till ett bra liv och rätt att finnas till oavsett om det är en "fyrvägskorsning" eller en renrasig, "olyckshändelse" eller planerad... Det är bara vi människor som ställer till det för valparna...
Och det finns många bra och duktiga blandraser! Har sett MÅNGA genom mina "hundår" men det finns tyvärr dom som inte är så bra och det gör mig ont att se dessa...
Jag tycker om alla hundar men jag tycker inte om folk som profiterar på blandrasavel!
Uj! Nu blev det mycke skrivet... Men det får vara så

Kan jag nå fram med mitt "budskap" till någon osäker blivande valpköpare så är det värt det ...
Lycka till alla blivande valpägare!