Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå till när det är läge.....  (läst 2711 gånger)

Mikael Perman

• Gäst
Slå till när det är läge.....
« skrivet: 15 jul-05 kl 06:56 »

Hej.
Igår var det stort vattenavbrott i Tullinge. Någon hade farit vilt fram med en grävskopa. Så ingen hade toalett eller vatten.

Utom vi, för vi har mulltoa och egen brunn kvar på tomten.

Så några grannar fick vi över för att låna vatten.

Avbrottet varade inte mer än ca 4 timmar, men redan på den tiden han många upptäcka sin egen sårbarhet.

Utmärkt läge att tala för dessa saker...

Mikael Perman

manna

• -
Re:Slå till när det är läge.....
« Svar #1 skrivet: 15 jul-05 kl 11:22 »
Jo, nu när det har varit så himla varmt har jag njutit av svalkan i mitt hus medan vännerna i nybyggda mångmiljonvillan har smält pga att "luftsvalkaren" inte är inkopplad ännu...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Bondmoran

« Svar #2 skrivet: 17 jul-05 kl 13:19 »

Så några grannar fick vi över för att låna vatten.

Avbrottet varade inte mer än ca 4 timmar, men redan på den tiden han många upptäcka sin egen sårbarhet.

Utmärkt läge att tala för dessa saker...

Mikael Perman

Hejsan!
Det är ju oftast så, man saknar det inte förrän man inte längre har det.

Här är det ett evigt tjatande om TV-spelet och datorspelet så fort strömmen lyser med sin frånvaro, medans jag kryper upp med en bra bok i ljusens sken  :D

Det jag däremot "lider" mer av är när vattnet inte längre fungerar vilket det inte gör när strömmen varit borta en tid. Att inte kunna spola i toan och framför allt, tvätta händerna uäsch ! Tack o lov finns det ändå oftast vatten/snö att få tag på så det brukar lösa sig ändå men det krävdes ett flera dagar långt strömavbrott för att vi skulle lära oss att tänka lite mer rationellt.

Hälsningar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Alva

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jul-05 kl 19:04 »
När jag flyttade i från stan så hyrde jag ett rätt stort hus av Domänverket, detta var på den tiden de fortfarande hade hus till uthyrning. Det skulle finnas vatten i brunn på tomten och med det lät jag mig nöja. Jag var så illans sugen på att komma iväg och vid det enda tillfälle jag fick att titta på huset så kom det där liksom bort.  :-[... Dessutom höll en av mina hundar på att bli helt blind så jag var lite desperat, det skulle inte fungera med en blind hund i en storstad !
Så flyttlasset gick. Underbart var det !
När det visade sig att brunnen sinat så var Domänverket tvugna att borra eftersom det stod i kontraktet att vatten skulle finnas. Men vattnet som kom var otjänligt, gick att vattna blommor med men man skulle för övrigt undvika hudkontakt, inte ens kläder skulle man tvätta i det.
Så jag skaffade 25-litesdunkar och hittade en gammal barnvagn på tippen som jag tog bort insattsen på och då fick man plats med ett par dunkar. Som tur var så hade jag justa grannar som jag kunde hämta vatten hos. Det var dock en bit att gå.
Så levde jag i 6 år. Ja, ja,,, jag fick aldrig ihop pengar till reningsverket osv, men det är en annan historia.
Det jag ville berätta var att jag lärde mig att använda allt ! vatten flera gånger. Och trots att det ibland var rätt jobbigt med det och vedsågning - som jag naturligtvis gjorde för hand-
så kände jag mig så vansinnigt rik ! Och trygg...
Jag älskade att bo där.
Att vakna tidigt på morgonen och titta ut genom fönstret och få se ett älgamöte på ängen på andra sidan vägen var för mig lyx. Att sen gå ut med hundarna och katten och sitta på en lång rad och morgonkissa var inte heller så dumt.
Vintrarna var naturligtvis lite jobbigare, det blev ju inte precis varmt, trots kakelugnar och vedspis, men att somna till kakelugnens knäppande saknar jag fortfarande. Utedass på vintern saknar jag däremot inte alls ;D.
Och på sätt och vis kände jag mig alltid tryggare där än där jag bor nu. När elen gick, vilket den gjorde rätt så ofta så hade jag alltid vedspisen och kakelugnarna, vatten var jag ju van vid att ha i dunk. Snarare var det skönt när det gamla stånkande kylskåpet och frysen tystnade.
Tungt var det dock och slet på min kropp gjorde det.
Hade ingen egentlig kunskap om någonting, i dag hade det varit mycket enklare eftersom jag skulle löst saker och ting på ett helt annat vis. Io för sig så bodde jag omodernt i Gbg också, kallvatten och utedass var inget nytt, men där gick man ju hem till någon kompis  för att duscha och tvätta.
Här kände jag inte en kotte så det blev att kånka vatten och koka tvätten på spisen.
Det enda som egentligen var lite besvärligt var att tvätta 3 långhåriga hundar ! I balja...
Trots det,,, och trots att folk nog tyckte att jag var mer än tokig så njöt jag. Har aldrig ångrat en sekund att jag flyttade från stan.
Och för den som undrar hur det gick för den blinda hunden så kan jag meddela att det gick jättebra. Jag gjorde inte alls så som man blir tillrådd att göra. Tvärtom så gick hon lös i skog och mark, jag flyttade runt på möbler och     grejer.
Och tillomed veterinären hade svårt att förstå att hon faktiskt inte såg ett skit. Nu hade hennes blindhet kommit suksesivt så hon hade haft lång tid på sig att vänja sig och träna upp sina andra sinnen, sen hade hon ju en alldeles egen "ledarhund" i sin väninna...Ann

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jul-05 kl 06:36 »

Hej.

Jag har varit en hel del i Kina, och där är ju vattenbristen rätt så stor. Det betyder att man samlar upp badkarsvattnet på en del av hotellen i ett eget avloppssystem.

När man sedan spolar i toaletten, gör man det i första hand med vatten som redan har använts en gång som badvatten.

Det borde egentligen inte vara alls så svårt göra hemma, genom att samla tex regnvatten och/eller badkarsvatten i en behållare på en 3-400 liter, och använda det vattnet till en toalett.

Och efter toaletten använda det för bevattning i trädgården, efter lämplig utspädning. (Förutsett att man har en urinseparerande toalett.)

Det borde inte vara speciellt dyrt heller. Större plastfat på lämplig storlek kan man få tag på gratis, och lite övriga rördetaljer borde inte kosta mer än max 1000 kronor.

Till det kommer en eller två billiga pumphydroforer, a 800 kronor styck, den första som matar vattnet från badkaret/hängrännorna till toan, den andra som blandar vatten från första med urinen.

Numera är ju dessutom pumphusen i hydroforpumparna ofta i plast, som borde klara urin blandat vatten 30/70 ganska bra.

Och som sagt med tanke på strömavbrott, så ska jag mata hydroforen från min batterianläggning, och jag hoppas att det hinner jag koppla in i sommar.

(Alltså hydroforen till den egna brunnen.)

Det är dock ett litet aber med denna plan. Den är inte tillåten enligt kommunen i alla sina delar. Jag FÅR inte leda in regnvatten i små mängder i huset och leda ut det i avloppet.

Jag FÅR inte ta in brunnsvatten heller, på samma premisser.

Mikael Perman

Bondmoran

« Svar #5 skrivet: 19 jul-05 kl 11:59 »

Hej.

Jag har varit en hel del i Kina, och där är ju vattenbristen rätt så stor. Det betyder att man samlar upp badkarsvattnet på en del av hotellen i ett eget avloppssystem.

När man sedan spolar i toaletten, gör man det i första hand med vatten som redan har använts en gång som badvatten.

Det är dock ett litet aber med denna plan. Den är inte tillåten enligt kommunen i alla sina delar. Jag FÅR inte leda in regnvatten i små mängder i huset och leda ut det i avloppet.

Jag FÅR inte ta in brunnsvatten heller, på samma premisser.

Mikael Perman

Jag måste skratta lite när jag läser om dina planer. Min gubbe höll nämligen på att dratta på rumpan när jag sa åt honom för nån vecka sedan att jag skulle ta ut rörmokare och fixa ungefär samma konstruktion här  ;D
Efter att han höll med om det vansinniga i att förorena fullt drickbart vatten med urin/avföring mm så drämnde jag till med min  ovan nämnda "lömska plan" ;)

Han satt sen länge och väl och funderade över om jag menade allvar eller inte ;)

Vi samlar allt regnvatten i tunnor utomhus och vid strömavbrott tar vi in i hinkar och spolar toaletterna med. Samma gör vi när det är tillfälligt tomt i brunnen.
Det mesta går dock redan åt till att vattna med i trädgården eftersom vi inte kan  och vill ta det vattnet från brunnen.

Tvättmaskinen skulle jag dock enkelt med en tunna kunna samla restvattnet ifrån, rena och vattna med/ spola med hink. En liten droppe blir en stor å får verkligen praktiseras här eftersom det mest är jag som ivrar för miljön, medans gubben kommer på en mycket tveksam andra plats medans tonårsdöttrarna däremot suckar över moderns "nojjor" och säger bara  ja,ja.

Till deras fördel måste jag ändå säga att de börjar acceptera att fler och fler artiklar i deras rengöringshysteri av sina kroppar börjar utgå ur vårt sortiment  :D eller kanske  :-\ sett ur deras synvinkel  ;)

ALVA : Jobbig tid men ack så givande. Själv älskar jag att i nattens stillhet vandra i trädgården med hundarna, titta på månen och stjärnorna som tindrar, höra råbocken i morgongryningen eller en skogsduvas dova kuttrande. Känna doften av morgonens tidiga gryning och hälsa den nya dagen välkommen med allt vad den bär med sig.

Skulle jag betsämma  :P här hemma, hrm, så skulle mer saker ske mänskiellt snarare än maskinellt.

Vattnet är och kommer att bli en ökad bristvara så jag ser vår sinande brunn som ett läroexempel. Och för mig startas min kreativitet när jag som bäst behöver den.
Tyvärr saknas det dock helt tekniska kunskaper så det mesta står och faller i farstun.

Hälsningar
Bondmoran

« Senast ändrad: 22 jul-05 kl 01:13 av Bondmoran »
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jul-05 kl 22:51 »

Hej.
Vem säger att jag är ett får?

M Perman

Bondmoran

« Svar #7 skrivet: 19 jul-05 kl 23:34 »

Hej.
Vem säger att jag är ett får?

M Perman

Ursäkta om jag uttryckte mig lite otydligt men jag menade absolut inte att du är något får.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara men när jag säger till min man att jag skulle vilja göra något och han svarar mig att det FÅR man inte göra.
Alltså att det spelar ingen roll om man får eller inte får göra det man tänkt om saken t ex som i ditt fall gagnar miljön.

Jag försöker på något sätt gå en omväg kring ordet får / får inte.

Jag tycker din idé är jätte-toppen-super bra. Och det var det jag ville få framfört , att om du nu vill och kan göra det du föreslog trots att det egentligen inte är tillåtet så ska du inte bry dig om vad man FÅR eller inte FÅR.

Jag tycker dina inlägg är mycket givande trots att jag i flera inlägg inte hänger med i det tekniska.
Du ger inspiration och har i varje fall fått mig att fundera mer och mer över vad vi gör med vårt vatten och hur vi ska kunna spara på dropparna och även förbättra vattenmiljön i vårt hem/trädgård.

I morgon kommer tunnan in till tvättmaskinen för uppsamling av beg tvättvatten och jag ska även börja diska lite för hand igen och inte som nu köra diskmaskinen flera gånger om dagen tills vattenbrunnen är tömd.
Har även lite funderingar över hur jag ska kunna försöka lösa uppsamlingen av duschvattnet i duschkabinen. Visserligen fungerar pluggen och ösning men jag tror det är lättare med nått som är enklare att tömma.

Tvättmaskinen fyller jag sedan flera år med varmvatten i rätt temperatur på en höft ungefär, spar väl några ören på elräkningen.

Du har tillsammans med några andra gett inspiration som lett till att vi ska försöka klara oss på den lilla vattenmängd vår brunn ger oss tills vidare i varje fall, för att vi (jag) tror att det är lättare för gubben och familjen att lära sig vara sparsamma och tänka sig för när de ser att vattnet verkligen tar slut. Finns det en aldrig sinande vattenbrunn, varför ska de då snåla och återanvända ??

Hoppas du nu förstår nu vad jag menade annars får du gärna höra av dig privat så kan vi reda ut det.

Hälsningar
Bondmoran

« Senast ändrad: 22 jul-05 kl 01:17 av Bondmoran »

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jul-05 kl 05:53 »

Hej Bonnmoran.
Jag tog inte alls illa upp (fniss,fniss!! ;D)
Jag sa det med glimten i ögat. Dessutom är jag van med betydligt hårdare tag än så på både debattsidor och i verkligheten. Jag tycker att ni är riktigt snälla och välartade här.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Angående regler så är det så enkelt. Jag tycker att man ska känna till reglerna, så att det inte kommer som någon överraskning att man bryter mot olika regler och lagar.

Jag tycker också att man ska följa regler och lagar, så långt det nu går.

Dumma regler och lagar, ska man i första hand försöka ändra på genom fredliga och lagliga medel.

Allt detta gäller ju endast i en rättstat, förståss, regler och lagar som INTE ligger i linje med FN-s deklaration om de mänskliga rättigheterna, har man ingen som helst skyldighet att följa.

Istället är det enbart en fråga om att bryta mot dem på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Men mer konkret i detta fall då?

Ja Botkyrka kommun har en massa lustiga regler för sig, som de många, många gånger har fått smäll på fingrarna för i högre instanser.

Att återanvända badkarsvattnet till spolvatten i toaletten, är mig veterligen inte förbjudet, men kommunen tycker inte om det, eftersom de tar betalt en andra gång för sin "fina" avloppsanläggning genom just vattenräkningen.

Du får däremot inte ta tex ditt brunnsvatten ELLER regnvatten och ta in det i huset, och använda det där, för du får inte släppa ut annat vatten i avloppet.

De KAN motivera detta tekniskt, men det är inte annat än dimridåer i de fall som vi diskuterar här.

De motiverar självfallet detta med att de inte kan ha kontroll av tex vattenkvalitet på dagvatten, och att det kan bli alldeles för stora volymer på vatten, om man tar och matar in regnvatten i avloppet. Självklart är det så.

Men i just det fallet som jag beskriver, så är det ju struntprat, helt enkelt. Om jag tar regnvatten till toán, eller om jag tar testat brunnsvatten till toan, och leder det sedan ner i avloppet, så blir det ju varken mer eller mindre vatten till avloppet, än om jag tagit det från kommunens vattenledning.

(Dessutom är det ju små vattenmängder, eftersom den separerande mulltoan använder bara vatten för att skölja rent urinavloppet, och gäststugans vattentoa används ju inte så mycket. (Vi är inte så snälla att vi får så många gäster!)

Därför är det säkert möjligt att jag skulle få rätt om jag överklagade, men just nu orkar jag inte bråka om det, för det har inte varit aktuellt ännu, men snart blir det.

Så kanske få jag nöja mig med att vattna i trädgården med brunns och regnvatten, det kan ingen förbjuda mig. Det är MÅNGA kubik som jag tagit från den egna brunnen för detta. A 30 kronor kubiken, för vattnet är ganska billigt i kommunen. Jag har säkert tjänat en sisådär 1500-2000 kronor bara i år.

Kanske få jag nöja mig med att återanvända badkarsvattnet, eftersom det har jag ju redan tagit från kommunens vattenledning. Mitt mål är ju dessutom att inte skölja bort pinket, utan spä det med badkarsvatten, så att det också går att vattna med, med bekväm vattenslang...Jo jag är lat vad gäller sådant....

Nu kan ju någon tycka att jag också borde betala för vattennätet och avloppsnätet i kommunen, genom min vattenräkning. Prylen är, det har jag redan gjort. Det kostade 102 000 kronor att få vatten till tomtgränsen. Och hade jag inte köpt det, hade jag inte fått bygga ut huset. Inget bygglov, helt enkelt.

Jag tycker också att det finns ett värde i att kunna bo alternativt i ett vanligt villaområde, som förebild. Att ha ett bekvämt alternativ, som fungerar störtbra.

Tyvärr får jag betala väldigt mycket extra för det "lilla nöjet".
Höga fastighetspriser, och ännu högre fastighetsskatt är självklart.

Problem med vad man får bygga och inte bygga är ett annat problem. Och problem med att elda till och med i GODKÄNDA kaminer.

Slutligen går en hel del grannar mig på nerverna. En del "mugglare" kan jag bara inte med.

Mikael Perman.

PS.
Ert kondensproblem har jag tänkt på. Kanske har ni problem med undertryck i huset, då tex köksfläkten går och ni eldar. Det gör att fläkten i badrum och tvätt-torkning inte fungerar.

Och då är problemet att när någon komer och testar utsugen, ser de ut att fungera, för då kanske ni INTE eldar eller lagar mat samtidigt som de testar.

Bondmoran

« Svar #9 skrivet: 22 jul-05 kl 12:39 »

Hej Bonnmoran.
Jag tog inte alls illa upp (fniss,fniss!! ;D)
Jag sa det med glimten i ögat. Dessutom är jag van med betydligt hårdare tag än så på både debattsidor och i verkligheten. Jag tycker att ni är riktigt snälla och välartade här.

Slutligen går en hel del grannar mig på nerverna. En del "mugglare" kan jag bara inte med.

Mikael Perman.

Hejsan ! Skönt att höra  :D Jag blev rätt orolig.

När det gäller grannar så har vi haft ett praktexemplar här i flera år, mina svärföräldrar  >:( :o :'(
Tack o lov så flyttade de i år och nu har vi åter ett praktexemplar här. De har varit ägare till gården sedan början på året men inte flyttat in än. Med deras arbetstakt kommer de väl inte att flytta in i år överhuvudtaget. I vintras var det så hög fuktighet i huset att det rann vatten på insidan av fönstren  :o

Problemet är att de har full insyn i vårt hus och över vår trädgård och den enda plats jag haft som varit svärmorsskyddad ( från hennes övervakning ) där ska de rida sina hästar bredvid  :'(
Hon har dessutom rykte om sig att vara en riktig ragata och det har hon tyvärr redan visat praktprov på  :o

Men åter till ämnet.
Vi har ju egen brunn och eget avlopp. Och det vattnet vi tar som begagnat hade ju ändå hamnat i trekammarbrunnen och filtrerats ut.

Och så länge vi inte har nån fastare anläggning för inledning av regnvatten kan ju ingen veta vilket vatten som är vad.
Nu vet jag inte vilka regler som gäller här i min kommun eftersom det inte varit aktuellt med tillstånd osv. Men de kan nog vara rätt griniga. De har infört att man måste ansöka om tillstånd för kompostering från i år. Inom tättbebyggt område kan jag förstå att det kan vara berättigat men för oss som bor enskilt på landet och ändå komposterar massor med trädgårdsavfall och även vissa restprodukter som djuren producerar så tycker jag att det är mer bök än vad det ger. Men de tycker tydligen att det är värt att de får betala för en tjänsteman och att åka ett par mil enkel resa för att ta en titt på att vi har den kompost vi ansökt om. Pengar de kunnat lagt på vettigare saker.

Jag håller med dig att man ska försöka följa regler så långt som möjligt. Men ibland tror jag det kanske är bättre att de får se med egna ögon att det fungerar. Sen tror jag också det beror på hur man bemöter en ev kontrollant hur tillmötesgående den är.
Ibland finns det ju s k luckor i deras regler så det kan vara värt att leta efter dessa och krypa emellan. Nu bor du visserligen i en större kommun än jag och det kan nog spela en viss roll.

Vi har ju vattentoa så att vattna med sparad pink innebär tyvärr att jag får gå med vattenkanna. Fungerar ju på perennlanden men inte i det stora hela tyvärr.
Men om det någon gång blir aktuellt att byta toastol blir det en annan lösning.

Jag tror också på att när folk får se, nåja en del i varje fall, att man kan kombinera stadsboende med fungerande alternativ som är miljövänliga så startas en tankebana som så småningom kan ge ett resultat.

Sen finns det alltid de som gapar högt och tvärnekar till att något annat skulle kunna vara bättre än det de själva har valt.
Rädda för att värdet på deras hus ska bli lägre kanske ???
Det är ju lätt att man blir "sån" om man skiljer sig lite från mängden. Eller som tonåringarna i huset brukar säga :- Som om du skulle vara min mamma om du gör ........ ;D

En granne till våra bekanta eldar allt möjligt i sin kamin så häromveckan eldade de så det stank över hela kvarteret och svart rök välde med fallande stora askflagor. Då tyckte t o m jag att bekatingarna borde ta ett snack med kommunens ansvarige eftersom grannen inte vill höra på det örat.

Tyvärr måste man passa sig för dessa "mugglare" de ställer bara till besvär.

Angående vår kondens så visst var det så när de testade, ingen eldning och ingen matlagning.

Hälsningar
Bondmoran

Dela detta:

* Inloggade just nu

1763 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser