Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på matarkabeln/elstängslet?  (läst 9431 gånger)

louise

• Gäst
Vad är det för fel på matarkabeln/elstängslet?
« skrivet: 03 jul-08 kl 21:00 »
Matarkabeln är 50 meter och orkar inte leda nån el verkar det som. Full fart där jag har anslutit den till aggregatet men i andre änden är det noll el.

Den är helt ny eftersom den gamla kabeln hade halva styrkan el intill aggregatet och noll i änden vid stängslet.

Trodde allt skulle lösa sig med en ny kabel, men icke. V

Vaad ska jag göra?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vad är det för fel på matarkabeln/elstängslet?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-08 kl 21:25 »
Vad är det för slags kabel du har använt? Om du ohmmäter mellan ändarna av den, har du kontakt då?
Kan det ha blivit överslag till jord någonstans mitt på? Hur har du jordtaget till stängselapparaten ordnat?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 21:28 »
Stängselprovare, 169 kr på Jula.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jul-08 kl 23:01 »
bytte till vanlig stängseltråd och har bytt alla plasttrådar som jag hade delar av den långa tråden som går ner till hagen. Gjorde ingen skillnad. Samma problem åt andra hållet till en annan hage. Jag skyller på aggregatet nu, kan det vara rätt? Efter 20-50 meter är elen död i båda hagarna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 03 jul-08 kl 23:06 »
Om det är fel på elstängselapparaten borde du ju inte ha någon spänning närmast den heller.

Men är jordningen bra? Jag antar att du har någon slags stängselprovare, stängselvoltmeter eller liknande, prova att koppla den mellan jordskruven på stängselapparaten och något jordat som inte har med den att göra (t ex skruvmejsel nerstucken i marken minst 10 m från jordspettet, eller någon vattenledning eller elnätets skyddsjord), då ska du inte få särskilt mycket spänning, max 1 kV.

Vad är det för stängselapparat? Har den någon slags indikering för utspänning eller jordfel?

trädman

« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 00:18 »
Vad är det för aggregat, matarledning och hur har du jordat aggregatet? Att det skulle vara avbrott både i den nya och gamla matarlednigen låter inte så sannolikt. Skulle gissa på dålig jordning.

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 04 jul-08 kl 00:55 »
Jag vill  minnas att kondensatorer är en antingen/eller-komponent. Har du rätt spänning när du mäter mellan dom okopplade polerna fungerar aggregatet.
Då är delet någon annanstans.
Antingen jordar matartråden någonstans eller så är jordspettet inte tillräckligt bra.
Gå en runda och kontrollera alla isolatorer , är dom gamla, du använder knappar eller billiga skuvisolatorer med järnkärna kan du få överslag.
Jordningen kollar du genom att lägga ner 15 meter av matartråden på backen. Sedan mäter du spänningen mellan jord på aggregatet och jorden(marken) en bit ifrån jordspettet. Här skall du helst inte ha någon spänning alls och definitivt inte över 300 volt. Har du det är det bara att banka ner fler spett. Som en nödlösning kan du vattna ordentligt runt jordspettet för att öka ledningsförmågan.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 04 jul-08 kl 00:57 »
Som en nödlösning kan du vattna ordentligt runt jordspettet för att öka ledningsförmågan.

Häl ner ett kilo salt också, så håller vattnet längre och förbättrar ytterliga ledningsförmågan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jul-08 kl 08:47 »
vadå billiga skruvisolatorer? De är ju standard, vad har folk annars?

Ska prova era knep efter jobbet ikväll. Men min stängseltestare visar inte lägre än 1000 volt, måste jag ha en sån mätare som elektriker har för att kolla jorden?

Byracka, vad är det för kondensatorer du pratar om?
« Senast ändrad: 04 jul-08 kl 08:50 av Lollo »

Byracka

• -
« Svar #9 skrivet: 04 jul-08 kl 11:05 »
Kondensator är en komponent som i detta fall laddas upp med spänningen för att sedan skicka ut all el på samma gång.

Precis som med allt finns det bra isolatorer och väldigt billiga med bristfällig funktion.
Har du provat jordningen med din mätare?
Har du dålig jord kan du ha mer än 1000 V i jorden.
Det finns stängeltestare som mäter från 300 V
Annars kan du prova att spotta i nävarna och hålla i jordanslutningen och en ledare som du med en skruvmejsel satt i marken.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jul-08 kl 13:55 »
Hur ska man veta vilka isolatorer man ska ha då?

Byracka

• -
« Svar #11 skrivet: 04 jul-08 kl 14:08 »
Kan man anta att du redan har kontollerat jordningen?
Skruvisolatorer med järnkärna är emellanåt bristfälliga, vill man ha dessa skall man köpa namnsorter av en tillverkare/distrubutör som vågar sätta ut sitt namn på produkten.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jul-08 kl 15:54 »
nej, min mätare mäter ju inte så lågt. vet inte om jag ska förska hitta en ny idag.

Men namn har väl alal på sina produkter, eller menar du tryckt på varje isolator?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jul-08 kl 16:18 »
Strunt i isolatorerna så länge, tror inte det är problemet.. du har nog dålig jorning bara, det är hopplöst när det är för torrt, ställ spettet i en svacka som är fuktigare, eller vattna ordentligt runt spettet och se om det gör nån skillnad..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 04 jul-08 kl 17:25 »
Det är inte bra i längden att hälla ut salt runt jordspettet, då rostar det bort ganska snart.
Bättre då att slå ner fler jordspett, eller att leta på något bättre ställe att slå ner dem på.
Tänk på att inte sätta dem för nära varandra, om marken har dålig ledningsförmåga gör 10 spett i en klunga med bara några decimeter mellan varandra inte mer nytta än ett enda spett. Det är bra om man kan ha flera meter mellan jordspetten.
Blanda inte jordspett av olika material eller med olika ytbehandling (t ex koppar + galvat stål). Då kommer de "mindre ädla" jordspetten att korrodera bort snabbt.

Om man inte har någon stängselmätare som kan indikera lägre än 1 kV så får man nöja sig med att känna själv på spänningen istället.

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 jul-08 kl 17:34 »
Men Lollo  :D, blev det inte klart med nattens diskussion :P..

Har du köpt ny matarledning el tänkte du bara ?

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 jul-08 kl 18:29 »
Jomen alla tips och alla källor måste användas cowboy!

När jag samlat kraft om en stund ska jag:

- sätta upp nåra stiolpar så att tråden inte ligger på stenmuren
- greja till jrodspetten så som fridolf säger, klångt emellan. jag har också lsät att det måste vara långt emllan såetten, men frances trodee ju inte det.

vattnar just nu. ska mäta om en stund om det gjorde skillnad.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 jul-08 kl 18:58 »
hm.. Det kan inte vara så att det är för torrt för stängseltestarens jordning å det därför ser ut som om det inte är nån el?

Första vattningen gjorde ingen skillnad. Slangen var på 2+-30 minuter i morse och lika länge nu. Kör vattning nr tre, det var helt torrt kring spetten trots att jag vattnat nyss.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 04 jul-08 kl 21:19 »
Kan du prova att jorda stängselprovaren i t ex en vattenledning eller i elnätets skyddsjord?

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 04 jul-08 kl 21:47 »
Här står lite tips ang felsökning, jordning mm:

http://www.mamut.net/bmsab/default.htm

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser