Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  årstidsanpassad kokbok  (läst 2372 gånger)

colores

• Östergötland
årstidsanpassad kokbok
« skrivet: 10 jul-08 kl 15:35 »
Finns det någon bra kokbok, gärna vegetarisk, som är anpassad efter årstiderna?
Odlar inte själv, men vill ju gärna äta vad som finns här just för tillfället med tanke på miljö osv.
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

ameli_h

• Östergötland
SV: årstidsanpassad kokbok
« Svar #1 skrivet: 12 jul-08 kl 10:32 »
Inte vegetarisk, men Jamie Oliver´s senaste är årstidsanpassad efter vad han själv odlar i sin trädgård... Hemma hos Jamie heter den. http://www.bokus.com/b/9789100117924.html?pt=search_result

Lus_N

• Närke
« Svar #2 skrivet: 31 aug-08 kl 21:17 »
En annan årstidsanpassad kokbok är: The River Cottage Year
http://www.amazon.co.uk/River-Cottage-Year-Hugh-Fearnley-Whittingstall/dp/0340828218

Gick en serie på BBC (discovery sände den i sverige) om självhushållning för några år sen. Flera kokböcker har producerats och hemsidan, www.rivercottage.net, innehåller massa info. Älskade den serien.   ;D

colores

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-08 kl 21:11 »
Tack för tipset. Verkar vettigt.
Varför lyckas jag alltid missa när det sänds något bra på tv? Alla gånger jag kan minnas då jag slagit på discovery så har det typ varit något tråkigt program om bilar eller dylikt...

Var föresten på myrorna häromdagen och hittade en kokbok med titeln "höst". Tyckte dock inte att den var något vidare, men som jag uppfattade det så ingår den i en serie med alla årstiderna. Någon av de andra kanske kan vara intressantare.
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 sep-08 kl 21:54 »
Kolla efter gamla årgångar av "Husmorskalendern" på loppisar och andra ställen ... hittade just en från 1945 som beskriver allt från grunden, ransoneringstider som det var då.

Det finns massor av "husmorsböcker", gamla kokböcker och matlexikon som man kan hitta för billig penning på loppis m.m.. Kolla såna som är från före 1935-40 ... då fanns inte många alternativ till "årstidsanpassning".

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 03 sep-08 kl 19:30 »
Här har vi bl.a:

Gammaldags mat Höst & vinter som jag tycker om att utgå ifrån och
Det Svenska Matåret (svenska kocklandslaget i samarbete med Tore Wretman)

annars är det  mest  grekisk husmanskost som är gångbart här hemma. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #6 skrivet: 04 sep-08 kl 10:02 »
Vi har "Odlarens kokbok" av Charlotte Jenkins och Susanne Almers. Den är uppdelad efter årstid och sedan har varje grönsak en egen avdelning i aktuell årstid. Den är till största del vegetarisk men vissa tilläg av kött och fisk finns ibland men på ett väldigt "undanskymt" sätt.
Finns på Bokus
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser