Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Japanska Silkeshöns  (läst 44484 gånger)

Bulan

• Västergötland
SV: Om Japanska Silkeshöns
« Svar #80 skrivet: 20 jul-11 kl 22:06 »
Hej!

Har försökt leta bland trådarna men hittar inte svaret på min fråga! Vid vilken ålder börjar Dv Silkes att värpa ungefär? Och när börjar man ge dem någon form av värpfoder? Innan de börjar eller när de börjat? Eller ska man ge dem det överhuvudtaget?

Tacksam för svar!

//Emma
Bulan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #81 skrivet: 21 jul-11 kl 09:15 »
Mina har börjat mellan 5 och 10 månaders ålder.

Ska du ge värpfoder till dina Silke börjar du när dom har värpt första ägget.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Husfrun

• Uppland
« Svar #82 skrivet: 21 jul-11 kl 09:41 »
Våra silkes började när de var ca 20 veckor, jag gav värpfoder först när de hade börjat värpa!

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #83 skrivet: 15 aug-11 kl 20:15 »
Ja det borde ju inte vara någon skillnad, men eftersom skinnet är blått, så kanske det är det?? Jag har aldrig ätit silkeshönskött vad jag vet, men har ju ätit det mesta andra olika kött som kalkon, höns/tupp/kyckling, ripa, tjäder, duva, fasan, orre m.m. Där är det ju väldigt olika i köttsmak.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

e75

• Jämtland
« Svar #84 skrivet: 12 okt-11 kl 19:56 »
har nyss  skaffa tre stycken höna till silkestupp 
de är ca 8månaden men när börjar dom å lägga ägg?

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #85 skrivet: 13 okt-11 kl 08:41 »
Hallo!
Mina fyller 6 månader imorrn och jag hörde första kukilikuuuu för tre dagar sen! Skiiitglad!!! Har nio stycken och kan med garanti identifiera 4 st. 3 tuppar o en höna. Resten e fortfarande mysterium och ngt ägg har jag inte hittat än. De har sen ca 2-3veckor (bara!) börjat gå ihop med resten av flocken och jag tycker mig se en skillnad i både vikt o betende sen dess så det e positivt. Sen har det börjat bli svalare ute så jag tror även det har hjälpt deras utveckling!! ;)
Hoppas på att hitta ägg snart....om än bara 1 el 2 så ska de åka in i kläckaren direkt!!! :)

Soliga hlsnigar!

summerbreeze

• Småland
    • Höns i Kalvenäs
« Svar #86 skrivet: 12 nov-11 kl 18:39 »
Hej.
Vad kan en dvärgsilkeshöna och tupp väga? min-max
Hur mycket kan då de stora väga? min-max

När vi väl skaffade silkeshöns så tyckte vi att det var dvärg och dom såg små ut mot vad värphönsen gör och vad stora silke gör.
Men sen så hittade vi 2 vita små hönor som var betydligt mindre på ett annat ställe och dom köpte vi.
Nu har vi inga av dom första kvar. Bara 3 avkommor kvar från dom 2 små hönsen och en liten tupp som vi fick tag i.
Nu sålde vi tyvärr våran duktiga lilla tupp och har inte fått tag på någon sen i somras. Dom vi har tittat på ar antigen varit stora eller haft fotkvalster/benskorv. Då kan jag ju lika gärna fråga om någon har en vit liten dvärgsilkestupp till salu.

m.v.h. Simon

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #87 skrivet: 13 nov-11 kl 09:16 »
En liten korrigering på vikterna på stor Silke. Tuppen ska väga 1,4-1,7kg och  hönan ska väga 1,1-1,4 kg

Jag vet inte var dom lägre vikterna kommer ifrån men dom stämmer inte med den skandinaviska standarden.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #88 skrivet: 13 nov-11 kl 14:16 »
Den standarden gällde bara i Sverige och gick ur tiden 2003. F o m 2004 har Sverige en gemensam standard med Norge och Danmark  som är på danska. Det är den som gäller nu och som djur dömts efter på Svenska utställninger de sista 8 åren. Vikterna som jag angav kommer från den standarden.
Värt att notera är att äggvikten från din standard inte heller stämmer längre.  Minstavikt är 40g och idealvikt är 44g.

FruFågel

• Västergötland
« Svar #89 skrivet: 09 feb-13 kl 18:33 »
Ja, jag funderar också på att skaffa silkes :) Min mor har berättat att dom hade sådana när hon va liten. Morfar va jägare så dom hade dom för att ruva fram fasaner :) Silkes är tydligen väldigt duktiga mammor och brydde sig inte att det va fasan kycklingar som poppade fram. :P

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #90 skrivet: 09 feb-13 kl 22:51 »
En anpassning som man måste göra när man har silkeshöns är att ha låga sittpinnar  :D Alla mina silke  sitter på pinne men pinnarna sitter bar ca 25-30cm över golvet  ;)

firstaxelle

• Hälsingland
    • first Axelle's Kennel
« Svar #91 skrivet: 11 feb-13 kl 18:44 »
Silkes är supermysiga och vackra!! mina sover dock bara på golvet i en hög vägrar sittpinnar även om ja har låga åt dom.  jag har dv silkes sedan några månader tillbaka :)
det blir lite skitigare av silkes då höns på pinne släpper de mesta av skiten på skitbräda men dom som är på golvet alltid dom skiter ju just, allt på golvet ;)

om ja förstod denna tråd rätt kan man alltså blanda svart och vitt och ändå få färgrent?! vore toppen isf! har separerade grupper av svart och vit (unga så dom värper inte ännu) och sörjde lite att ja pga platsbrist skulle behöva sälja en av grupperna men kan ja blanda dom vore ja mer än glad! (ville bara dubbelkolla att de verkligen stämmer :)) om man bara ska ha en tupp ska man då ha vit el svart tupp till svarta o vita hönor?!

ursäkta trådkapningen :)
Hönsägare - Araucana, Isbar samt svarta o vita Dv silkes
hunduppfödare av Pudel o Briard samt ägare av Ragdoll katt

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #92 skrivet: 12 feb-13 kl 00:01 »
En liten sak till  ;) Jag såg att Jennyt skrev att man kan blanda svart, vit och blått. Vitt på silke är ofta viltfärgat under det vita så det är inte så bra att blanda med vitt om man inte vet att de vita djuren är efter svara eller blå djur.

Oftast är det bättre att blanda viltfärgat och vitt på silke  ;)

näshulta

• Uppland
« Svar #93 skrivet: 14 feb-13 kl 08:19 »
Köpte själv ett par silkes för att få en ruvhöna. Av sex ägg ( skickat ) fick jag två tuppar och en höna.
Men dom håller ihop i sin lilla grupp bland de andra hönsen. ( utom ibland ena tuppen, han är blixtförälskad i en stor ffs höna som inte ens tittar på honom... )

Mina sover i en stor fluffig klump i ena värpredet.

Väldigt roliga mysiga höns!

Men.... Är det bara jag som upplever att dom inte riktigt.... Hur ska jag säga det?
Har alla hästar i samma båt?

Mvh Gabbi

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #94 skrivet: 14 feb-13 kl 12:19 »
Köpte själv ett par silkes för att få en ruvhöna. Av sex ägg ( skickat ) fick jag två tuppar och en höna.
Men dom håller ihop i sin lilla grupp bland de andra hönsen. ( utom ibland ena tuppen, han är blixtförälskad i en stor ffs höna som inte ens tittar på honom... )

Mina sover i en stor fluffig klump i ena värpredet.

Väldigt roliga mysiga höns!

Men.... Är det bara jag som upplever att dom inte riktigt.... Hur ska jag säga det?
Har alla hästar i samma båt?

Mvh Gabbi
Varför lasta hästar i en båt?  ;) 

Silkeshöns är lite annorlunda just för att dom inte kan flyga. Det präglar deras sätt att förhålla sig till tillvaron  :D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #95 skrivet: 14 feb-13 kl 12:23 »
Är det något fel på mina  silkeshöns när de sover på en sittpinne på drygt en meters höjd varje natt? Jag trodde inte heller de kunde flyga så jag har en pinne på 20 cm höjd men de föredrar att vara med de andra hönsen högre upp.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #96 skrivet: 14 feb-13 kl 12:28 »
haha...mina har inte heller alla hästar i en båt.... hahahahaha..... Asså dom har sånna personligheter så det finns inte!!! Kan kanske vara så att tjejerna ser inte så mkt med sin stora toffs? Mina e oxå skitmysiga och roliga!! Har har dom lärt sig att sova på pinne som e ca 20cm ovan marken. Vande dem med detta sen de var små kycklingar och det funkar bra. Nya silkeskullen sover dock i en hög. Och utomhus ovanför där de växte upp. (anv bebis-"buren" till tuppgödning tills jag får kycklingar och det e dax för slakt. Ett ca 1,5x2,5kvm utomhus med väggar och jord. Mysigt e det.) ...ja...och det blir inte kallare än 7pluss och det e sällan.... Så det funkar att ha det så. Försökte under en veckas tid att vänja dem att sova inomhus genom att varje kväll bära in dem. Men det funkade inte. så jag låter dom sova där dom sover. :)

Kan lägga till det att en av tjejerna lägger ägg i samma rede som alla andra höns, 1,5 meter ovan marken.....med massa pinnar att hoppa upp på.... Men hon fixar det. :)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #97 skrivet: 14 feb-13 kl 15:57 »
Är det något fel på mina  silkeshöns när de sover på en sittpinne på drygt en meters höjd varje natt? Jag trodde inte heller de kunde flyga så jag har en pinne på 20 cm höjd men de föredrar att vara med de andra hönsen högre upp.
Det behöver det inte vara. Jag har också några enstaka silkes som kan hoppa upp på den höjden. Men de flesta gillar det inte just för att dom ska ner också och deras vingar bromsar inte fallet lika bra.

Nu vet jag ju inte heller vilken kvalitet du har på dina silke men Silke med sämre dun/fjäderstruktur flyger bättre. Detta är tydligt på raser som har silkesdjur men inte har renavlat det. Tex Svarthöns, Chabo med flera. De silkesbefjädrade djuren av dessa raser flyger oftast hyfsat bra  ;)

flindra

• -
« Svar #98 skrivet: 14 feb-13 kl 16:03 »
Nu vet jag ju inte heller vilken kvalitet du har på dina silke men Silke med sämre dun/fjäderstruktur flyger bättre. Detta är tydligt på raser som har silkesdjur men inte har renavlat det. Tex Svarthöns, Chabo med flera. De silkesbefjädrade djuren av dessa raser flyger oftast hyfsat bra  ;)

Ja, jag har en ullig dam och hon flyger ganska bra. Inte riktigt lika bra som de andra kanske, men såpass bra ändå att hon kan flaxa upp och ner till värpredena som sitter nån meter upp utan stege eller sittpinne framför.

Pukared

• Halland
« Svar #99 skrivet: 17 feb-13 kl 08:22 »
Det behöver det inte vara. Jag har också några enstaka silkes som kan hoppa upp på den höjden. Men de flesta gillar det inte just för att dom ska ner också och deras vingar bromsar inte fallet lika bra.

Det där med kvalitet är ju lite spännande... Jag som inte vet något alls om standard  :-[ undrar hur tex vingarna ska vara egentligen. Mina är väldigt "ulliga och gulliga" men just vingarna har som liiite fjäderantydningar om ni fattar hur jag menar. De yttersta vingpennorna är faktiskt mer som fjädrar än som resten av "fluffet" på dem. Det är inte ok eller?
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser