Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline dos LÖSS?  (läst 47709 gånger)

burhönan

SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #140 skrivet: 10 mar-12 kl 22:23 »
Hallå..ToA
för att Frontline ska fungera SKA det ut i underhudsfettet,det är det som är effekten,du vill väl inte ha ett ohyrefritt område bara  just där dropparna hamnade?Vitsen med frontline är ju att du skyddar/förgiftar HELA djurkroppen,går att läsa i vet Fass...dessutom är det inte indikerat på höns så karens vet vi inget om,kanin finns inte heller med eftersom dom oftast dör av behandlingen....

annzoo

• Västmanland
« Svar #141 skrivet: 10 mar-12 kl 22:26 »
man kan röka ut ohyran ur hönshuset då kvalster är svåra att bli av med kryper in i springor!
har en underbar bok som heter veterinären från 1910!
då tog de typ mossa eller nåt som det blir mycket rök av av och rökte ut huset under en dag hönsens ska förstås va ute!!
sen är det viktigt att det är torrt och mull är mycket bättre än spån när man har problem med kvalster men glöm inte att kalka väggar gör rent sittpinnar med virkonS  eller byta? samt att hönsen bör avlusas
själv har jag använt etotal mot höns löss vet inte om det fungerar mot kvalster dock och är förbjudet efter årskiftet men har man tur så!

Lycka till!!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #142 skrivet: 10 mar-12 kl 23:51 »
har sagt det förut, ta å håll hönan / tuppen en bit ovanför en myrstack efter att du retat upp myrorna lite genom att rafsa runt med en pinne i ytan av stacken. Det hjälper mot de flesta ohyror, men se till att både under o ovansidan blir myr-syrade...
Aska i sandbadet hjälper också till
Västgötamor

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #143 skrivet: 11 mar-12 kl 09:04 »
Hej . Tack för alla tips.

Jag fick nya höns häromdagen och dessa var full i löss, loppor ja vad det nu är...
Dessa individer sitter i karantän i egna burar, nån meter ifrån alla andra djur
fast i samma rum som, hönsen, ankorna och kaninerna.
Jag har ingen möjlighet att flytta dem då det är mitt enda rum med ström och värme. Och mina andra djur som hund å katt springer lös överallt i alla andra utrymmen,dessutom har mina grannar hästar så vill inte föra nån smitta dit heller.

Funderade på att avliva dem, men antar att *lössen* kanske redan spritt sig.

Blir lite rörigt med alla tips och vad jag ska ta för alternativ...eftersom jag inte vet var jag ska ha hönsen om jag ska behandla hela rummet.
Blir ju kallt för dem att va ute , utan värme i minusgrader för att sanera....men problem är ju till för att lösas..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #144 skrivet: 11 mar-12 kl 09:15 »
Hej . Tack för alla tips.

Jag fick nya höns häromdagen och dessa var full i löss, loppor ja vad det nu är...
Dessa individer sitter i karantän i egna burar, nån meter ifrån alla andra djur
fast i samma rum som, hönsen, ankorna och kaninerna.
Jag har ingen möjlighet att flytta dem då det är mitt enda rum med ström och värme. Och mina andra djur som hund å katt springer lös överallt i alla andra utrymmen,dessutom har mina grannar hästar så vill inte föra nån smitta dit heller.

Funderade på att avliva dem, men antar att *lössen* kanske redan spritt sig.

Blir lite rörigt med alla tips och vad jag ska ta för alternativ...eftersom jag inte vet var jag ska ha hönsen om jag ska behandla hela rummet.
Blir ju kallt för dem att va ute , utan värme i minusgrader för att sanera....men problem är ju till för att lösas..
Om hönsen har ohyran på sig när du hämtade dem och du inte hämtade dem mitt i natten så är det osannolikt att det är röda hönskvalster. Mest troligt löss (gulaktiga, kryper långsamt och bildar äggbon som ser ut som gråa klumpar vid fjäderbasen) eller loppor (rödbruna platta och kvicka som sjutton) Flusa hjälper mot båda dessa. Du kan behandla alla höns med detta. Fågelloppor kan bita andra djur och människor men inte föröka sig på dem samma gäller löss så dina kaniner, hundar och grannens hästa kommer inte ha problem. Ankor får som regel inte ohyra men är du orolig så droppa lite på ankorna också.

Pyretin som är den verksamma substansen i Flusa är betydligt mindre giftigt än tex Frontline och fungerar lika bra på loppor och löss.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #145 skrivet: 11 mar-12 kl 13:16 »
vart finns det å köpa? apoteket, granngården
mvh emma

Granngården brukar ha  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #146 skrivet: 11 mar-12 kl 15:57 »
Myrsyra låter ju........låter.....ALTERNATVT å bra! Men visst finns det att köpa på butelj väl? Menar.....så man slipper våldgästa myrstacken.  ::)

Vidare har jag hittat ett sakfel i min ovanstående uträkning. Det är 15% som kan antas passera huden, inte 5%.
Med tanke på att doseringen till hund med 2-10 kg. kroppsvikt anges till 0,67ml. är doseringen 2 droppar till en höna på 2-4 kilo rätt liten. Ohyran härstädes verkar inte så tålig, hittills har här varit okulärt ohyrefritt vid denna lilla dosering i månader. Jag har aldrig behandlat mer än 2 ggr per sommar.
Vid tillfälle ska jag kolla hur mycket 2 droppar Frontline är i ml.

Ska kolla på nätet också men på bipacksederln till Frontline står det klart och tydligt att det kan ges till dräktiga och ammande tikar. Där emot inte till valpar! Således borde det inte ta sig  till valpfoster eller ägg, ej heller till hönsägg, eller hur?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #147 skrivet: 12 mar-12 kl 18:09 »
Såg tråden här om mitt favoritämne kryp.

Jag har provat nästan allt på mina hönor och det enda jag erfarat som tar bort löss helt är stronghold.
Karensen är 6 månader .
Efter en månad ska jag droppa dom igen .
Men om du har många höns så måste du beställa i förväg på apoteket för att dom brukar inte ha så många kartonger inne.
En kartong kostar 118 spänn tror jag och det är 3 pipetter  i .

Förra gången jag fick löss genomförde jag bara proceduren en gång vilket gjorde att skiten kom tillbaka.
Den här gången tar jag inga risker oavsett va det kostar.

Angående dom röda så biter inget på dom.
Tro mig jag har haft med dessa satans små kryp att göra med i 2 år , och då har jag verkligen gjort allt.
Inget medel biter på dom. Det kan jag konstatera med själen i pant.Som jag redan sålt visserligen.
Jag har några ideer som jag ska skriva om så kan vi ju dividera eftersom det närmar sig krypsäsong nu.

/kvalsterstein

You want some..Come get some

Lycka

• Ångermanland
« Svar #148 skrivet: 12 mar-12 kl 18:17 »
karensen betyder det att du får kasta äggen under 6 mån?
Läste ett långt inlägg på f.b om dessa bekämpningsmedel som man
droppar i nacken och som är avsedd för andra djur än höns.
det var livslång karens .
Vad JAG fattade.
Hedemorahöns

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #149 skrivet: 12 mar-12 kl 19:17 »
karensen betyder det att du får kasta äggen under 6 mån?
Läste ett långt inlägg på f.b om dessa bekämpningsmedel som man
droppar i nacken och som är avsedd för andra djur än höns.
det var livslång karens .
Vad JAG fattade.

Läs på http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607003015&DocTypeID=4&UserTypeID=1
Betänk hur mycket två droppar är. Minsta pipetten, den för hund 2-10 kg......om jag minns rätt räcker den till c:a 10 normalstora höns. Dvärghöns och ungdjur får bara en droppe.
Tänk efter en stund, tänk efter, alldeles själv. Låter det rimligt?  Skulle inte hönan dö om det vore så giftigt?
Och hunden?
Och Alternativaren som kurerade sig? ;D

Markim@ Det måste va ena seglivade kryp du har. Här funkar det bra, försvinner inte helt men jag kan bara hitta någon enstaka efter en tid.  ::)

johe71

« Svar #150 skrivet: 12 mar-12 kl 19:29 »
Skulle inte hönan dö om det vore så giftigt?

Man dör ju inte av DDT heller... DDT har faktiskt inga effekter som är direkt skadliga för något djurslag (eller människor) - uppfinnaren fick till och med nobelpriset för sitt helt fantastiska och helt ofarliga bekämpningsmedel...

frontline kan döda kaniner vid korrekt dosering...

Det finns inga tester gjorda för frontline på livsmedelsproducerande djur - dvs om de aktiva ämnena hamnar i livsmedlet. Det finns inga tester gjorda på långtidseffekterna av de aktiva ämnena i frontline - dvs om de ackumuleras i kroppen och vilka effekter de i så fall har (det var ju det som var problemet med DDT - inte de direkta giftigheten)

Jag, personligen, är inte intresserad av att använda mig, mina barn eller mina grannar som försökspersoner på långtidseffekterna av Fipronil - speciellt inte när det finns andra alternativ.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #151 skrivet: 12 mar-12 kl 20:15 »
TOA: löss funkar ju lite anorlunda än dom röda.

Lössen lever och frodar enbart på hönan som ni vet.

Jag har gått igenom dom flesta rumpor i flocken och har inte funnit ägg (ni vet dom vid fjäderpennorna) eller runt ansiktet.
Men deras livslängd utan värdjur är betydligt kortare än dom röda antar jag  eftersom jag ska göra om proceduren efter en månad för att vara på den säkra sidan som min veterinär sa.

Men jag dammsuger även golvet och väggarna nu för vidare försiktighetsåtgärder..

Men vi får se..
Angående äggen så  gör det mej inget  eftersom jag inte äter dom endå..

/kvalsterstein

btw kolla upp orange guard  , löss gillar inte citronolja..

You want some..Come get some

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #152 skrivet: 13 mar-12 kl 10:29 »
Citronolja låter helt OK, det ska jag prova. Problemet är väl att få det att sprida sig till hela individen, att champonera höns kan ju bli lite stökigt.  ;D Antar samma gäller för detta:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mundipharma_ab/image/view/hedrin-nytt-medel-mot-resistenta-huvudloess-40087

Vad jag tycker är så bra med Frontline är att ALLT som rör sig (förutom höns) verkar försvinna för ett bra tag frammåt. Det kan va en tillfällighet, men t.o.m. benkvalstrena verkar få sig en omgång. Även när jag inte varit framme med matolja och tandborste.
« Senast ändrad: 13 mar-12 kl 10:33 av ToA »

shelale

• Västergötland
« Svar #153 skrivet: 13 mar-12 kl 10:32 »
på hundar brukar man droppa lite olja vid svansroten under armhålorna och i nacken då brukar det sprida sig rätt så bra =)

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #154 skrivet: 14 mar-12 kl 08:58 »
myrsyra, citronolja..vitlöksprej..vilka härliga alternativa förslag, som jag skall ha i åtanke hädanefter.

Nu blev det ialla fall flusa som fick göra verkan här i måndags...och idag tittade jag på den värst drabbade hönan, hittade inte en loppa, lus  så verkan måste det ha gjort..men ska gå igenom dom ordentligt ikväll för att försäkra mig..:) Sen fick faktiskt de andra hönsen en droppe dom med.

Så snart kan de väl få slippa karantän och gå med de andra hönsen!

Tummen upp för alla klocka alternativare!  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #155 skrivet: 14 mar-12 kl 10:25 »
Jag googlade Flusa! :o Kan inte finna det mer harmlöst än Frontline. Skulle i så fall va effektivare då.
"Koncentrationen är hög för att man inte ska behöva ofantliga mängder till en stor ko" stod det nånstans.

Kom att tänka på något igår. Jag var på en kem.-Teknisk fabrik en gång. Vi skulle prova ett nytt avfettningsmedel som var gjort på Citron. Flaskan (c:a 250ml) råkade välta. 2-komponents golvfärgen försvann ner till betongen när vi torkade upp inom 1 minut!!

Lina; Späder du det (ej vattenlösligt) eller har en mindre koncentrerad variant till hönsen?
« Senast ändrad: 14 mar-12 kl 10:30 av ToA »

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #156 skrivet: 14 mar-12 kl 11:16 »
Jag googlade Flusa! :o Kan inte finna det mer harmlöst än Frontline. Skulle i så fall va effektivare då.
"Koncentrationen är hög för att man inte ska behöva ofantliga mängder till en stor ko" stod det nånstans.

Kom att tänka på något igår. Jag var på en kem.-Teknisk fabrik en gång. Vi skulle prova ett nytt avfettningsmedel som var gjort på Citron. Flaskan (c:a 250ml) råkade välta. 2-komponents golvfärgen försvann ner till betongen när vi torkade upp inom 1 minut!!

Lina; Späder du det (ej vattenlösligt) eller har en mindre koncentrerad variant till hönsen?

Det räcker med 1-2 droppar på en höna. Skillnaden i giftighet sitter inte i volymen utan i den verksamma substansen. Till en ko på ca 600kg ska du ge 10 ml Flusa dvs dosen är 1ml /60 kg. 1 ml är ca 20-30 droppar dvs 1 droppe/2-3kg.

Då Alfacypermetrin som är den verksammma substansen i Flusa i sig har en mycket lägre giftighet för ryggradsdjur än Fipronil (Frontline) så är marginalen för överdosering större. Dessutom bryts Alfacypermetrin ner snabbare och ger mindre giftiga restprodukter. Fipronil bryts ner långsammare och framförallt en av restprodukterna är betydligt mer giftig för fåglar än fipronil i sig.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #157 skrivet: 20 mar-12 kl 18:48 »
Så var det dags för ohyrebekämpning igen då. Med plusgraderna kommer krypen...  >:(

Det verkar alltså vara Flusa som gäller ifall man på ett enkelt sätt vill bli av med dem, 1-2 droppar?! Läser jag lite så är det ingen karens på mjölk och 7 dagar på kött (när man ger till kor). Brukar ni kasta äggen ändå ett tag efteråt?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #158 skrivet: 20 mar-12 kl 20:26 »
Så var det dags för ohyrebekämpning igen då. Med plusgraderna kommer krypen...  >:(

Det verkar alltså vara Flusa som gäller ifall man på ett enkelt sätt vill bli av med dem, 1-2 droppar?! Läser jag lite så är det ingen karens på mjölk och 7 dagar på kött (när man ger till kor). Brukar ni kasta äggen ändå ett tag efteråt?
Nej

shelale

• Västergötland
« Svar #159 skrivet: 20 mar-12 kl 20:34 »
Jag fick höra av lite folk att exner ska vara väldigt bra. (ska jag testa på mina höns sen)  att det dödar både loppor och lööss (kväver dem) finns både som droppar och spray och är gjorda för papegojor, undulater, katter & hundar o andra smådjur och är giftfritt. Det bestod av örter och mjölksyratror jag att det var. ska tydligen vara himlans bra. =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser