Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken lantras  (läst 6925 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 915
Vilken lantras
« skrivet: 23 jul-08 kl 23:54 »
Jag har funderat på att skaffa höns så småningom nu funderar jag på vilken ras som passar bäst. Jag är nybörjare på höns men har läst mycket och har mångårig djurvana.
När jag förra gången funderade på höns bestämde jag mig för en lantras som jag tyckte verkade trevlig utifrån hur den beskrevs i litteraturen. Av olika orsaker blev det inga höns då men intresset försvann inte.
Som jag känner just nu så är det en lantras jag vill ha. Känner jag mig själv rätt så kommer jag dessutom vilja ha en genbank. Jag kanske är överoptimist på den punktende men de dumma frågorna om det tar jag en annan gång  ;D.
Mina krav på hönan är att
  • den är trevlig
  • den är härdig
  • den är frisk
  • den är vacker (svarthöna är altså inte aktuell)
Dessa saker (förutom sista punkten) borde alla lantraser uppfylla. Det känns därför som om jag skulle kunna välja nästan vad som helst. Ibland funderar jag på om man ska välja en ovanlig sort som har stort behov av att bli bevarad, sen tänker jag att jag tar den sort jag var intresserad av förut (tänker inte nämna vilken än) för att i nästa stund fundera på att dra lott.
Är det någon/några som kan ge förslag och beskriva för respektive nackdelar med de olika lantraserna.
Det är två saker jag vet att jag inte vill ha inga svarthöns och inga dvärghöns.
Genbank för Gotlandshöns

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Vilken lantras
« Svar #1 skrivet: 24 jul-08 kl 00:17 »
Jag tycker svarthöns är snygga - men skönheten sitter väl i betraktarens öga?    :)

Varför inte välja en ras som har lokal anknytning till där du bor, om du har svårt att välja?

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vilken lantras
« Svar #2 skrivet: 24 jul-08 kl 00:23 »
Jag gillar blommehönsen, de är otroligt vackra, jag har bara haft mina i tre månader, de är både trevliga och fina att se på, verkar orädda och duktiga på att leta mat när de går lösa i trädgården.

Fast det är enda lantrasen jag har så jag har inget att jämföra med...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Vilken lantras
« Svar #3 skrivet: 24 jul-08 kl 00:39 »
Jag insåg försent att meningen om Svarthöns kunde misstolkas. Jag har i ärlighetens namn bara sett bilder på svarthöns och blev då inte imponerad men skönheten sitter defenitivt hos betraktaren.
Angående lokal lantras så tror jag inte att det finns någon (Värmland).
Känner jag mig själv rätt så blir det säkert svarthöns ändå. Av någon anledning dras jag till djur av "fel" färg.
Genbank för Gotlandshöns

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vilken lantras
« Svar #4 skrivet: 24 jul-08 kl 07:55 »
Lokala raser brukar finnas, även om de inte är upptagna som lantras, finns det någon äldre i trakten som haft höns sen hedenhös, kan du ju prova dem.
Annars är väl Hedemora det som är närmast geografiskt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Vilken lantras
« Svar #5 skrivet: 24 jul-08 kl 10:41 »
Jo Hedemora är närmast geografiskt har jag tidigare kommit fram till. Lokal ras är jag tveksam till de (extremt få) som jag vet har höns har antingen någon utlänsk ras eller korsningar.
Var nog lite trött igårkväll när jag skrev så jag ska försöka förtydliga min fråga.
Det måste finnas folk här som har dessa höns som kan besrkiva hur de är i sättet vilka fördelar de har och vilka nackdelar. Det kanske tom finns någon som vet något om vilka sorter det är som är ovanligast. Jag har sökt siffror på detta men enbart hittat flera år gammla så situationen kan ju se lite annorlunda ut idag. Jag har inget behov av att den är ovanlig men har jag två likvärdiga alternativ så kan jag lika gärna välja den ovanligare sorten.
Genbank för Gotlandshöns

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Vilken lantras
« Svar #6 skrivet: 24 jul-08 kl 11:10 »
Jag har haft två olika lantrashöns, åsbo och hedemora.
Mina åsbo var nervösa/stirriga och vackra.
Mina hedemora är lugna/trygga och vackra.
Åsbo är lite mindre till storleken än hedemora.
Av dessa två gillar jag hedemoran bäst. Bilder på båda raserna finns på min hemsida.

Jag är inte 100% säker men jag tror att ölandshöns, orusthöns och gotlandshöns är de lantraser som är ovanligast. (Då har jag medvetet hoppat över dvärgraserna och svarthönan.)

Ta kontakt med Svenska Lanthönsklubben så kan de säkert svara på dina frågor.
Länk till Svenska Lanthönsklubbens hemsida: http://www.kackel.se/Old/index.htm
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 12:39 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Vilken lantras
« Svar #7 skrivet: 24 jul-08 kl 21:51 »
Tack för ditt svar. Åsbo låter inte som något för mig det är nog smartare att börja med en lugnare ras.
Finns det fler som har info om några lantraser?
Jag har mailat frågor till Lanthönsklubben för ett bra tag sedan men har inte fått något svar och tänkte därför fråga här istället  ;).
Idag har jag fått en hönserfarnehet som gjort mig lite tveksam men jag försöker intala mig att problemen som uppstod berodde på att hönan inte kände mig och ville skydda sina kycklingar. Efter lite hjälp från en annan person löste det sig och höna med kycklingar hamnade där de skulle vara utan att någon blev skadad men de stackars djuren blev rätt upprörda innan allt blev rätt  :(.
Genbank för Gotlandshöns

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: Vilken lantras
« Svar #8 skrivet: 24 jul-08 kl 23:21 »
Nå har ikke jeg veldig bred erfaring av de forskjellige lanthönsrasene, da jeg bare har Hedemora som går under den kategorien  ;)
Men jeg skriver litt om min erfaring ang. Hedemora  :D

Av alle rasene jeg har hett/ har er nokk Hedemora en av favorittene og en av grunnene er pga. det er så spennende å få kyllinger.
Man vet aldri hvordan farge den vil ha... kanskje det kommer ut en liten "ullis" også  ;D
Jeg mener har man f.eks. gul orpington og det kommer 20 kyllinger, så er alle kyllingene gula.... men ved Hedemora kan de bli alle mulige farger..... Det syntes jeg er gøy! Man trenger ikke å ha en blandigsgruppe for å få forskjellige farger  ;D
De legger hyfsat bra med egg og ruvar gjerne frem kyllinger selv. De er også flinke mammar...
De trives  veldig godt med å gå fritt og er KJEMPE flinke til å finne mat selv ute  ;)
De går ikke lang bort fra huset.... de holder seg gjerne i nærheten  :)  I motsettning til mine Isbar som har blitt skogshöns.... noen ganger kan man høre tuppen gale fra et godt stykke inni skogen.... er sikkert veldig spennende inni der   ;D

Ellers er det .... desverre for oss som får "hönsefeber" lett.... alt for mange flotte raser!!!
Mye vil ha fler og mange blir bare flere og flere....De som sier kaniner formerer seg masse og fort, kan aldri ha hatt høns  ;D ;D ;D
I hvertfall ikke Orpington og Dverg Kochin.....  ;D ;D ;D hehe...

Ønsker deg lykke til i valget ditt! Om du ikke bor for langt unne Töcksfors, må du gjerne komme å titte på Hedemora hönsen selv  ;D

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vilken lantras
« Svar #9 skrivet: 24 jul-08 kl 23:28 »
Ja man kan ta ovanliga höns, men hur länge varar det?
När jag fick mina första svarthöns (Jag åkte ända till Mjölby(från Skåne)) var de mycket ovanliga, kunde bara få fem stycken. Ett par år efter fanns de på många ställen häromkring, jag har själv ansvaret för det, för det blev flera hundra på kort tid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Vilken lantras
« Svar #10 skrivet: 25 jul-08 kl 08:59 »
Ja man kan ta ovanliga höns, men hur länge varar det?
När jag fick mina första svarthöns (Jag åkte ända till Mjölby(från Skåne)) var de mycket ovanliga, kunde bara få fem stycken. Ett par år efter fanns de på många ställen häromkring, jag har själv ansvaret för det, för det blev flera hundra på kort tid.

Jag hoppas att du var/är ansluten till genbanken och att åtminstånne några av de hundratals svarthönsen nu är med i genbanken.
Att alla med lantraser ska vara med i genbanken kommer aldrig att hända och behövs inte heller men om man håller sina djur rena (och inte vill ha en flock av "husets bästa") samt drar fram massor av kycklingar som säljs vida omkring är det verkligen önskvärt att alla de fina djuren har möjlighet att finnas kvar innom genbanken. För som sagt djuren är precis lika fina, men helt värdelösa ur bevarande hänseende om de inte är anslutna och då får de bli hur "vanliga" de vill.

Åter till den egentliga frågan.
Jag har lång erfarenhet av Hedemora och de är underbara. Kycklingar i alla färger samt ullisar, benbefjädrade och svartkammade som varianter till de "vanliga" gör att den som vill ha sina djur med helt olika uteenden får sitt lystmäte tillgodosett utan problem. Jag har heller aldrig hört annat än gott om dem just för att de är så friska, lugna, trevliga och fulla med naturliga beteenden typ ruvning, matsök och håller sig hemma även om de går fritt.

Öländska dvärg har jag sedan i höstas och de är vackra även de, oerhört lättfödda (läs äter just ingenting) och lätta att få sociala. De sägs vara bra flygare, men det har jag inte sett något av för mina har då hållit sig på marken. Finns inte i så många färger men är väldigt få, så ur bevarande syfte behövs fler.
Gammelsvensk dvärg har jag inte haft själv men två kompisar har haft dem, de är livliga men tama små pullor. Vackra men jag skulle aldrig kunna ha dem för alla ser exakt likadana ut, väldigt tråkiga i mina ögon. De flyger väldigt bra och sitter gärna i tallarna över natten om de får.

De mest hotade raserna bland de stora är som sagt Ölands-, gotlands-, och orusthöns. Kinda är nyast bland lantrashönsen men har fått en ganska flygande start så antalet har ökat till ganska hyfsade siffror.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Vilken lantras
« Svar #11 skrivet: 25 jul-08 kl 09:30 »
Att hönsen är ovanliga i sig intreserar mig inte. Tanken med en ovanlig sort var att de har ett större behov av att fler håller dem.
Hedemora verkar ganska vanliga iom att det är så många som har beskrivit dessa höns. De verkar dock mycket trevliga. Hoppas fortfarande på att det kan komma beskrivningar av de andra sorterna.
Genbank för Gotlandshöns

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vilken lantras
« Svar #12 skrivet: 25 jul-08 kl 09:35 »
Varken jag eller svarthönsen brydde oss om genbanken.
De fem kycklingarna jag fick var inte vad jag vet genbanksanslutna.
Det finns ibland en överdriven rädsla för att icke genbanksanslutna djur inte skulle vara ok.
För extremt hotade raser har det sin funktion, för att inte inaveln ska bli för stor.
Det finns ett kommersiellt inslag i genbanksdjur, alla behöver inte anslutas.
Enligt uppgift ska alla de tusentals svarthöns som finns idag härstamma från en syskonskara av 12 djur.

Lantrasernas försvinnande har till viss del att göra med avelsprogram och registrering, man får vara försiktig så inte det blir en uppfunnen ras som ska anpassas till en av oss påhittad standard, istället för att urvecklas som lantras.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Vilken lantras
« Svar #13 skrivet: 25 jul-08 kl 10:18 »
Grejen är inte att de inte skulle vara Ok, de är hur fina som helst men för att hålla dessa rester av våra ursrungliga höns oblandade från importerade rashöns och värphybrider (och varandra) behövs ett visst regelverk. Det har inget med inavelskontroll eller komersiella syften att göra alls, bara att de ska finnas garanterat oblandade stammar som kan föra sina gener vidare utan inkorsning av uppfunna standardiserade raser.
Vilket alla andra raser är, dvs tillvaratagna mutationer som renavlats för att nå vissa standardiseringar utseendemässigt och produktionsmässigt. Eller rena experiment någon gjort för att nå vissa utseenden eller produktions mål, könsvisande kycklingar och så vidare.

Lantras hönsen kan man standardisera också om man vill och det görs ju till viss del vad jag förstår, för rashönsföreningen har väl tagit in en variant av svarthönan med mycket snäva ramar för att de ska kunna ställas ut. Helt OK, men det är en helt annan grej och ett helt annat synsätt att alla djur ska mätas enligt snäva ramar och se likadana ut för att kunna jämföras och tävlas med mot denna idealhöna som ramen visar. Innom genbanken är intentionen att alla nu förekommande varianter ska finnas kvar för att så mycket som möjligt av dessa gener ska fortleva.

Lantrasernas försvinnande har att göra med synsättet i början av århundradet att dessa ursprungliga lokalanpassade höns skulle vara sämre än de högproducerande importhönsen som sedan avlats in i nästan alla höns som fanns i Sverige.
Lantraser är inte som många tror en samling husets bästa dvs blandraser utan höns som tagits in till Sverige långt innan aveln var uppfunnen (vissa arkeologiska fynd tyder på att höns fanns hos oss redan på järnålder/vikingatid) och sedan under mycket lång tid anpassat sig till de förhållanden som rått på den plats de funnits och där de djur som haft bäst förutsättningar för att överleva gjort just det och därigenom spridit sina unika gener vidare.

Och ja alla lantraser är tillvaratagna mycket små flockar som sedan avlats ut till det antal de har idag. Genom denna inavel som skett på många håll i Sverige har de flest gammla flockar dött ut för att de haft för mycket dåliga gener men några få stammar har överlevt och tack vare detta stålbad kommit ut som mycket friska, härdiga höns på andra sidan av inavelsdepressionen.
« Senast ändrad: 25 jul-08 kl 11:02 av Storky1 »
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Vilken lantras
« Svar #14 skrivet: 25 jul-08 kl 10:43 »
Jag orkar inte läsa allt. Men ska bara skriva att jag är ny som "hönsmamma" jag skaffade Kindahöns som första ras (och ända) Dels för att jag bor i Kinda, och jag träffade flera som har denna ras så jag fick tag på bra individer. De är lugna och vackra de tar hand om varandra. Jag har nu 13höns ammanlagt 7st är 1månader kycklingar. Jag har två tuppar den ena tuppen är ullig och är som en "barnmorska" med kycklingarna han ligger också i redet!  Jag har förstårs genbank på dem och om en månad är kycklingarna "leveransklara" . lYCKA TILL MED DITT VAL. THERESE
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Inga-Lena

  • Gäst
SV: Vilken lantras
« Svar #15 skrivet: 25 jul-08 kl 14:37 »
Jag har inte varit intresserad alls av lantrashöns förrän jag såg :o.....Öläsk-dvärg. De är så söta! Enligt vissa källor är det dvärghönsen (av lantrashöns) som är mest hotade i nuläget.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Vilken lantras
« Svar #16 skrivet: 25 jul-08 kl 16:34 »
Blev du så till dig över bilden så det blev en Ö-läsk eller hade du tagit dig en stark ÖL, Det ska väll ändå vara Öländsk-dvärg du menar,( hoppas att du tyckte det var lika roligt som jag tyckte det!)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Inga-Lena

  • Gäst
SV: Vilken lantras
« Svar #17 skrivet: 25 jul-08 kl 16:49 »
Blev du så till dig över bilden så det blev en Ö-läsk eller hade du tagit dig en stark ÖL, Det ska väll ändå vara Öländsk-dvärg du menar,( hoppas att du tyckte det var lika roligt som jag tyckte det!)
Hahahahahaha... ;D ;D ;D ;D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vilken lantras
« Svar #18 skrivet: 25 jul-08 kl 19:24 »
Finns kanske inte så många av Öland dvärg, eftersom den bild och den höna som är på den är densamma som jag har på väggen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Vilken lantras
« Svar #19 skrivet: 25 jul-08 kl 21:48 »
Krågedal
Kan du berätta mer om Kindahönsen? Har du några bilder?
Jag har inte hitta så mycket info om dem och tyvärr väldigt lite bilder.


För övrigt
Jag vill inte ha dvärghöns och det finns anledningar till det. Det är säkert jättetrevliga djur men tyvärr har de vad jag läst mig till ett väldigt gällt läte och jag klarar inte av alltför gälla ljud.
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 4 användare
OL, Dalibor, Olofssonskan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser