Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken lantras  (läst 6925 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 915
Vilken lantras
« skrivet: 23 jul-08 kl 23:54 »
Jag har funderat på att skaffa höns så småningom nu funderar jag på vilken ras som passar bäst. Jag är nybörjare på höns men har läst mycket och har mångårig djurvana.
När jag förra gången funderade på höns bestämde jag mig för en lantras som jag tyckte verkade trevlig utifrån hur den beskrevs i litteraturen. Av olika orsaker blev det inga höns då men intresset försvann inte.
Som jag känner just nu så är det en lantras jag vill ha. Känner jag mig själv rätt så kommer jag dessutom vilja ha en genbank. Jag kanske är överoptimist på den punktende men de dumma frågorna om det tar jag en annan gång  ;D.
Mina krav på hönan är att
  • den är trevlig
  • den är härdig
  • den är frisk
  • den är vacker (svarthöna är altså inte aktuell)
Dessa saker (förutom sista punkten) borde alla lantraser uppfylla. Det känns därför som om jag skulle kunna välja nästan vad som helst. Ibland funderar jag på om man ska välja en ovanlig sort som har stort behov av att bli bevarad, sen tänker jag att jag tar den sort jag var intresserad av förut (tänker inte nämna vilken än) för att i nästa stund fundera på att dra lott.
Är det någon/några som kan ge förslag och beskriva för respektive nackdelar med de olika lantraserna.
Det är två saker jag vet att jag inte vill ha inga svarthöns och inga dvärghöns.
Genbank för Gotlandshöns

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Vilken lantras
« Svar #1 skrivet: 24 jul-08 kl 00:17 »
Jag tycker svarthöns är snygga - men skönheten sitter väl i betraktarens öga?    :)

Varför inte välja en ras som har lokal anknytning till där du bor, om du har svårt att välja?

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vilken lantras