Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline dos LÖSS?  (läst 48102 gånger)

saharatwin

• Västerbotten
SV: Frontline dos LÖSS?
« Svar #120 skrivet: 10 mar-12 kl 12:21 »
Jag har fått ohyra på hönsen.
Vad är det för medel mot ohyra som gäller nu eller funkar bra!
Måste man veta vilken slags ohyra man har för att behandla. Vad har ni för medel.

tacksam för snabbt svar för inhandling av medél i helgen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #121 skrivet: 10 mar-12 kl 13:05 »
Har du REDAN fått sånna problem? Det brukar komma med värmen. Går de inte utomhus?  :o

Två droppar Frontline i nacken så är de lus- och lopp-fria. Köp största pipetten så blir det billigare.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #122 skrivet: 10 mar-12 kl 13:55 »
Har du REDAN fått sånna problem? Det brukar komma med värmen. Går de inte utomhus?  :o

Två droppar Frontline i nacken så är de lus- och lopp-fria. Köp största pipetten så blir det billigare.
Det bästa är om man vet vad för typ av ohyra man har innan man börjar behandla. Det bästa är ju om man kan använda ett preparat som inte ger karens på äggen  ;)

FLusa är ett sådant preparat men det tar inte alla sorters ohyra. Fungerar bra till loppor och löss och har viss effekt på kvalster. Jag vet dock inte hur det funkar på fjäderätare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #123 skrivet: 10 mar-12 kl 14:01 »
Ingen expert på hönor, men vi har också haft ohyra. Troligen lite olika sorters löss. Många hönor kan ha någon enstaka, vilket är mycket vanligt och ofarligt, men är det mycket på en höna kan det vara för att den är gammal eller kanske har någon sjukdom. Men de kan ligga där och vila krypen och så fort det blir varmare kryper de fram. Vi hade ngn form av löss i höstas som är på en gammal och en höna med en böld. Själva hönan tvättade vi med varmvatten och såpa (utspätt i vattnet!) på utsatta ställen. Såpa och mycket varmt vatten tvättar ni sittpenar, reden  och gärna golv och väggar med. Bort med alla tillbehör som sågspån m m och helt nytt. Tvätta av med jämna mellanrum vidare en period såpvatten på reden och sittpinnar. Bitar av vitlök i vattnet har hjälpt efter ca 1-2 veckors kur. Kemikalier är aldrig trevligt. men vanlig såpa och hett vatten kombo vitlök gör det otrevligt för kryp och kan verkligen hjälpa.
Jag gör även ett uppkok med rosmarin, timjan och vitlök som får dra i flera timmar. Spär ut med vatten och sprutar på reden och väggar nu när det finns risk och försöker ge en dusch över mina hönor dagligen.
Ofarligt att pröva och som sagt hjälpt oss. mvh Vendela
Grangården

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #124 skrivet: 10 mar-12 kl 14:24 »
Karens på äggen? Inte det Frontline man köper på apoteket i Lessebo!  ;D Finns ett apotek på annat håll i landet, de säljer Frontline som t.o.m. fungerade på en Alternativare!  ;D Ja, hon SKREV iaf att hon blev ordentligt avlusad å det får vi väl tro på.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #125 skrivet: 10 mar-12 kl 14:32 »
Karens på äggen? Inte det Frontline man köper på apoteket i Lessebo!  ;D Finns ett apotek på annat håll i landet, de säljer Frontline som t.o.m. fungerade på en Alternativare!  ;D Ja, hon SKREV iaf att hon blev ordentligt avlusad å det får vi väl tro på.
Fungerar är inte samma sak som ofarligt  ;) DDT dödar också ohyra men jag rekommenderar inte att använda det.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #126 skrivet: 10 mar-12 kl 15:10 »
Fungerar är inte samma sak som ofarligt  ;) DDT dödar också ohyra men jag rekommenderar inte att använda det.....

Ingen har fallit ifrån sen de började köpa ägg här, inte en enda! Tvärt om, kunderna blir fler å fler. Å vi som VRÄKER i oss ägg lever också. Kanske inte är så konstigt med tanke på att vi talar om 2 droppar UTVÄRTES på en höna. Om hon genom skinnet tar upp 5%, lägger 10 ägg/2 veckor och skiter 5 ggr så mycke som hon värper............Blir 0,00167 droppe per ägg? Om hon värper totalt 250 ägg / år blir det 0,000068 droppe x 2 doser ger 0,0001336 droppar/ägg i snitt. Med en förbrukning på 1 ägg /dag kommer man upp i ett oralt intag om 0,04876 droppe /år.

Betänk att samma medel ges till hund. Man avråder mot att gosa med hunden tills medlet torkat! Hur mycke hinner man ANDAS IN från hunden, innan Frontlinet är borta? Hur mycket får man i sej på annat sätt, innan Frontlinet är borta?

Om hönan överlever 2 hela droppar i en och samma dos, därtill är lika piggelin som vanligt, värper och äter som vi brukar anta som en norm på hälsa.........nej ursäkta om jag inte blir så skärrad. Ärligt talat så tror jag ev. råd om karens är ett knep för att understryka medlets förträfflighet. Fungerar det också!  :D

Å så Alternativaren som inte dog av en hel pipett!  ;)
« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 15:20 av ToA »

shelale

• Västergötland
« Svar #127 skrivet: 10 mar-12 kl 15:26 »
Vill inte låta som en pessimist men det kanske är just därför det är så många som har problem idag med barnlöshet osv.. Man testar sånt som man egentligen inte borde och vips så är flera generationer "sämre" även människor osv.

burhönan

« Svar #128 skrivet: 10 mar-12 kl 18:48 »
2 droppar UTVÄRTES ...........2 droppar som tas upp i underhudsfettet och som sprider sig över hela kroppen, som efter 2 dagar sitter där,du kan klorhexidinshamponera utan att det stör effekten,2 droppar som inte får intas(hundar,katter får INTE slicka i sig detta) människor ska inte gosa med behandlade djur,och hundar ska inte ut i vattendrag(risk för dödlighet av vattenorganismer) man ska själv inte äta,röka eller dricka under applikationstillfället,du får inte slänga den tomma förpackningen i vattendrag eller dike..... detta ÄR gift.......och många bäckar små

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #129 skrivet: 10 mar-12 kl 20:02 »
2 droppar UTVÄRTES ...........2 droppar som tas upp i underhudsfettet och som sprider sig över hela kroppen, som efter 2 dagar sitter där,du kan klorhexidinshamponera utan att det stör effekten,2 droppar som inte får intas(hundar,katter får INTE slicka i sig detta) människor ska inte gosa med behandlade djur,och hundar ska inte ut i vattendrag(risk för dödlighet av vattenorganismer) man ska själv inte äta,röka eller dricka under applikationstillfället,du får inte slänga den tomma förpackningen i vattendrag eller dike..... detta ÄR gift.......och många bäckar små

I underhudsfettet finns inga löss. En liten del av de två dropparna kan dock leta sig dit. Det är en liten del av de dropparna som jag beräknade skulle kunna ta sig till ägget. Jag glömde skriva att de 5%:en innefattar även det som inmundigas.

2 droppar (som är 15 eller 50 på en hund) FÅR inte..........nej men hur ofta tror du inte Balders kompis tycker att "sådär kan du ju inte osa" och hinner ta sig ett slick.
Knodden får inte ta ett redigt grabbatag i pälsen på Ludde heller men gör det i alla fall. Blir inte ens lite susig i kupan.
Att äta, röka o dricka när man Frontlinar är nästan omöjligt om man inte har det som sport.
Visst KAN man klorhexidinschampa just när man frontlinat men effekten blir därefter. Både på hunden och aborrarna.
Å varför skulle man kasta pipetten i ett vattendrag? Där kastar man ju inte andra sopor väl?
Vattenlevande djur är en helt annan sak. De tar upp Frontline direkt med andningsorganen. De har gälar nästan alihop!
Men det var ju inte guldfiskarna jag frontlinade.

Om de 2 dropparna som du säger skulle hamna i underhudsfettet så kan de inte samtidigt hamna i vattendraget också? :o
För övrigt badar inte våra hönor så ofta  ;D

Visst är det ett gift men hur många hundar, katter och andra djur skulle inte duka under om det vore SÅ giftigt? Tror du det skulle få säljas receptfritt och användas ö h t OM det vore så farligt?
Har du sett en pipett till en 70 Kg:s hund?

« Senast ändrad: 10 mar-12 kl 20:21 av ToA »

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #130 skrivet: 10 mar-12 kl 20:32 »
Jag säger inte emot dig ToA men det finns betydligt mindre giftiga preparat som också fungerar. Varför ta till det tunga artilleriet när det inte behövs?

shelale

• Västergötland
« Svar #131 skrivet: 10 mar-12 kl 20:37 »
I underhudsfettet finns inga löss. En liten del av de två dropparna kan dock leta sig dit. Det är en liten del av de dropparna som jag beräknade skulle kunna ta sig till ägget. Jag glömde skriva att de 5%:en innefattar även det som inmundigas.

2 droppar (som är 15 eller 50 på en hund) FÅR inte..........nej men hur ofta tror du inte Balders kompis tycker att "sådär kan du ju inte osa" och hinner ta sig ett slick.
Knodden får inte ta ett redigt grabbatag i pälsen på Ludde heller men gör det i alla fall. Blir inte ens lite susig i kupan.
Att äta, röka o dricka när man Frontlinar är nästan omöjligt om man inte har det som sport.
Visst KAN man klorhexidinschampa just när man frontlinat men effekten blir därefter. Både på hunden och aborrarna.
Å varför skulle man kasta pipetten i ett vattendrag? Där kastar man ju inte andra sopor väl?
Vattenlevande djur är en helt annan sak. De tar upp Frontline direkt med andningsorganen. De har gälar nästan alihop!
Men det var ju inte guldfiskarna jag frontlinade.

Om de 2 dropparna som du säger skulle hamna i underhudsfettet så kan de inte samtidigt hamna i vattendraget också? :o
För övrigt badar inte våra hönor så ofta  ;D

Visst är det ett gift men hur många hundar, katter och andra djur skulle inte duka under om det vore SÅ giftigt? Tror du det skulle få säljas receptfritt och användas ö h t OM det vore så farligt?
Har du sett en pipett till en 70 Kg:s hund?

Du ska bara veta hur många hundar och katter som dör, får brännskador!(ja det får de), får ticks och liknande epa anfall av dessa preparat. Just frontline! (Jag jobbar i djuraffär och får hela tiden höra alla hemska historier om dessa stackars djur som tvingas ha det på sig) Jag skulle personligen aldrig sätta det på min hund eller katt pga det och ännu mindre äta något från nån som haft det på sig.

johe71

« Svar #132 skrivet: 10 mar-12 kl 20:43 »
När DDT uppfanns så hyllades uppfinnaren och han fick nobelpriset harmlösa bekämpningsmedlet helt utan negativa konsekvenser som han hade uppfunnit, detta användes givetvis över hela världen för att bekämpa allt möjligt (för det var ju ofarligt)... senare (som alla säkert vet) så visade forskning att DDT inte alls var så harmlöst som man hade trott...

det har inte gjorts några tester på om frontline hamnar i äggen/köttet, det har inte gjorts några tester på om det är farligt för människor - DDT visade heller inga tecken på att vara giftigt när det började användas men har en fruktansvärd långtidsverkan (tex störningar i fortplantningen hos stora rovdjur och äggskalförtunning hos vilda fåglar så de inte kunde ruva sina ägg utan att skalet gick sönder)

OM frontline ger sådana, eller andra, effekter lär varken du eller dina äggkunder märka det än på många är...

(det finns bevis för både biverkningar hos kaniner och att kaniner har dött när ägarna använt en normal dos frontline, det är också giftigt för vattenlevande organismer)

jag hoppas verkligen inte att det finns idioter som säljer ägg utan att informera kunderna om att man behandlat sina höns med ett icke-godkända bekämpningsmedel

Ronny

• Skåne
« Svar #133 skrivet: 10 mar-12 kl 21:03 »
Jag skulle aldrig ta till Frontline för att ta död på ohyra på en höna. Jag har sett bilder på växande ungtuppar där en del hade behandlats med Frontline och andra inte. Det räckte för min del.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

shelale

• Västergötland
« Svar #134 skrivet: 10 mar-12 kl 21:08 »
Ja det förstör väl hela nervsystemet för det är vad det är. Ett rent nervgift!

stina j

• Södermanland
« Svar #135 skrivet: 10 mar-12 kl 21:29 »
om det är hönskvalster  torka undet sittpinnarna med en vit servett blir den blodig är det hönskvalster men de är mest aktiva på sommaren.kvalster gömmer sig i hönshuset på dagen,kryper upp på hönsen nattetid o suger blod. behandla inte hönsen. behandla hönshuset.täta hönshuset fönster ventiler etc. ta ut alla höns och ägg. spruta RADAR använd munskydd gasmask helst. töm 1-2 flaskor beroende hur stort utrymme det gäller. håll stängt 2H. vädra 2H innan hönsen får gå in igen.upprepa alltihop efter 6 dygn. detta är mycket effektivt ,alltså jag menar töm flaskorna! vore roligt att höra hur det går om Du provar.det blir tjock dimma.
lycka till!

biltog

• Västerbotten
« Svar #136 skrivet: 10 mar-12 kl 21:33 »
Karens på äggen? Inte det Frontline man köper på apoteket i Lessebo!

"Angående Frontline, behandling av livsmedelsproducerande djur och karenstid: Då den aktiva substansen (fipronil) inte har ett av den Europeiska Läkemedelsmyndigheten fastställt värde för högsta tillåtna restmängd i livsmedel, blir karenstiden per definition livslång." citat från tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127864.msg1185751#msg1185751

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #137 skrivet: 10 mar-12 kl 21:36 »
AzooLina. Det var ett tips jag fick, antagligen på Alternativ. Har du bättre tips som fungerar så är jag idel öra!

Ronny, shelale m. fl. Intressant! Visa mig gärna några bra källor på dethär. Och ja, mina kunder får veta när jag avlusat hönsen! De flesta vet vad Frontline är och använder själva, men inte på höns.

stina j. Är du måhända lika livsfarlig och miljövidrig som jag?  ;D

Å så får ni ursäkta om jag är sån, att jag tänker lite själv ibland
« Senast ändrad: 28 mar-12 kl 18:11 av ToA »

stina j

• Södermanland
« Svar #138 skrivet: 10 mar-12 kl 22:09 »
]stina j. Är du måhända lika livsfarlig och miljövidrig som jag?

vi fick ett jätteangrepp en sommar.nykläckta kycklingar dog av förmodade kvalsterangrepp.det var fullt av kvalster under sittpinnar i värpreden överallt vi städade inget hjälpte.Då fick vi detta råd att använda RADAR,

Jennyt

• Västergötland
« Svar #139 skrivet: 10 mar-12 kl 22:22 »
Frontline är super. För behandling av inredning fungerar miljögodkänd ohyraspray mot Kvalster på växter..... säljs på granngården, kommer inte ihåg vad det heter o:) Står bland trädgårdsgrejjerna i en grön flaska.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser