Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunduppfödare  (läst 11616 gånger)

Anna.D

Re:Hunduppfödare
« Svar #20 skrivet: 22 jun-06 kl 11:21 »
jag tycker också att brukshundsklubbarna som gör så diskreminera genom att göra så och det är fel.Jag menade att man har rätt att ha olika åsikter här på forumet utan att förtrycka jag missförstd nog  ::)/Anna

Gille

• -
« Svar #21 skrivet: 27 jun-06 kl 13:19 »

Citera
I dag går jag mer på hundens egenskaper än på dess renrasighet, och det samma gäller människor.
Samma här! :) Väljer vilken aktivitet som passar mina olika hundar.
Skulle jag dock vilja ha en hund för något särskilt, skulle jag välja en rasren hund efter meriterade föräldrar inom just detta.

Så därför är ingen hund fel i sig. Det enda som kan bli fel är om man väljer fel hund till det man tänkt ha den till.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Falin

• -
« Svar #22 skrivet: 27 jun-06 kl 23:19 »
vem menar du förtrycker?man har ju olika åsikter ,det har man rätt till.det som jag upplever är skit jobbigt om man köper en blandras med mycket motor i så (i alla fall här)får du inte gå någon kurs på brukshundsklubben i närheten.Här om kring så är det flera klubbar som nekar dig att få gå de olika kurserna(vilket jag personligen tycker är fel)/Anna

En brukshundsklubb får inte neka någon plats på kurs pga ras/ickeras. En del prioriterar renraser till appell-kurserna, eftersom man inte får tävla just bruks med en blandras, men tar emot blandraser om det finns plats. Om du har blivit nekad plats på en kurs med motiveringen att du har en blandras tycker jag att du ska ta kontakt med kansliet och berätta det. Så får det nämligen inte gå till.

De flesta klubbar är trevliga ställen där alla har sin plats och är välkomna, men tyvärr finns det alltid undantag där det tittas snett och tisslas och tasslas.

Alfa

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 jul-06 kl 21:30 »
Satt och skummade runder på inläggen och trillade över detta ...
Lusa ... Jag håller med dig!
Inte ett ont ord om blandraser nu för det finns bra hundar det är det inget snack om ... Men det som gör mig ont är att det finns personer som uppger sig för att vara uppfödare på blandraser och inte har en susning om genitiken bakom raserna man korsar.
Jag är själv uppfödare och har registrerad kennel sen år tillbaka i SKK. Vi som har uppfödare har stor koll på oss och förbinder oss att följa reglerna som anges och de är mycket tunga... Jag har själv varit tvungen att ta en av mina blivande avelstikar ur avel för att det visade sig att hon hade en genetiskt betingad sjukdom som kunde spridit sig till valparna. Tur var så upptäckte vi det INNAN hon fick sin första kull.

Har du en rasren hund så kan du följa upp med hjälp av stamtavla och annan information om "släktingarna" om det finns något bakom. Kan du göra det med en blandras? Nej .. där går du bet ...

Vad har du för garantier att du har si och så många procent av respektive ras i din hund? Inga som helst ...

Vad har du för garantier för att mor och farföräldrar har en sund mentalitet? Inga om du inte träffar hundarna IRL. Och hur många får en chans till det? Och vilka garantier har du för att det i så fall verkligen ÄR mor och farföräldrarna?

Vilken kontroll är det på "uppfödaren" till blandraser? Ingen ...

Vad vet du om man tagit valpkull på valpkull på mamman till valpen du funderar på att köpa? Du har bara "uppfödarens" ord på det ... Du kan inte kolla upp det om du inte börjar förhöra dig hos grannarna ... vilket man oftast inte gör  ;)

Jag har saxat detta från SKK´s hemsida, läs och fundera lite :
"En renrasig hunds temperament, utseende och övriga egenskaper är lättare att förutsäga än en blandras. Hos en del blandrasvalpar är väldigt många olika hundar inblandade vilket kan göra det svårt att förutsäga hur hunden blir storleksmässigt och temperamentsmässigt.
Hos de renrasiga hundarna finns i många fall hälsoprogram för bekämpande av ärftliga sjukdomar. De flesta blandrasers föräldrar är inte undersökta med avseende på eventuell höftledsdysplasi, armbågsledsartros etc. Om man således parar två olika hundraser med varandra, där bägge raser är benägna att utveckla samma ärftliga sjukdom, är risken i vissa fall större att man får en defekt valp, än om man hade köpt en renrasig valp där föräldrarna är undersökta och utan anmärkning.

Det finns inget som säger att inte en blandrashund kan bli en lika trevlig och frisk kamrat som en renrasig hund. Uppfödningen av blandrashundar är dock inte kontrollerad av SKK eller någon myndighet, varför det många gånger kräver mer kunskap av valpköparen att köpa en blandras eller oregistrerad hund."

Det finns idag någonstans mellan 350 och 400 olika raser som är sk. FCI-godkända .. Det borde finnas en ras som kan passa även den mest kräsne valpköparen  :)

Och priset på valpar? Ja du ... idag kostar en blandras nästan lika mycket som en renrasig ... vad är då skillnaden?

Sen en annan tanke som dyker upp ...
Vad händer om du köper en blandras och så börjar du träna och upptäcker att din hund är jätteduktig i en bruksgren.. Då är det tvärstopp. Du får inte tävla bruks med en blandras. Du kan inte heller få upp din hund till lydnadschampion om den är en blandras. Du kan tävla och du kan erövra titlar ... men aldrig bli champion.
Hur många tänker på det?

Alla valpar har rätt till ett bra liv och rätt att finnas till oavsett om det är en "fyrvägskorsning" eller en renrasig, "olyckshändelse" eller planerad... Det är bara vi människor som ställer till det för valparna...

Och det finns många bra och duktiga blandraser! Har sett MÅNGA genom mina "hundår" men det finns tyvärr dom som inte är så bra och det gör mig ont att se dessa...

Jag tycker om alla hundar men jag tycker inte om folk som profiterar på blandrasavel!

Uj! Nu blev det mycke skrivet... Men det får vara så  ;D Kan jag nå fram med mitt "budskap" till någon osäker blivande valpköpare så är det värt det ...

Lycka till alla blivande valpägare!

Mycke du skrev, min första tanke är min älskade boxertik som "bara" blev 7 år. Hpn var ständigt sjuk, hjärtfel, allergier, öronsvamp nästan jämt, livmoderinflamation, korsband som gick av mm mm. Jag tog mig faktiskt tid att hitta en vad jag trodde bra uppfödare som lovordade sina friska hundar. Efter nått år tog jag kontakt med några som köpt valp ur samma kull o de hade samma historia. Min lilla Lajka som var snällast i världen alltid go o glad, det va jävligt att se henne ha ont och halta, tillslut fick hon avlivas. Vad jag märkte av denna erfarehet var att alla veterinärer vi varit i kontakt med har sagt, du har ju köpt en boxer, vad förväntar du dig!!!
Samma har jag hört om många andra av våra vanligaste raser också. Det finns mycke olika genetiska defekter som följer våra rashundar för att de exteriört ska se ut på ett visst sätt. De är nog så att de flesta veterinärer och också gemene man är rätt inne på att blandisar är i allmänhet friskare. Jag kan bara ta min omgivning som exempel. Blandisarna är både friskare o sundare. Vad jag har läst mig till följer inte de genetiska defekterna med när du para 2 rashundar, kedjan bryts på något sätt. Men om man blandar blandisar blir resultatet inte så bra. Pratade med någon som höll på med ledarhundar som hade varit med att korsa fram schabradoren, en helt lysande korsning tills de började para schabrar med schabrar. Då blev psyket kass och det blev ingen godkänd ras. Du som skrev inlägget från början verkar ju inte vara ute efter en brukshund att tävla med och inte heller att ställa ut eftersom du har en blandis o vill ha en till. Om hunden är frisk o trevlig, verkar det vara det viktigaste för dig , sunt tänkt tycker jag.  Jag är också emot att para o korsa utan eftertanke och hyser stor respekt för duktigt hundfolk som kan sin sak. En stor eloge till er!! Men alla är olika och  det som är viktigt för nån kanske inte är det för nån annan. Jag ska väll skaffa hund igen är det tänkt men kan inte bestämma mig vilken ras. Eftersom jag vill tävla o ställa ut blir det självklart en "äkta" helst vill jag ha en boxis med inte efter den erfarenheten. Gillar amstaff o cane corso är det nån som har ett bra förlag åt bpx hållet som ni kanke förstår! Hejs svejs

Alfa

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 17 jul-06 kl 21:47 »
Lite egendomligt att rasrenhetshysterin är så ok när det handlar om andra raser än vår egna men totaltabu när vår egen ras är inblandad?

Jag måste säga att vissas åsikter härinne är ganska osmakliga. Varför skulle en blandrashund vara en styggelse eller på något sätt sämre än en renrasig hund? Enligt egna erfarenheter så är det snarare inavel på grund av hysteri att hålla rasrent som är det största hotet mot många av hundarna.

Jag var själv likadan en gång i tiden. För mig gällde bara schäfer, ren schäfer och inget annat än schäfer....fan vad mycket jag missade under de åren.

I dag går jag mer på hundens egenskaper än på dess renrasighet, och det samma gäller människor.

Stolt far till både renrasig svenskt barn och halvblatte.

Men det kanske var fel av mig att blanda ut mitt blod med en utomnordisk kvinna? En sådan unge kan väl bara bli en styggelse i människovärlden och kan väl knappast tillföra människovärlden lika mycket som en inavlad lintott....eller :P.
Jag är säker på att din "bastardunge" är genom söt. Ditt inlägg får mig osökt att tänka på min pappas kommentarer om rashudar och utställningar. Rena hitlerfasonerna menar han, kanske åt de hållet du tänker! MVH Alfa ;)

Alfa

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 17 jul-06 kl 21:52 »
Aaarggh....nä......jag kan inte låta bli att kommentera :-)

Men.......när såg du en blandrasannnons med valpar för 8000-10000:- sist?

Och ärligt, hur många riktigt vidriga människor finns det inte i den "fina" hundvärlden? Skära upp livmodern både tre och fyra ggr. för att få ut vanskapta valpar med för stora huvuden för tikens bäcken. Plockade, kritade, kuperade "av medicinska skäl, gubevars". Eller skakande utan ett uns underhudsfett med en fånig tröja medans domaren hämtar rosetter. Åh vad bra, nu kan jag avla på lilla Fiffi. Där kan vi snacka profit!

Blev ni arga nu? Bra! För stycket ovan är inte så nyanserad, med flit. Jag tror nämligen man ger sig ut på gungfly om man är så kategorisk och inte ser nyanserna på uppfödare och uppfödare. En del är bra, till och med mkt. bra. Och andra inte, oavsett VAD dom föder upp.

Det finns alla sorter, i båda lägren.

Får man tillföra något i debatten om kupering. Har en vän som föder upp en ras som härstammar från italien där både svans o öron ska vara kuperade. Hur kan de komma sig att han sopar mattan på svenska utställningar med helkuperade hundar när skk ju förbjudit kupering!! Är inte det lite dubbelmoral? Det gynnar ju att man importerar kuperat. Är det någon skillnad för hunden vilket land den är kuperad i den är ju hursomhelst stympad!!

manna

• -
« Svar #26 skrivet: 17 jul-06 kl 21:55 »
Får man tillföra något i debatten om kupering. Har en vän som föder upp en ras som härstammar från italien där både svans o öron ska vara kuperade. Hur kan de komma sig att han sopar mattan på svenska utställningar med helkuperade hundar när skk ju förbjudit kupering!! Är inte det lite dubbelmoral? Det gynnar ju att man importerar kuperat. Är det någon skillnad för hunden vilket land den är kuperad i den är ju hursomhelst stympad!!

Det där är en fråga som diskuterats och som fortfarande diskuteras inom bl a SKK. Någon lösning på problemet har fortfarande inte hittats, vad jag vet.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #27 skrivet: 17 jul-06 kl 21:59 »
Jag är säker på att din "bastardunge" är genom söt. Ditt inlägg får mig osökt att tänka på min pappas kommentarer om rashudar och utställningar. Rena hitlerfasonerna menar han, kanske åt de hållet du tänker! MVH Alfa ;)
Ja det var lite så jag menade.

Och ja min blandrasdotter är underbar, liksom mina blandrashöns, blandraskaniner, blandrasjyckar och blandraskatter. Och jag är säker på att de alla kan tillföra världen gott. Jag vet att de gör min dag värd att bemötas varje morgon.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Neta

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 jul-06 kl 08:38 »
Tänk om var och en fick ha de hundar, katter, höns och ungar som passade bäst!! Huvudsaken är väl att man tar väl hand om sina djur (och barn).
Ett problem med blandrasuppfödning är att en del som föder upp sådana hundar tror att hundarna blir friska och sunda bara för att det är två eller fler raser i dem. Tyvärr är genetiken inte så enkel.
Om du parar tex en schäfer med höftledsdysplasi med en rottweiler med höftledsdysplasi så är risken mycket stor att valparna får höftledsfel.
Skillnaden på att avla på renrasiga hundar och vara medlem i SKK är att som uppfödare är jag skyldig att känna till rasbundna defekter och får inte avla på sjuka hundar eller hundar som ger ärftliga sjukdomar. Många raser har man skyldighet att röntga eller ögonlysa före avel för att inte avla på defekter.
Sen kan hundar (katter, höns och barn) bli sjuka och drabbas av både det ena och det andra oavsett renrasiga föräldrar eller inte!
Skaffa det djur som har de egenskaperna som du vill ha och ta väl hand om det oavsett stamtavla eller ej!
Hälsningar från mig som har renrasiga hundar, renrasiga höns och blandraskatt! Mina barn är nog lite blandras de också...

Neo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 maj-07 kl 12:42 »
varför inte en pudel ELLER en cavalier? blandraser hittar du lättast på blocket.se och andra liknande idi*tställen där hundar säljs.
bestäm dej för en ras, kontakta en bra uppfödare, dom hittar du genom rasklubben för den ras du väljer. istället för att bidra till den äckliga biten av blandrasavel som inte gynnar någon. framförallt inte hundarna!

obs! jag tycker inte illa om blandrashundar! jag har en själv.
Vad är det för äckligt med blandrasavel? Är det nån det gynnar så är det väl hundarna. Hur många raser är inte sönderavlade? Skulle aldrig ha nåt annat än en blandras.

anette i bugared

• -
« Svar #30 skrivet: 07 maj-07 kl 12:57 »
Det är fortfarande så att vissa domare ser den kuperade hunden som "finare".
Detta har i sin tur, enl. en veterinär i bekanskapskretsen, lett till att onaturligt många hundar "skadar" sin svans så illa att den måste kuperas, förlåt :-[, amputeras.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 07 maj-07 kl 13:00 »

Men det kanske var fel av mig att blanda ut mitt blod med en utomnordisk kvinna? En sådan unge kan väl bara bli en styggelse i människovärlden och kan väl knappast tillföra människovärlden lika mycket som en inavlad lintott....eller :P.
Troligen OK så länge ni inte vill registrera avkomman i SKK ;D.

(Ursäkta, kunde inte låta bli att sparka lite på vår fantastiska ???hundorganisation.)
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 13:01 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #32 skrivet: 08 maj-07 kl 20:15 »
Å här kommer jag...... ;D

Fast jag vet inte, alltså. Hmm....finns många sidor i detta. Om man vill göra en insats för de hundar som finns och man inte vill ha en renrasig eller om man vill ha renrasig också......så kolla inte på de här blocketannonserna. Kolla istället där man placerar om hundar. JAg skulle så gärna vilja att vi tog hand om de stackare som finns. Jag har hjälpt till på ett närbeläget ställe där de får hämta hundar akut som polisen får in, många gånger samma hundar och ibland nya stjärnor. Det finns så många som är hur goa som helst och som behöver nya bra hem. Både valpar och äldre hundar. JAg menar om man ändå inte är ute efter att ha papper på sin hund så (vilket det oftast inte finns på dessa hundar) kan man ju istället för att gynna oseriösa uppfödare av både ren och blandras ta sig an någon av de här.
Nu kanske någon tycker att jag säger emot mig själv eftersom jag är uppfödare av renrasiga hundar endast.
Det finns massor av möjligheter att göra en god insats. En stor eloge till dom som tar sig an dessa hundar. :)

Sia

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 08 maj-07 kl 22:50 »
Å här kommer jag...... ;D

Fast jag vet inte, alltså. Hmm....finns många sidor i detta. Om man vill göra en insats för de hundar som finns och man inte vill ha en renrasig eller om man vill ha renrasig också......så kolla inte på de här blocketannonserna. Kolla istället där man placerar om hundar. JAg skulle så gärna vilja att vi tog hand om de stackare som finns. Jag har hjälpt till på ett närbeläget ställe där de får hämta hundar akut som polisen får in, många gånger samma hundar och ibland nya stjärnor. Det finns så många som är hur goa som helst och som behöver nya bra hem. Både valpar och äldre hundar. JAg menar om man ändå inte är ute efter att ha papper på sin hund så (vilket det oftast inte finns på dessa hundar) kan man ju istället för att gynna oseriösa uppfödare av både ren och blandras ta sig an någon av de här.
Nu kanske någon tycker att jag säger emot mig själv eftersom jag är uppfödare av renrasiga hundar endast.
Det finns massor av möjligheter att göra en god insats. En stor eloge till dom som tar sig an dessa hundar. :)
Håller absolut med, och då får man en hund som man trivs med från första början, man behöver inte vara orolig för om valpen utvecklas till det man tänkt sig eller inte.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 09 maj-07 kl 10:42 »
Exakt! Själv bestämde jag mig för omplaceringshund, delvis för att jag faktiskt inte har tillräcklig kunskap och intresse för att uppfostra en valp. En vuxen är - förhoppningsvis - redan uppfostrad och den är "färdigdanad" sas, man vet direkt vad man har fått. Dessutom är det som Lindeus säger så många härliga och fina hundar som behölver ett nytt hem.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #35 skrivet: 25 jun-07 kl 22:12 »
Aaarggh....nä......jag kan inte låta bli att kommentera :-)

Men.......när såg du en blandrasannnons med valpar för 8000-10000:- sist?

Och ärligt, hur många riktigt vidriga människor finns det inte i den "fina" hundvärlden? Skära upp livmodern både tre och fyra ggr. för att få ut vanskapta valpar med för stora huvuden för tikens bäcken. Plockade, kritade, kuperade "av medicinska skäl, gubevars". Eller skakande utan ett uns underhudsfett med en fånig tröja medans domaren hämtar rosetter. Åh vad bra, nu kan jag avla på lilla Fiffi. Där kan vi snacka profit!

Blev ni arga nu? Bra! För stycket ovan är inte så nyanserad, med flit. Jag tror nämligen man ger sig ut på gungfly om man är så kategorisk och inte ser nyanserna på uppfödare och uppfödare. En del är bra, till och med mkt. bra. Och andra inte, oavsett VAD dom föder upp.

Det finns alla sorter, i båda lägren.

Vi får väl bara hålla tummarna för att det finns en genbank att ta till när det går upp för folket vad SKK's lekstuga förstört
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Elektra

« Svar #36 skrivet: 19 jul-07 kl 06:14 »
Det är bara att kolla vilka hundar som ligger ute för omplacering och sitter och väntar på döden eller en ny ägare på hundstallen, till ca 95% är det stora blandningar och vanligen unga hannar i ca 1.5 års ålder. De flesta avlivas också då majoriteten av de presumtiva hundägarna vill ha mindre hundar och gärna rasrent.

Vår förra hund kom från hundstallet i Sthlm, en tik som var blandning mellan groendael, schäfer och collie. Supermentalitet och ett hjärta av guld, tyvärr så dog hon i cancer för lite drygt två år sedan. Husse köpte henne vid ca 1.5 års ålder och det var ömsesidig kärlek vid första ögonkastet. När sedan vi träffades så kopplade hon på stora charmen och jag föll som en fura, husse fick jag på köpet. 8)

Att blandisar skulle vara sundare än rasrent är rena nyset, Parar man skit så får man skit. Hur många blandrasproducenter kollar upp sina djur innan en parning med avseende på ärftliga defekter och vad som ligger i linjerna? Hur ser kullsyskonens, föräldradjurens osv veterinära status ut? Visst finns det mycket skit inom rasaveln med, men där har man den stora fördelen att man kan gå in via hunddata och följa linjerna generationer tillbaka och se vilka man ska se upp med. Själv har jag tillbringat många timmar framför datorn när jag sökte en ny familjemedlem efter ovanstående tiks frånfälle.

För övrigt kommer det att stopp för att ställa ut kuperade hundar fortsättningsvis (2009?) och kuperingsförbudet sprider sig i resten av Europa.  :D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #37 skrivet: 21 jul-07 kl 20:31 »
Det är bara att kolla vilka hundar som ligger ute för omplacering och sitter och väntar på döden eller en ny ägare på hundstallen, till ca 95% är det stora blandningar och vanligen unga hannar i ca 1.5 års ålder. De flesta avlivas också då majoriteten av de presumtiva hundägarna vill ha mindre hundar och gärna rasrent.

Vår förra hund kom från hundstallet i Sthlm, en tik som var blandning mellan groendael, schäfer och collie. Supermentalitet och ett hjärta av guld, tyvärr så dog hon i cancer för lite drygt två år sedan. Husse köpte henne vid ca 1.5 års ålder och det var ömsesidig kärlek vid första ögonkastet. När sedan vi träffades så kopplade hon på stora charmen och jag föll som en fura, husse fick jag på köpet. 8)

Att blandisar skulle vara sundare än rasrent är rena nyset, Parar man skit så får man skit. Hur många blandrasproducenter kollar upp sina djur innan en parning med avseende på ärftliga defekter och vad som ligger i linjerna? Hur ser kullsyskonens, föräldradjurens osv veterinära status ut? Visst finns det mycket skit inom rasaveln med, men där har man den stora fördelen att man kan gå in via hunddata och följa linjerna generationer tillbaka och se vilka man ska se upp med. Själv har jag tillbringat många timmar framför datorn när jag sökte en ny familjemedlem efter ovanstående tiks frånfälle.

För övrigt kommer det att stopp för att ställa ut kuperade hundar fortsättningsvis (2009?) och kuperingsförbudet sprider sig i resten av Europa.  :D
Tack!
Det är ju detta jag har försökt säga länge..... :)

Sia

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 21 jul-07 kl 21:53 »
Vi får väl bara hålla tummarna för att det finns en genbank att ta till när det går upp för folket vad SKK's lekstuga förstört

Öhh.. Ja? visst finns det en genbank, i hela världen typ ::)
Det finns pudlar, schäfrar, dalmatiner och kinesiska nakenhundar i alla världsdelar, dom kan med lite papper skickas hit med flyg, så oroa dig inte över det....  
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #39 skrivet: 28 jul-07 kl 22:59 »
Nu är ju inte jag expert på varken hund eller häst....men finns det någon som kan svara på varför det är förbjudet (fick höra här om dagen) att blanda raser på hästar men inte hundar?
Det känns....lite...hmm...störande

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Ros-Marie Karlsson, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser