Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på cider?  (läst 28016 gånger)

Annalunda

Recept på cider?
« skrivet: 22 jul-08 kl 15:49 »
Jag undrar om det finns någon som har ett ciderrecept att dela med sig av. Det är ju snart äppelsäsong och vi har ganska mycket frukt att ta reda på. Så ett recept på äppelcider skulle göra min dag :-)
Annalunda

Våmhuskullan

• -
SV: Recept på cider?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-08 kl 19:51 »
http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/ciderSV.html
välbeprövat här hemma och godkänt av alla som smakat  ;)

Kabo

« Svar #2 skrivet: 24 jul-08 kl 17:40 »
  • 2 kg äpplen med skal och kärnor kvar.
  • 4 liter kokande vatten.
  • 1 påse askorbinsyra om man vill att cidern ska behålla sin ljusa färg.
Mal, eller finfördela äpplena på annat sätt, pudra över askorbinsyran och töm över det kokande vattnet. Allt i ett jäskärl som rymmer minst 25 l.
Stampa mosa och rör hejvilt. Skalen och kärnorna ger cidern karaktär och en smula kärvhet.
  • 16 liter äppeljuice som man gör med en råsaftscentrifug.
Om man köper måste man vara säker på att inga konserveringsmedel finns i men annars fungerar det lika bra.
  • 1/2 flaska flytande bordaux- jäst.
Blanda allt, sätt på lock och jäsrör. Det brukar börja bubbla efter ett dygn. Det kan stå i rumstemperatur.
Låt jäsa en vecka eller tills det är mer än två minuter mellan bubblorna.
Sila bort äppelgojset med en vanlig saftsil och häll tillbaka mäsken i det nu diskade jäskärlet.
  • 2 kg socker
Ta lite av mäsken i en kastrull och lös upp sockret. Töm i mäsken och rör. Sätt tillbaka lock och jäsrör och ställ svalt, ca 15° är bra, låt det jäsa till det är 5 minuter mellan bubblorna.
Öm möjligt ställ kärlet ännu kallare 2-3 dygn, gärna nere mot fryspunkten men det är bättre att det får stå lite varmare och stilla än att man kånkar runt det och vispar runt bottensatsen.
Använd en hävert för att tappa om cidern och var frikostig med att lämna bottensats.

Dags för kolsyrning.
  • 6 gram socker/liter cider. (ca 3/4 dl på varje 10 l) löses i lite av cidern. rör om och buteljera i flaskor som tål tryck.
Patentkorks flaskor är perfekt men vanliga ölflaskor med kronkapsyl går också bra.
Ställ flaskorna i rumstemperatur 2-3 dygn och kolla att det börjar jäsa/pysa. När det gör det ställ kallt och vänta obehagligt länge. Efter ca 1/2 år är det gott och efter ett år är det gudomligt.
Häll hela flaska i ett svep i glaset eller använd en tillbringare till servering. Bottensats i naturlig cider går inte att undvika helt.

Glömde säga att det blir "onödigt" starkt. ca 12% Minska på sockret om man vill ha svagare cider. 1/2 kg socker ger en cider på ca 5 %
« Senast ändrad: 24 jul-08 kl 20:08 av Kabo »

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 16 aug-08 kl 20:57 »
Har prövat gjort cider med lyckat resultat. Receptet hittade jag i världens bästa bok:
Självhushållning av Seymore(fel stavning).
Först när jag testade cidern smakade det jäst, men den fick stå tre månader till och
den blev kanon, både god och så det hettade på kinderna :-[
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

roger

« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 18:26 »
Är det lagligt att göra egen alkohol haltigt cider? Har tidigare gjort eget öl men det bruka står på burken att det är olagligt att tillsätta socker.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #5 skrivet: 23 aug-08 kl 19:27 »
Är det lagligt att göra egen alkohol haltigt cider? Har tidigare gjort eget öl men det bruka står på burken att det är olagligt att tillsätta socker.

Här en länk till lagstiftning:
Alkohollag

Dvs, det är tillåtet att göra öl, starköl och vin i hemmet för eget bruk, vinet får inte blir starkare än 22% och ska vara gjort på druvor eller druvmust, bär, frukt eller andra växtdelar. Man får inte destillera.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

amason

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-08 kl 14:00 »
Är det samma proptortioner om man vill göra päroncider?
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Pethra

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 19 okt-08 kl 10:20 »
Någon som vet en
bra bok som innehåller ciderrecept och som finns att köpa på nätet?
Västra Götaland

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 15 aug-09 kl 09:15 »

Hittade en gammal tråd i ämnet och såg också detta recept på nätet, men det står inget om eventuell alkoholhalt??
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Radar

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 15 aug-09 kl 11:42 »
I början av beskrivningen står det:
 Alkoholhalten beror av flera variabler, men den brukar blir så pass stark att slutprodukten lämpligen spädes med neutralt mineralvatten.
Om jag förstått beredningen rätt, verkar det vara bara äpplenas eget fruktsocker som ska jäsa ut. I punkt 9-10 ska tydligen musten värmas och sockret lösas upp i den. Det innebär att jästen dör och sockret bara är till för att ge en mycket söt cider. Mer om det lite senare.

Vi har då de två viktigaste variablerna till att börja med. Hur mycket fruktsocker innehåller äpplena, och eftersom ingen jäst tillsätts beror en hel del på vad vildjästen klarar av. Personligen är jag inte så förtjust i vildjäsningar. Jag tycker inte man har kontroll över proceduren.
Enligt en tabell på Vinboken on-line innehåller äpplen ca 60 g fruktsocker/kg. Hur mycket saft äpplen ger vet jag inte. Om man antar att 5 kg äpplen ger 1 liter saft. Detta + 4 liter vatten gör att 300 g fruktsocker ska jäsa i 5 liter vätska. Då ger mina teoretiska beräkningar ca 3% alkoholhalt.
Det anser jag inte vara värt att späda ut med mera vatten.

Så allt detta socker. Vatten klarar att lösa upp ca 500 g socker/liter. 300-400 g socker/liter saft blir på gränsen vad som går lösa upp. Det borde bli en ren sockerlag av detta. Det måste vara något fel i beskrivningen.

Om man i stället löser upp sockret i hett vatten som efter att det svalnat tillsätts i musten och låter det jäsa vidare får vi ett helt annat resultat.
300 g socker per liter must kan teoretiskt jäsa ut till ca 15% alkohol. 400g kan bli ca 20% utjäst.

Men eftersom jag har svårt att tänka mig att vildjäst överlever till mer än 13-14% skulle resten av sockret ge en mer angenäm restsötma och alkoholhalten gör att jag kan tänka mig att späda ut med vatten om det är cider jag vill dricka. Det beskrivna förfarandet ger heler inte något kolsyrebubbel i flaskorna.

Det var någon lite tidigare som frågade om proportionerna gäller även med päron.
Enligt tabellen jag nämnde innehåller päron ca 80 g fruktsocker/kg. Jag kan nog tänka mig att använda samma mängd päron som äpplen. Men man får nog lov att minska på sockret en aning.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 15 aug-09 kl 12:45 »
Tack för utförlig förklaring Radar!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 28 aug-09 kl 21:34 »
Radar, om jag nu skulle göra en jäst-jäsning istället för vildjäsning,vilken jäst rekomenderar du då?

Radar

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 28 aug-09 kl 22:44 »
Champagnejäst brukar rekommenderas. Någon vitvinsjäst blir nog bra: Steinberger, Rudesheimer är två sorter. För cider bör det gå bra med någon öljäst också.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 28 aug-09 kl 22:45 »
Men inte turbojäst antar jag  ;D
Hmm.. champanjejäst, då får jag ge mig in till stan imorgon.  :-\

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 05 sep-09 kl 08:59 »
Nu är goda råd dyra. Min cider vill inte jäsa, så nåt fel har jag ju gjort.

Jag har gjort 2 satser enligt följande:

Sats1
2kg äpplen
4 lit vatten
askorbinsyra

fick stå i 4 dygn, tappades om, tillsatte 8lit fesljummet vatten, tillsatte champagnejäst

Sats2
5 liter äppelråsaft
4dl svarta vinbär
1/2 citron utan skal
 askorbinsyra

fick också stå 4 dygn, tappades om, tillsatte 10lit fesljummet vatten, tillsatte champagnejäst

Sats2 började omedelbart att jäsa, i 24 timmar sen stannade den.
Sats1 har inte börjat jäsa alls ???

Saknas det socker eller har jag haft i för mycket/för vamt vatten ???

Som jag förstår recepten skall sockret tillsättas efter sista omtappningen innan det går på flaskor,eller är jag ute och reser?

lina-back

• 5 getter så jag är nöjd ett tag
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 05 sep-09 kl 16:00 »
måste man göra sådana mängder?    känns så onödigt när man måste slänga...    eller har mängden med jäsningen att göra? att det kanske jäser bättre om man har större mängd?     

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 05 sep-09 kl 17:44 »
Nä man måste inte göra sånna mängder. Men jag ville ha det :)

koko

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 sep-09 kl 15:34 »

Det här receptet har jag suttit och lurat på. Det verkar så himla basic. Enkelt. Kan det funka med vildjäsning? Har inga fuktiga eller svala rum då jag bor i lägenhet..

Hur tappar ni denna dryck, på petflaska? Kan man förvara den så? Lite nojjig över trycket i kolsyrade drycker...
Kan man inte tillsätta jässtopp för att vara på den säkra sidan?

Och om man ska göra cider av råsaft...
Saknar saftmaja och andra intrument för musteri men man kanske kan skapa en råsaft av att bara slå hett vatten över äpplena?
Har gjort cider av köpemust tidigare, använde äppeldryck, socker och vinjäst.

koko

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 sep-09 kl 12:21 »
Nä, nu har jag suttit och försökt läsa på om cider på äpplen. Undrar hur stark blir Bomans cider, den som endast vildjäses?

Hittat många recept på äppeldricka som ska jäsas lite utan någon jäst tillsatt, blir detta barndricka s.a.s?

Behöver man tillsätta jäst eller räcker det med tillsatt socker för att få en "vuxencider"??

koko

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 sep-09 kl 10:04 »
Har missat ett viktigt inlägg av Radar här. Har satt en minisats på 2,5 kilo äpplen o 2 liter vatten för vildjäsning, för att testa. Kommer nog tillsätta en mindre sockerlag (avsvalnad till typ kroppstemp). Ska fundera på hur mycket socker...
Ett rent vildjäsningsexperiment!

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser