Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vilcken smak skulle du välja?

Pepparmynta
3 (15.8%)
Eukalyptus
4 (21.1%)
Citron
8 (42.1%)
Tuttifrutti
1 (5.3%)
Äpple
3 (15.8%)

Antal personer som röstat: 19

Omröstningen har avslutats: 05 aug-08 kl 14:08

Författare Ämne:  Smaksättning  (läst 10181 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Smaksättning
« Svar #20 skrivet: 13 jul-08 kl 11:30 »
Ansluter mig till uppfattningen att honung skall smaka honung. De smaksatta honungsprodukter jag provat har uppriktigt sagt varit rätt äckliga.

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 13 jul-08 kl 21:54 »
Ansluter mig till uppfattningen att honung skall smaka honung. De smaksatta honungsprodukter jag provat har uppriktigt sagt varit rätt äckliga.

Endera så har du smakat dåligt smaksatt honung eller också lider du av "det var bättre förr" ;)
Vi brukar köpa smaksatt honung. Oftast med pepparmynta och eukalyptus eller citron.
Så fort jag har fått fart på min egen bigård så kommer vi också att sälja smaksatt honung.
Det är ju betydligt bättre vinst än vad det är med "orginalhonungen"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 jul-08 kl 22:38 »
En annan teori är att smaken är som baken. Vi köpte två burkar från Mörkö Honung, en med citron- och en med chokladsmak. Jag tyckte de smakade förstörd honung båda två.

Då är det här lite roligare:

http://biodlingsforetagarna.nu/morko_honung.htm

Fem olika honungssorter utan smaksättning.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 13 jul-08 kl 23:47 »
En annan teori är att smaken är som baken. Vi köpte två burkar från Mörkö Honung, en med citron- och en med chokladsmak. Jag tyckte de smakade förstörd honung båda två.

Fast jag tycker att detta verkar vara ännu mera intressant. ;)

Kolla långt ner till höger. ;)
Presentförpackning 3x70gram   85:-/st
http://www.radehultsbigard.se/Smaksatt_honung.asp

Det är av dom som vi brukar köpa vår smaksatta honung.

Lars i skogen

« Svar #24 skrivet: 14 jul-08 kl 11:33 »
Köpte asdyra små burkar med diverse olika smaker såsom rosen, blåbär etc och de hade dessutom väldigt pastelliknande färger. Det stod bara Svensk honung, odlarens namn samt Svenskt mathantverk.

Nu till frågan: Mig veterligen måste en tillsats anges på innehållsdeklarationen - eller finns det gränser om det är väldigt lite? Eller är detta honung från extremt riktat drag som blir så här i smaken och färgen?

ES

Jag har reagerat över just de burkarna. Naturligtvis handlar det om tillsatser, jag gissar att det är eteriska oljor, dessutom garanterat färgämne! Det finns mig veterligen inget drag alls på blåbär, och än mindre på smulton/vanilj som är en av deras andra smaker...   ::)

Precis som du tror måste alla tillsatser anges i en innehållsdeklaration, i storleksordning och oavsett mängd.
Babsan: Nej, det är fel. Honung får innehålla smaktillsatser och fortfarande säljas som honung, förutsatt att tillsatserna tydligt anges på förpackningen. I SBRs fall som du skrev om handlar det som sagt om fruktos och ingen smaktillsats, och då får det inte längre säljas som honung. SBR kallar sin produkt "Flytande för matlagning".

Svenskt mathantverk är ju stora och det är väl meningen att de ska stå för någon slags kvalite. Denna honung är dock en skitprodukt och det gör mig faktiskt förbannad att man försöker sälja sånt med referenser till hantverk och med hjälp av honungens goda rykte som ren naturprodukt. Ditt inlägg fick min ända ur vagnen så nu ska jag stöta på livsmedelsverket att kolla upp detta. Vi förlorar alla på att lågkvalitativ och felmärkt honung säljs!

Sommartorparn

« Svar #25 skrivet: 14 jul-08 kl 12:54 »

Precis. Eller snarare bina som bestämmer smaksättningen i samarbete med biodlarna genom kupor på lämpliga ställen.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #26 skrivet: 14 jul-08 kl 13:31 »
Du har naturligtvis rätt Lars i skogen. Jag gick in på Livsmedelsverkets hemsida och hittade där denna skrivning:

Honung får smaksättas med aromer

Det är tillåtet att smaksätta honung med aromämnen. Den bedömningen gör Livsmedelsverket i ett svar på en skrivelse från några honungsproducenter.

EU:s direktiv tillåter egentligen inte att aromämnen blandas i honung. Men enligt verkets bedömning är den blandprodukt som uppstår inte längre att betrakta som honung. (min markering)

Tydlig beteckning
I beteckningen på produkten måste klart och tydligt framgå att någon arom tillförts, till exempel "honung med pepparmyntsarom".
- Av en sådan beteckning framgår att man inte köper honungen som sådan, utan en blandprodukt där honung ingår, säger Anders Larsson, byrådirektör vid Livsmedelsverket.
Att man i beteckningen använder ordet "med" indikerar vilka proportioner som använts i produkten. Det vill säga att endast en liten mängd arom tillsatts i förhållande till mängden honung.

Ingrediensförteckning krävs
Livsmedelsverkets bedömning för aromer gäller också om honung blandas med annan råvara som kakao, vitlök eller citronjuice. Beteckningen på produkten blir då till exempel "honung med kakao".
På alla dessa produkter måste det finnas en ingrediensförteckning där samtliga ingredienser anges i fallande skala.

Om jag förstått saken rätt så är verkets ursprungliga inställning att honung endast får innehålla honung. Inga tillsatser är tillåtna. Man har sedan modifierat sin inställning då man insett att man inte kan kriminalisera en stor del av biodlarna. Det är ju också uppenbart att många konsumenter föredrar smaksatt honung. Dock inte jag. Jag säljer min sommarhonung, hösthonung samt ibland ren ljunghonung. Jag gillar att njuta av den nyansskillnad som finns naturligt i honungen. Om andra vill äta smaksatt honung så får de naturligtvis göra det. Jag är inte rabiat. Men då får de handla av någon annan.  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 14 jul-08 kl 15:02 »
Men då får de handla av någon annan.  ;)
Det blir i så fall av mig i framtiden. ;)
Då smaksatt honung verkar gå som smör i solsken och man får bättre betalt för den.

På dom burkarna som vi köper så står det Honung med pepparmynta och eukalyptys
Det står också bigårdens namn, telefonnummer, bäst föredatum, samt innehållsförtäckning. (svensk honung smasatt med eterisk olja.)

planet4

• Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
« Svar #28 skrivet: 15 jul-08 kl 15:57 »
Har  någon koll på vad man hittar dessa oljor. Gärna i Göteborgsområdet.

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 15 jul-08 kl 16:49 »
Har  någon koll på vad man hittar dessa oljor. Gärna i Göteborgsområdet.

Det brukar finnas ett basutbud i de flesta hälsokostaffärer, kolla bara så att det är äkta eteriska oljor och inte nåt konstgjort. Du kan också skicka efter från Alternaiv här på forumet http://www.alternativ.nu/smf/index.php?action=profile;u=4332 eller Crearome http://www.crearome.se/
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 15 jul-08 kl 17:41 »
Var på skördefest på Öland ifjol och där var det några som bl a sålde smaksatt honung. Köpte en med smaken Fläder champagne. Inte dum alls tycker jag och de tog 70:- för en mindre burk och de gick åt som smör i solsken så visst finns det en marknad för smaksatt honung. Jag gillar honung i alla former.  :)

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #31 skrivet: 01 aug-08 kl 16:29 »
Nu har jag gjort mitt livs första smaksatta honung.

Efter ympningen så hällde jag över 2 kilo honung i ett eget kärl och smaksatte med citrongräsolja.. Provade lite och det smakade helt ok! Barnen kom in och sa "det luktar te!".

Jag skulle gärna testa med pulver också (har lite olika varianter av saker som jag torkat... :)), men behöver jag då röra ut detta i nån olja först för att få det att blanda sig brai honungen? Eller skall jag ha med det i ympen kanske?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ersam

• -
« Svar #32 skrivet: 01 aug-08 kl 23:05 »
Barnen kom in och sa "det luktar te!".

Perfekt! Bara röra ut honungen i vattnet och klart med te och honung...  ;)

ES

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #33 skrivet: 09 aug-08 kl 23:10 »
Skulle möjligen vara att man behövde trixa lite med rapshonungen då ;)
Kanske vore nåt för SBR...? och deras import honung... ::)
När varroan kom till Gotland, så hölls en kurs för tillsynsmän där. En av värdarna berättade om brakved. "Brakveden ger massor av honung, men den smakar skit", Rapskittet är inte heller så kul
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

ersam

• -
« Svar #34 skrivet: 11 aug-08 kl 11:06 »
Läste en bok som säger att för att kallas honung får inget tillsättas eller tas ifrån. Alltså smaksatt honung får inte kallas honung överhuvud taget inte ens "smaksatt honung". Stämmer detta? I så fall finns det många syndare därute!

ES

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #35 skrivet: 11 aug-08 kl 13:17 »
Läste en bok som säger att för att kallas honung får inget tillsättas eller tas ifrån. Alltså smaksatt honung får inte kallas honung överhuvud taget inte ens "smaksatt honung". Stämmer detta? I så fall finns det många syndare därute!

ES

Vem enligt boken säger att det är så? Enligt babsan längre upp var det numera ok att tillsätta aromer enligt Livsmedelsverket.

ersam

• -
« Svar #36 skrivet: 11 aug-08 kl 14:35 »
Vem enligt boken säger att det är så? Enligt babsan längre upp var det numera ok att tillsätta aromer enligt Livsmedelsverket.
Okej om det är som du skriver numera så kan uppgiften vara gammal. Eller så är det så att det är okej att tillsätta aromer men att det är något annat än honung?! Jag vet inte men är intresserad av fakta. Vad säger verket?

ES

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #37 skrivet: 11 aug-08 kl 21:58 »
Okej om det är som du skriver numera så kan uppgiften vara gammal. Eller så är det så att det är okej att tillsätta aromer men att det är något annat än honung?! Jag vet inte men är intresserad av fakta. Vad säger verket?

ES

Citat av babsan tidigare i denna tråd,

Du har naturligtvis rätt Lars i skogen. Jag gick in på Livsmedelsverkets hemsida och hittade där denna skrivning:

Honung får smaksättas med aromer

Det är tillåtet att smaksätta honung med aromämnen. Den bedömningen gör Livsmedelsverket i ett svar på en skrivelse från några honungsproducenter.

EU:s direktiv tillåter egentligen inte att aromämnen blandas i honung. Men enligt verkets bedömning är den blandprodukt som uppstår inte längre att betrakta som honung. (min markering)

Tydlig beteckning
I beteckningen på produkten måste klart och tydligt framgå att någon arom tillförts, till exempel "honung med pepparmyntsarom".
- Av en sådan beteckning framgår att man inte köper honungen som sådan, utan en blandprodukt där honung ingår, säger Anders Larsson, byrådirektör vid Livsmedelsverket.
Att man i beteckningen använder ordet "med" indikerar vilka proportioner som använts i produkten. Det vill säga att endast en liten mängd arom tillsatts i förhållande till mängden honung.

Ingrediensförteckning krävs
Livsmedelsverkets bedömning för aromer gäller också om honung blandas med annan råvara som kakao, vitlök eller citronjuice. Beteckningen på produkten blir då till exempel "honung med kakao".
På alla dessa produkter måste det finnas en ingrediensförteckning där samtliga ingredienser anges i fallande skala.

Om jag förstått saken rätt så är verkets ursprungliga inställning att honung endast får innehålla honung. Inga tillsatser är tillåtna. Man har sedan modifierat sin inställning då man insett att man inte kan kriminalisera en stor del av biodlarna. Det är ju också uppenbart att många konsumenter föredrar smaksatt honung. Dock inte jag. Jag säljer min sommarhonung, hösthonung samt ibland ren ljunghonung. Jag gillar att njuta av den nyansskillnad som finns naturligt i honungen. Om andra vill äta smaksatt honung så får de naturligtvis göra det. Jag är inte rabiat. Men då får de handla av någon annan.  ;)

Marita42

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 03 sep-08 kl 19:16 »
Hejsan
Tack alla som har lagt sin röst på något.
Citron vann överlägsett.
Jag har inte bestämt om jag ska smaksätta min honung ännu. Slutskattade för 3 dagar sedan fick bara ca30 kg från 3 kupor så troligtvisst blir det bara ren honung jag har i år

mvh
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #39 skrivet: 10 sep-08 kl 10:11 »
Tycker det är synd att inte jordgubbssmak var med i omröstningen. Vi har köpt några burkar sådan honung från Stegeborgs Naturprodukter och den god så in i ***! :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser