Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på cider?  (läst 27993 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Recept på cider?
« Svar #20 skrivet: 30 sep-09 kl 11:55 »
Jag har testat ovanstående recept då den första misslyckades fatalt. Jag la 4kg klyftade äpplen i 8liter kokhet vatten och lät stå i ca 10 dagar tills det slutade jäsa. Sen smälte jag sockret och tillsatte citronsyra och blandade det med resterande cider, kolsyreproduktionen kom då igång omedelbart. Detta häldes på flaskor som fick stå öppna 3,5 dygn under en duk och sen korkades de igen. Detta är bara några dagar sen men cidern har en vackert ljusgul färg, luktade gott och det finns kolsyra i flaskorna.

Nu återstår bara att se hur det smakar om några månader. Återkommer då :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

koko

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 sep-09 kl 13:01 »
Härligt!
Och körde du på "inte allt för rena jäskärl"? Känner mej tveksam...
Roligt att det kom i gång o vildjäsa i a fall. Mitt har förstås inte börjat än, bara en dag gammalt.

På vilket sätt misslyckades det första gången om man får fråga? Några toerier?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 30 sep-09 kl 15:01 »
Jag sköljde inte äpplena utan bara klyftade dem och sen hett vatten över. sen ner i en jästunna som jag noga rengjort. Dock glömde jag den mitt på köksbordet så den har blivit solbestrålad lite då och då genom fönstret :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

koko

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 sep-09 kl 18:13 »
Okej.

koko

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 okt-09 kl 23:40 »
Näe, inga tecken på jäsning efter fyra dagar! Kanske har jag varit för renlig.
Blir det inget i morgon häller jag av äpplena och tillsätter lite vinjäst.
Lite trist, men inget får förfaras...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 02 okt-09 kl 23:46 »
Det tog ett par dagar innan mitt började jäsa. Hur stor balja har du och hur många liter vatten?

Jag har provsmakat min cider och den var alldeles för söt  :-X
Det verkade inte vara mycket alkohol i den heller plus att den smakade jäst, must, unket, vet inte hur jag ska förklara.

jäser den fortfarande? Nån?

koko

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 okt-09 kl 17:32 »
Jag har bara en pyttesats, 2 liter vatten och drygt 2 kg äpplen. Har gjort en mini-jäshink av en 5 liters hink som det varit mat i, från storhushåll. Monterat på ett jäsrör i plast.

Nä, ingen reaktion efter fyra dagar, inga tecken på vildjäsning, jästlukt eller så. Väntar ännu en dag! Kunde varit kul att få till en vildjäsning och jag kommer definitivt att försöka igen.

koko

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 okt-09 kl 18:09 »
Äsch, jag har redan äppelvin på gång så jag struntade i att tilsätta jäst. I stället blev det, med socker tillsatt, en JÄTTEGOD "must". Mycket barnpopulär.
Så här ska jag göra äppelmust/saft i fortsättningen!

Hassel-Rah

• Hassel-Rah med sina kattkompisar
« Svar #28 skrivet: 24 okt-09 kl 19:57 »
Vi har skaffat oss en mustpress nu i höst och har pressat säkert 60 liter must (päron och äpple) då det tog slut på flaskor fick jag hälla lite i damejanen :D Jag har bara tillsatt jäst (i päroncider vinjäst och i äppelcidern vanlig bakjäst). Ett rent experiment, ska bli mycket spännande att se hur det går. Får se om jag ska tillsätta lite socker sedan också, men jag vill inte göra vin. (Det vin jag har försökt göra tidigare råkar altid bli lite för sött)...   /H-R

Ungt par som bor på landet i södra Östergötland med kanin, katter, kindahöns och bin.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 25 okt-09 kl 20:44 »
Vi har skaffat oss en mustpress nu i höst

Berätta mera, snälla. Vad är det för sort? Pris? Har ni en kross till den? Hur har det fungerat?

Jag har massor med äpplen men ingen press.

Yrmff

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 26 okt-09 kl 13:26 »
om man vill ta det säkra före det osäkra så har humlegårdens ekolager "vildjäst"  ;)
dvs en jästcocktail som används till ex. lambic.
Vildjäsning i all ära....men det är inte kul att behöva häll ut nåt som man lagt såpass möe jobb på.
mvh

Hassel-Rah

• Hassel-Rah med sina kattkompisar
« Svar #31 skrivet: 30 okt-09 kl 17:16 »

Vi kollade runt lite på nätet och bestämde oss för en press från Italien som vi köpte hon NIMA (nimaab.se) man fyller på med 30 liter krossad frukt och sedan rinner det ut härlig god must (ja, ja man måste röra spaken fram och tillbaka också). Vi köpte också en manuell kross från samma ställe, de två tillsammans kostade knappt 5.500, så man måste ju göra några liter innan det går ihop sig... Men GUD SÅ GOTT DET BLIR!

Jag är mycket nöjd med krossen och pressen, känns som om de funkar bra och de har nog gett oss ca 80 liter must i höst, hälften päron och hälften äpple... Vi håller till utomhus och då är det bara och slabba och sedan spola av med vatenslangen.

Angående Cidern så verkar det bli med den som alla andra mina försök till hembrygder, en lite söt vätska med en del alkohol och mycket jästsmak...  :-\
Ungt par som bor på landet i södra Östergötland med kanin, katter, kindahöns och bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser