Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken lantras  (läst 6924 gånger)

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Vilken lantras
« Svar #20 skrivet: 25 jul-08 kl 23:24 »
Jag har precis fåt mina Öländska dvärghöns, hit tills har de varit väldigt tysta om man jämför med dvärg cocin och acurana hönan. ;)

Om det är stora höns du vill ha så är Ölands höns riktigt roliga. Vi gav min syster 6 st. hennes historier är helt enastående.  ;D

Det sista som hade hänt är att hunden har kommit på hur man kan leka/reta ö-hönsen så att hunden blir jagad vilket hon älskar! ;D Man tar största brödbiten och sticker i väg, när ö-hönsen slutar jaga eller kommer för mycket på efter kälken så stannar hunden och läger ner brödbiten och lurpassar en bit ifrån och så fort hönorna är nästan framme så snor hon brödbiten mitt framför dem och cirkusen är i fulgång. ;D :D ;D

De är annars nyfikna, lugna, vackra och läger stora ägg. Syrran får ca 5-6 ägg om dagen De håller sig gärna i närheten när hon jobbar i trädgården. :)


Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Vilken lantras
« Svar #21 skrivet: 01 aug-08 kl 14:51 »
Nu har jag läst på lite mer om de olika sorterna. Igår lånade jag Håkan Hallanders Svenska lantraser på biblioteket. Tyvärr finns det ingen info om Svarthönan och Kindahönan i boken, upptäcktes senare?

Resultatet blev att
  • Ölandshöns och Orusthöns är uteslutna (ja och så dvärghönsen)
  • Blommehöna, Åsbohöna och Hedemorahöna känns möjliga.
  • Den som passar bäst enligt denna beskrivning är Gotlandshönan. Nackdelarna där är att de enligt uppgift byter äggläggningsplats om man tar bort äggen och att de gärna flyger och övernattar ute.
Det jag fastnade för hos Gotlandshönan är att den är härdig, den är en god mor, storleken samt att den som jag förstår är en trevlig höna.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Vilken lantras
« Svar #22 skrivet: 01 aug-08 kl 15:17 »
Glömde skriva förut Krågedal har skickat pm och berättat om sina Kindahöns och de verkar helt klart också intressanta.

Ett tag fick jag för mig att man kanske skulle skaffa några äggfabrikshöns till att börja med för att testa hur det är att ha höns men jag vet hur svårt jag har med att inte kunna avla vidare på mina djur.
Genbank för Gotlandshöns

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Vilken lantras
« Svar #23 skrivet: 01 aug-08 kl 15:25 »
Kinda och svarthöns är de sist godkända flockarna och darmed jämförelsevis "nyupptäkta".

Gotlandshönsen är väldigt få och i stort behov av bevarare. Naturligtvis innebär det att de också är lite svårare att få tag på men nu på hösten är den bästa tiden. Ta kontakt med genbanksansvarig för dem och fråg om han/hon vet av djur till salu eller vilka genbanker som ligger närmast er så får ni ringa och kolla om det finns några djur till salu.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
SV: Vilken lantras
« Svar #24 skrivet: 04 aug-08 kl 09:09 »
Jag sökte på nätet och hittade bara en handfull bilder, konstigt med tanke på hur rolig fjäderdräkt de har. Om jag fattat rätt finns det 2 basfärger, gul och vit. Jag lägger några bilder jag hittat:
En bild till. Movitz & Maj-Britt numera 8 år gamla och still going strong.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Åsbokadorra

  • Inlägg: 283
  • Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Vilken lantras
« Svar #25 skrivet: 04 aug-08 kl 09:47 »
Jag själv håller Genbank med Åsbo. tycker det är en underbart skön hönsras! Stirriga som ddet beskrevs här tror jag inte att jag vill hålla med om. Det är säkert olika men jag älskar dem! Pigga och glada! Som många andra höns kommer hela flocken springandes när jag kommer! Den är väldigt härdig och ja den flyger men de kommer alltid in vid skymningen och sätter sig tryggt på pinnarna! värper bra och ruvar lagom! Enligt mig då...allt är ju relativt! ;):) Har du fler frågor är jag villig att svara. Jag har bara ca 25 djur men det är lägom för mig! Vi har även haft ner till -25 grader och det är inga problem! ;)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Vilken lantras
« Svar #26 skrivet: 04 aug-08 kl 11:10 »

Resultatet blev att
  • Ölandshöns och Orusthöns är uteslutna (ja och så dvärghönsen)
  • Blommehöna, Åsbohöna och Hedemorahöna känns möjliga.
  • Den som passar bäst enligt denna beskrivning är Gotlandshönan. Nackdelarna där är att de enligt uppgift byter äggläggningsplats om man tar bort äggen och att de gärna flyger och övernattar ute.
Det jag fastnade för hos Gotlandshönan är att den är härdig, den är en god mor, storleken samt att den som jag förstår är en trevlig höna.

Hoppas att det inte gör något att jag fårgar.
Jag frågar för jag är så nyficken på hur andra funderar runt sina höns. Vill helt änkelt lära mig mera. ;)
Vad var det hos Ölandshönsen som fick dig att utesluta dem? Är även nyficken på vad det var som gör att dvärghönsen inte riktigt var det du sökte?

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Vilken lantras
« Svar #27 skrivet: 04 aug-08 kl 11:25 »
Dvärghönsen vill jag inte ha eftersom de är så små och därmed har ett gällare läte. Jag bor i villa område och vill inte störa mina grannar för mycket ifall jag någongång kommer behöva ha hönsen hemma dessutom har jag även själv svårt för gälla läten. Planen är i första hand att hysa in dem där jag har min häst men jag vill kunna planera för längre tid. innan jag går vidare måste jag alltså även ha klart med kommunen.
Ölandshönsen har jag hittat beskrivningar på att de kan vara aggresiva (tupparna) och jag vill ha en ras där riskerna är så små som möjligt för detta.
Genbank för Gotlandshöns

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vilken lantras
« Svar #28 skrivet: 04 aug-08 kl 12:02 »
Jag har också Åsbohöns (kommer från Åsbokadorra här ovan).  Får förhoppningsvis genbank framöver. Jag har mycket positiva erfarenheter av hönsen. De är  pigga och nyfikna. Lägger bra med ägg, ruvar också och är mycket bra mammor. Mina går fritt men, håller sig hyfsat runt gården. Letar mat bra ute och går in själva på kvällen. Behöver bara gå ut och stänga om dem. Har bara haft dem sen i höstas men, de förgyller verkligen dagarna här på gården. Kommer som nämnts ovan springande när man kommer ut för att titta om man har något smaskigt med sig. Jag skaffade sex hönor och en tupp och nu har jag 14 kycklingar också.  :-*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

höna bönan

  • Inlägg: 72
    • -
SV: Vilken lantras
« Svar #29 skrivet: 06 aug-08 kl 14:34 »
Hej Ja det är svårt när man står inför valet av hönsras.Finns så många härliga raser.med sina egenskaper..
Och det beror på vad man är uteefter.
Själv har jag gammelsvensk dvärghöna..Som så klart är min favorit..Läste att det nog var inget för dig..pga. För gällt läte..
men då måste jag få ta bort den myten..Mina höns och tupp låter knappt något..Tuppen gal några gånger på morgonen..Ibland på eftermiddagen..Hans galande är lite hest..tror att tupparna låter lite olika..
Dom är lugna ,jättebra hönsmammor, inte alls stirriga eller nervösa...
nackdelen är väll att dom ser lika dana ut..Därför har dom aldrig blivit lika poppis som andra..
Den flocken jag har kan jag spåra långt tillbaka i tiden..Därför känns det kul att kunna bevara dom utan inblandning.Eftersom dom är så friska.Och har ett så bra temperament..
Lycka till med vilken ras du än väljer..
höns är härliga..
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
SV: Vilken lantras
« Svar #30 skrivet: 15 aug-08 kl 23:14 »
Höna Pöna, har du någon bild på dina höns/tupp? Jag är lite intresserad och funderar på att försöka hitta några till mig själv... Tips vart man kan hitta några?

höna bönan

  • Inlägg: 72
    • -
SV: Vilken lantras
« Svar #31 skrivet: 18 aug-08 kl 16:49 »
Jag har fått mina av en godvänn som i sin tur har fått dom av en på ön....
Jag har kycklingar till nästa sommar...men det är låångt dit om man är sugen på att ha det nu..Annars kan man gå in på lanthönsklubbens sida www.kackel.se..

Där kanske du hittar några..Däe finns även bilder på hur dom ser ut..
Jag vet inte riktigt hur man gör när man sätter in bilder här...Ska ta reda på det...
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

Gamina

  • Inlägg: 915
SV: Vilken lantras
« Svar #32 skrivet: 23 nov-08 kl 21:54 »
Väcker upp min gammla tråd.
Idag har jag hämtat ett gäng hönor och en tupp. Det blev några fler än jag planerat från början men de var ju så underbara allesammans.
Här är några bilder på underverken. Det är 7 st Gotlandshönor + 1 tupp i lite olika åldrar alla med genbanksintyg.
Tyvärr var det svårt at få bra bilder hönorna ville inte vara still ochjag är inte riktigt kompis med kameran i telefonen.
Några av hönorna


Mister tupp himself


3 hönor som är kläckta sent denna sommar


Ett par bilder från i kväll när de hade nattat sig


Genbank för Gotlandshöns

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Vilken lantras
« Svar #33 skrivet: 24 nov-08 kl 11:43 »
Vad vackert det var med de där dåliga bilderna, man ser verkligen vilken fart och fläkt det är på dem.
elliha.blogspot.com

höna bönan

  • Inlägg: 72
    • -
SV: Vilken lantras
« Svar #34 skrivet: 25 nov-08 kl 21:35 »
Grattis till dina höns...va kul att du hittade en ras som passade dig..det finns ju så många att välja på..såg fina ut på korten ..lycka till..
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Vilken lantras
« Svar #35 skrivet: 25 nov-08 kl 23:41 »
Blommehöns är bra! Blir hyfsat stora så det blir lite kött på dom och dom värper fina ägg. Dessutom är de vackra (tycker jag, fast smaken är ju som baken -delad!).

Jag har även holländsk vithätta som är en liten hönsras med roligt huvud men mycket sällskapliga och lugna. Värper dåligt och inte mycket att slakta och stoppa i grytan.

Dvärgcochin har jag också några stycken. De är vackra och värper små ägg i vilka gulan är lika stor som i större ägg men vitan är ett tunnt hölje utanpå gulan. Tycker man bättre om äggula än äggvita är detta rätt ras. Inte heller mycket att ha om man vill ha höns för köttets skull.

Jag har inte tänkt på att någon av raserna skulle föra mer eller mindre oväsen.

Favoritrasen av dessa är blommehönan!

Min bror och hans fru har gotlandshöns. Det är också en mycket trevlig ras!

Skulle dock tycka det vore trevligt att ha någon dansk lantras också. Någon som vet var man får tag på det i sverige?
Biodlande torpare med hund och gäss.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser