Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Japanska Silkeshöns  (läst 44456 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Om Japanska Silkeshöns
« Svar #100 skrivet: 17 feb-13 kl 21:47 »
Generell sett så är mer dunigt bättre på silkeshöns, men fjäderstrålen är ju hårdare och kraftigare på vingpennorna så där är dom aldrig lika duniga även om man helst inte vill ha riktiga fjädrar där.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Pukared

• Halland
« Svar #101 skrivet: 20 feb-13 kl 22:15 »
Ok, så om de har fjädrar (om än ganska "fransiga") så är det inte så bra då?
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #102 skrivet: 21 feb-13 kl 09:15 »
Ok, så om de har fjädrar (om än ganska "fransiga") så är det inte så bra då?
Jag kan inte hitta några bra bilder men även bra silke har lite mer normal fjäderstruktur på de yttre vingpennorna även om det inte är helt normala fjädrar. Silke ska vara duniga och normalt så syns inte detta när djuren har vingarna mot kroppen utan först när de flaxar.
Ibland ser man däremot silke med många "fjädrar" som syns på både vingar och rumpa. Det är inte så det ska vara.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Pukared

• Halland
« Svar #103 skrivet: 21 feb-13 kl 22:49 »
Ok, jag tror jag fattar hur du menar. Tack  :)
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

tottizen

• Västergötland
« Svar #104 skrivet: 25 mar-13 kl 15:22 »
Hej
Finns det någon med silkeshöns som vill ge tips och råd? :) Nybliven hönsmamma. de är 5½ månad gamla. 2 st flickor. ja vill veta allt! vill ju ge dem så bra liv som möjligT!
Hur får man dem lättast tama?
De är mina första höns
« Senast ändrad: 16 apr-13 kl 14:13 av Sirpa »

lena70

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 26 mar-13 kl 06:05 »
-Vad vill du veta? ;D
Jag har silke i det mesta av min hönsbesättning, både inkorsat (dvärg och stor silke)och rasrent(dvärgsilke). Tycker silkes är helt underbara,  sällskapssjuka, lätta att hantera. Nyfikna. Jättesöta !! Barnens favoriter.. dock inga bra värpare och äggen är små.

tottizen

• Västergötland
« Svar #106 skrivet: 26 mar-13 kl 13:58 »
Hur mycket vågar man dem vara ute? Bor på skogstomt. staket på 0,8-1 m runt om hela tomten.  Vid hönshuset är det idag bara lågt hönsnät (ska bygga hönsgård med nättak snart) en stor hund är lös på gården. Jag e ju sååå rädd för  att nåt djur ska komma o ta dem så vågar bara öppna när jag är där. nojjar jag för mycket? Vill ju inte stänga in dem. de är 2 silkeshönor på drygt 5 månader. (blir fler snart).

hur bred ska diametern vara på en sittpinne? nu e den nog på typ 3-4 cm

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #107 skrivet: 26 mar-13 kl 14:33 »
Jag skulle aldrig våga!!! När vi hade vår attack för 2 år sen var stängslet 2m högt!!!! Hunden tog alla 60 höns/tuppar/kycklingar!!! Innan vi snurra taggtråd så satt jag 2h om dan med hönsen ute på deras gård, Sen satt de inlåsta i deras hönshus. Det var ett helvete! Men nu kommer inget djur in!! Vi testade med samma hund (då vi tyvärr kände ägaren...)....han lyckades kravla sig upp men kom inte igenom taggtråd. För övrig så finns inte den hunden längre....

Ang sittpinne.. Det e e olika vad de föredrar. Har 10 silkeshöns, 5 sover i klump på golvet, en sover på pinne 1m upp med alla andra höns resten har en egen pinne på ca 8cm diameter på 20cm höjd.

tottizen

• Västergötland
« Svar #108 skrivet: 26 mar-13 kl 15:34 »
ok. Kanske ska testa med bredare pinne då.
Jo men hounden är min, o han gör inget dumt! Jag mena snarare att han skulle vara ett skydd mot att vilda djur ´kom in=)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #109 skrivet: 26 mar-13 kl 15:45 »
Nu vet jag inte vilka vilda djur som lever runt ditt hem men ja har förstått att mård och sånna djur tar höns och att de inte behöver mycke till hål för att ta sig igenom...
Min vovve skyddar oxå mina höns. Men hon sitter ju inte 24h/dygnet vid hönsgården.

lena70

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 27 mar-13 kl 07:14 »
De föds såhär..haha..Du behöver nog inte göra så mycket.. o:)
Vi brukar sitta inne i hönshuset,och bara prata och klappa om dom, de sätter sig på barnens axlar och huvud, och om de sträcker ut armarna, sitter det snart en dvärgsilkes där med.. ;D

tottizen

• Västergötland
« Svar #111 skrivet: 27 mar-13 kl 12:41 »
nä. ja mena mer vågar man diska i 15 min utan uppsyn.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
paax, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser