Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  så morötter nu?  (läst 6866 gånger)

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
så morötter nu?
« skrivet: 23 jul-08 kl 02:47 »
Om jag sår morötter nu så hinner de väl inte växa så mkt antar jag?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Vitis

• Skåne
SV: så morötter nu?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-08 kl 14:39 »
Du kan väl prova. Även om dom inte blir fullvuxna och lagringsdugliga innan hösten kan det ju vara trevligt med små "primörmorötter" i september.

Jag ska så lite morötter snart (har jag sagt varje dag nu i en vecka  :-\), även andra grönsaker och kvarblivna sättlökar.

Det finns en tråd här, lite längre ner, som handlar om sena sådder. Kolla där vetja.

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 jul-08 kl 21:49 »
tack för tipset
Jag vill bo med skogen i ryggen.

spurtis

« Svar #3 skrivet: 25 jul-08 kl 10:22 »
Du kan vänta och så morötter i september. Sedan låter du dom övervintra. De tål frost fint. Och du kan ju täck med löv och sådant i november december innan den värsta kylan. Det blir tidiga morötter till våren. Persilja kan man göra likadant med.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 25 jul-08 kl 10:43 »
Du kan vänta och så morötter i september. Sedan låter du dom övervintra. De tål frost fint. Och du kan ju täck med löv och sådant i november december innan den värsta kylan. Det blir tidiga morötter till våren. Persilja kan man göra likadant med.

De går väl i stock framemot maj? Eller i juni?

Det du beskriver är nämligen första halvan av en latmansmetod (tillika professionell metod) för fröodling av morötter. Man låter dem sen bara växa vidare hela nästa säsong. (Detta är enklare än att odla frö på fullstora morötter, men möjligheterna till urval blir mycket sämre.)

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-08 kl 10:43 »

Halaj!

Vilket gott tips!
Tack!  :)

Skall prova!

//T

spurtis

« Svar #6 skrivet: 25 jul-08 kl 20:59 »
Det är riktigt. Ät morötterna tidigt annars går dom i frö. Sätt nya så kan nästa skörd börja tas när dom övervintrade är slut. Roligt med späda morötter från april redan om våren är varm. Så en rad i oktober också. Det tar lång tid för morot och persilja att gro. Bättre att använda hösten till det än våren. Men det går inte alltid bra. Men frö är ju billiga. Synd att affärerna slutar sälja fröer redan i juli.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 25 jul-08 kl 22:17 »
Men frö är ju billiga. Synd att affärerna slutar sälja fröer redan i juli.

Odla eget frö så har du massor kvar till hösten också. Och nästa höst. Om det går bra vill säga.

Ska kanske testa din variant. Får se om jag hinner i höst.

Vurre

« Svar #8 skrivet: 26 jul-08 kl 23:12 »
Morötter har egenheten att de korsar sig med vilda morötter, om man har såna på trakten. Jag skulle inte rekommendera fröodling av just morötter, om man inte har nån särskild sort som man vill bevara och så får man försöka se till att hålla den ren.

Att så morötter i juli för senhöstskörd i ett milt klimat kan gå bra.

Att så morötter under senhösten för vårskör bör gå bra. Mina finaste vårprimörer de senast åren har varit morötter sådda i nov- dec. Men så har vi en lång höst här.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 27 jul-08 kl 10:25 »
Morötter har egenheten att de korsar sig med vilda morötter, om man har såna på trakten. Jag skulle inte rekommendera fröodling av just morötter, om man inte har nån särskild sort som man vill bevara och så får man försöka se till att hålla den ren.

Eftersom ämnet nu inte var morotsfröodling så gick jag inte in på detaljer. Vildmorötter finns i delar av landet, främst kusttrakter och slättbygder upp till Stockholms breddgrad. Man bör lära sig att känna igen dem om man tänker fröodla morötter. Även i trakter där vildmoroten växer finns rimligen vissa möjligheter. Man kan välja lämplig plats, där de inte växer eller där man kan rensa bort dem inom en radie på ett antal hundra meter. Eller man kan odla i burar med skyddsväv, t ex insektsnät av något slag eller fiberduk. Man bör ha pollinatörer inne i burarna. Jag har dock sluppit joxa med detta.

Citera
Att så morötter i juli för senhöstskörd i ett milt klimat kan gå bra.

Att så morötter under senhösten för vårskör bör gå bra. Mina finaste vårprimörer de senast åren har varit morötter sådda i nov- dec. Men så har vi en lång höst här.

När grodde de du sådde i nov-dec? Före eller efter vintern? Såvitt jag förstår bör de gro efter vintern, när du sår så sent. Annars är de för små för att klara vintern? Det är detta som brukar kallas höstsådd. Sådd i september cirka är en annan och intressant typ av höstsådd, där planotrna hinner utvecklas en bit före vintern.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 28 jul-08 kl 00:01 »

När grodde de du sådde i nov-dec? Före eller efter vintern? Såvitt jag förstår bör de gro efter vintern, när du sår så sent. Annars är de för små för att klara vintern? Det är detta som brukar kallas höstsådd. Sådd i september cirka är en annan och intressant typ av höstsådd, där planotrna hinner utvecklas en bit före vintern.

Tja, vinter. och vinter... vi har inte alltid så mycket vinter här. En del hinner nog gro på hösten, andra gror på våren. Vilka av dem som överlever till skörd vet jag inte. Fina och tidiga blir de i alla fall. Och vi kan ibland skörda morötter nästan året runt.
snus? vad är priset på en pris?

Gryning

• Mirandas have
« Svar #11 skrivet: 05 aug-08 kl 09:36 »
Om jag sår morötter nu så hinner de väl inte växa så mkt antar jag?
Hur gick det - sådde du?
Jag sådde morötter den 28 juli förra året och om man kan kalla det primörmorötter som blev så var det allt.. jag tyckte dt var för sent. rödbetor sådda samma datum blev inte heller någon höjdare. Men den 23 är ju lite tidigare än den 28 också! Berätta hur det gick!

fryksdaling

« Svar #12 skrivet: 26 aug-08 kl 23:46 »
Jag brukar så precis innan marken fryser (och ett par gånger har jag sått efter det frusit, då har jag strött sand eller stenmjöl över raderna). Fröna gror väldigt tidigt på våren. I höst hann jag bara så palsternacka men de är jättefina nu. Det funkar med ganska många grönsaker; morötter, palsternacka, svartrot, haverrot, persilja, dill och säkert fler som jag inte provat. Det brukar vara underbart att redan ha sått alla de där fröerna som är lite sega när våren kommer och tiden aldrig räcker till... De får ett stort försprång jämfört med vårsådda morötter etc. Palsternackorna var till och med före ogräset i våras och det var ju inte helt fel!
   Den största risken är väl bara om det blir väldigt blött under vintern så att fröerna ruttnar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser