Hej Bonnmoran.
Jag tog inte alls illa upp (fniss,fniss!!

)
Jag sa det med glimten i ögat. Dessutom är jag van med betydligt hårdare tag än så på både debattsidor och i verkligheten. Jag tycker att ni är riktigt snälla och välartade här.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Angående regler så är det så enkelt. Jag tycker att man ska känna till reglerna, så att det inte kommer som någon överraskning att man bryter mot olika regler och lagar.
Jag tycker också att man ska följa regler och lagar, så långt det nu går.
Dumma regler och lagar, ska man i första hand försöka ändra på genom fredliga och lagliga medel.
Allt detta gäller ju endast i en rättstat, förståss, regler och lagar som INTE ligger i linje med FN-s deklaration om de mänskliga rättigheterna, har man ingen som helst skyldighet att följa.
Istället är det enbart en fråga om att bryta mot dem på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Men mer konkret i detta fall då?
Ja Botkyrka kommun har en massa lustiga regler för sig, som de många, många gånger har fått smäll på fingrarna för i högre instanser.
Att återanvända badkarsvattnet till spolvatten i toaletten, är mig veterligen inte förbjudet, men kommunen tycker inte om det, eftersom de tar betalt en andra gång för sin "fina" avloppsanläggning genom just vattenräkningen.
Du får däremot inte ta tex ditt brunnsvatten ELLER regnvatten och ta in det i huset, och använda det där, för du får inte släppa ut annat vatten i avloppet.
De KAN motivera detta tekniskt, men det är inte annat än dimridåer i de fall som vi diskuterar här.
De motiverar självfallet detta med att de inte kan ha kontroll av tex vattenkvalitet på dagvatten, och att det kan bli alldeles för stora volymer på vatten, om man tar och matar in regnvatten i avloppet. Självklart är det så.
Men i just det fallet som jag beskriver, så är det ju struntprat, helt enkelt. Om jag tar regnvatten till toán, eller om jag tar testat brunnsvatten till toan, och leder det sedan ner i avloppet, så blir det ju varken mer eller mindre vatten till avloppet, än om jag tagit det från kommunens vattenledning.
(Dessutom är det ju små vattenmängder, eftersom den separerande mulltoan använder bara vatten för att skölja rent urinavloppet, och gäststugans vattentoa används ju inte så mycket. (Vi är inte så snälla att vi får så många gäster!)
Därför är det säkert möjligt att jag skulle få rätt om jag överklagade, men just nu orkar jag inte bråka om det, för det har inte varit aktuellt ännu, men snart blir det.
Så kanske få jag nöja mig med att vattna i trädgården med brunns och regnvatten, det kan ingen förbjuda mig. Det är MÅNGA kubik som jag tagit från den egna brunnen för detta. A 30 kronor kubiken, för vattnet är ganska billigt i kommunen. Jag har säkert tjänat en sisådär 1500-2000 kronor bara i år.
Kanske få jag nöja mig med att återanvända badkarsvattnet, eftersom det har jag ju redan tagit från kommunens vattenledning. Mitt mål är ju dessutom att inte skölja bort pinket, utan spä det med badkarsvatten, så att det också går att vattna med, med bekväm vattenslang...Jo jag är lat vad gäller sådant....
Nu kan ju någon tycka att jag också borde betala för vattennätet och avloppsnätet i kommunen, genom min vattenräkning. Prylen är, det har jag redan gjort. Det kostade 102 000 kronor att få vatten till tomtgränsen. Och hade jag inte köpt det, hade jag inte fått bygga ut huset. Inget bygglov, helt enkelt.
Jag tycker också att det finns ett värde i att kunna bo alternativt i ett vanligt villaområde, som förebild. Att ha ett bekvämt alternativ, som fungerar störtbra.
Tyvärr får jag betala väldigt mycket extra för det "lilla nöjet".
Höga fastighetspriser, och ännu högre fastighetsskatt är självklart.
Problem med vad man får bygga och inte bygga är ett annat problem. Och problem med att elda till och med i GODKÄNDA kaminer.
Slutligen går en hel del grannar mig på nerverna. En del "mugglare" kan jag bara inte med.
Mikael Perman.
PS.
Ert kondensproblem har jag tänkt på. Kanske har ni problem med undertryck i huset, då tex köksfläkten går och ni eldar. Det gör att fläkten i badrum och tvätt-torkning inte fungerar.
Och då är problemet att när någon komer och testar utsugen, ser de ut att fungera, för då kanske ni INTE eldar eller lagar mat samtidigt som de testar.