Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vilcken smak skulle du välja?

Pepparmynta
3 (15.8%)
Eukalyptus
4 (21.1%)
Citron
8 (42.1%)
Tuttifrutti
1 (5.3%)
Äpple
3 (15.8%)

Antal personer som röstat: 19

Omröstningen har avslutats: 05 aug-08 kl 14:08

Författare Ämne:  Smaksättning  (läst 10180 gånger)

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Smaksättning
« Svar #40 skrivet: 12 sep-08 kl 13:00 »
Mille du skrev:
Citera
Jag skulle gärna testa med pulver också (har lite olika varianter av saker som jag torkat... ), men behöver jag då röra ut detta i nån olja först för att få det att blanda sig brai honungen? Eller skall jag ha med det i ympen kanske?

Har du kommit på något sätt att blanda ut torrsubstanser i honungen ännu?
Kommer du på det får du gjärna berätta hur man gör för bästa resultat.

//Roger

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #41 skrivet: 12 sep-08 kl 19:04 »
Mille du skrev:
Har du kommit på något sätt att blanda ut torrsubstanser i honungen ännu?
Kommer du på det får du gjärna berätta hur man gör för bästa resultat.

//Roger

Hej Roger,

Nej, jag har inte testat ännu eftersom jag har inte så mycket honung att experimentera med i år. Jag har gjort en smakssättning med eterisk olja, nästa steg blir att försöka göra med egen tillsats av t.ex. fläder.

Det får nog bli nästa år, i år har jag bara några kilo hösthonung kvar att slunga och den känns för dyrbar för att experimentera med... ;)

Jag delar gärna med mig av mina lyckade/misslyckade experiment nästa år! ;D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

« Svar #42 skrivet: 12 sep-08 kl 19:59 »
Skulle ju vara intressant att se hur man kan blanda ut torrsubstanser i honungen. Skulle ju i så fall vara enklare med en hel del smaksättning med örter som vi har hur mycket som helst av i naturen.

Annars är väl det vanliga att man använder aromatiska tinkturer...??
Det finns ju syntetiska aromer, men det förefaller nog lite främmande i honungssammanhang, den som smakat på skillnaden mellan Vannilinsocker och Vaniljsocker förstår nog vad jag menar... (om man nu har lite smaklökar och doftsinne i behåll...)

Skulle ju annars vara intressant att pressa växter (på samma sätt som man pressar t.ex rapsfrö) för att utvinna deras specifika arom, och den därav utvunna vätskan borde väl kunna extraheras, och det därav följande resultatet torde väl kunna kallas "naturligt"?

Jag för min del tror ju mindre på torkade "pulver" i honungen, jag tror nog mer på naturliga växtsafter och tinkturer. Ett pulver är ett pulver, ungefär som att blanda mjöl i honungen.
Ett pulver kan fungera i bröd, där "försvinner" det ju bland all annan råvara.
En flytande substans som är naturenlig och enbart utvunnen ur specifik växt vore väl det bästa?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #43 skrivet: 12 sep-08 kl 22:06 »
Eteriska oljor är ju utvunna ur växter, men om jag förstått rätt så finns det inte många växter i Sverige som man kan utvinna eteriksa oljor ur. Kvanne är en sån växt, men jag vet inte om det finns nån mer?

Det verkar vara väldigt sparsamt med recept på hur man smaksätter honung, eller så letar jag på fel ställen? Jordgubbshonungen som Vargalyster beskriver låter ju spännande men hur gör man det? Det känns ju lurigt att blanda jordgubbsvätska i honungen, det känns som att risken för mögel är stor.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #44 skrivet: 12 sep-08 kl 22:55 »
Eteriska oljor är ju utvunna ur växter, men om jag förstått rätt så finns det inte många växter i Sverige som man kan utvinna eteriksa oljor ur. Kvanne är en sån växt, men jag vet inte om det finns nån mer?

Timjan, En, Myntor, Origano, Lavendel, Rölleka, Tagetes, Tall, Gran, Ros, Lind m.fl. är växter som växer här och som man utvinner eteriska oljor ur och av dem kan man väl tänka sig timjan, mynta, ros, lind och lavendel när det gäller smaksättning av honung.
Sedan, vad gäller tex jordgubbssmak, så finns det att inhandla från Crearome ( http://www.crearome.se/ ) som beskriver produkten så här;

Jordgubbsarom eko
Naturliga aromer framställda av ekologiskt odlade råvaror, kontrollerade av EcoCert. För doftsättning av hud- och hårvårdsprodukter samt smaksättning at karameller, desserter och dryck. Vattenlöslig.
Vetenskapligt namn:   Frangaria ananassa
Artikelnummer:   1652
Varugrupp:   Naturlig aroma

Så det är bara att beställa, blanda och ..Voila!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #45 skrivet: 13 sep-08 kl 07:52 »
för att göra en extract av torra växter finns det två metoder som lämpar sig till smaksättning av honung.

1, samlar alla örter blommor och plantor du tänka använda och stoppa de i en hink eller burk, täck de med sprit (helst sjukhussprit utan besk tillsatts) vodka går också bra. Låt stå ett par dagar. Sila vätskan genom en saftduk. Värm försiktigt till 80 grader tills det inte komma så mycket ånga längre. Då har man en alcohol fri extract som brukar vara hyfsat stark i smaken.

2, samma som ovan fast man ta vatten istället för sprit. Det är viktigt med detta vatten metod att avdunsta så mycket vätten som det bara går, det ska finnas ett slags sirap kvar när du är färdig.

enda näckdel är att de kan avfärga honungen.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #46 skrivet: 13 sep-08 kl 08:44 »
Tack Jonathan o Anette!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser